اخبار قوه قضاییه

محمد باقر الفت: در سال جاری ٩٣١ قاضی جذب شد

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه گزارشی از روند جذب قضات ارائه کرد

وکلاپرس _ معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی، ضمن ارائه آمار جذب قضات طی سه سال گذشته، از نهایی شدن روند اصلاح قانون نقل و انتقال قضات خبرداد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان، مراسم تحلیف کار آموزان قضایی سراسر کشور امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد (دادستان کل کشور) و محمد باقر الفت (معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه) و جمعی از مسئولان عالی قضایی در محل سالن شهدای هفتم تیر ساختمان مرکزی قوه قضاییه برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه ضمن عرض خیر مقدم به قضات جدیدالورود و مدعوین حاضر در این مراسم، در ابتدای سخنان خود با آرزوی توفیق الهی برای مظلومین غزه بیان کرد: اخیراً تعدیات و تجاوزات رژیم صهیونیستی و صهیونیست جهانی، مظالم بزرگی علیه بشریت رقم زده و برگ سیاهی به تاریخ بشر اضافه کرده است که امیدواریم به لطف الهی، هرچه زودتر از شر این جنایات و عاملان آن‌ها خلاص شویم.

گزارشی از روند جذب قضات

 محمدباقر الفت عنوان کرد: معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه متشکل از اداراتی است که برای استخدام و جذب کارکنان دستگاه قضایی طراحی شده است. البته در حاشیه فعالیت‌های اصلی، اقدامات دیگری در راستای ماموریت‌های محوله انجام می‌شود.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه ما جذب قضات است، اذعان کرد: جذب قاضی کاری بسیار مشکل، حساس و پر مسئولیت است و شایسته است که افرادی باتقوا، فاضل، دانشمند و دارای اصالت خانوادگی برای این جایگاه مهم انتخاب شوند.

وی با ارائه گزارشی از روند جذب قضات عنوان کرد: بر اساس مجوز برنامه ششم توسعه به منظور جذب قضات، باید سالانه با برگزاری آزمون ٨٠٠ نفر قاضی جذب شود، لذا از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و حوزوی داوطلبان را مورد آزمون، جذب اختصاصی و نخبه‌گزینی قرار می‌دهیم.

-گزینش و تحقیقات محلی

 الفت گفت: در مدیریت جذب، اداره گزینش مستقر شده که در آن، برای افرادی که توسط آزمون جذب می‌شوند، پرونده‌ای تشکیل و از ٧ مرجع اطلاعاتی و امنیتی درباره افراد تحقیق می‌شود و حدوداً ٢۴ استعلام به دست‌شان می‌رسد و این اطلاعات در فرم‌های مشخصی پیاده‌سازی شده و سپس تحقیقات مفصلی از افراد در محل سکونت، تولد، تحصیل و محل کارشان صورت می‌گیرد.

-مصاحبه عقیدتی و سیاسی

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به مراحل بعدی جذب قضات در دستگاه قضایی تاکید کرد: سپس نوبت به مصاحبه عقیدتی و سیاسی از پذیرفته‌شدگان در آزمون، توسط قضات مجرب می‌رسد و بعد از آماده‌سازی پرونده‌ها، برای هیئت‌های احراز صلاحیت فرستاده می‌شوند.

 الفت عنوان کرد: اسامی پذیرفتگان شدگان آزمون امسال به اداره کل آموزش قوه قضاییه اعلام شد تا آموزش آن‌ها آغاز شود. تلاش داریم کارآموزان، آموزش‌های حرفه‌ای زیر نظر قضات مجرب بینند.

وی ادامه داد: افرادی هم که از سوی گزینش مردود اعلام شدند، می‌توانند اعتراضات خود را در مرجع تجدیدنظر که اعضای این هیئت از مقامات بالای قضایی هستند، مطرح کنند.

بیشتر بخوانید:

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به نسبت پذیرفته شدگان ابتدایی و نهایی که با غربالگری و در جریان آموزش صورت می‌پذیرد، عنوان کرد: مهارت‌افزایی قضات برای‌مان مهم است.

جذب ۹۳۱ قاضی در سال ۱۴۰۲

الفت تاکید کرد: در سال ١۴٠٠ حدود ۶٠٠ قاضی و در سال ١۴٠١ حدود ٧٠۴ نفر و در سال ١۴٠٢ حدود ٩٣١ قاضی جذب شدند که بر اساس دستورات و قواعدی که داریم قضات را با توجه به میزان پرونده‌های وارده، حوزه جمعیتی، جغرافیایی، حوزه‌های جدیدالتاسیس و جرم خیز بودن آن استان اختصاص می‌دهیم.

وی گفت: رئیس قوه قضاییه نیز در جریان سفر‌های استانی با استماع گزارش‌های استانی از نزدیک ضرورت تخصیص قضات به استان‌ها را رصد می‌کنند؛ لذا بر اساس قواعد و ضوابط کارآموزان در استان‌ها تقسیم می‌شوند تا به نوعی تمامی کارآموزان قضایی در حوزه‌های قضایی سه اقلیم کشور مشغول خدمت شوند تا وظایف قوه قضاییه را همگی بر دوش بگیریم.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به نهایی شدن مراحل اصلاح قانون نقل و انتقال قضات، خبر داد: امیدواریم بزودی بر اساس اصلاح قانون و مطابق بر زمانبندی‌های که برای استقرار در استان‌ها لحاظ شده است، کارآموزان نسبت به انتقال خود اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: میزان

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا