گفت و گو

راهکارهای تامین هزینه برگزاری المپیاد ورزشی کانون های وکلا

وکلاپرس- رئیس کمیسیون ورزش اسکودا ضمن ارائه سه راهکار برای تامین هزینه‌های برگزاری المپیادهای ورزشی کانون‌های وکلا تاکید کرد: هزینه در امر ورزش «هزینه به معنای خاص» نیست، بلکه نوعی «سرمایه‌گذاری» بشمار می‌آید.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای گیلان، علیرضا امانی رئیس این کانون و همچنین رئیس کمیسیون ورزش اسکودا در خصوص هزینه‌های اعزام تیم‌های ورزشی مسئله و چالش اصلی برگزاری المپیادهای ورزشی کانون‌های وکلا توضیحاتی را ارائه کرده است.
علیرضا امانی در این گفت و گو  برگزاری مسابقات ورزشی را مصداق بارز اتحاد و تعامل در نهاد وکالت برشمرده و راهکار هایی برای کم هزینه تر شدن برگزاری این مسابقات پیشنهاد داده است.
مشروح این گفت و گو به شرح کنید:
* سطح کیفی ششمین دوره المپیاد ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری را چطور ارزیابی می‌کنید؟
– در مجموع اگرچه به واسطه رشد تورم اقتصادی کشور و به تبع آن افزایش هزینه‌های برگزاری المپیاد، از لحاظ کمی شاهد کاهش تعداد کانون‌های شرکت کننده در المپیاد کیش بودیم، لیکن سطح کیفی مسابقات در رشته‌های مختلف ورزشی رشد قابل توجهی داشت؛ به طور مثال در رشته فوتسال در هیچ مسابقه‌ای شاهد پنالتی (چه نقطه اول و چه نقطه دوم) نبودیم و در مجموعِ ۳۶ رقابت، فقط یکبار شاهد دریافت کارت قرمز بودیم. این بدان معناست که بار فنی مسابقات بالا بود و تیم‌ها از لحاظ بدنی و ذهنی از آمادگی مطلوب برخوردار بودند.
* مهمترین ویژگی‌های مثبت و منفی این دوره از رقابت‌ها را در چه عواملی مشاهده کردید؟ و یا با چه خلاءهایی در این دوره مواجه شدید که نیاز است برای دوره آتی رقابت‌ها مورد بازبینی و اصلاح قرارگیرد؟
– ویژگی‌های مطلوب فراوانند، لیکن به عنوان نمونه می‌توان از موارد ذیل یاد کرد:
الف) حضور حداقل ۶۰۰ نفر وکیل ورزشکار به مدت تقریبی یک هفته در کنار یکدیگر که مصداق بارز اتحاد و تعامل در نهاد وکالت است.
ب) ایجاد آرامش روانی و دوری از فشارهای ناشی از مشقت‌های شغل وکالت دادگستری به مدت یک هفته.

ج) معرفی نهاد وکالت از طریق ضبط برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی که بسیار مطلوب صورت پذیرفت.

اما در خصوص ویژگی‌های منفی و با توجه به عرایض سابق، صرفاً باید به این نکته اشاره کرد که تورم حاکم بر کشور و افزایش هزینه ورودی مسابقات از یک سو، و بعضاً عدم استقبال برخی از مدیران کانون‌ها از مقوله ارزشمند ورزش از سوی دیگر، موجب کاهش تعداد تیم‌ها و ورزشکاران در المپیاد اخیر شد که امید است این موضوع نیز مرتفع شود و در المپیاد آتی شاهد افزایش تعداد رشته‌ها و کثرت حضور وکلای ورزشکار باشیم.

بیشتر بخوانید:

* نقش المپیاد ورزشی کانون‌های وکلا در ترویج فرهنگ ورزش و کار گروهی در نهاد وکالت چیست؟

– متاسفانه در طی روزها و سالیان اخیر شاهد ایجاد هجمه‌های فراوان علیه نهاد مقدس وکالت و کانون‌های وکلای دادگستری بودیم. بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی، محور برنامه‌های خود را بر مدار تخریب شخصیت وکیل دادگستری و کانون‌های وکلا قرار داده‌اند. لیکن این بار امر ورزش سبب شد که بدون هزینه و به‌طور کاملاً رایگان شخصیت واقعی و مقدس وکیل دادگستری و کانون‌های وکلا به تصویر کشیده شود و طی چند برنامه مختلف رادیویی و تلویزیونی که ‌توسط شبکه استانی هرمزگان و شبکه سراسری پخش شد، مسابقات تحت پوشش خبری مطلوب قرار گیرد. این مهم حاصل نشد، جز از طریق امر ورزش. لذا لازم است که یکبار دیگر تاکید شود که هزینه در امر ورزش «هزینه به معنای خاص» نیست، بلکه نوعی «سرمایه‌گذاری» است.

 * چرا المپیاد ورزشی وکلا در رشته‌های بیشتری برگزار نمی‌شود؟ آیا این امر به مساله عدم ظرفیت لازم در میان کانون‌ها بازمی‌گردد یا برخی عوامل دیگر نظیر هزینه‌ها و …

– تعداد رشته‌های ورزشی منبعث از چند عامل است.

اول) تخصص و سلیقه وکلای ورزشکار. علی‌الاصول ماهیت شغل وکالت و‌ مراتب پذیرفته شدن در آن – از حیث زمان- و عوامل تاثیرگذار دیگر در آن، سبب می‌شود که ورزشکاران حرفه‌ای از ورزش حرفه‌ای خود جدا شوند. یا اگر هم ورزشکار حرفه‌ای باقی بمانند تعدادشان اندک باشد.

دوم) رشته‌های ورزشی فوتسال، والیبال و تنیس روی‌میز از استقبال بیشتری نسبت به سایر رشته‌ها برخوردارند و افراد بیشتری ولو ورزشکار غیرحرفه‌ای نیز بدان می‌پردازند. سوم) هزینه ورودی مسابقات توسط کانون‌ها تامین می‌گردد و پرداخت وجه چند رشته ورزشی از توان مالی کانون‌ها خارج است.

مجموع این عوامل موجب می‌شود تا شاهد محدودیت تعداد رشته‌های ورزشی باشیم. البته امید است با توجه به نقش ارزشمند ورزش در سلامتی جسم و روح وکیل و همچنین تاثیر آن در تعرفه نهاد وکالت، موانع موجود برطرف شود.

در این راستا چند پیشنهاد وجود دارد:

  • الف) پرداخت وجهی به طور سالانه به عنوان حق عضویت ورزشی به ازای هر وکیل توسط کانون‌ها به اسکودا تا هزینه‌های برگزاری المپیاد از آن محل تامین شود.
  • ب) اخذ اسپانسر توسط کانون‌ها جهت تامین بخشی از هزینه‌های تیم.
  • ج) عقد قرارداد توسط صندوق حمایت وکلا با بانک‌هایی که موجودی صندوق نزد آنان است از جهت دریافت خدمات ورزشی رایگان یا کم‌بها برای برگزاری المپیادهای ورزشی.

بیشتر بخوانید:

* آیا نهاد وکالت با توجه به ظرفیتی که دارد قادر به تیم‌داری در لیگ‌های برتر فدراسیون‌های ورزشی است؟ آیا این مساله در جلسات کمیسیون ورزش اسکودا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؟

– بسیاری از ورزشکاران وکیل، ورزشکارانی بودند که پیشتر به‌طور حرفه‌ای به امر ورزش اهتمام داشتند و به واسطه حضور در عرصه وکالت از ورزش حرفه‌ای دور ماندند. به طور مثال وکلایی در المپیاد اخیر حضور داشتند که دارای سابقه عضویت در رده‌های مختلف سنی تیم‌های ملی تنیس روی میز، والیبال، والیبال ساحلی، کاراته و فوتبال هستند. لذا به نظر می‌رسد تشکیل یک یا دو تیم منتخب از هر رشته ورزشی در پایان هر المپیاد کار سختی نیست و در نتیجه آن می‌توان به امر تیم‌داری پرداخت. تنها معضل موجود بحث تامین هزینه‌های تیم‌داری است که می‌بایست به طریق مقتضی حل و فصل شود.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا