ویژهیادداشت

اینفلوئنسرها ؛ حضور در بازار خدمات حقوقی

اینفلوئنسر ها تاکنون عمدتا در صنعت رستوران داری و خدمات بهداشتی و آرایشی حضور پررنگ داشتند

وکلاپرس- اینفلوئنسر ها که تاکنون عمدتا در صنعت رستوران داری و خدمات بهداشتی و آرایشی حضور داشتند، متوجه بازار خدمات حقوقی نیز شده اند، انتشار تبلیغات اینفلوئنسری چند وکیل دادگستری توسط یک خانم بازیگر می تواند زنگ خطر جذب سایر اینفلوئنسرها به بازار بی سامان خدمات حقوقی باشد.

شاید تاکنون واژه اینفلوئنسر [۱]Influencer  را زیاد شنیده باشید، Influence در زبان انگلیسی به معنی نفوذ و تاثیر است و Influencer کسی است که تاثیرگذار و صاحب نفوذ است.

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار یکی از شاخه های مهم بازاریابی در دنیای امروز است، امروزه شرکت های بزرگ نیز بر روی استفاده از ظرفیت اینفلوئنسرها برای تبلیغ محصول و خدمات خود تمرکز دارند.

در کشور ما اینفلوئنسر ها بیشتر به افرادی اطلاق می شود که در شبکه های اجتماعی (عمدتا اینستاگرام) صفحات پرطرفداری دارند، این پرطرفدار بودن اینفلوئنسرهای ایرانی جنبه های مختلفی می تواند داشته باشد، یک هنرپیشه، یک تولید کننده ویدئوهای سرگرم کننده و یا حتی یک ارائه کننده محتوای مبتذل می تواند تبدیل به اینفلوئنسر بشود.

آن طور که معلوم است صنعت اینفلوئنسری در جامعه ایران بسیار پر سود است، طوری که برخی افراد با زمینه های حرفه ای و شغلی معتبر کار اصلی خود را رها کرده و صرفا بر فعالیت اینفلوئنسری خود متمرکر شده اند.

از سویی مخصوصا اینفلوئنسرهای ایرانی خارج از کشور در پیوندی وسیع با جرائم از جمله شبکه های قمار آنلاین قرار دارند و از این طریق منابع مالی زیادی کسب می کنند که موجب ایجاد انگیزه فعالیت افراد مختلف در این زمینه شده است.

بی سامانی ارائه خدمات حقوقی در سال های اخیر، و از بین بردن تمرکز کانون های وکلا در مدیریت خدمات حقوقی از طریق وکلای دادگستری، موجب مداخلات غیرموجه افراد مختلف شده است، وجود یک تصور عمومی در مورد درآمدهای کلان در حوزه خدمات حقوقی موجب ایجاد جذابیت برای فعالیت های غیر مجاز در این حوزه شده است.

لایو اینستاگرامی مشترک خانم بازیگر با یکی از وکلای دادگستری

افزایش فعالان مجاز و غیر مجاز در حوزه ارائه خدمات حقوقی، همراه با کاهش قدرت خرید مردم که موجب کاهش تقاضا برای خدمات حقوقی شده، موجب شده است تا حتی وکلای دادگستری به عنوان تنها افراد مجاز برای ارائه خدمات حقوقی نیز در مضیقه و حتی برای تامین هزینه های ضروری خود دچار اشکال باشند، این وضعیت موجب ایجاد رقابت و  تلاش برای بازاریابی و جذب مشتری در میان وکلای دادگستری نیز شده است.

تاکنون زمینه های مختلف فعالیت اقتصادی محل حضور اینفلوئنسرها بوده است، صنعت رستوران داری و خدمات آرایشی و بهداشتی از جمله زمینه های جذاب برای اینفلوئنسرها بوده است.

اخیرا حضور و فعالیت گسترده یکی از اینفلوئنسرها در زمینه خدمات حقوقی، فصل جدیدی در صنعت اینفلوئنسری کشور گشوده است، متاسفانه فعالیت این بازیگر پرحاشیه بازاریابی برای چند وکیل پایه یک دادگستری است، رفتاری که  هم از جهت ممنوعیت تبلیغات برای وکلای دادگستری و هم از جهت آنکه در تعارض با شئون حرفه وکالت است، می تواند مصادیقی از تخلف انتظامی برای مشتریان خانم بازیگر باشد.

هرچند شاید فعالیت اینفلوئنسری خانم بازیگر در بازار خدمات حقوقی  به خودی خود در صلاحیت کانون های وکلای دادگستری نباشد، ولی در جایی که وی خود را «مشاور حقوقی» یا دارای «موسسه حقوقی» معرفی می کند، چه بسا بتوان کانون های وکلا را موظف به پیگیری و شکایت از تخلفات احتمالی دانست.

باید توجه داشت چنانچه فعالیت خانم بازیگر در بازار خدمات حقوقی با موفقیت همراه شود، سایر اینفلوئنسرها نیز به این بازار جدید جذب خواهند شد.

[۱] A person or thing that influences another


سیاوش هوشیار

وکیل دادگستری و روزنامه نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا