اخبار کانون هاویژه

رئیس کانون وکلای لرستان: قوه قضاییه به جای صدور پروانه وکالت بدنبال تحقق عدالت باشد

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای دادگستری لرستان پنج شنبه گذشته چهارم اسفند ۱۴۰۱ به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال کانون های وکلای دادگستری با حضور در نشستی مطبوعاتی بر حفظ استقلال نهاد وکالت تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری لرستان، دکتر کیانوش هادی پور رئیس کانون وکلای دادگستری لرستان ضمن خیر مقدم به خبرنگاران و تبریک روز وکیل مدافع، ضمن اشاره به تاریخچه تشکیل کانون وکلاء در استان لرستان و خدماتی که در ادوار مختلف تا دوره ششم به جامعه هدف ارائه شده، خواستار حفظ استقلال نهاد وکالت شد.

هادی پور استقلال وکیل را از اصول دادرسی منصفانه دانست که به طور مستقیم مرتبط با حقوق عامه است و افزود: خدشه به استقلال وکالت، عدالت را با مشکل مواجه می کند، چرا که قاضی مستقل، دادگستری مستقل، وکیل مستقل و کانون وکلای مستقل چهار ضلع تضمین کننده عدالت است و تضعیف و خدشه هر کدام، آسیب به عدالت را بدنبال خواهد داشت.

قوه قضاییه بجای صدور پروانه وکالت بدنبال تحقق عدالت باشد

رئیس کانون وکلای استان تصریح کرد با تشکیل نهاد موازی مرکز مشاوران توسط قوه قضاییه استقلال نهاد وکالت به خطر افتاده، اگر پروانه اشتغال وکیل را قوه قضاییه صادر کند، استقلال واقعی و دفاع آزادانه وکیل از موکل محقق نمی شود.

قوه قضاییه بجای صدور پروانه وکالت باید بدنبال اجرای وظایف تصریح شد در قانون اساسی و تحقق عدالت باشد. از طرفی استقلال وکیل و کانون وکلاء، جایگاه بین المللی کشور را بویژه در مباحث حقوق بشری ارتقاء می دهد. بنابراین پیگیری حفظ استقلال نهاد وکالت نه در تقابل با حاکمیت بلکه با هدف تقویت آن است.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون وکلای دادگستری لرستان در ادامه نشست با اصحاب رسانه با اشاره به نحوه تشکیل این نهاد در استان لرستان گفت: کانون لرستان در سال ۱۳۸۹ از کانون خوزستان منفک شد و با تعداد ۶۰ وکیل فعال بصورت مستقل تشکیل شد. تشکیل و فعالیت کانون در دوازده سال گذشته هم به لحاظ اشتغالزایی و هم به جهت خدمات معاضدتی منشاء خیر بوده است. هم اکنون مجموع همکاران زیر نظر کانون علاوه بر کادر اداری، شامل ۷۸۰ وکیل و ۱۹۰ کارآموز است.

۲۳۱ پرونده تسخیری و معاضدتی و ۲۴۵ پرونده رایگان

کمیسیون معاضدت در کانون لرستان تشکیل شده و خدمات مشاوره ای و پذیرش رایگان وکالت با محوریت این کمیسیون برای متقاضیان ارائه می شود. در همین راستا و برای حمایت از اقشار آسیب پذیر ضمن انعقاد قراردادهایی با کمیته امداد امام (ره)، اداره کل بهزیستی و سازمان زندانها دایره ارائه خدمات را توسعه داده ایم. بدین نحو که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۳۱ پرونده تسخیری و معاضدتی و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۴۵ پرونده از طریق همکاران بصورت رایگان پذیرش شده است.

کانون وکلاء، نهادی خودگردان است و برای اداره امور و تأمین هزینه نه از دولت بودجه ای دریافت می کند و نه تسهیلاتی اخذ می کند. با این وجود در سه سال گذشته بیش از ۱۱۰ فقره تسهیلات بانکی در اختیار همکاران متقاضی قرار داده ایم. در تفاهم با صندوق حمایت از وکلاء نیز مبلغ پنجاه میلیارد تومان به کانون لرستان برای توسعه ارائه خدمات و تسهیلات اختصاص یافته که تا کنون بخشی از آن جذب شده است.

استمرار اجرای طرح تسهیل، بنیان وکالت را نابود میکند

رئیس کانون وکلای لرستان افزود: آزمون پذیرش کارآموز سال ۱۴۰۰ براساس قانون تسهیل کسب و کار برگزار شد و ۱۴۰ نفر پذیرش داشتیم. در صورت استمرار اجرای این قانون بنیان وکالت نابود می شود. قانونی که در کمیسیون غیرتخصصی تدارک دیده شده و هم حاکمیت را با چالش مواجه می کند و هم باعث تضییع حقوق ملت می شود. به بهانه ایجاد اشتغال فارغ التحصیل بیکار دانشگاه، تبدیل به وکیل بیکار می شود. محدودیت امکان آموزش و اجرای تکالیف کارآموزی در محاکم قضایی ناشی از پذیرش بی ضابطه کاراموز بیشتر از ظرفیت مراجعان، شایسته نیست و می تواند منجر به ترویج کارچاق کنی و شیوع فعالیت موسسات با سوءاستفاده از کارآموزان شود. عدم آموزش کافی باعث عدم تربیت وکلای زبده می شود که در نهایت حقوق مردم تضییع و آسیب می بیند.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری لرستان

‫۳ دیدگاه ها

  1. عده ای دانسته ویا ندانسته با مشکلات اقتصادی،تجمع کردند،وقصدمخالفت باحکومت راهم نداشتندودغدغه معیشتی وکاری بود،که عده ای فرصت طلب آن رابه بیراهه بردند،ونتیجه آن هم مشخص شد،شماآقایان با اظهار نظرات خوددقیقا بدون آن فرصت طلب هامقابل خواست قانون ومجلس وشورای نگهبان ورهبری صف بستید،وآنچه میخواهید میگوئید وانجام میدهید،اگرقانون تین مملکت احترام داردشماهم باید سر خم کنید،وبدون دکر زدن وبعد ازقانونی شدن طرحی با انجام دستورات درراستای نظام حرکت کنید،به هرصورت مراجعی هستند که این اظهارات ونافرمانی رابه شمایادآوری کنند.قطعایک سال از این طرح وهزاربحث وجدل گذشته وشماهنوزاندرخم یک کوچه هستید،بیانات شمامخالفت بابیانات رهبری به جهت باز کردن راه برای جوانان مستعد در هر زمینه ای است،بهتراست در کنارقانون ونه مقابل آن بایستید،باسپاس

  2. چرا صدور پروانه 🦋 شما را ناراحت می‌کند روزی دست ✋ خداست تو تلاش خود را بکن پروانه گرفتن حق همه واجدین شرایط هست مثل اینکه شما گواهینامه رانندگی دارید و از این که دیگران هم این گواهینامه رو داشته باشند شما رو آزار میده
    ضمنا انشاالله در انتخابات آینده کانون نیروهای جدید با
    سواد بروز شده جایگزین خواهند شد

  3. ای بابا چرا نمیزارید پروانه خوب صادر بشه برا بیشتر افراد.من خودم وکیلم.چرا کانون و مرکز نمیزارید ادغام بشه.چه داستانیه پشت پرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا