اخبار بین المللی

حکم یک دادگاه ایالتی در آلمان: رانندگی با روبند و برقع مجاز نیست

وکلاپرس- شکایت یک زن مسلمان علیه قانون منع رانندگی با روبند به دادگاه عدالت اداری در ایالت رایلند فالتس آلمان رد شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از دویچه وله فارسی، در آلمان پوشاندن صورت هنگام رانندگی ممنوع است. حال یک زن مسلمان علیه این قانون به دادگاه عدالت اداری استان رایلندفالتس شکایت کرده تا بتواند هنگام رانندگی روبنده داشته باشد ولی شکایتش رد شده است.

قاضی دادگاه عدالت اداری در شهر “نوی‌اشتات” حکم داده که ممنوعیت پوشاندن صورت در هنگام رانندگی بر آزادی مذهب ارجح است و به این دلیل شکایت این زن را وارد ندانسته است. بر اساس این قانون، پوشاندن صورت در هنگام رانندگی به طوری که چهره قابل تشخیص نباشد، مجاز نیست و این با روسری یا حجابی که در آن فقط سر و گردن پوشانده می‌شود تفاوت دارد.

آزادی مذهب نقض نمی شود

دادگاه تشخیص داده که ممنوعیت پوشاندن صورت هنگام رانندگی با قانون اساسی آلمان سازگار است و در نتیجه آزادی مذهب که شاکی به آن استناد کرده بود، بر اثر این قانون نقض نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

همچنین بر اساس این حکم، آزادی مناسک دینی در اثر ممنوعیت برقع به هنگام رانندگی “تنها در یک موقعیت بسیار خاص که برای آزادی مذهب ضروری نیست” محدود می‌شود. همچنین این نکته که حقوق اساسی زن مسلمان به شدت تحت تأثیر قرار گرفته باشد، محرز نشده است.

صورت راننده باید قابل تشخیص باشد

به گفته قاضی، مصلحت‌های قانونی مانند ایمنی جاده، حفظ جان و سلامت جسمی اشخاص ثالث، مغایر با پوشاندن چهره است. همچنین وقتی صورت راننده قابل تشخیص نباشد، نمی‌توان او را برای نقض قوانین رانندگی پاسخگو کرد.

این خطر که پوشیه برای ناشناس ماندن راننده در هنگام نقض قوانین مورد سوءاستفاده قرار گیرد تا نتوان راننده را مجبور به اجرای جریمه کرد نیز قابل پیشگیری نیست.

بیشتر بخوانید:

حکم دادگاه عدالت اداری ایالت رایلندفالتس، قطعی نیست و شاکی می‌تواند ظرف یک ماه علیه این حکم در دیوان عالی عدالت اداری در شهر کوبلنز فرجام‌خواهی کند.

ممنوعیت پوشش چهره برای کارمندان دولت، نظامیان و قاضیان دادگستری آلمان

مجلس آلمان در سال ۲۰۱۸ لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن کارمندان دولت، نظامیان و قاضیان دادگستری آلمان از پوشاندن کامل چهره‌ خود ممنوع شدند. همچنین بر اساس این قانون چهره‌ کارمندان دولت “در رابطه با وظایف اداری” آنان باید قابل شناسایی باشد. ساکنان آلمان نیز موظفند در صورت لزوم (مثلا هنگام رای‌گیری) روبنده خود را کنار بزنند تا هویت‌شان در تطبیق با عکس برگه‌ شناسایی آنان ممکن شود. احراز هویت افراد از این طریق،  به‌ویژه هنگام صدور اجازه‌ اقامت برای آنان ضروری است.

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا