گفت و گو

مصاحبه با سید محمد طباطبائی؛ وکیلی که از ایران تا ترکیه با شعار حفظ استقلال کانون وکلا رکاب زد

وکلاپرس- وکیل سیدمحمد طباطبائی ۱۰۰۰ کیلومتر را در ترکیه با شعار «حفظ استقلال کانون های وکلای دادگستری» رکاب زد.

به گزارش وکلاپرس، وکیل سیدمحمد طباطبائی (عضو کانون وکلای دادگستری خراسان) با شعار حفظ استقلال کانون های وکلای دادگستری، مسافت ایران تا ترکیه را رکاب زد و پرچم کانون را به کانون وکلای دادگستری ترکیه تقدیم کرد. این سفر از ۲۰ شهریورماه آغاز شد و ۷ مهرماه ۱۴۰۲ پایان یافت.

او در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس به تشریح اهداف، انگیزه، چالش های سفر و دستاوردهای آن پرداخت. شرح گفتگو در ادامه آمده است.

هدف شما از این رکاب زنی چه بود؟

علی رغم اینکه افراد یا تریبون هایی خواسته یا ناخواسته سعی در ایجاد تفرقه میان وکلا و مردم دارند، نباید بگذاریم شکافی ایجاد شود.

به همین منظور معتقدم هرکس به هر طریق -از صدر نهاد وکالت تا بنده که عاشق این شغل هستم- وظیفه ای دارد.

می دانیم وکالت تا چه میزان می تواند آگاهی ایجاد کند و فرهنگساز باشد. پس هر وکیلی یک وظیفه و رسالتی دارد؛ هدف من هم باید در این راستا انتخاب می شد و باتوجه به زمان حاضر، بهترین هدف حفظ استقلال کانون های وکلا بود. شعار من «حفظ استقلال کانون های وکلای دادگستری» بود.

انگیزه شما از انتخاب این مسیر چه بود؟

هدف از انتخاب این مسیر دخیل شدن دو کشور در ماجرا بود؛ اگر مسیر داخلی انتخاب میکردم شاید چنان که باید مورد توجه قرار نمی گرفت. به همین منظور پایتخت یک کشور دیگر را هدفم قرار دادم.

از سوی دیگر باتوجه به گرمی هوا، مسیری را انتخاب کردم که آب و هوای بهتر و کمپ هایی برای دوش گرفتن و استراحت نیز داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

چه مسافتی طی شد؟

مسافت طی شده تقریبا ۱۰۰۰ کیلومتر بود.

با چه چالش‌هایی در این مسیر مواجه شدید؟

باتوجه به اینکه انتخاب مسیر از پیش صورت گرفته بود، تقریبا مشکلی نداشتیم و با برنامه بودیم اما در حالت کلی سفر اگر فرهنگ کشور مقصد متفاوت باشد، برای غذا، زبان و امنیت برای کمپ کردن ممکن است با مشکل مواجه شویم.

قرار بود سفر از خوی آغاز شود؛ به همین منظور به زنجان رفتم و با کانون وکلای زنجان هماهنگ کردم تا دوچرخه ام به خوی برسد اما متاسفانه به دلیل شلوغی های مصادف با اربعین، این موضوع میسر نشد و لذا دوچرخه را در تبریز تحویل گرفتم.

مرز رازی را انتخاب کردم تا زودتر به شهر وان برسم. متاسفانه به دلیل محدود شدن وقت، نتوانستم وان تا عثمانیه را رکاب بزنم و به همین دلیل مجبور شدم این مسیر را با اتوبوس بروم و سپس از عثمانیه تا آدانا و استان مرسین و آنکارا را رکاب بزنم.

از سوی دیگر علی رغم هماهنگی های صورت گرفته با کانون آذربایجان شرقی درخصوص استقبال و… به علت کمبود وقت و درگیری این کانون برای انتخابات هیات مدیره، مستقیما به تهران بازگشتم و نشد به تبریز بروم.

بیشتر بخوانید:

آیا اسکودا و کانون های وکلا از این اقدام شما حمایت کردند؟‌

با کانون وکلای دادگستری خراسان و اسکودا مکاتبه کردم و کانون وکلای خراسان با همکاری روابط عمومی موافقت و حمایت کرد.

اسکودا هم قرار شد هماهنگی های لازم جهت بازگشت من به کانون وکلای آذربایجان شرقی را جهت تهیه فیلم و… انجام دهد. به همین منظور آقای امانی به عنوان دبیر کمیته ورزش اسکودا پیگیر موضوع بود اما گویا مشکلات بیشمار اسکودا مانع تحقق قولها شد.

آیا کانون وکلای ترکیه هم در جریان قرار گرفت؟

بله، کانون وکلای ترکیه توسط خودم در جریان قرار گرفت اما متاسفانه دیر بود؛ چرا که این کانون درگیر رسیدگی به امور زلزله زدگان هاتای بود و امکان برگزاری جلسه میسر نشد.

به همین علت پرچم کانون وکلای دادگستری خراسان را به کانون وکلای دادگستری ترکیه در آنکارا تقدیم کردیم تا در جریان قرار بگیرند.

نظر شما درمورد تاثیرگذاری ورزش و وکالت بر یکدیگر چیست؟

بدون اینکه قصد ورود به حوزه حقوق ورزشی را داشته باشم، میخواهم توجه کانون ها و همکاران محترم را به ورزش همگانی جلب کنم.

ورزش برای این حرفه پراسترس ضروری است و به همین دلیل کانون ها جلسات ورزشی و سالن اختیار می کنند که البته کافی بنظر نمی رسد و همکاران می بایست مجزا و در قالب سایر گروه ها نیز اقدام کنند.

متاسفانه گاهی یک ورزش ساده آنقدر در نهاد وکالت اسیر نامه نگاری می شود که زمان برگزاری آن می گذرد.

‫۲ دیدگاه ها

  1. آفرین مرحبا به این وکیل دلسوز امیدوارم ادامه دار باشد وهمه به نوعی در این اقدامت برای حمایت از نهاد وکالت تلاش کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا