نظریه مشورتی

ممنوعیت مطلق وکیلی که سابقه قضایی داشته است

نظریه مشورتی شماره 98/1826 اداره کل حقوقی قوه قضاییه

یکی از روش های اخذ پروانه وکالت استفاده از مقرره بند الف ماده ۸ اصلاحی لایحه استقلال کانون وکلاست، بر اساس این بند، کسانی که دارای ۱۰ سال متوالی یا ۱۵ سال متناوب سابقه قضایی باشند و اقلا ۵ سال رییس یا عضو دادگاه بوده باشند و از آنان به حکم دادگاه عالی انتظامی قضات سلب صلاحیت نشده باشد، پروانه وکالت پایه یک داده می شود.

افراد مشمول بندهای مختلف ماده ۸ اصلاحی لایحه استقلال کانون وکلا، در صورتی که دراای دو سال سابقه خدمت قضایی باشند از انجام کارآموزی وکالت نیز معاف خواهند بود.

با این حال قانون گذار به منظور از میان بردن زمینه اعمال نفوذ ناروا، طی تبصره ۴ ماده ۶ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶، وکلایی که به هر جهت دارای رتبه قضایی بوده اند را به مدت سه سال از وکالت در آخرین محل خدمت خود ممنوع کرده است.

بر این اساس استعلامی از اداره کل حقوقی قوه قضاییه در مورد محدوده این ممنوعیت انجام شده است، و این اداره کل در پاسخ اعلام کرده است که ممنوعیت این دسته از وکلا مطلق بوده و حتی مجاز به اقدام حتی به عنوان مطالعه پرونده نیز نیستند.

شماره نظریه : ۷/۹۸/۱۸۲۶
شماره پرونده : ۹۸-۹۷-۱۸۲۶ ح
تاریخ نظریه : ۱۳۹۸/۱۱/۳۰

استعلام :

آیا ممنوعیت وکیلی که قبلاً سمت قضایی داشته به مدت سه سال از قبول وکالت در آخرین محل خدمت خود چنانچه فقط مطالعه پرونده در آخرین حوزه محل خدمت خود باشد نیز می‌باشد.

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :

صرف نظر از آنکه مطالعه پرونده به منظور قبول وکالت یا ارائه مشاوره صورت می‌گیرد، اصولاً وکیل برای مطالعه پرونده نیز باید وکالتنامه تنظیم و به دادگاه مربوط ارائه نماید تا اجازه مطالعه پرونده را اخذ نماید، بنابراین ممنوعیت مقرر در تبصره ۴ ماده ۶ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶ شامل مطالعه پرونده نیز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا