گفت و گو

وکیل احمد نامداری: بازرسی در اسکودا باید تضمین کننده سلامت اداری در این نهاد مترقی صنفی باشد

گفتگو با وکیل احمد نامداری نامزد سمت بازرسی یازدهمین دوره هیئت رئیسه اسکودا

وکلاپرس- وکیل احمد نامداری نامزد سمت بازرسی در یازدهمین دوره هیئت رئیسه اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا) ضمن نقد و بررسی چالش های فعلی اسکودا به ارائه برنامه های خود پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، انتخابات هیات رئیسه و بازرسان اسکودا ۲۴ آبان ۱۴۰۲ به میزبانی کانون وکلای هرمزگان در شهر کیش برگزار خواهد شد. در این انتخابات مجموعا ۴۰ وکیل دادگستری از میان مدیران فعلی و سابق نهاد وکالت داوطلب شده‌اند که از این میان ۱۷ نفر برای تصدی منصب بازرس اسکودا نام‌نویسی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

وکیل احمد نامداری، رییس کانون وکلای دادگستری کردستان، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس به نقد و بررسی چالش های فعلی اسکودا و تشریح برنامه های خود پرداخته است.

شرح این گفتگو در ادامه آمده است:

وضعیت فعلی اسکودا و عملکرد مدیران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کانون وکلا را اگر خانه دوممان میدانیم و بر تقویت آن اصرار می ورزیم و اسکودا را زنجیره اتحاد و همبستگی کانون های وکلا تلقی می‌کنیم، پرواضح است که وکلای عزیز برای مطالبه گری از مدیران اسکودا محق بشماریم. اگر مسئولیت مدیران اسکودا برای حفظ استقلال کانون وکلا را از نوع “تعهد به وسیله” تلقی کنیم، شاید بینی و بین الله نتوان از فعالیت مدیران این نهاد صنفی چندان ایراد گرفت که هرآنچه در توان داشته اند به کار بسته اند اما اگر تعهد مدیران اسکودا را از نوع “تعهد به نتیجه” تلقی کنیم تفسیر قضیه به گونه ای دیگر خواهد بود.

در فرض تعهد به نتیجه، وضعیت چگونه خواهد بود؟

یقینا استقلال کانون در طول دهه گذشته تضعیف شده و دست هایی درصدد تقلیل جایگاه این نهاد مترقی هستند. اگر مدیران اسکودا را متعهد به حفظ و تقویت استقلال کانون وکلا بدانیم و این و تعهد را از نوع تعهد به نتیجه تلقی کنیم، شاید در نگاه نخست مدیران اسکودا را مقصر وضع موجود قلمداد کنیم. در حالی که هر شخص دیگری نیز در جایگاه مدیران اسکودا میبود، قادر به مقابله با هجمه ها و فشارهای همه جانبه نمیبود و نمیتوانست در مقابل آماج دست اندازی ها به استقلال و کیان کانون -آنچنان که شایسته و بایسته است- مقابله نماید.

مع الوصف انتظار وکلا از اسکودا، تحرک و فعالیت بیشتر است و مدیران آتی این نهاد مدنی باید جهد مضاعفی را در مسیر حفظ استقلال کانون، به کار بندند.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما چالش های فعلی اسکودا چیست؟

مهمترین چالش داخلی افزایش تعداد کاراموزان و مشکلات ناشی از مدیریت روند آموزش و حفظ کیفیت آن است. بزرگترین چالش خارج از اسکودا نیز حفظ استقلال کانون وکلاست که متاسفانه مطمع نظارت و نگاه های ناصوابی قرار گرفته و بر گرده وکیلی است که نسبت به آن نگران و دغدغه مند باشد.

چه برنامه‌هایی برای سمت بازرسی اسکودا دارید؟

احیای نهاد بازرسی و عمل به وظایف فراموش شده این نهاد قانونی مهمترین برنامه من برای این منصب خواهد بود؛ تدقیق و تفحص در امور اسکودا به منظور مراقبت از تصمیمات و اراده هیات عمومی و اجرایی از دیگر برنامه های عملیاتی است.

بازرسی در اسکودا باید به جایگاه حقیقی و مقتضی خود بازگردد و بتواند تضمین کننده سلامت اداری در این نهاد مترقی صنفی باشد. بازرسی اسکودا باید از یک نهاد صوری و تشریفاتی به یک نهاد عملیاتی و سازنده تغییر نقش دهد و به وظایف قانونی خود جامه عمل بپوشاند.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما مدیران در مواجهه با چالش‌ها بایستی چه رویکردی داشته باشند؟

رویکرد مدیران اسکودا باید همانند رویکرد وکیل در قبال موکلش باشد؛ مدیران اسکودا باید امین وکلا و کانون ها باشند و ذره ای از منافع صنفی و حفظ استقلال کانون وکلا به عنوان خانه دوممان کوتاه نیایند.

رویکرد شما در مقابل این چالش‌ها چه خواهد بود؟

خود را مقید به رعایت خواست کانون‌ها و اراده جمعی وکلا می‌دانم؛ تصمیم هیات عمومی و اجرایی هرچه باشد باید مورد رعایت مدیران اسکودا باشد.

رویکرد شما درخصوص شفاف‌سازی و تعامل با رسانه‌ها چه خواهد بود؟

ارتباط با جراید و رسانه ها و حضور مناسب و البته متناسب در فضای مجازی، طریقی پسندیده و سازنده در جهت تببین برنامه های اسکودا و تشریح گسترده و فراگیر ضرورت های حفظ استقلال کانون وکلا و تاثیر آن بر منافع عمومی و اجتماعی خواهد بود.

شما برای شفاف‌سازی چه خواهید کرد؟

ما در کانون کردستان رویه‌ای را اتخاذ کردیم که مشروح جلسات هیات مدیره را به صورت منظم و هفتگی منتشر می‌کنیم؛ در کانون وکلای کردستان خودی و غیرخودی نداریم و شفاف سازی و اطلاع رسانی به عنوان ضرورت و لازمه مدیریت صنفی، مورد رعایت قرار گرفته است.

این رویه حسنه را در مقیاس کشوری نیز باید به کار بست و اسکودا باید در قبال اعضای هیئت مدیره کانون ها، کاملا شفاف باشد و هر یک از اعضای هیات مدیره کانون ها حق دسترسی به جزئیات تصمیمات و جریان امور اسکودا را داشته باشد.

رویکرد شما در مواجهه با قوای مجریه و مقننه چگونه خواهد بود؟

انتقادات بسیاری مطرح شده است که پذیرش اولیه و مشروط آیین نامه به وسیله اسکودا، زمینه ساز قبول عملی و اجباری آن شده است. در مورد صحت یا بطلان این انتقاد، نمیخواهم در این مجال، وارد بحث شوم اما باید توجه داشت که تعامل زمانی میتواند سازنده تلقی گردد که امید مثمر ثمر بودن آن وجود داشته باشد.

واقعیت آن است که انعطاف بیش از حد از یک طرف و جمود از دیگر طرف، میتواند مخرب باشد. در نحوه مواجهه با قوای قضاییه و مجریه، اسکودا باید بر حفظ استقلال کانون وکلا به عنوان خط قرمز مسلم صنفی، تاکید مضاعفی داشته باشد. ایجاد و حفظ ارتباطات منطقی و سازنده و تفهیم و تبیین ضرورت حفظ استقلال کانون به منظور حفظ حقوق عامه و موکلین، از جمله برنامه های مدون بنده برای تقویت ارتباط اسکودا با قوای سه گانه و نهاد های ذیربط است.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما در حال حاضر مهم‌ترین مسئله صنفی وکلا چیست؟

به نظرم حفظ استقلال و تقویت جایگاه کانون وکلا به عنوان تنها نهاد قانونی تولیت امور وکالت را باید مهمترین وظیفه و البته دغدغه صنفی هر وکیلی دانست.

رویکرد شما در مورد پیگیری و حمایت از وکلای در معرض خطر چیست؟

حمایت از وکلای در معرض خطر، لاجرم باید با تمام توان و از تمامی مجاری قانونی و عرفی انجام پذیرد. این وظیفه اتحادیه ای است که با شناسایی تمامی طرق مقتضی و با تقویت تعامل و ایجاد ارتباطات سازنده، راه حلی برای برون رفت از مشکلات حادث شده برای همکاران انتخاب و در پیش گیرد. بنده نیز از تمامی ظرفیتهای موجود و متصور در جهت تحقق این مهم بهره خواهم برد.

باتوجه به اینکه درحال حاضر مسئولیت ریاست کانون وکلای کردستان را دارید، آیا در صورت پیروزی در انتخابات، مسئولیتتان سنگین و دشوار نخواهد شد؟

اسکودا نهادی برآمده از اراده کانون های وکلاست و در حقیقت چیزی مجزا از اراده جمعی وکلا نیست. اراده ای که شکل و صورت حسنه ای به خود گرفته و در صف اول هجمه ها علیه نهاد وکالت مقاومت می کند. ازین روست که اگر همکاران محترم به بنده اعتماد کنند، ریاست بنده بر کانون وکلای کردستان، ظرفیت مضاعفی را برای آشنایی و حسن انجام وظیفه در منصب بازرسی اسکودا ایجاد خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا