ویژهیادداشتیادنامه

یادی از استاد ابوالقاسم برازجانی؛ وکیل با اخلاق و فعال صنفی حرفه وکالت

به قلم محمد هادی جعفرپور

وکلاپرس- وکیل محمد هادی جعفرپور در یادداشتی نسبت به درگذشت وکیل پیشکسوت و نیک‌نام کانون وکلای دادگستری منطقه فارس، ابوالقاسم برازجانی ابراز تاسف کرد و از پایگاه و جایگاه وی در صنف وکالت سخن گفت.

به گزارش وکلاپرس، وکیل محمد هادی جعفرپور، عضو کانون وکلای فارس، کهگیلویه و بویراحمد، در یادداشتی اختصاصی با بیان فعالیت ها و سوابق درخشان ابوالقاسم برازجانی در عرصه وکالت، از وی با عنوان یکی از تک ستارگان آسمان وکالت یاد کرد.

بیشتر بخوانید:

متن کامل یادداشت این وکیل دادگستری به شرح زیر است:

استاد ابوالقاسم برازجانی، ستاره ی درخشان آسمان وکالت

زین پس غروب بیست و ششمین روز از مرداد ماه هر سال یادآورحادثه ی تلخِ خاموشی ستاره ی درخشان آسمان وکالت در سرزمین پارس خواهد بود.

در جامعه ی صنفی وکلا، کم نیستند بزرگانی که همکاران و همقطاران به وجود نازنین ایشان افتخار می کنند، بزرگانی که هریک چراغ راه جوانان و راهنمای نورستگان صنف می شوند، علیرغم این امر، سال ها زمان لازم است تا یکی از این جمع تک ستاره ای درخشان شود که با نور وجودش جماعتی را روشنایی بخشد.

جامع الاطراف بودن بهترین توصیفی است که می توان برای چنین کسانی برگزید. استاد ابوالقاسم برازجانی یکی از همان تک ستارگان آسمان وکالت است که نام و مرامش اعتبار کانون وکلای فارس و جنوب کشور بود.

۴۴سال حضور مستمر و فعال در خانه ی صنفی

جامعه ی وکالت از سال ۵۶شاهد حضور جوان پرشور و شعوری بود که در سال ها فعالیت حرفه ایش معنای واقعی وکیل مدافع را به منصه ظهور رساند.

۴۴سال حضور مستمر و فعال وی در خانه ی صنفی از ایشان شخصیت منحصر به فردی ساخته که در تاریخ وکالت این سرزمین همواره از وجود چنین شخصیتی به نیکی یاد خواهدشد .

وی که تا چند روز پیش از سفر ابدی اش به جهان باقی همچنان پا در رکاب دفاع از حق و تظلم خواهی داشت، لحظه ای از انجام تکلیف در قیام به اقامه ی حق علیرغم بیماری و رنج های فراوان پا پس نکشیدند.

دغدغه های اجتماعی استاد برازجانی

سال ها عضویت در هیات مدیره کانون وکلای فارس و بنادر (عنوان پیشین کانون وکلای فارس، که با مستقل شدن کانون بوشهر، عنوان بنادر حذف شد) و تصدی عنوان نایب رئیس کانون از ایشان چهره ای مطالبه گرو پیگیر حقوق وکلا ترسیم می کند.

تصویر به جا مانده ازابوالقاسم برازجانی در سال ۵۷ کنار بزرگان عرصه ی وکالت استان فارس در اعتراض به کشتار مردم در مسجد حبیب شیراز و ایراد به صلاحیت دادگاه نظام موید دغدغه های اجتماعی استاد در آغازین سال های ورود ایشان به حرفه ی وکالت است.

برازجانی در اعتراض به آیین نامه ی مصوب سال ۸۸ پا به پای وکلای جوان استان فارس در برگزاری پرشکوه و اثرگذار مجمع وکلای فارس نقش بسزایی داشتند.

تاکید بر استقلال کانون وکلا

استاد برازجانی همواره در نشست ها و سخنرانی های خویش بر استقلال کانون وکلا تاکید داشتند و هیچگاه از مواضع خویش کوتاه نیامدند، حتی در مقطعی که منجر به رد صلاحیت ایشان در نامزدی انتخابات هیات مدیره شد.

آوازه تحلیل های ابوالقاسم برازجانی به دستگاه قضایی نیز رسیده بود

علاوه بر فعالیت های صنفی، استاد در مباحث علمی پیشرو و سرآمد بودند، اگر چه دانش آموخته ی دهه ۵۰ دانشگاه ملی بودند اما تا همین چند سال گذشته که به عنوان رئیس یا عضو کمسیون اختبار و کارآموزی کانون وکلا مسئولیت تربیت و آموزش کارآموزان وکالت را بر عهده داشتند آنچنان بر مباحث و تئوری های روز حقوق تسلط داشتند که قاطبه ی وکلای فارس تلمذ در دوران تصدی ایشان را جزء افتخارات خویش می دانند.

دفتر وکالت استاد برازجانی همواره تا پاسی از شب کلاس درس و تحلیل های حقوقی بود، طوری که آوازه ی دوره های تحلیل قوانین و دادنامه های صادره به دستگاه قضایی نیز رسیده بود و همین امر فارغ از برخی کج اندیشی ها سبب شهرت بیش از پیش استاد نزد قضات محترم عدلیه شده، بعضا تحلیل های ایشان به عنوان منبع و منشاء استدلال های حقوقی در قالب دکترین، مستندِ مباحثه و مجادلات حقوقی واقع می شود.

نگاهی به سوابق مرحوم برازجانی

۸ دوره عضویت در هیات مدیره، ریاست و عضویت در کمسیون اختبار و کارآموزی و کمسیون آموزش کانون وکلای فارس، مشاور ارشد آستان مقدس شاهچراغ، مشاور ارشد استانداری و شهرداری و تربیت بیش از پانصد وکیل دادگستری از جمله خدمات و سوابق ایشان است.

فقدان استاد برای وکلای فارس ضایعه جبران ناپذیری است

ابوالقاسم برازجانی بازمانده ی نسلی است که با کتاب و مطالعه انس و الفتی ناگسستنی داشتند و این عادت نیکو را همواره به مریدان و شاگردان خویش توصیه می کردند. فقدان استاد برای وکلای فارس ضایعه ی جبران ناپذیری است، به قطع و یقین هجرت ایشان یادآور مکرر این مَثَل است که :

صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را                  تا دگر مادرگیتی چون تو فرزند بزاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا