اخبار کانون ها

مجلس با تصویب ماده ۶ طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار فاجعه‌ای ملی را رقم می‌زند

وکلاپرس- رییس کانون وکلای اصفهان در سخنانی تصویب ماده ۶ طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار را منجر به وقوع فاجعه‌ای ملی دانست و از شورای نگهبان خواست به داد نظام حقوقی کشور برسد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای اصفهان، وکلای این کانون، پنج شنبه گذشته (۲۲ مهر)  با برپایی آیین نکوداشتی در سالن اجتماعات کانون وکلای دادگستری اصفهان، به یادبود و پاسداشت عمل خیرخواهانه‌ی اهدای اعضایی از پیکر همکار فقید خود، بانو شیوا خسروی، گرد هم آمدند.

مجلس با تصویب ماده ۶ طرح تسهیل فاجعه ای ملی رقم می‌زند

دکتر لیلا رئیسی در ضمن آیین نکوداشت مرحوم وکیل شیوا خسروی که به همت این کانون برگزار شد، اظهار داشت: مجلس با اقدام روز گذشته‌ی خود در تصویب ماده ۶، فاجعه ای ملی در جامعه‌ی حقوقی کشور را رقم می زند.

وی افزود: ماده‌ی ۶ طرح تسهیل مبتنی بر یک استنباط غلط و اشتباه از حرفه‌ی وکالت بوده و حرفه ای که ماهیت و رسالت خاص داشته را به اشتباه به عنوان حرفه ای تجاری با هدف کسب سود تلقی نموده است.

بیشتر بخوانید:نگاهی به ضعف مدیریتی اسکودا در جریان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

وی تصریح کرد: اشتباهی چنین فاحش در مورد ماهیت و رسالت حرفه‌ی وکالت، مبنای یک تصمیم اشتباه تر شده و موجبات تصویب ماده‌ ۶ و حذف تعیین ظرفیت پذیرش کارآموزان وکالت، آن هم با شعار رفع انحصار را فراهم نموده است.

انگ انحصارگرایی به کانون های وکلای دادگستری

رییس کانون وکلای اصفهان ادامه داد: در حالی انگ انحصارگرایی به کانون های وکلای دادگستری زده می شود که تعیین ظرفیت سالانه‌ی پذیرش کارآموزان وکالت، توسط یک کمیسیون سه نفره که دو نفر از آنان مقامات قضائی هستند، صورت می پذیرد و کانون های وکلا در این کمیسیون صرفا یک رای دارند.

نصاب شناور برای پذیرش کارآموزان وکالت معیار مطمئنی نیست

دکتر رئیسی خاطر نشان کرد: تعیین نصاب شناور برای پذیرش کارآموزان وکالت، معیار مطمئنی نبوده و موجب ورود افرادی به حرفه‌ی وکالت می شود که ممکن است نمره‌ی آن ها زیر ۱۰ باشد و این در حالی است که در دانشگاه ها برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب نمرات زیر ۱۰، ۱۲ و ۱۴ قابل پذیرش نیست.

بیشتر بخوانید: دکتر کارن روحانی: تاثیر ماده ۶ طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار فراتر از یک ماده قانونی است

وی با بیان اینکه پذیرش بی ضابطه منطقی کارآموز، دادگستری ها را با آسیب جدی روبرو می سازد تصریح کرد: این گفته که «وکیل بیکار مفسده بیشتری از فارغ التحصیل بیکار دارد» بارها تکرار شد و حتی روسای سابق و فعلی قوه‌ی قضائیه نیز بر آن اتفاق نظر داشتند، اما در نهایت می بینیم موثر واقع نشد.

شورای نگهبان به داد نظام حقوقی کشور برسد

دکتر رییسی با بیان اینکه ایرادات متعدد در ماده ۶ طرح تسهیل، ذهن هر انسانی را نسبت به عقلانیت و منطق این مصوبه، مردد می سازد بیان داشت: از شورای نگهبان می خواهیم به داد نظام حقوقی کشور برسد و صدای جامعه‌ی حقوقی کشور را بشنوند و اجازه ندهد این طرح تبدیل به قانون شود.

رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان سپس اظهار داشت: با توجه به اینکه اجرایی شدن ماده ۶ موجب ایجاد مشکلات جدی برای سیستم قضائی کشور می شود، مشخص نیست چرا قوه قضاییه در این مورد سکوت کرده است؟

بیشتر بخوانید: سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس: چرا قوه قضاییه واکنشی به طرح تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار نداشته است؟

ایشان در پایان اظهار امیدواری نمودند که شورای نگهبان با عدم تایید این مصوبه از بروز تمام مشکلات مذکور جلوگیری نماید.

منبع: کانون وکلای اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا