اخبار کانون هاویژه

رئیس کانون وکلای اصفهان: وکلای بسیاری پروانه خود را تمدید می‌کنند، اما در طول سال ۲ تا پرونده ندارند

حسین ادیب : اجباری شدن وکالت هم به مردم کمک می‌کند و هم به وکلا

وکلاپرس _ رئیس کانون وکلای اصفهان ضمن انتقاد از نبود مشاور در فیلم‌ و سریال‌های حقوقی و نشان دادن اشتباه مسائلی که صد در صد مخالف قوانین کشور است، از اجباری شدن وکالت برای کمک به مردم و کاهش بحران بیکاری وکلا نیز گفت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، حسین ادیب (رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان) در گفت و گوی اخیر خود، با بیان‌ اینکه موارد حقوقی که به‌صورت فیلم یا سریال مطرح می‌شود در بسیاری از اوقات با بیانیه‌ی منتقدانه وکلا روبه‌رو می‌شود، مدعی شد: ظاهراً در فیلم و سریال‌ها از مشاوران حقوقی کمک گرفته‌ نمی‌شود.

گاهی تخریب‌ها و تعدیل‌هایی نسبت به وکالت در فیلم و سریال ها منتقل می‌شود

حسین ادیب با اشاره به مواردی که در فیلم‌ها و سریال‌های حقوقی مطرح می‌شود، تصریح کرد: موارد حقوقی که به‌صورت فیلم یا سریال مطرح می‌شود در بسیاری از اوقات بیانیه وکلا را به همراه دارد؛ چرا که گاهی تخریب‌ها و گاهی تعدیل‌هایی نسبت به وکالت منتقل می‌شود. ظاهراً در فیلم و سریال‌ها از مشاوران حقوقی و وکلا کمک گرفته‌نمی‌شود.

رئیس کانون وکلای اصفهان توضیح داد: مثلاً هنوز که هنوز است در فیلم‌ها می‌شنویم که می‌گویند من تو را از ارث محروم می‌کنم. شاید بارها و بارها شنیدیم که یک پدر به دخترش یا پسرش این را می‌گوید در صورتی‌ که از نظر قانونی هرگز چنین چیزی نداریم.

وی ادامه داد: از نظر قانونی کسی که می‌خواهد وصیت کند، فقط نسبت به یک‌سوم اموالش می‌تواند وصیت کند و مابقی طبق قانون ارث و مقررات شرعی تقسیم می‌شود. بله اگر شما در زمان حیاتت همه اموالت را به نام کسی کردی دیگر در واقع چیزی نداری موقع فوت که بماند که بخواهد تقسیم شود.

بیشتر بخوانید:

برخی از فیلم سازان از عدم آگاهی مردم سوءاستفاده می کنند

رئیس کانون وکلای اصفهان، اضافه کرد: اما می‌بینیم حتی مسائلی که واضح و عیان است و صد در صد مخالف قوانین امروز کشور ما است باز هم در سریال‌ها و فیلم‌ها می‌آید. این نشان‌دهنده این خواهد بود که یا می‌خواهند سریال و فیلمشان جذاب‌تر شود یا اینکه واقعاً مشاور حقوقی درستی ندارند و یا سوءاستفاده از عدم آگاهی مردم می‌کنند.

اکنون کمتر از ۳۰ درصد پرونده‌ها دارای وکیل هستند

ادیب در ادامه با اعلام اینکه شاهد بیکاری وکلا هستیم، اظهار کرد: باتوجه‌ به قوانین این عرصه، بیکاری از دانشجویان لیسانس حقوق به سطح وکلا منتقل می‌شود و ما از دستگاه قضایی و از مجلس خواستیم که وکالت در پرونده‌ها اجباری شود، چرا که بسیاری از پرونده‌های مردم به علت عدم بودن وکیل در هنگام طرح دعوی، دادخواست اشتباه طرح می‌کنند و علتش این است که وکیل ندارند.

رئیس کانون وکلای اصفهان، با بیان‌ اینکه با بیکاری وکلا روبه‌رو شده‌ایم، گفت: اکنون کمتر از ۳۰ درصد پرونده‌های دارای وکیل هستند و در بسیاری از پرونده‌ها دادخواست اشتباه طرح می‌شود و علتش این است که وکیل ندارند.

وکیل کمک‌حال قضات در پرونده‌ها است

رئیس کانون وکلای اصفهان با بیان اینکه بسیاری از قضات معتقدند وکیل کمک‌حال آن ها در پرونده‌ها است، افزود: در واقع زوایای ریز پرونده‌ها را وکیل درمی‌آورد و به قوانینی که باید بدان استناد کند آگاه است و راه را برای مردم باز می‌کند. همچنین وکیل قوانینی را که قاضی باید به آن استناد کند و رأی بدهد را جمع‌آوری می‌کند و در واقع آن پرونده‌هایی که وکیل حضور دارد زحمت قضات هم در دادگستری کم‌تر می‌شود.

وی با اعلام اینکه اکنون کمتر از ۳۰ درصد پرونده‌ها دارای وکیل هستند، گفت: به همین دلیل هم اطاله دادرسی به‌خاطر طرح دعاوی نادرست توسط مردم صورت می‌گیرد. علاوه بر اطاله دادرسی هزینه‌هایی که مردم بابت طرح دعوا و دادخواست‌هایی که می‌دهند از جیبشان می‌رود.

بیشتر بخوانید:

با اجباری شدن وکالت علاوه بر کمک به مردم، بحران بیکاری وکلا رفع می شود

ادیب بر این باور است که قانون‌گذار با اجباری شدن وکالت می‌تواند علاوه بر اینکه کمک شایانی به مردم می‌کند، بحران بیکاری وکلا را رفع کند. البته با این طرح دعاوی مردم نظام‌مند خواهد شد و خروجی دادگستری نیز بهتر می‌شود.

وی معتقد است ما هر روز با مسائل جدیدی در جامعه خودمان مواجهه می‌شویم که این‌ها نشان‌دهنده این است که نه‌ تنها سیستم ما مسائل حقوقی را درست تجزیه‌ و تحلیل نمی‌کند؛ بلکه کارشناسان و مشاوران درستی در این زمینه فعالیت ندارند.

مقصر اصلی اشتباهات مردم، خودشان هستند

ادیب، مقصر اصلی اشتباهات مردم را خودشان دانست و گفت: البته خود مردم هم نمی‌روند بپرسند، هر فردی باید بداند وقتی یک گوشی ۱۰۰ میلیون تومان است اگر گفتند ۲۰ میلیون تومان یک مشکلی در کار است؛ من نمی‌دانم چگونه مردم با وجود این فشارهای اقتصادی حاضر هستند ماشین خود را بفروشند تا برای سرمایه‌گذاری ۱۰۰ تا گوشی بخرند؟ متأسفانه آن چیزی که جای نگرانی دارد این است که گاهی فردی که مدرک و صلاحیت و اعتبارش را ندارد به مردم مشورت می‌دهد و آن وکیلی که زحمت کشیده و پروانه گرفته الان نمی‌تواند کار بکند.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: بسیاری از وکلا می‌آیند که پروانه خود را بگیرند اما در طول سال ۲ تا پرونده ندارند؛ گاهی دو وکیل با هم یک دفتر را اجاره کرده‌اند تا بتوانند اجاره دفتر را دربیاورند. اینکه امروزه به‌ وفور پروانه وکالت صادر می‌شود، پرونده نیست از آن طرف وکلا بیکار می‌شوند.

رئیس کانون وکلای اصفهان، در پایان بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از وکلا برای تمدید پروانه‌شان مراجعه نمی‌کنند به‌خاطر اینکه کار ندارند و پرونده نیست که بخواهند وکالت انجام بدهند و از ناحیه آن درآمدی داشته باشند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا