یادداشت

تجربه عضو سابق هیات مدیره کانون وکلای مرکز از مصائب توقیف خودرو به سبب حجاب

وکلاپرس _ عضو سابق هیات مدیره کانون وکلای مرکز در یادداشتی که امروز ۲ اردیبهشت در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد، درباره مصائب توقیف خودرو به سبب عدم رعایت حجاب، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش وکلاپرس، وکیل دادگستری علیرضا آذربایجانی (عضو سابق هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز) در یادداشتی از تجربه توقیف اتومبیل خود به دلیل عدم رعایت حجاب، نوشت و اظهار کرد: قبل از توقیف مطلقا پیامی به عنوان تذکر دریافت نکرده بودم.

این وکیل دادگستری و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ضمن این پرسش که این همه تلاش برای نیروی انتظامی و سختی برای مردم واقعا برای ارتکاب چه جرمی است، تاکید کرد: اگر واقعا دشمن تصمیم گرفته باشد مردم را با شیوه های مختلف ناراضی کند، اینقدر که اوامر صاحب منصبان و رفتار نیروی انتظامی در ارتباط با برخوردهای اخیر با مردم در ایجاد و تشدید نارضایتی از این دست موثر بوده است، اقدامات دشمن نمی توانست موفق باشد.

بیشتر بخوانید:

یادداشتی که دکتر آذربایجانی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد به شرح زیر است:

اشتراک مطلبی ناگوار

اتومبیلم با عنوان عدم رعایت حجاب (نفهمیدم راننده یا سرنشین) توقیف شد.

قبل از توقیف مطلقا پیامی به عنوان تذکر دریافت نکرده بودم.

صرف نظر از انتقاد به ماهیت مسئله، صرفا از جهت شکلی، عدم رعایت پوشش مناسب در اتومبیلم را مطلقا نمی پذیرم ولی به دلیل این که امیدی به اثر بخشی نسبت به اعتراض نداشتم، صرفا برای رفع توقیف پیگیری کردم.

ماشین با جرثقیل به پارکینگ نیایش منتقل و تقاضای من برای اینکه شخصا منتقل کنم مورد پذیرش قرار نگرفت. پارکینگ برای توقف جا نداشت و با پرداخت شیرینی و بعد از ساعت ها انتظار جای یکی از ماشین های رفع توقیف شده پارک کردم.

متقاضیان زیادی را دیدم که برای نقل و انتقال ماشین هایشان با مانع ذکر شده مواجه و راسا درخواست توقیف یک هفته ای می کردند که هیچ یک از پارکینگ های تهران جا نداشت و جالب بود که به مالک پیشنهاد پرداخت هزینه اضافه برای توقیف زودتر، برای حل مشکل نقل و انتقال می دادند.

بعد از هشت روز در دفتر پلیس+ده کارم انجام نشد و به کلانتری مربوطه در خ.زنجان شمالی هدایت شدم و با یک روند طولانی تشکیل پرونده و پرداخت جرایم… تیک‌حجاب حذف شد.

بابت حمل ماشین از تجریش تا پارکینگ‌نیایش یک‌میلیون و هشتصد هزار تومان به اضافه هزینه جداگانه پارکینگ پرداخت کردم.

بیشتر بخوانید:

طنز تلخ اینکه اینقدر ماشین های توقیفی در کنار هم پارک شده بود که امکان خروج ماشین من نبود.

ناگزیر باید دست به جیب شد و تملق کرد تا متصدی حاضر شود ماشین را از بین ماشین های دیگر خارج کند.

انجام پذیر نبود، صبح زود رفتم و حوالی ظهر موفق شدم اتومبیلم را بگیرم و فهمیدم که چقدر خوش شانس هستم که آینه هایش شکسته نشده و وسایل داخلش سر جایش است.

کل جریمه های معوقه، هزینه بسیار نامتعارف حمل با جرثقیل، هزینه توقف شبانه روزی پرداخت شد.

نمی دانم این درآمد قابل توجه، چگونه توزیع خواهد شد؛ البته شاید هم بدانم ولی بماند…

هزینه غیر مستقیمی هم برای جا دادن اولیه ماشین در پارکینگ و سپس خارج کردنش دادم که اشکال ندارد برایم عادی شده.

این همه تلاش برای نیروی انتظامی و سختی برای مردم واقعا برای ارتکاب چه جرمی؟

ساعت هایی که در انتظار نشسته بودم فکر کردم اگر واقعا دشمن تصمیم گرفته باشد مردم را با شیوه های مختلف ناراضی کند، اینقدر که اوامر صاحب منصبان و رفتار نیروی انتظامی در ارتباط با برخوردهای اخیر با مردم در ایجاد و تشدید نارضایتی از این دست موثر بوده است، اقدامات دشمن نمی توانست موفق باشد.

و توجه به این بیت:
پرسید یکی که عاشقی چیست؟ گفتم که چو ما شوی بدانی

بیشتر بخوانید:

چند روز پیش هم این وکیل دادگستری در رابطه با توقیف اتومبیلش در صفحه اینستاگرام خود توضیحاتی ارائه کرده بود:

تاثیر شگرف یک جمله یا رفتار در زندگی

قبل از اخذ پروانه وکالت، سنواتی، اشتغال قضایی داشتم و در آن ایام با تمام وجود سعی کردم با ادب و احترام با مراجعین برخورد نمایم.

تلقی ذهنی من این بود که اگر وکیل شدم حداقل رفتار محترمانه را از قضات در مراجعاتم ببینم.

اولین سال وکالتم در سال هفتاد و سه، مقارن با شروع اجرای قانون دادگاه های عام بود که به عنوان وکیل و طرح شکایتی با عنوان رفع تصرف عدوانی، پرونده ای در یکی از شعب مستقر در مجتمع شهید بهشتی داشتم.

آقای (محمد خردمند)، که نامش همیشه برایم تداعی کننده کوهی از انرژی منفی است، قاضی شعبه ای بود که همان سال از یکی از شهرستان ها، شاید همدان به تهران آمده بودند. با وجود گذشت زمان و تکمیل تحقیقات و آمادگی اتخاذ تصمیم هر بار برای درخواست صدور رای به ایشان مراجعه کردم، می‌گفتند پرونده را برای مطالعه به منزل برده و هنوز فرصت نکرده ببیند.

موکل به دلیل تصرف عدوانی ملکش به شدت تحت فشاری در حد جنون بود و ناراحتی خود را به من منتقل و احساس ضعف در وظایف وکالتی از طرف من داشت.

تصمیم گرفتم برای درک شرایط، با موکل مراجعه و از قاضی یاد شده درخواست دستور کنم.

متعاقب تقاضای خروج از بلاتکلیفی و متاسفانه تکرار جواب قبلی قاضی، گفتم: احساس می کنم نمی توانم با این روند، حقوق موکلم را استیفا کنم و بهتر است استعفا بدهم؟

آن قاضی در جواب درخواست قانونی و در حالی که موکل حضور داشت گفت: ((( من وکیلی که زیاد حرف بزند را با تیپا از شعبه می اندازم بیرون))).

در یک لحظه تصمیم گرفتم که….، ولی به لحاظ حفظ شان وکالت و نگرانی از حقوق موکل، تصمیم دیگری گرفتم. از آن پرونده استعفا دادم و تصمیم گرفتم وکالت نکنم.

الان سی سال گذشته و به خاطر این جمله، به جز موارد بسیار نادر و استثنایی وکالت نکردم.

اینک نیز تکرار تلخی دیگر.

بیشتر بخوانید:

ده روز گذشته و در شرایط خاص، اتومبیلم بدون دریافت پیام قبلی به عنوان مناسب نبودن حجاب راننده و با اشتباه فاحش توقیف شد.

مراجعات مکرر این مدت به کلانتری مربوطه، پارکینگ همکار نیروی انتظامی و سایر ضابطین و گرفتاری ناشی از برداشت این گونه از حجاب و رها کردن چالش های واقعی و غیره در حالی که هنوز موفق به ترخیص اتومبیلم نشده ام، انزجاری برایم ایجاد کرد که کیفیت و کمیت آن قابل توصیف نیست.

این حد از انزجار را قبلا تجربه نکرده بودم، حس عجیبی است.

متاسفانه آثار این نفرت پراکنی هایی که بر سر توقیف اتومبیلها صورت می گیرد، بر اساس قاعده حرمت تنفیر، کل جامعه را نیز در بر خواهد گرفت.

افسوس از عدم تدبیر در اداره کشور.

‫۳ دیدگاه ها

  1. خب اگه قراره ملت بعد انجام هر هنجارشکنی توقع جریمه نداشته باشندچون به روحیه شان برمی خورد وتولید انزجار میکند سنگ روی سنگ بند نمی شود بهتر است ملت قانون پذیر شود تا اینگونه مستاصل نگردد شما هم جناب وکیل به عائله بفرمایید حجاب را رعایت کنند مملکت اسلامی است بماند،حجاب قانون شرع است بماند،از خانواده یک حقوق خوانده قانون گریزی نوبر است

    1. مهندس جان، شعبه اول دیوان عالی کشور در رأی صادره بیان کرده:
      خودرو، وسیله وقوع جرم بی‌حجابی محسوب نمیشه و توقیف اون غیرقانونی هستش!

    2. دوست عزیز ما با حجاب کامل و از امت همیشه در صحنه با عابری تصادف کردند تشریف بردند پارکینگ نیایش . (مشکلشون حجاب نبود مشکلشون تصادف با عابر پیاده بود ) به خاطر شلوغی پارکینگ دو ماه طول کشید تا ماشینشان آزاد بشه کلی هزینه هم متحمل شدند . آخر پس از دعوا با عوامل نیروی انتظامی و حالا یه سری کارهای دیگه و الافی و دربه دری ماشینشان آزاد شد.
      خلاصه اینکه ضرر این کارها به امثال ((سایه)) هم رسیده و خواهد رسید . چون دنیا گرده و همه چیز حساب و کتاب داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا