اخبار

چگونه وکیل خوب در کرج را پیدا کنیم؟

چطور یک وکیل خوب در کرج انتخاب کنیم؟ اکثر افراد در زندگی خود گاهی اوقات به وکیل احتیاج پیدا می کنند. برای بیشتر ما جستجو برای یافتن وکیل خوب در کرج اغلب با پرسیدن از بستگان و دوستان شروع می شود. که آیا می توانند یک متخصص حقوقی را پیشنهاد کنند. روش مورد انتخاب وکیل هرچه که باشد انتخاب وکیل مناسب همچنان مهم است. برای راهنمایی شما در این انتخاب، در اینجا لیستی از توصیه ها آورده شده است. با توجه به آنها می توانیم وکیلی که بتواند مارا در مورد موضوع پرونده راهنمایی کند انتخاب کنیم.

بیشتر بخوانید:

ویژگی هایی که برای انتخاب وکیل باید در نظر بگیرید

  1. زمینه تخصص: حتی اگر از لحاظ تئوری، همه وکلا بتوانند با توجه به مطالعه و تجربه خود به هر نوع پرونده ای رسیدگی کنند. باز هم داشتن تخصص مرتبط با موضوع پرونده می تواند بسیار تاثیرگذارباشد. به طور کلی، انتخاب وکیل بر حسب نخصص به شما سطح خوبی از راهنمایی را در کل پرونده می بخشد.
  2. زبانهای گفتاری: ممکن است در شرایطی متناسب با پرونده وکیل خوب در کرج از شما بخواهد جزئیات پرونده خود را به طور دقیق شرح دهید. سپس اغلب از یک لغت خاص، حقوقی یا فنی استفاده خواهد کرد. بخصوص درنوشتن لایحه. پس باید وکیل شما بتواند دامنه تمام لغات تخصصی آن را درک کند.
  3. تجربه: یعنی تعداد سالهایی که وکلا فعالیتهای خود را انجام می دهند. وکیل باتجربه تر اطلاعات دقیق تری در مورد پیامدهای احتمالی یک روش یا روش دیگردر مورد روال پرونده به شما می دهد. یک وکیل خوب در کرج با چندین سال کار خود نیز بیشتر به دادگاه ها و نحوه کار عادت دارد.
  4. در دسترس بودن: این نکته ای است که بسیاری از افراد در هنگام جستجو فراموش می کنند. اگر پرونده شما روزانه یک منبع مهم استرس برای شما محسوب می شود. بهتر است به سراغ یک حرفه ای بروید که اغلب در دسترس است و قادر است به طور منظم و در صورت امکان از طریق تلفن به شما پاسخ دهد. اگر محدودیت های زمانی بسیار دقیقی برای خود دارید، وکیلی را انتخاب کنید که همزمان با شما در دسترس باشد.

پارامتر های لازم برای انتخاب وکیل خوب در کرج

  1. امین بودن وکیل

یکی از دغدغه های مهم و اساسی برای یک موکل این است که بتواند به راحتی به وکیل خود اعتماد کرده و او را امانت دار و راز نگه دار خود بداند تا بتواند حقایق را با وی در میان بگذارد و در این راستا نیز وکیل با اطلاع کامل از اصل ماجرا و پی بردن به حقیقت با دید بازتری به رفع مشکل و حل مسئله بپردازد.

  1. وکیل پیگیر

لازم به ذکر است که در انجام هر پرونده ای نیاز به پیگیری و پشتکار در حل مسئله و دست و پنجه نرم کردن با قوانین و دادگاه است، پس در این مسیر باید یک وکیل خوب در کرج بتواند تمامی این مراحل را طی کرده و در دفاع از موکل خود پیگیر و سمج باشد.

  1. وکیل منصف

با توجه به این موضوع که حق الزحمه وکالت با توجه به موضوع و شرایط پرونده ی مورد نظر و دعاوی و جرمی که اتفاق افتاده است برآورد میشود. یافتن یک وکیل خوب در کرج که منصف باشد و میتواند با یک حق الوکاله منصفانه رعایت موکل خود را کند و یا برای پرداخت شرایط اقساط را لحاظ کند شرایط نیز برای موکل راحت تر میشود. وبسایت وکیل از ما میتواند به شما در این زمینه کمک کند.

  1. تسلط داشتن به قوانین کشور

با ذکر این موضوع که در زمینه های گوناگون قانون های مختلفی تصویب شده است وکیل خوب در کرج باید حافظه ی خوبی داشته و از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار بوده تا بتواند بر تمامی این قوانین مسلط بوده و در شرایط مناسب از آنها استفاده کند.

  1. آشنا بودن با اصول فقه

یک وکیل خبره به اضافه ی اشنایی با قوانین و تسلط به آن باید به اصول فقه که در مراحل دفاعیه بسیار مهم است به طور کامل مسلط باشد زیرا استناد به این اصول در راستای مسئله ی فعلی میتواند باعث برد وکیل و در اصل موکل دردادگاه  شود، پس اشنایی با این اصول و قوانین و به کارگیری درست و به جا از انها در رفع مسائل در دادگاه باعث میشود آن وکیل یک وکیل کاربلد و حرفه ای به حساب بیاید.

پروانه وکالت پایه یک و پایه دو

طبق قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵، لایحه استقلال کانون وکلا مصوب ۱۳۳۳ و قانون کیفیت اخذ پروانه دادگستری مصوب ۱۳۷۶، وکلای دادگستری برای اینکه بتوانند در کلیه امور حقوقی، به جهت مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست و لایحه برای موکل خود اعلام وکالت نمایند، باید دارای پروانه وکالت دادگستری از مراجع ذی صلاح و قانونی باشند. این پروانه با دو عنوان متفاوت، به متقاضی پروانه وکالت، اعطا می‌شود و ان هم، پروانه وکالت دادگستری پایه یک و پایه دو می باشد؛ این دو پروانه سبب اجازه قانونی به جهت انجام امور حقوقی به عنوان وکیل پایه یک دادگستری  و وکیل پایه دو دادگستری می گردند.

تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو:

وکلای پایه و پایه دو دادگستری هردو این اجازه را دارند که در زمینه انجام وکالت در امور حقوقی فعالیت نمایند ولی در  بعضی امور با یکدیگر تفاوت دارند.

وکیل پایه یک دادگستری این اجازه را دارد که بدون هیچ محدودیتی در تمامی محاکم حقوقی یا کیفری کل کشور فعالیت حقوقی کنند. اما وکیل پایه دو فقط حق شرکت در آن دسته محاکم کیفری را دارد که به جرایم تعزیری حبس کمتر از ۱۰ سال، شلاق و جزای نقدی و همچنین در محاکم حقوقی پرونده های مالی کمتر از ۲۵۰میلیون تومان و خواسته های غیر مالی به جز اصل نکاح و طلاق و اثبات نسب و نفی نسب، را دارد. در انتخاب وکیل خوب در کرج به این موارد توجه نمایید.

آن دسته از وکلایی که از کانون وکلای دادگستری پروانه اخذ می‌کنند بدواً به‌صورت ۲ سال کار آموزی دوره را طی می‌کنند و می‌توانند زیر نظر وکیل سرپرست نسبت به دفاع از حقوق موکل اقدام کنند و پس از طی ۲ سال و همچنین تأیید صلاحیت علمی و گزینش‌های مربوطه موفق به اخذ پروانه وکالت پایه یک شوند.

تفاوت دعاوی حقوقی و کیفری چیست؟

دعوا معانی مختلفی دارد از جمله به معنای خواستن نزاع و دادخواهی می باشد. از نظر حقوقی دعوا در اصطلاح توانایی قانونی برای فردی می باشد که حق او مورد تجاوز قرار گرفته است. کسی که دعوا را مطرح می کند اگر دعوا جنبه حقوقی داشته باشد خواهان قلمداد می شود ولی اگر دعوا جنبه کیفری داشته باشد کسی که مدعی حق می باشد شاکی نامیده می شود.

اما گاهی اوقات در دعاوی کیفری کسی که مدعی دریافت ضرر و زیان ناشی از جرم است به لحاظ حقوقی شاکی قلمداد نشده و از آن تحت عنوان مدعی خصوصی یاد می شود. برای اینکه بتوان دعوایی را در دادگاه حقوقی یا کیفری مطرح نمود می بایست حقی مشروع و قانونی مورد تجاوز قرار گرفته باشد و این حق مورد ادعای مطرح کننده تقاضا باشد. با انتخاب وکیل خوب در کرج همانگونه که بیان کردیم دعاوی به دو دسته کیفری و حقوقی تقسیم میشوند در نهایت می توان به تفاوت شکایت کیفری و دادخواهی حقوقی به موارد ذیل اشاره کرد:

  1.  تفاوت در طرح دعوا: دعوای کیفری با تنظیم شکواییه آغاز شده در حالی که دعوای حقوقی نیازمند تقدیم دادخواست  می باشد.
  2.  تفاوت در مرجع رسیدگی: دعوای حقوقی مستقیما در دادگاه رسیدگی می شود در حالی که دعوای کیفری در دادسرا و یا توسط ضابطین دادگستری مورد رسیدگی قرار می گیرد.
  3.  تفاوت در نتیجه: دعوای کیفری در صورت اثبات منجر به مجرمیت مرتکب و مجازات او می گردد در حالی که دعوای حقوقی واجد عنوان مجرمانه و مجازات نمی باشد.
  4.  به لحاظ قابل گذشت بودن: در صورتی که فردی دعوای حقوقی را مطرح کند می تواند در هر حال از مطالبه حق خود استعفا دهد ولی در خصوص دعوای کیفری فقط در صورتی می توان از حق خود صرف نظر کرد موضوع جنبه عمومی نداشته باشد.

چه پرونده هایی نیاز به شکایت همزمان کیفری و حقوقی دارند؟

برخی از شکایت ها قابلیت طرح دعوای حقوقی و کیفری با همدیگر را دارند. یعنی اگر متهم باعث خسارت به شاکی شده باشد شاکی می تواند علاوه بر طرح شکایت کیفری نسبت به جرم برای جبران ضرر و زیان وارده به خود از دادگاه کیفری دعوای حقوقی خود را نیز مطالبه کند. در اینجا از فردی که ضرر و زیان خود را از دادگاه کیفری مطالبه می کند تحت عنوان مدعی خصوصی یاد می کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که نمی توان در قالب شکایت حقوقی دعوای کیفری را نیز مطرح کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا