اخبار بین المللیویژه

قانون تعدد کانون های وکلا ی ترکیه تصویب شد

وکلاپرس- پارلمان ترکیه روز شنبه قانون تعدد کانون های وکلا را تصویب کرد که در چند هفته گذشته مورد اعتراض شدید کانون های وکلای موجود در این کشور قرار گرفته است.

به گزارش وکلاپرس، طرحی که بر اساس آن تعدد کانون های وکلا در استان های این کشور را موجب می شد، روز شنبه با رأی موافق ۲۵۱ نماینده از بین ۴۱۷ نماینده حاضر در پارلمان ترکیه به قانون تبدیل شد.

«اما سینکلر وب»، مدیر نظارت بر حقوق بشر ترکیه، درباره این قانون گفت: قانون جدید بدون مشورت با کانون های وکلا تصویب شده و به عمد در تصویب آن از طریق پارلمان عجله شده است.

بیشتر بخوانید: ۵ آوریل؛ روز «وکیل» در کشور ترکیه

آثار تصویب قانون تعدد کانون های وکلا

بر اساس قانون مذکور در هر استان کشور ترکیه، به جای سیستم فعلی که هر استان دارای یک کانون وکلای واحد است، کانون های وکلای مختلفی  امکان  شروع به کار خواهند داشت.

براساس قانون جدید، در استان هایی با بیش از ۵۰۰۰ وکیل، گروهی متشکل از حداقل ۲۰۰۰ وکیل می توانند یک کانون وکلای مجزا ایجاد کنند. این امر اجازه می دهد تا چندین کانون وکلا در شهرهایی مانند استانبول، آنکارا و ازمیر ایجاد شود.

دیده بان حقوق بشر و کمیسیون بین المللی حقوقدانان در این باره معتقدند پارلمان با تصویب این قانون مشاغل حقوقی را در امتداد خط مشی سیاسی تقسیم کرده است. از این رو از بزرگترین نقش کانون های وکلا به عنوان ناظر حقوق بشر کاسته خواهد شد.

علاوه بر این از آنجا که در ترکیه قدرت و نفوذ وکلا تا آن جا گسترده است در انتخاب رئیس جمهور نیز تاثیرگذار هستند، با اعمال این قانون، کانون های  وکلا نفوذ در تصمیم گیری و انتخاب رئیس جمهور را از دست خواهند داد.

بیشتر بخوانید: اعتراض وکلای دادگستری ترکیه

دیدگاه موافقان و مخالفان

اعتقاد پارلمان بر این است که کانون های وکلا بعد از افزایش ۱۳ برابری تعداد وکلا در ترکیه از زمان اجرای قانون قبلی، دیگر قادر به عملکرد صحیح نیستند. اما مخالفان معتقدند تصویب این قانون، استقلال قضایی را در کشوری که قوه قضاییه اش در آشفتگی به سر می برد، بیشتر تضعیف می کند و باعث قطبی شدن حرفه حقوقی خواهد شد و درنهایت شهروندان آسیب خواهند دید.

علاوه بر این، کارشناسان از این می ترسند که تغییرات قانونی، اخلاق حرفه ای و استانداردهای وکالت را تضعیف کند. بر اساس این قانون کانون های وکلای جایگزین قادر به صدور مجوز وکالت می باشند که این امر به یک سیستم صدور مجوز غیر متمرکز منتهی می شود.

گفتنی است نمایندگان ۸۰ کانون وکلا مخالف این قانون بوده و در راهپیمایی ها و اعتراضات متعدد در سراسر کشور این موضوع را بارها اعلام کرده اند.

منبع: رویترز

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا