اخبار صنفی

نائب رئیس اسکودا: هدف طراحان مصوبات اخیر مجلس نابودی علم و تخصص است

وکلاپرس- ابراهیم کیانی نائب رئیس اسکودا در جلسه هم اندیشی کانون ها و نظام های صنفی که با حضور مدیران اصناف مختلف در محل کانون سردفتران برگزار شد، از سایر اصناف درخواست کرد: اعتراض و ایرادات نسبت به مقرره الزام به درگاه ملی مجوز ها را به شورای نگهبان ارسال کنند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، جلسه هم اندیشی کانون ها و نظام های صنفی با حضور «علی خندانی» رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، «علی فتحی آشتیانی» رئیس نظام روانشناسی و مشاوره، «ابراهیم کیانی» نائب رئیس اسکودا، «محمد شاه محمدی» نائب رئیس مرکز وکلای دادگستری مرکز، «سید عبد العزیز الیاسی» دادستان انتظامی سردفتران و دفتریاران، «حسن روحانی نیا» مدیرعامل کانون دفاتر خدمات قضایی، «محمدرضا اصلانی» نائب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، «علی فلاح حقیقی» دبیرکل کانون انجمن های صنفی دفاتر پیشخوان دولت،«سید ابوالقاسم حسینی ابهری» رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، «داریوش بازگیریان» دبیرکل شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری، شهرام کربلایی نائب رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری و جمعی از مسئولان مرکز وکلا و کارشناسان در محل سالن جلسات کانون سردفتران برگزار شد.

اعضای این جلسه به بررسی قانون تسهیل صدور کسب و کار و اتصال کانون ها به درگاه ملی مجوزها و هم اندیشی درباره مغایرت های این موضوع با قوانین بالادستی پرداختند.

با جمع بندی نقطه نظرات صدای اعتراض کانون ها و نظام صنفی را به گوش مسئولان و قانونگذاران برسانیم

در ابتدای جلسه علی خندانی درباره برگزاری این جلسه اظهار کرد: این جلسه هم اندیشی به دنبال مغایرت های قانونی که در قانون تسهیل صدور کسب و کار و اتصال کانون ها و نظام های صنفی به درگاه ملی مجوزها با قوانین بالادستی و مقررات کانون ها و نظام های صنفی ایجاد شده در حوزه اجرا، برگزار شد تا با جمع بندی نقطه نظرات بتوانیم صدای اعتراض کانون ها و نظام صنفی را به گوش مسئولان و قانونگذاران برسانیم.

وی افزود: خروجی این نشست کاربردی، ارائه نکات مهم تخصصی و کارشناسانه در راستای اصلاح قوانین به قانون گذاران و مراجع تصمیم گیر است.

جلسه هم اندیشی کانون ها و نظام های صنفی
جلسه هم اندیشی کانون ها و نظام های صنفی

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، ارسال نامه به مراجع قضایی و تصمیم گیر، برگزاری همایش علمی، استفاده از ظرفیت هیات عالی مجمع تشخیص، فعال کردن کمیته پارلمانی کانون ها، بهره گیری از ظرفیت رسانه ها بویژه رسانه ملی و اساتید دانشگاه را از دیگر خروجی های این نشست عنوان کرد و گفت: همه ما باید گزارش کامل عملیاتی از فضای کسب و کار و اجرای این قانون و اثرات آن در زندگی مردم را بررسی و به مسئولان ارائه کنیم.

خندانی همچنین به مطالعه و بررسی برنامه هفتم توسعه و مواد مشترک آن در حوزه نظام حقوقی و ارائه پیشنهادات مربوط به آن تاکید کرد.

نائب رئیس اسکودا: هدف طراحان نابودی علم و تخصص است!

 «ابراهیم کیانی» نائب رئیس اسکودا در این جلسه با اشاره به قانون تسهیل صدور کسب و کار و دریافت مجوز از درگاه ملی مجوزها، اظهار کرد: همه کانون ها به نوعی با این قانون گرفتار شده اند. ما به عنوان کانون وکلا و نظام روانشناسی اعتراض و دیدگاه خود را به دیوان عدالت اداری ارائه کردیم اما متاسفانه هدف طراحان این قانون نابودی علم و تخصص است.

وی افزود: طراحان می خواهند همه چیز را در تصرف وزارت اقتصاد قرار دهند. ما جلسه ای با رئیس بهبود فضای کسب و کار داشتیم. تفکر و استدلال این مجموعه این است که هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:

کیانی با تاکید بر اینکه طرح مجوزهای کسب و کار با سیاست های کلی نظام و برخی قوانین همخوانی ندارد، تصریح کرد: این مسائل حقوقی ابتدا باید در کمیسیون تخصصی بررسی و چکش کاری شده و سپس وارد صحن علنی مجلس شود. اما متاسفانه با وجود اعتراض کانون وکلا و ارائه دفاعیات، بدون بررسی در کمیسیون به یکباره در صحن علنی مجلس بررسی شد. برای این موضوع بارها جلساتی با شورای نگهبان و مدیران قوه قضائیه برگزار و ایرادات طرح ارائه شد.

وی اظهار کرد: ما فکر می کردیم می خواهند نظام حقوقی کشور را نشانه بگیرند اما با مشاهده مصادیق دریافتیم قصد اصلی، برداشتن محدودیت های آزمون و اداره مستقیم زیر نظر وزارت اقتصاد است. مخالفت ها را بارها اعلام کردیم اما آن ها در مصاحبه هایشان می گویند هیچ مشکلی وجود ندارد.

هیات مقررات زدایی ایجاد کرده اند که تقریبا همه کاره است

کیانی ادامه داد: جهت استحضار می گویم تبصره ای که اعلام شد از نظر قانونی بسیار خطرناک است چراکه هیات مقررات زدایی ایجاد کرده اند که تقریبا همه کاره است. در جلسات با اعضای شورای نگهبان اعلام کردیم که عملا می خواهند در عصری که همه به سمت خصوصی سازی و تقویت نهادهای مدنی می روند، همه چیز را در دولت مستقر کنند.

نائب رئیس اسکودا اضافه کرد: آنچه خطرناک است، اختیارات هیات مقررات زدایی است که بر اساس آن مصوبات این هیات قابل اعتراض نیست و در روزنامه رسمی هم منتشر می شود، به دیگر معنا، شان قانونگذاری را برای یک هیات مقررات زدایی در نظر گرفته اند که اگر این خروجی تصویب شود، کانون کارشناسان، نظام روانشناسی، اسکودا، کانون سردفتران و … همه باید بنشینند و ببینند که هیات مقررات زدایی چه چیزی برایشان تعیین تکلیف می کند تا همان اجرا شود.

وی در پایان پیشنهاد کرد تا مدت زمانی که طرح در پژوهشگاه شورای نگهبان در حال بررسی است همه کانون ها و نظام های صنفی اعتراض و ایرادات خود به طرح را ارسال کنند.

رئیس نظام روانشناسی و مشاوره: روانشناس با خصوصی ترین مسائل مراجع سر و کار دارد

در ادامه این نشست، «علی فتحی آشتیانی» با اشاره به چالش های نظام روانشناسی در دریافت مجوز کسب و کار اظهار کرد: ما چالش جدی در این مسئله داریم، چون روانشناس با خصوصی ترین مسائل مراجع سر و کار دارد، نمی شود با صرف ارائه مدرک دانشگاهی بدون بررسی ویژگی های شخصیتی، سلامت روان و سوابق شخص به او مجوز ارائه کرد.

وی با بیان اینکه موضوع ارائه مجوز کسب و کار امروز مبتلا به بیشتر نظام های صنفی و کانون ها شده است، افزود: اخیرا مجلس شورای اسلامی مصوبه ای دیگر در این رابطه مطرح کرده و رایی که ما پیش از این از دیوان عدالت اداری گرفته بودیم را باطل کرده است. استدلال آن ها این بود که دیوان عدالت اداری نمی تواند به این موضوع ورود کند.

منبع: روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. نائب رئیس اسکودا: هدف طراحان مصوبات اخیر مجلس نابودی علم و تخصص است
    این فرمایش میتواند از جنبه توهین ؛ تهمت و افترا به نمایندگان مجلس که منتخب میلیونها ایرانی هستند ؛ قابل پیگیری باشد .
    نمایندگان مجلس باید اقدام انقلابی نمایند .

  2. با سلام و احترام
    ببخشید اگر هدف طراحان مصوبات اخیر مجلس نابودی علم و تخصص است
    لطفا بفرمایید که هدف کانون محترم وکلا از طرح سوالات طولانی ، بعضا نادرست ویا خارج از منابع آزمون امسال چه بود
    همچنین بفرمایید هدف قضات محترمی که بعد سی سال قضاوت و ده ها سال وکالت(بعضا ۸۰ ساله )که با واکر به مراجع قضایی می‌آیند از تلاش برای محروم کردن جوانان تحصیل کرده از ورود به حرفه وکالت چیست

  3. بنده در آزمون امسال بخش آدم را به گواهی کارنامه سازمان سنجش با وجود سوالاتی که مشاهده فرمودید ۶۶ درصد پاسخ دادم هدف نایب رئیس کانون وکلا از طرح تسهیلی خواندن اینجانب و بقیه پذیرفته شدگان چیست
    آیا ایشان و اکثریت همکارانشان می توانند ۳۰ درصد سوالات آدم را در ۲۰ دقیقه پاسخ دهند
    نایب رئیس محترم اسکودا حال که قدت پیش بینی اهداف اشخاص را دارید لطفا بفرمایید هدف انسان های خود بزرگ بین که مدعی دانش و دموکراسی و قانون مندی هستند از توهین به دیگران و بیان عبارات تحقیر آمیز چیست

  4. بله باید پیگیری قضایی شوند،ضمنا تخصص و علم که سالهاست در کانونهای وکلا به حاشیه رانده شده و بجایش رفتارهایی همچون بله قربان گوی خوب بودن، ساکت بودن، هدیه خوب دادن، رفیق فلانی و بهمانی بودن مد نظر کانونهاست

  5. به نظر بنده رئیس محترم دیوان عالی کشور صحیح گفتند که نباید دچار افراط و تفریط شویم. نه به اون زمانی که به سختی میشد وارد حرفه وکالت و کارشناسی و سردفتری شد و نه الان که مثل آب خوردن شده. و نتیجش می‌شود کاهش کیفیت خدمت رسانی حقوقی و قضایی. از طرفی هم حوزه کسب و کار دراین زمینه به شدت اشباع خواهد شد و چند نفر متخصصی هم که زحمت کشیده اند باید در صف طولانی مدت ارجاع کار مانند نظام مهندسی قرار بگیرند و بدتر به بیکاری دامن خواهد زد.
    به موضوع وکالت و به خصوص کارشناس رسمی دادگستری نباید از زاویه اشتغال زایی و اقتصادی نگاه کرد چون با جان، مال و حیثیت مردم سروکار دارد.

  6. نحوه و سبک طراحی سوالات یک مقوله است و ورود بی درود پیکر به وکالت هم مقوله دیگر .چرا حوزه علمیه اجازه نمی دهد کسی بدون شرکت در آزمون و مصاحبه و گزینش دروس حوزوی بیاموزد، مگر در علوم اسلامی هر شخصی تخصص پیدا کند ضرری دارد ؟،چرا در ورودی حوزه باز نمی گذارند.؟ چرا در پزشکی آزمون برگزار می کنند و برترین ها را انتخاب می کنند ،خوب بگذارند هر دیپلمه ای علاقمندی وارد شود و بعد لز اخذ مدرک ،مطب دایر کند.؟
    راستی چرا از همان اول دانشجویان حقوق رشته وکالت در دانشگاه نخوانند و بعد همراه با اخذ مدرک لیسانس به آنها پروانه وکالت اعطا شود؟و کانون های وکلا و سازمان نظام پزشکی و سازمان های دیگر که متولی صدور مجوزها هستند ،بساطشان‌ در سطح کشور جمع نشود. ؟
    اصلا شهرداری ها چرا باید در ساخت و ساز ها دخالت کنند و صدور مجوز به عهده آنها باشد.؟ مردم هر طور که دلشان خانه می سازند و بنابه استدلال آن نماینده مجلس ،هیچ کس در ساختن خانه علیه خود و خانواده، خانه ناایمن نمی سازد .پس دخالت شهداریها و نطام مهندسی ها محلی از اعراب ندارد.مردم خودشان می دانند چگونه خانه بسازند . چرا جهاد کشاورزی در امور کشاورزی و دامداری دخالت می کند مردم خودشان می توانند تشخیص دهند که چگونه امور کشاورزی و دامداری خود رو اداره کنند .دربعد چرا باید مالکین اتوبوس ها و سواری ها دارای پروانه باشند .بگذارند هرکسی خواست مسافران را جابجا کند .مردم بعد لز مشاهده تصادفات ،خود بهتر می توانند تشخیص دهند ‌کدام راننده و کدام وکیل برای مسافرت یا دفاع از پرونده خود ا
    صلاحیت دارد؟ .ای آدم های نشسته در قرون گذشته ،شما که قصدتان اسلامی کردن همه امور است .به این سوال پاسخ دهید که با وجود اتصال پیامبر به وحی و معصوم بودن و علم لایتناهی خداوند ،چرا خداوند روش و سیستم های حکومتی آینده بشر مطابق با نیاز هر قرنی بر زبان پیامبر جاری نکرد، چرا نگفت مردم قرن فلان ،باید در سیستم حکومتی تفکیک قوا و دادسر و کانون وکلا داشته باشند و وکیل مدنی حق وکالت در امور قضایی ندارد.؟ با وجود علم لدنی پیامبر، چرا نیازهای جامعه بشری در اداره زندگی پیچیده روزگاران بعد از خودش از زبان وحی اعلام نکرد.؟ آیا بهتر نبود که خود پیامبر و خداوند که دارای علم بی نهایت از اول تا انتهای خلقت داشتند ،همه امور پیش بینی می کردند تا برای اداره یک کشور اسلامی ، نیاز به استنباط و اجتهاد از متون فقهی نباشد ؟ آیا با استنباط و اجتهاد از متون فقهی می توان قواعد پیچیده کشور داری مطابق مقتضیات امروز کشف و استنباط کرد.؟ اگر پاسخ منفی است اصلا تئوری تشکیل حکومت بنام دین محلی از اعراب ندارد و اگر پاسخ مثبت است بفرمایید در طول مدت چهل سال حکومت و با بودجه های کلان تربیت حوزویان، با اجتهاد چه سیستم اقتصادی یا سیاسی یا اداری مغایر با سیستم بروکراسی فعلی کشف و اجرا کرده اید…….؟

  7. خیلی ادعای بزرگی کرده آقای کیانی و باید بتواند اثبات کند، نابودی علم و تخصص؟؟؟؟ یا نابودی انحصار با ادعای تخصص و علم؟؟؟ اینها متفاوت است، خود ایشان هیچ تخصص و مهارتی در دفاع ندارد با اینکه ظاهرا مدرک علمی دارد، این را از برنامه صدا و سیما که سایت خوب وکلاپرس نشر داده است متوجه شدم، جناب شما از منظر خود من، نه علم داری نه تخصص، علم داشتن به مدرک و نمره نیست، و تخصص شما را هم در عمل دیدیم، مرحوم کشاورز هم زنده بود و طرز بیان شما را می دید، مهر تایید نمی زد، امیدوارم جناب آقای دکتر کوشا فکری بکنند و شما را بردارند، بجایتان انسانی با آرامش و طمانینه و سنجیده سخن گفتن بگذارند… حفظ آرامش اصل اول دفاع است که شما نداری

  8. شخصیت زمانیان بسیار ماخوذ به حیا و باوقاره، تا جایی که گفت وکیل نیستم من نفهمیدم وکیل نیست انقدر خوب حرف می زد و حتی جواب بی ادبی های اون یکی را نداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا