اخبار کانون هاویژه

نگاهی به حادثه قتل «پریوش ظفری» و عدم پاسخگویی مدیران کانون وکلای کرمانشاه

وکلاپرس– علیرغم گذشت بیش از ۳ ماه از قتل کارآموز وکالت پریوش ظفری و پیگیری های اولیه مدیران کانون وکلای کرمانشاه در این باب، کانون کرمانشاه اقدام ویژه ای جهت تسریع رسیدگی به پرونده قاتل این مرحوم و تدوین برنامه های پیشگیرانه در راستای کاهش خشونت علیه وکلای دادگستری انجام نداده است.

به گزارش وکلاپرس، پریوش ظفری در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ در پی تیراندازی همسر موکل خود کشته شد؛ این تیراندازی در پی دعوای استرداد جهیزیه موکل مرحوم پریوش ظفری با همسرش رخ داد و علاوه بر این وکیل دادگستری و موکلش، شاهد پرونده نیز به قتل رسید.

جزییات واقعه قتل پریوش ظفری را از زبان قاتل وی اینجا بخوانید

اگرچه در روزهای آغازین این واقعه، رییس کانون وکلای کرمانشاه با برگزاری نشست خبری درباره این قتل دردناک موضع گرفت و نسبت به عملکرد صدا و سیما در نفرت پراکنی نسبت به وکلای دادگستری انتقاد کرد، لیکن به نظر می رسد با پایان یاقتن مراسم ختم و چهلم مرحوم ظفری، رفته رفته این فاجعه رخداده از سوی مدیران نهاد وکالت و مخصوصا مدیران کانون وکلای کرمانشاه کمرنگ و همچون برخی از امور مهم صنفی دیگر دچار مرور زمان گردید.

به نظر می آید با توجه به عمق فاجعه قتل یک وکیل دادگستری جا داشت تا کانون وکلای کرمانشاه از همان آغازین روزهای وقوع این قتل، کارگروهی را برای پیشبرد اهداف حمایتی، ترویجی و پیشگیرانه با سه هدف تسریع و تدقیق در رسیدگی به پرونده قتل، ترویج فرهنگ احترام به وکلای دادگستری و تجهیز مؤثر وکلای دادگستری به ابزار دفاعی تشکیل داده و پیگیری های این کارگروه را به صورت گزارش های ماهانه یا هفتگی منتشر کند.

گفتنی است در همین راستا پایگاه خبری وکلاپرس از اواسط فروردین ماه سال جاری طی تماس مکرر با اعضای هیأت مدیره کانون کرمانشاه در پی مصاحبه و گفت و گو با رییس و نایب رییس این نهاد صنفی برآمد تا از آخرین اقدامات حمایتی و ترویجی درخصوص قتل رخ داده جویا شود.

سکوت و عدم پاسخگویی رییس و نایب رییس کانون وکلای کرمانشاه در پرونده پریوش ظفری

از میان هیأت مدیره کانون وکلای کرمانشاه، وکیل بهروز رستمی(رییس کانون وکلای کرمانشاه) سه مرتبه درخواست گفتگو توسط خبرنگار وکلاپرس را بی پاسخ گذاشت.

وکیل سمیه اکبری(نایب رییس کانون وکلای کرمانشاه) علیرغم آن که بیش از ۳ بار به خبرنگار وکلاپرس وعده همکاری و اطلاع رسانی درخصوص آخرین اقدامات کانون کرمانشاه در خصوص قتل پریوش ظفری را داد، لیکن متاسفانه در این زمینه همکاری نکرده و در هنگام مصاحبه تلفن و پیامک خبرنگار ما را بی جواب گذاشت.

بیشتر بخوانید: رییس کانون وکلای کرمانشاه: صدا و سیما در نفرت پراکنی علیه وکلا ید طولایی دارد

وکیل سیامک آرین پور(عضو هیأت مدیره کانون وکلای مرکز) نیز در موعد تعیین شده اعلام کرد قادر به پاسخگویی و گفت و گو نبوده و خبرنگار وکلاپرس صرفا توانست اطلاعات اندکی را در همان تماس کسب کند.

لازم به ذکر است از این بین، وکیل رضا سنجابی(عضو علی البدل هیأت مدیره و وکیل سرپرست مرحوم پریوش ظفری) درباره وضعیت پرونده مرحوم ظفری و موضع کانون وکلای کرمانشاه توضیحات مختصری به خبرنگار وکلاپرس ارائه داد

سایر اعضا نیز در تماس های صورت گرفته پاسخگو و یا در دسترس نبوده اند.

برای اولیای دم پریوش ظفری وکیل تسخیری تعیین شده است

براساس اطلاعات به دست آمده از سوی وکیل سیامک آرین پور، موعد کیفرخواست پرونده رسیده و قرار است پرونده به دادگاه ارسال شود

اگر چه به گفته این عضو هیأت مدیره، پرونده مرحوم ظفری در جلسات اخیر هیأت مدیره مطرح بوده، لیکن با این حال بیش از دو ماه است که هیچ اقدام جدیدی از سوی کانون وکلای کرمانشاه در راستای حمایت از مرحوم ظفری و خانواده وی، ترویج فرهنگ احترام به وکیل، تکریم وکلای در معرض خطر و دیگر اقدامات ترویجی رسانه ای نشده است.

بیشتر بخوانید: در رثای پریوش ظفری؛ یکی از ما هزاران

همچنین لازم به ذکر است تا کنون نامی از وکیل اولیای دم پریوش ظفری به میان نیامده ست، اما به گفته آرین پور، برای خانواده وی وکیل تسخیری تعیین شده است.

رضا سنجابی: برخی از وکلا حاضر به پرداخت تفاضل دیه قاتل هستند تا وی قصاص شود

رضا سنجابی، عضو هیأت مدیره و وکیل سرپرست مرحوم پریوش ظفری، با اشاره به اینکه پریوش ظفری در این کانون مهمان شده بود، گفت: بعد از وقوع این حادثه کانون وکلای قزوین طی تماسی خواستار پیگیری این پرونده شد اما متأسفانه این پرونده بیشتر جنبه تبلیغاتی پیدا کرد.

او با اشاره به این موضوع که از حضور یا عدم حضور وکیل در پرونده اطلاعی ندارد، گفت: اگرچه برادر مرحوم ظفری خود وکیل دادگستری است اما من از باب همکاری چند مرتبه تقاضا دادم به عنوان وکیل تسخیری یا تعیینی خانواده وی در پرونده حضور داشته باشم، چرا که خواسته من تسریع در رسیدگی پرونده و مجازات قاتل در همان محل وقوع قتل بود تا امثال وی متنبه شوند، اما متاسفانه از سمت کانون یا خانواده مرحوم پاسخی دریافت نکردم. علاوه بر این وکلای بسیاری جهت وکالت در این پرونده پیش قدم شدند اما متأسفانه اتفاق خاصی نیفتاده است.

بیشتر بخوانید: وکیل سنجابی به وکلاپرس گفت: پریوش ظفری کارآموز وکالت قزوین و مهمان کانون وکلای کرمانشاه بود

سنجابی ادامه داد: من تقاضا دادم مرحوم پریوش ظفری که در راه حرفه خود جان خود را از دست داد، شهید محسوب شود اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است. پرونده مرتکبان اینگونه جرایم حتی اگر اولیای دم بعداً رضایت دهند، بایستی سریعا مورد بررسی قرار گیرد تا متنبه شوند و دیگر شاهد اقدامات این چنینی نباشیم. هم اکنون در کرمانشاه شاهد ناامنی وکلا و شنیدن برخی عبارات تهدیدآمیز هستیم. در همین راستا بسیاری از وکلا حاضر به پرداخت فاضل دیه به قاتل برای قصاص مجرم هستند تا مجازات اجرا شود.

وکیل سرپرست مرحوم پریوش ظفری افزود: این وکیل بیش از اینکه به خانواده خود تعلق داشته باشد، متعلق به خانواده وکلاست. از آنجا که وکیل و قاتل کرمانشاهی هستند، جرم در کرمانشاه محقق شده است و همچنین توهین به وکلای کرمانشاه، پرونده توسط کانون وکلای کرمانشاه بایستی پیگیری شود.

به گفته برخی از مطلعین «یکی از اقدامات هیأت مدیره کانون وکلای کرمانشاه، تلاش برای رایزنی با مراجع شهری نامگذاری یک میدان یا خیابان به نام مرحوم پریوش ظفری بوده» که به گفته این شخص چنین اقداماتی از یک سو نشدنی و دشوار است و از سوی دیگر احتمالا فایده آنچنانی برای جامعه وکلا نخواهد داشت.»

وکلاپرس آماده پوشش نظرات مدیران کانون وکلای کرمانشاه است

از آن جا که سال گذشته شاهد حداقل ۶ مورد سوء قصد به جان وکلا بودیم، پیگیری پرونده های وکلای در معرض خطر و آسیب از سوی صنف وکالت امری مهم و حیاتی تلقی می شود؛ چرا که بدون شک عدم پیگیری این گونه پرونده ها و عدم اطلاع رسانی دقیق در این باب موجب افزایش آمار سوء قصد و تعرض به جان، مال و آبروی وکلا خواهد شد.

شایان ذکر است وکلاپرس، در راستای پوشش جامع و منصفانه اخبار حوزه وکالت و علیرغم پیگیری مداوم در زمینه اقدامات کانون وکلای کرمانشاه، همچنان مشتاق پاسخگویی رییس و نایب رییس کانون مذکور بوده و در این زمینه حاضر به انتشار نظرات این مدیران صنفی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا