اخبارویژه

امام جمعه تهران : با توجه به گفتگوهایی که با وکلای باتجربه داشته‌ام، عملکرد دستگاه قضائی مورد قبول نخبگان دانشگاهی است

وکلاپرس ـ ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران از گفت و گو با وکلای دادگستری پیرامون عملکرد دستگاه قضا گفت و عملکرد این نهاد را مورد قبول نخبگان دانشگاهی دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه این هفته پایتخت (۲ تیر ماه) گفت: ریاست‌جمهوری ایران روز یکشنبه ۲۸ خرداد ماه با الهام از سیاست‌های کلی اعلامی برنامه هفتم توسعه، لایحه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

وی افزود: سند برنامه یکی از مهمترین اسناد بالادستی و ابزارهای نظام تدبیر به منظور اداره خردورزانه امور و اجتناب از رفتارهای ناهماهنگ، سلیقه‌ای و فاقد مبنا است.

برنامه هفتم توسعه دارای جایگاه بسیار محوری است

خطیب نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: این سند مهم، تبیین‌کننده نقشه راه قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی کشور برای دستیابی به رشد اقتصادی بالا و پایدار از طریق ایجاد هماهنگی میان ارکان مختلف نظام است، بنابراین از این زاویه، دارای جایگاه بسیار محوری است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بیان کرد: همچنین از آموزه‌های وحیانی به خوبی می‌توان دریافت که موفقیت انسان و جامعه بشری در حیات فردی و اجتماعی، تحولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، مرهون هدف‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی صحیح و اجرای درست برنامه‌ها و راهبردهای اثرگذار و نتیجه‌بخش است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در حیات فردی، خانوادگی، اجتماعی، هدف مشخصی را تبیین نکنیم و برای دستیابی به آن هدف برنامه و راهبرد درست در نظر نگیریم و در چارچوب آن راهبرد گام برنداریم، قطعاً به نتیجه نمی‌رسیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه باید نگاه مبتنی بر مصرف را به نگاه مبتنی بر خلق ثروت و انباشت سرمایه تبدیل کنیم، اظهار کرد: اقتصاد مبتنی بر تولید و صادرات، راه برون‌رفت از تنگناها و دستیابی به قدرت اقتصادی مطلوب است. دستیابی به ایران قدرتمند مبتنی بر این تغییر ریل در حکمرانان و مردم میسر است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد تصریح کرد: حضرت یوسف (ع) بر یک اصل کلیدی در زمان خودش متمرکز بود، او می‌خواست از یک کشور مشرک، کشوری موحد بسازد، به همین دلیل متمرکز بر رشد اقتصادی شد که این یک نکته خیلی مهم است.

وی اضافه کرد: امیدوارم ملت عزیز، دولت و حکمرانان را برای تحقق اهداف بلند برنامه هفتم توسعه همراهی کنند و دست در دست یکدیگر به سمت قله‌های بلندتر حرکت کنیم.

اصول برنامه هفت ساله حضرت یوسف

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: قرآن کریم به خوبی جایگاه برنامه و نهاد اجرایی کارآمد را برای رسیدن به قدرت و رشد اقتصادی تبیین کرده است. در برنامه‌های هفت ساله حضرت یوسف چند اصل مشهود است، اول، دانش قابل اتکا و به هنگام؛ دوم، درک درست و دقیق از تهدید و فرصت؛ سوم، آینده‌نگری، آینده‌پژوهی و آینده‌سازی؛ چهارم، تمرکز بر مسئله اصلی و اولویت اساسی کشور که این اصل متأسفانه در قانون‌های برنامه توسعه جمهوری اسلامی نادیده گرفته شده است. باید بر یک اصل کلیدی متمرکز شویم و آن اقتصاد است. اصل پنجم و آخر، تبیین هدف و مجموعه‌ای از مأموریت‌ها و راهبردهای خروجی‌محور و نتیجه‌گرا است.

ابوترابی فرد بیان کرد: برنامه هر چقدر هم که جامع و کامل باشد، اگر نهاد قدرت و قوای سه گانه توانمند و کارآمد نباشند و هماهنگی لازم برای تحقق اهداف را نداشته باشند، اگر نگاه بخشی بر نگاه آنها سایه بیندازد، این برنامه به نتیجه نخواهد رسید. برای تحقق هدف رشد اقتصادی پایدار باید تلاش و کار مستمر برای افزایش تولید دانش بنیان را در دستور کار خود قرار دهیم. برنامه هفتم توسعه بدون کار، تلاش و تولید مبتنی بر علم، تعریف راهبردهای دقیق و اجرای درست آن توسط مجموعه حاکمیت و دولت قطعاً محقق نخواهد شد.

تبدیل ونزوئلا به مرکزی برای حرکت انقلابی ایران در نیم‌کره غربی

ابوترابی فرد با اشاره به اینکه امروز با مسائل و رویدادهای گوناگونی روبرو هستیم که هرکدام نیازمند تبیین جامع است، بیان کرد: سفر رئیس جمهور کشورمان به آمریکای لاتین، آثار و دستاوردهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تعیین‌کننده‌ای دارد. اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در آمریکا در تحلیل این سفر می‌نویسد که رؤسای جمهور ایران به آمریکای لاتین سفر کرده‌اند، اما چشم‌انداز استراتژیک این دیدار متفاوت است؛ چین، روسیه و ایران در سال ۲۰۲۳ تلاش می‌کنند از نفوذ غیر قابل مناقشه آمریکا جلوگیری کنند و رئیس‌جمهور ایران با نگاه به این تحول و بهره‌برداری درست از آن به منطقه سفر کرده است.

وی ادامه داد: این اندیشکده ادامه می‌دهد که ونزوئلا به مرکزی برای حرکت انقلابی ایران در نیم‌کره غربی تبدیل شده است. این سفر از ابعاد مختلف نیازمند تحلیل است که در فرصت مناسبی به ابعاد مختلف سیاست خارجه دولت سیزدهم به آن خواهم پرداخت.

خطیب نماز جمعه تهران در موضوع دیگری با اشاره به عقلانیت نسبی اخیر غرب در رویایی با جمهوری اسلامی، اظهار کرد: این عقلانیت نسبی در روزهای اخیر در رسانه‌ها و گفتگوهای مختلف و عملیات میدانی در کشورهای اروپایی مشاهده می‌شود. این جایگاه اقتدارآفرین و ظرفیت استثنایی جمهوری اسلامی در خلق قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، دستاورد مقاومت، استقامت، هوشیاری و دانش جوامع دانشگاهی حوزوی و پیشگامان عرصه سیاسی و اقتصادی است که تحت زعامت مبتنی بر دانش و اراده استوار مقام معظم رهبری به دست آمده است.

ابوترابی فرد عنوان کرد: این دستاورد همچون پیروزی ملت بزرگ ایران بر استبداد شاهنشاهی و پیروزی افتخارآفرین در دفاع مقدس، دستاورد مقاومت و ایثار این ملت بزرگ تحت فرماندهی امام خمینی (ره) بود و باید این سرمایه بزرگ را قدر شناخت و به دانش و ایمان نظام جمهوری اسلامی و بی‌اعتنایی آن به قدرت‌های مبتنی بر ثروت و تسلیحات نظامی احترام گذاشت و آن را استحکام بخشید.

عملکرد قوه قضائیه مورد قبول نخبگان دانشگاهی و صاحبان اندیشه است

وی با اشاره به اینکه در ایام شهادت متفکر و هوشمند دستگاه قضائی ایران آیت‌الله شهید بهشتی و یاران و همرزمان پرافتخار او قرار داریم، بیان کرد: قوه قضائیه در قانون اساسی دارای نقش بی‌بدیل و استثنایی در نظام حکمرانی اسلامی است. استقلال این قوه، در نظام جمهوری اسلامی تام و کامل است و این دستاوردی استثنایی به شمار می‌رود چراکه در کمتر قدرتی در جهان شاهد این استقلال هستیم. چهره‌های هوشمند دانشگاهی و آشنایان حوزه قضائی تصریح می‌کنند که هیچ‌گونه دخالتی از سوی دستگاه‌های اجرایی در قوه قضائیه در عمل ممکن نیست و این سرمایه بزرگی است که ما در اختیار داریم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: قوه قضائیه فرصتی برای بازاندیشی پیرامون اقدامات انجام شده در یک سال گذشته و ترسیم نقشه راه برای آینده است. اقدامات انجام شده در سال گذشته، توسط مسئولان قضائی به ویژه ریاست این قوه، حکایت از مدیریت کارآمد ناشی از بینش عمیق، آینده‌نگری و آینده‌سازی دارد. به کارکنان این قوه می‌گویم با توجه به گفتگوهایی که با وکلای باتجربه و صاحب‌نظران داشته‌ام، امروز عملکرد دستگاه قضائی، با برنامه برای دستیابی به افق بالاتر و اصلاح کاستی‌ها و ضعف‌ها در درون قوه و افزایش رضایتمندی مردم، مورد قبول نخبگان دانشگاهی و صاحبان اندیشه و فکر در این حوزه است.

ابوترابی فرد در ادامه بار دیگر با اشاره به برنامه هفتم توسعه، گفت: از جمله مهم‌ترین مسائلی که در سیاست‌های کلی برنامه هفتم آمده و شایسته توجه بیشتر همه نهادها و مجموعه‌ها است می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ اول، واقعی کردن منابع و مصارف دولت و فراهم آوردن زمینه رشد بالا و پایدار. دوم، شفافیت درآمد و هزینه شرکت‌های دولتی. سوم، شفافیت بدهی‌های عمومی دولت. چهارم، ایجاد تحول در نظام مالیاتی با رویکرد تبدیل مالیات به منبع اصلی بودجه جاری دولت.

وی ادامه داد: پنجم، تک رقمی شدن تورم طی برنامه پنج ساله. ششم، تقویت رویکرد اقتصادمحور در سیاست خارجی. هفتم، حفظ و ارتقای ذخایر ژنتیکی و منابع آبی. هشتم، تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار آن با رویکرد کوچک شدن دولت و افزایش نقش بخش خصوصی و غیردولتی. نهم، استقرار نظام جامعه تأمین اجتماعی که یکی از دستاوردهای آن افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی است. دهم، تحکیم نهاد خانواده، رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان کشور که جمهوری اسلامی در این حوزه کارنامه بسیار درخشانی دارد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اینها قله‌های بلندی هستند که باید فتح شوند و دسترسی به این قله‌ها بدون علم، دانش، اراده، عقل، استقبال از سخت‌ها و اراده‌ها تحقق پیدا نمی‌کند، یادآور شد: عملیاتی شدن سیاست‌های یاد شده که در لایحه برنامه هفتم به صورت شفاف و قابل رصد و پایش به آن پرداخته شده است، متوقف بر اصولی است که به برخی از آنها اشاره می‌کنم.

تحقق اصلاح ساختار بودجه به ایجاد انضباط مالی بستگی دارد

وی ادامه داد: اول آنکه تحقق اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی به ایجاد انضباط مالی و مدیریت دقیق مصارف بستگی دارد و باید رویکردهایی همچون بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد احصا و شفاف‌سازی بدهی‌های دولتی و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، تعیین تکلیف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام، تخصیص راهبردی منابع مطابق با اولویت‌های تعیین شده و مدیریت اجرایی خوب و کارآمد و کاهش تصدی‌گری دولت در دستور کار قرار بگیرد.

ابوترابی فرد اظهار کرد: بدون این اقدامات نمی‌توانیم بودجه کشور را بنا بر نگاه رهبر معظم انقلاب اصلاح کنیم و درآمدها و هزینه‌ها را با یکدیگر منطبق سازیم. کسری بودجه عمومی کشور در سال گذشته حدود ۳۰۴ هزار میلیارد تومان بوده است که در حوزه‌های دیگر نیز کسری‌هایی در بودجه داریم. اصلاح این شرایط، با دقت برای بودجه‌ریزی عملیاتی، مدیریت دقیق مصارف و شفاف‌سازی منابع، هزینه‌ها، بدهی‌ها و تعهدات ممکن خواهد بود. امید است دولت که در پیمودن این راه اقتدارآفرین مصمم است، بتواند به این مهم دست پیدا کند.

منبع: فارس

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. کجاش مورد قبول نخبگان دانشگاهیست که تو تخلف و درست نگاه نکردن پرونده ها و بی عدالتی موج مکزیکی میزنه

    1. موج مکزیکی بسیار جالب اومدید
      من یه پرونده داشتم اگه رای قاضی ببینید
      شاخ در میارید
      از بی توجهی و بی خیالی و بی سوادی قاضی!!!!

  2. بنده کاره ای نیستم یک شهروندم گرفتار دادگاه هم شده ام اما دستگاه قضایی ایران را از همه نظر در حد عالی می بینم درست احتمال خطا در هر حرفه ای است گاهی خودمان با اشتباهات مان باعث میشویم تا دادگاه هم به ما شک کند و گرفتار یا زندان شویم امیدوارم که اشتباهات به صفر برسد و سروکار مردم هم با دستگاه قضا کمتر شود تا پرونده ها کمتر شود و عملکرد بهتری صورت پذیرد

    1. شما لطفاً در زمینه‌ای که تخصص نداری و به قول خودتون کاره‌ای نیستید نظر نده! اینجوری خیلی بهتره.

  3. شما از مراجعین مراجع قضایی سوال کنید تا با عملکرد قوه قضاییه آشنا شوید.
    پیشنهاد بنده این است که خود طرفین دعوی با هم به مصالحه برسند بهتر است تا چند سال معطل دادرسی یک موضوع باشند و پولی که باسختی جمع کرده اند به وکیل و حساب قوه قضاییه بدهند.

  4. اگر با وکلای وابسته به خودتان صحبت کنید، نتیجه‌اش همینه که می‌گید. تلویزیونتون که می‌گه همه چیز گل و بلبل است.

  5. واقعا !درمیان مردم بودن وبدور ونااشنابودن ازگرفتاری این شعبه ورای ندانم کاری این قاضی ونخونده پرونده وزیادبودن پرونده هم شددلیل ! اون وکیل وراهکارهای غلط و این تبصره واحده… توراخدانمک به زخم نپاشید،دزدهاپروتر،اختلاسگروکلاهبردارراحت تر،فارغ التحصیل نشده حقوق به خودش اجازه می ده وباجرات وبدون ترس ومواخذه مشاوره وراهکارغلط میده وپول میگیره وفلنگ ومی بنده ومیره، مرجعی برای مواخذه وضابطه و مانعی به جرات تخطی هاصفر،اقادورازشلوغی دادگاههاهستید؟دادگاههای شمال کشورراسربزن،دادگاه تهران راسربزن،به سارق بالای چشمت ابرو نمیشه گفت بایدازش بخاطرجعل مدرک وتصاحب ملک مردم ازشون تشکرهم کردومعذرت هم خواست .قاضی به اندازه یه بی سواد که مدرک جعل شده رامی فهمه ولی اون قاضی حتی گزارش ازمدرک وکارشناسیهارانمیخونه ونگاه هم نمیکنه ورای میده وکارش پاسکاریه، زندگی مردم رابارای مفت به نفع کلاهبردارمیده وهرروزپدرسوخته هازیادترمیشن ،باتاییدحتی کارشناسی هم نمی تونه تشخیص بده،به قاضی تفحص هم نمی سپره ..آقای میگی تو..واقعا بعیده ازشما!آخه چرا کاملابی اطلاعید، احترامتون رازیر سوال نبرید .

  6. جناب آقای ابوترابی فرد زمانی فرموده بودید مشکلات امروز کشور مربوط به ده سال پیش است.
    پیشنهاد می‌کنم برای اینکه حضرت عالی فرصت کافی برای شناخت مشکلات امسال قوه قضاییه را از نظر نخبگان داشته باشید، مردم قضاوت خود درباره سخنان شما در ارتباط با محک زدن و سنجش قوه قضاییه را ۱۰ سال به تاخیر بیندازند.
    تا ۱۰ سال آینده با نظرات شوکه کننده شما سر در گریبان نشوند، و شما هم در این فرصت با پرهیز از عجله در اظهار نظر قبل از سررسید هفته قوه قضاییه سنجش این قوه را با حوصله بیشتر مزه مزه کنید.
    صد البته آنکه بتواند مردم را با وعده دروغ وجود برجک نگهبانی از پاسداری حقوقشان غافل کند، نخبه ایی کلاهبردار است.

  7. جناب آقای ابوترابی
    نگاه محقّر خود به اسلام را تغییر دهید تا دستگاه قضایی واقعی را ببینید.

  8. من مرتب با دادگاه سروکار دارم
    باور کن بیشتر قضات سواد درست وحسابی ندارن و فقط
    با قدرتی که دستشون هست هر رایی که دوست دارن میدن
    حساب و کتابی هم نیست
    هیچ کس هم جرات نداره
    حرفی خلاف حرفشون بزنه
    بجای قبول اشتباه
    با شما لج میکنن و بیچارت میکنن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا