اخبار اسکودا

گزارش بازرسان اسکودا درباره فرایند تهیه و چاپ کتاب ترجمه اسناد چشم‌انداز کانون‌های وکلای دادگستری

وکلاپرس- اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران، گزارش بازرسان اسکودا درباره فرایند تهیه و چاپ کتاب ترجمه اسناد چشم‌انداز کانون‌های وکلای دادگستری را منتشر کرد.

به گزارش وکلاپرس در جلسه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ شورای اجرایی اسکودا پس از استماع گزارش بازرسان در خصوص فرایند تهیه و چاپ این کتاب، با چاپ و انتشار آن توسط اتحادیه مخالفت شد.

طبق این گزارش هیئت رئیسه اسکودا، با حضور دکتر پزشکی و دکتر لبافیان با وسایل ضبط ویدیویی مستقل جهت ارائه مستندات و مدارک، به دلیل اینکه درخواست خود را به صورت مکتوب ارائه نکرده اند، مخالفت کرده اند!

انتشار گزارش به معنای تأیید محتوای آن نیست

مشروح این گزارش به شرح زیر است:

محضر اعضای محترم شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران

با سلام و تحیت و احترام

همانطور که عزیزان مستحضرند اخیراً مباحث پردامنه ای در باب نحوه فرایند انتشار کتاب اسناد چشم انداز … در بین هم همکاران مطرح و در فضای حقیقی و مجازی موضوع مباحثه قرار گرفته است. عده ای از همکاران محترم پس از ثبت فیپای کتاب در کتابخانه ملی به درج عنوان سرشناسه با مضمون به کوشش جعفر کوشا” معترض بوده و در این میان ، برادر بزرگوار جناب آقای دکتر علی پزشکی و همکاران ایشان به عنوان افرادی که در تهیه و راهبری فرایند آماده سازی این اثر نقش داشتند ، به عنوان ذینفعان و عده ای دیگر به عنوان دغدغه مندان صنفی اظهار نظرهای متفاوتی له یا علیه یکدیگر و یا شخص ریاست محترم اتحادیه مطرح نموده اند .

با توجه به گستردگی مباحث در سطح جامعه حقوقی، بازرسان اتحادیه بر آن شدند که گزارش مبسوطی از روند کار تهیه و تنظیم این اثر ، از بدو امر تا به امروز را تهیه و به شبهات و مسائل طرح شده بر اساس مستندات و دلایل موجود و مصور پاسخ دهند.

فرایند اقدامات برای تهیه و چاپ

۱- از آنچه در اسناد اتحادیه ملاحظه گردید در تاریخ ۱۳۹۹/۳/۱۸ هیئت رئیسه وقت اتحادیه در جلسه ای، به بررسی موضوع تهیه و تنظیم سند چشم انداز و برنامه راهبردی نهاد وکالت پرداختند. این موضوع در دفتر صورت جلسات هیئت رئیسه منعکس و شرح بیشتری از موضوعات مطروحه در آن جلسه منعکس نمی باشد.

۲- در تاریخ ۱۳۹۹/۴/۱۴ مجددا گزارشی در مورد سند تحول اتحادیه و اقداماتی که در این راستا صورت پذیرفته ، در هیئت رئیسه اتحادیه طرح و طی آن به موضوع تشکیل کارگروهی جهت ترجمه اسناد چشم انداز کشورهای مختلف اشاره گردیده است. این مهم در دفتر صورت جلسات هیئت رئیسه قید و توضیح بیشتری در آن مشاهده نگردید.

۳- در تاریخ ۱۳۹۹/۵/۲ و در جلسه شورای محترم اجرایی، در بخش گزارش امور جاری سرکار خانم انوشه لبافیان طوسی به عنوان مسئول کارگروه ترجمه اسناد چشم انداز کانونها در کشورهای مختلف ، گزارشی از اقدامات این گروه را به شورای اجرایی ارائه و شرح کاملی از شکل ترجمه و تحلیل اسناد ترجمه شده بیان داشتند.

۴- در تاریخ ۱۳۹۹/۶/۱۳ نیز مجدداً در جلسه شورای محترم اجرایی جناب آقای دکتر علی پزشکی نائب رئیس محترم وقت اتحادیه به ارائه گزارشی در تنظیم سند چشم انداز پرداخته و به سوالات نمایندگان محترم کانونها در شورای اجرایی پاسخ دادند.

۵- متعاقبا، پس از تغییر و تحول در هیئت رئیسه اتحادیه به تاریخ ۱۴۰۰/۳/۱۲ جناب آقای دکتر کوشا ریاست محترم دوره ،طی مرقومه ای از جناب آقای دکتر شهبازی نیا ریاست سابق اتحادیه درخواست نمودند تا گزارشی از روند فعالیت و اقدامات انجام گرفته توسط این کارگروه را به اتحادیه ارائه نمایند.

۶- پیرو درخواست ریاست وقت اتحادیه در خصوص اخذ گزارش از روند کار کارگروه سند چشم انداز ، جناب آقای دکتر شهبازی نیا در تاریخ ۱۴۰۰/۳/۱۷ موضوع را جهت تنظیم گزارش به سرکار خانم لبافیان طوسی و جناب آقای دکتر کیوانفر ، مسئولین محترم ترجمه و تدوین کارگروه مزبور ارجاع دادند.

۷- در تاریخ ۱۴۰۰/۶/۲ سرکار خانوم انوشه لبافیان طوسی طی مرقومه ای در چهار صفحه و پیرو هامش نگاری جناب آقای دکتر شهبازی نیا ذیل نامه جناب آقای دکتر کوشا گزارشی را ارائه و به ملاقات جلسه مورخه ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۰ اشاره و اعلام میدارند که مقرر شده بود گزارش تفصیلی با حضور کلیه اعضای کارگروه (بالغ بر پنجاه تن) ارائه گردد. جناب آقای دکتر کوشا در حاشیه این مرقومه قید نمودند که مراتب به مدیر محترم اجرایی پروژه ابلاغ گردد که امکان برگزاری جلسه حضوری وجود ندارد (به احتمال شیوع ویروس کرونا در آن مقطع) لیکن امکانات برگزاری جلسه برخط فراهم است و در صورت تمایل، مسئول محترم مربوطه اعلام نمایند و همچنین ، شخص ایشان میتوانند به اتحادیه مراجعه و اقدامات مقتضی را معمول نمایند. مراتب طی مرقومه ای در تاریخ ۶ شهریور ۱۴۰۰ به خانم لبافیان اعلام گردیده است.

بیشتر بخوانید:

۸- به تاریخ ۱۴۰۰/۶/۷ سرکار خانم لبافیان طوسی طی نامه ای از جناب آقای دکتر شهبازی نیا تقاضا می کنند با عنایت به اتمام فعالیت کارگروه ، به رسم یادبود با نگارش دیباچه ای ، این اثر ترجمه را مزین فرمایند. نسخه ای به عنوان رونوشت از این مرقومه جهت استحضار به اتحادیه واصل می گردد.

۹- در این میانه ، مذاکراتی جهت انتشار کتاب با چند نشر معتبر صورت میگیرد متعاقباً به تاریخ ۱۴۰۱/۴/۵ (تاریخ از تقویم میلادی به شمسی بر اساس تاریخ ایمیل برگردان شده است) متن کتاب از طریق ایمیل برای جناب آقای دکتر شیری (ایمیل نشر میزان) ارسال میگردد. بر اساس مشاهدات قبلی پیش از ارسال ایمیل مراتب از طریق فایل RAR در بستر پیام رسان واتس آپ از شماره مدیر محترم داخلی اتحادیه به شماره جناب آقای شیری ارسال میگردد که ظاهراً – حسب اعلام جناب آقای دکتر شیری فایل باز نشده و متعاقباً ایمیل ارسال می گردد.

۱۰- اقدام بعدی در تاریخ ۱۴۰۱/۹/۱۲ در قالب ارسال ایمیل دوم به نشر میزان با موضوع اعلام ترتیب کشورهای هر قاره (کشورهایی که مورد بررسی سند چشم انداز قرار گرفته بودند) صورت می پذیرد.

۱۱- متعاقبا نسخه فیزیکی کتاب در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۴ ساعت ۱۱ صبح در دفتر نشر میزان به آقای دودانگه تحویل می گردد.

۱۲- نسخه قراردادی بین نشر میزان و اتحادیه در سوابق مشاهده گردید این قرارداد که فاقد شماره و تاریخ می باشد ، ظاهراً به عنوان پیش قرارداد تنظیم شده و ثبت نگردیده است و به جهت طرح موضوع در شورای اجرایی آماده شده است.

۱۳ به تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ موضوع تدوین کتاب در شورای اجرایی مطرح و پیشنهادات مختلف از انتشارات مختلف در قم و تهران مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به هزینه های چاپ و پیشنهادات مطروحه ، مقرر شد هیئت محترم رئیسه اتحادیه جهت مذاکره و انعقاد قرارداد با ناشرهای گوناگون در راستای چاپ کتاب سند چشم انداز به میزان حداقل ۵۰۰ نسخه اقدام نمایند.

۱۴- پیرو همان مذاکرات قبلی و بدون قطعی نمودن قرارداد با نشر میزان با توجه به شکل و نوع قرارداد موجود و مصوبه شورای اجرایی ، ظاهراً نشر محترم میزان اقدام به ثبت فیپای کتاب در سازمان اسناد و کتابخانه ملی می نماید و در فیپای ثبت شده در بخش سر شناسه از آقای دکتر جعفر کوشا به عنوان گردآورنده نام برده می شود.

۱۵- در تاریخ ۱۴۰۲/۳/۱ و پس از اطلاع از ثبت فیپا در کتابخانه ملی ریاست محترم اتحادیه طی مرقومه ای به نشر میزان اعلام می دارد که پیرو توافق صورت گرفته میان اسکودا و نشر میزان چاپ کتاب به علت هزینه های چاپ اجرایی نشده و کان لم یکن تلقی گردیده است و علیرغم این مهم مشاهده میشود که فیپا کتاب با اشتباهات فراوان در کتابخانه ملی ثبت گردیده است. با توجه به اینکه در بهمن ماه ۱۴۰۱ به نشر میزان اعلام شده بود (اعلام شفاهی) که چاپ کتاب توسط آن ناشر محترم به علت عدم تایید شورای اجرایی ممکن نیست شایسته است فیپای کتاب حذف کردد.

۱۶- نشر محترم میزان طی مرقومه ای خطاب به مدیر کل محترم سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۳/۸/۱۴۰۱ اعلام نموده است که کتاب اسناد چشم انداز به کوشش جعفر کوشا با مشخصات اشتباه ثبت شده و تقاضای حذف کتاب را از سایت کتابخانه ملی نموده است.

ضمناً مراتب طی نامه ای از ناحیه نشر میزان خطاب به جناب آقای دکتر ظریفیان مدیر کل محترم توسعه کتاب و کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ۱۴۰۲/۲/۳۰ اعلام شده و قید گردیده است نشر میزان از چاپ کتاب انصراف داده و کتاب چاپ نشده است. لذا لطفاً مجوز و فیپای کتاب را ابطال فرمایید.

آنچه از اسناد موجود در اتحادیه و ارائه شده به بازرسان استخراج شد به سمع و نظر اعضای محترم رسید.

اما بازرسان اتحادیه به جهت استماع اعتراض معترضین و نظرات ایشان و تعیین دقیق محل مناقشه با جناب آقای دکتر پزشکی به صورت تلفنی در تاریخ ۱۴۰۲/۳/۲۴ تماس گرفته اند و از ایشان دلایل و مستندات اعتراض خود را مطالبه نمودند. جناب آقای دکتر پزشکی اعلام فرمودند مستنداتی وجود دارد که اتحادیه در اختیار بازرسان قرار نداده است . از ایشان این مستندات (به فرض اطلاع) مطالبه شد که ایشان فرمودند مستندات و مدارک قوی تری تقریباً در اختیار من است که به شرط حضور همراه با خانم لبافیان و آوردن امکانات ضبط ویدیویی مستقل به جلسه آنها را ارائه خواهم نمود. ضمنا اظهار داشتند درصورتی که شروط بنده محقق نشود هر گزارشی که از ناحیه بازرسان ارائه شود را به رسمیت نمیشناسیم و حق خود را برای دفاع و ارائه مستندات به صورت دیگر برای خود محفوظ می داریم.

لذا هیچ مستند و دلیلی از ناحیه ایشان به بازرسان ارائه نگردید. توضیح اینکه مراتب توسط بازرسان در جلسه هیئت رئیسه طرح گردید و با عنایت به اینکه درخواستی مکتوب از ناحیه ایشان به هیئت رئیسه واصل نگردیده است، موضوع قابلیت طرح را نداشته و هیچ مانعی برای حضور شخص جناب آقای دکتر پزشکی به عنوان ریاست محترم کانون زنجان در جلسه شورای اجرایی وجود ندارد و همچنین، جلسات شورای اجرایی اتحادیه هم توسط سیستم ویدیویی در محل اتحادیه ثبت و ضبط می شود و مطابق آیین کار ، جلسات شورای اجرایی با حضور روسای کانون ها یا نمایندگان محترم کانونهای وکلای دادگستری کشور ، برگزار می گردد . این موارد مجدداً به صورت تلفنی به اطلاع جناب آقای دکتر پزشکی رسید.

جهت روشن شدن ابعاد دیگر موضوع بازرسان اقدام به برقراری تماس تلفنی جهت ملاقات و یا اخذ توضیحات و مستندات احتمالی مکتوم ، با جناب آقای دکتر شیری مسئول محترم نشر میزان نمودند که موفق به برقراری ارتباط به جهت عدم پاسخگویی بزرگوار نگردیدند. دو پیامک عادی از شبکه تلفن همراه به تلفن همراه ایشان به شماره ۷۱۰۰ … ۰۹۱۲ ارسال گردید که آن متاسفانه تا این لحظه بی پاسخ مانده است.

بیشتر بخوانید:

آنچه از کل مدارک و مستندات موجود بر می آید اینکه ؛

اول: در دو ایمیل ارسالی به نشر میزان هیچ اشاره ای به نام دکتر کوشا به عنوان گردآورنده یا متنی به عنوان «به کوشش جعفر کوشا»  وجود ندارد .

دوم: در نسخه فیزیکی هم چنین قیدی وجود ندارد.

سوم: ثبت فیپا یا اصطلاحاً رکورد فیپای کتاب مطابق با اسنادی می باشد که ناشر از طریق سامانه به کتابخانه ملی ارسال مینماید و اتحادیه هیچ ارتباط مستقیمی با مرجع ثبت فیپا نداشته و ندارد.

چهارم: هیچ مستند جدید و مغایر با مدارک موجود و ارائه شده از طرف اتحادیه از ناحیه معترضان محترم ثبت فیپا و یا انتشارات میزان، به بازرسان ارائه نگردید.

پنجم: انجام درخواست ابطال فیپای کتاب به دلیل کان لم یکن شدن قرارداد و اشتباهات موجود در آن، از ناحیه اتحادیه به ناشر و از ناحیه ناشر به وزارتخانه و کتابخانه ملی ارائه گردیده است.

مراتب جهت استحضار عالیجنابان و اتخاذ تصمیم شایسته به استحضار کلیه بزرگواران می رسد.

با احترام مجدد

بازرسان اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا)

محمد صابونچی ذوالفقاری – علی حامد توسلی

منبع: روابط عمومی اسکودا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا