دیدگاه

دکتر شیخ‌الاسلامی: کانون‌های وکلا برای نشان‌دادن حسن نیت خود اجرای آیین‌نامه را برای یک یا دو ماه بپذیرند

وکلاپرس ـ عضو هیأت مدیره کانون وکلای خراسان در یادداشتی از راهکار سوم در تعامل با قوه قضاییه سخن گفت که بر اساس آن کانون‌های وکلا آیین‌نامه لایحه استقلال را برای ۲ ماه اجرا کنند.

به گزارش وکلاپرس، دکتر عباس شیخ‌الاسلامی در یادداشتی اینستاگرامی به جلسه امروز هیأت عمومی اسکودا و راهکارهای موجود برای تعامل با قوه قضاییه پرداخت.

بیشتر بخوانید:

متن دکتر عباس شیخ‌الاسلامی، عضو هیأت مدیره کانون وکلای خراسان رضوی و جنوبی، را در ادامه خواهید خواند:

پس از تصویب آیین نامه لایحه استقلال در سال گذشته توسط قوه قضاییه بدون هماهنگی کامل با کانون های وکلا و گنجاندن چند ماده که امکان ابطال پروانه وکلا و یا عدم صلاحیت هیات مدیره ها پس از انتخاب و موارد دیگری را که به اعتقاد بسیاری از وکلا مخل استقلال است را می دهد. مجمع عمومی اسکودا تصمیم به عدم اجرای آیین نامه موصوف گرفت و از این جهت تنش میان قوه و کانون ها بالا گرفت و‌ از نتایج منفی آن عدم برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰ ؛مشکلاتی برای کارآموزان و انتخابات هیات مدیره ها بود .تیم منتخب کانون نیز تا کنون موفق نشده به مصالحه ای با قوه برسد و تلاش های جهت میانجیگری و مذاکره با بزرگان و مداخله آنان نیز عقیم مانده است.

حال قرار است امروز عصر (چهارشنبه سی و یکم فروردین )مجمع عمومی هیات مدیره ها در تهران موضوع را به بحث و به نتیجه ای برای برون رفت از مشکل برسند.

دو نظر در فضای مجازی طرفدار بیشتری دارد :
یک )مقاومت و عدم اجرای آیین نامه تا اصلاح موارداستقلال توسط قوه .
دو)پذیرش آیین نامه و ادامه مذاکره با قوه تا اصلاح مواد مذکور .

ظاهرا نظر اول در میان بدنه وکلا طرفدار یا حداقل صدای بلندتری دارد ؛به خصوص طرفداران نظر اول استدلال می کنند ،اگر آیین نامه را بپذیریم موضوع تمام است و بعید است قوه تن به اصلاحات بدهد و الف را نوشتیم تا ی باید بنویسیم .طرفدارن نظر دوم هم اعتقاد دارند ما چاره ای نداریم طرفمان قوی و دارای ابزار متعدد از جمله سیستم ثنا و قدرت اجرایی و قانونی است و کوتاه نیاییم وضع ما بدتر می شود.

من به عنوان یک عضو کوچک جامعه وکالت پیشنهاد سومی دارم که امیدوارم مورد مداقه قرار گیرد:
پیشنهاد سوم )پذیرش مشروط و معلق آیین نامه :بدین معنا که جهت باز شدن یخ ها و نشان دادن حسن نیت و اینکه قوه احساس نکند، جامعه وکالت در تقابل با قوه است ؛اجرای آیین نامه را به صورت مشروط برای یک یا دو ماه بپذیرد واگر قوه با مذاکره با منتخبین وکلا در ظرف این مدت ؛مواد مخل استقلال را اصلاح کرد؛آیینامه اصلاحی اجرا شود .این تصمیم می تواند باب تعامل جهت حل مشکل را بگشاید.

آیینامه اصلاحی اجرا شود .این تصمیم می تواند باب تعامل جهت حل مشکل را بگشاید .
ما در ابتدای سده و قرن جدید ؛چاره ای جز مذاکره و گفتگو و پرهیز از نگاه صفر و صدی نداریم .
به امید حل مشکلات جامعه وکالت با منطق حقوقی و رعایت دستاوردهای هفتاد ساله آن از جمله استقلال کانون های وکلای دادگستری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا