یادداشت

معامله استقلال کانون وکلا به ازای برگزاری آزمون وکالت یا برگزاری انتخابات غبن افحش است

ممکن است جاده جهنم «زدودن استقلال نهاد وکالت» را «نیّت‌های خیر» آسفالت کند

وکلاپرس- وکیل مسعود فرزانه در واکنش به فشارهای وارده به نهاد وکالت در سال های اخیر در یادداشتی راه حل برون رفت از گره‌های کور نهاد وکالت را بالا بردن هزینهٔ اصرار بر امر غیر قانونی دانست.

به گزارش وکلاپرس، مسعود فرزانه، وکیل دادگستری کانون وکلای خراسان، در یادداشتی که در اختیار وکلاپرس قرار داده است، با انتقاد از برخی مدیران نهاد وکالت، معاملهٔ «استقلال کانون وکلا» با «برگزاری آزمون» و «برگزاری انتخابات» غبن افحش توصیف کرد و از دادن هزینهٔ مستمر برای اصلاح شرایط موجود سخن گفت.

بیشتر بخوانید:

این وکیل دادگستری نوشت:

«جادهٔ جهنم را نیت های خیر آسفالت می‌کند»

غالباً وکلا، «ولتر» فیلسوف و نویسندهٔ نامی فرانسوی را به این جملهٔ معروفش می‌شناسند: «بهترین مقام در عالم شغل وکالت است و کمال مطلوب من در دنیا این است که وکیل باشم»

از دیگر جملات ولتر که کمتر به آن توجه شده و در این روزها که روزهای سخت نهاد وکالت است بسیار به کار می آید این جمله است: «جادهٔ جهنم را نیت های خیر آسفالت می‌کند» !

یک مصداق از نظام حقوقی آمریکا

برای درک درست این جمله زدن یک مثال کافی است: وقتی در ایالات متحده آمریکا مصرف مواد مخدر افزایش پیدا کرد دولت برای مبارزه با این ناهنجاری اجتماعی و با نیت خیر پایین آوردن مصرف مواد مخدر، پلیس مبارزه با مواد مخدر را تشکیل داد.

ناگفته پیداست که پس از این اقدام قاچاق مواد مخدر سخت‌تر شد و ترانزیت آن نیاز به اقدامات تأمینی و امنیتی بیشتری پیدا کرد که به تبع آن قیمت مواد مخدر در این کشور بالا رفت.

با این اقدام مصرف مواد مخدر چندان پایین نیامد امّا به واسطه بالا رفتن قیمت مواد مخدر قاچاقچیان اصلی پول بیشتری نصیبشان شد و قاچاقچیان خرده‌پایِ افیونی تبدیل به غول‌های هفت‌سری شدند که حالا پول فراوان در اختیار داشتند. این فربه شدن تا آنجا پیش رفت که این قاچاقچیان با پول‌های به دست آمده پلیس و قاضی محکمه را می‌توانستند بخرند و سیستمی که برای مبارزه با مواد مخدّر تشکیل شده بود تبدیل به ضد سیستم شد.

نیت خیر تشکیل پلیس مبارزه با مواد مخدّر نه تنها موجب کاهش مصرف مواد نشد که حتی باعث شد ساز و کار مبارزه با آن تبدیل به ساز و کاری در خدمت مصرف مواد شود، عدالت به مسلخ برود و مأمور قانون خریدنی شود، شاید بشود گفت که مبارزه با معلول‌ها باعث شد علت‌ها فراموش شود و منجر به بسط معلول یعنی بیشتر شدن مصرف مواد مخدر شود.

برخی راه جهنم نهاد وکالت را آسفالت می‌کنند

این روزهای نهاد وکالت بسیار شبیه همین مثال است؛ برخی مدیران نهاد وکالت با نیت های خیر با تئوریزه کردن نظرات به ظاهر خیرخواهانه امّا مصلحت جویانه راه جهنم نهاد وکالت را آسفالت می‌کنند!

«عدم برگزاری آزمون» و قفل شدن مسألهٔ «انتخابات» به دلیل عدم تمکین به آئین نامه‌ای غیر قانونی چنان عرصه را بر مدیران نهاد وکالت تنگ کرده که ممکن است برخی از تصمیم گیران با نیت های خیری مثل برگزاری آزمون و باز شدن گره انتخابات تن به تمکین از آئین نامه‌ای بدهند که قطعاً نقطهٔ پایان «استقلال» و «جهنم» کانون وکلاست.

دادن هزینه مستمر و بالا بردن هزینهٔ اصرار بر امر غیر قانونی

راه حل اصلاح «تشخیص درست مسأله اصلی» و «دادن هزینهٔ مستمر» برای اصلاح مسأله است؛ این اندیشه مصلحت جویانه تلاش دارد مسألهٔ اصلی نهاد وکالت را برگزاری آزمون و برگزاری انتخابات نشان دهد در حالی که واقعیت این است که مسألهٔ اصلی این روزهای نهاد وکالت «حفظ استقلال کانون وکلاست» و ما _اعم از مدیران و بدنهٔ صنف_ چاره‌ای جز هزینه دادن در این راه نداریم.

در فقرهٔ آیین نامهٔ غیر قانونی آنچه فراموش شده پیش‌بینی رفتار طرف مقابل است. بررسی رفتارهای طرف‌های مذاکره در برهه‌های مختلف به خوبی به ما نشان می‌دهد که حتی تمکین به بخشی از آیین نامه به معنی زائل شدن حق حبس کانون وکلا و طبیعتاً دست پایین داشتن در مذاکرات احتمالی آینده-اگر طرف مقابل معتقد به مذاکره باشد- است.

راه حل برون رفت از گره‌های کور نهاد وکالت «عقب نشینی» نیست، بلکه «بالا بردن هزینهٔ اصرار بر امر غیر قانونی» است.

باری؛ معاملهٔ «استقلال کانون وکلا» با «برگزاری آزمون» و «برگزاری انتخابات» غبن افحش است و مغبون اصلی نسل آیندهٔ نهاد وکالت و ملّت ایران است. امید است که مدیران نهاد وکالت در اجلاس پیش روی هیئت عمومی اسکودا به این موضوع توجه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا