اخبار کانون ها

نامه کانون وکلای یزد به دبیر سازمان ملل متحد

نامه رییس کانون وکلای یزد در خصوص لغو تحریم های غير قانونی آمريكا عليه ملت ايران

وکلاپرس ـ کانون وکلای یزد در آستانه سال نو خورشیدی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش با برشمردن برخی از تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران به ذکر آسیب‌های ناشی از این عمل غیرقانونی در مبارزه با ویروس کرونا پرداخته و از این مقام بین‌المللی پیگیری بیشتر جهت رفع این تحریم‌ها را درخواست کرده است. گفتنی است پیشتر رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) نیز در این زمینه با برخی از مسئولان بین المللی مکاتبه نموده است. متن نامه دکتر جعفری(رییس کانون وکلای یزد) را در ادامه می‌خوانید:

به نام خداوند بخشنده مهربان
جناب آقای آنتونیو گوترش
دبیر کل محترم سازمان ملل متحد
عالیجناب! همان گونه که مستحضرید بیماری کووید ۱۹ مطابق اعلام سازمان بهداشت جهانی به مرحله همه گیری جهانی رسیده است. این بیماری مرزها را درنوردیده و امروز جان بسیاری از انسان‌ها را در کشورهای مختلف در معرض خطر جدی قرار داده و متاسفانه کشور ایران نیز در فهرست کشورهایی با بالاترین آمار ابتلا و مرگ و میر در اثر این ویروس قرار دارد.
از آن جایی که حمایت از حق حیات و حمایت از حقوق بشر در صدر اهداف سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای ذیربط بین‌المللی است، واکنش و تصمیم‌گیری قاطع و فوری این نهادها را در چنین وضعیت اضطراری می‌طلبد.
مردم شریف ایران با اعمال تحریم‌های غیرقانونی دولت ایالات متحده آمریکا و نقض تعهدات ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز قرار صادره توسط دیوان بین‌المللی دادگستری در مورخ ۳ اکتبر ۲۰۱۸ به شکل مضاعف دچار آسیب و خطر مرگ شده اند و اعمال تحریم های چندلایه و ثانویه، ارسال، فروش دارو و تجهیزات درمانی را با مانع جدی مواجه کرده تا جایی که نیاز به یک ابزار سریع مالی در این زمینه بیش از هر زمان دیگری هویداست، از سوی دیگر تحریم‌های بانکی و مالی عملاً خرید و تهیه دارو و اقلام بهداشتی را غیرممکن ساخته است، بنابراین واهی است که گفته شود تحریم ها اثری بر تامین دارو و تجهیزات پزشکی ندارد.
اقتصاد ایران در دو سال گذشته از این اقدامات غیرقانونی متحمل خسارت بسیار گردیده است، بنابراین اصلاح زیرساخت‌های درمانی نیز عملاً با چالش مواجه گردیده است.
گذشته از حق بر سلامت و دسترسی به دارو و تجهیزات درمانی مناسب که در اسناد بین المللی و اساسنامه سازمان بهداشت جهانی نیز به آن اشاره شده، تحریم‌های غیرقانونی دولت آمریکا حق دسترسی به اطلاعات مربوط به سلامت و درمان کرونا را نیز تحت شعاع قرار داده است.
وزیر امور خارجه جناب آقای دکتر ظریف فهرست اقلام دارویی مورد نیاز را حسب تکلیف دولت ها در پیش نویس مواد کمیسیون حقوق بین الملل در مورد حمایت از اشخاص در بلایا منتشر نموده و از آن جایی که مبارزه با کرونا مستلزم همکاری جدی بین المللی و اقدام هماهنگ می باشد. ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه در ارسال دارو باعث کندی ورود دارو، ورود داروهای تقلبی و افزایش شدید قیمت آن گردیده و جان انسان های بیشماری را در معرض خطر قرار خواهد داد.
اگر هدف، ارتقا حمایت از حقوق بشر و اعمال استانداردهای حقوق بشری مندرج در اسناد بین المللی است، امروز زمان اثبات این مهم می باشد. عالیجناب! کانون وکلای دادگستری استان یزد به عنوان یک نهاد مدنی که شاهد تلاش های کادر درمانی شهر ثبت میراث جهانی یونسکو با امکانات محدود پزشکی می باشد، با تاکید بر حق ملت ایران در دسترسی به دارو و تجهیزات دارویی که از لوازم تحقق حقوق بشر است خواستار تعهد و تلاش بین‌المللی برای لغو سریع و بدون قید و شرط تحریم‌های غیرقانونی است که امروز بیش از هر زمان دیگری با پاندمی شدن بیماری کرونا جان ملت ایران را نشانه رفته است.
با تقدیم احترامات فائقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا