اخبار بین المللیویژه

دیوان بین المللی دادگستری درباره درخواست آفریقای جنوبی دستور اقدامات تامینی صادر کرد

وکلاپرس- دیوان بین المللی دادگستری امروز جمعه با صدور دستور اقدامات تامینی از رژیم اسرائیل خواست تا اقدامات را لازم برای جلوگیری از نسل‌کشی و مجازات مرتکبان و همچنین حفظ جان فلسطینی‌ها انجام دهد.

به گزارش وکلاپرس تیم حقوقی آفریقای جنوبی در شکایتی ۸۴ صفحه‌ای از اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، خواستار صدور دستور توقف فوری این اقدامات و آتش بس شده بود.

در نهایت دیوان بین‌المللی دادگستری امروز مورخ ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) در خصوص شکایت تیم حقوقی آفریقای جنوبی تصمیم گیری کرده و اکثریت قضات به اقدامات تامینی رای دادند که اغلب خواسته‌های آفریقای جنوبی را به استثنای دستور توقف عملیات نظامی رژیم اسرائیل در غزه پوشش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

دیوان بین المللی دادگستری لاهه امروز در حکمی به رژیم اسرائیل دستور داده است تا یک رشته اقدامات فوری در غزه اتخاذ کند، اما از صدور دستور برقراری آتش‌بس در جنگ این کشور و حماس خودداری کرده است.

اقدامات موقتی که دادگاه بین‌المللی لاهه به آن رای داده است

  • اسرائیل باید تمام تمهیدات را برای جلوگیری از هر اقدامی که می‎‌تواند نسل‌کشی تلقی شود به کار گیرد، از جمله کشتن اعضای یک گروه، ایجاد صدمه بدنی، شرایط طراحی شده با هدف نابودی یک گروه و جلوگیری از تولد
  • اسرائیل باید اطمینان حاصل کند که ارتش این کشور هیچ اقدام نسل کشی را مرتکب نمی‌شود
  • اسرائیل باید هرگونه اظهارنظر عمومی که می‌تواند تحریک به ارتکاب نسل‌کشی در غزه تلقی شود را متوقف کند و به مجازات برساند
  • اسرائیل باید اقداماتی را برای تضمین دسترسی بشردوستانه اتخاذ کند
  • اسرائیل باید از تخریب مدارکی که می‌تواند در پرونده نسل کشی استفاده شود جلوگیری کند
  • اسرائیل باید ظرف یک ماه پس از صدور این دستور گزارشی را به دادگاه ارائه کند

با این حال تصمیم امروز تنها یک دستور موقت است. رسیدگی شکلی و ماهوی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل ممکن است ماه‌ها و بلکه سال‌ها طول بکشد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا