اخبار کانون هاویژه

اولین سخنرانی رییس کانون وکلای مرکز

وکلاپرس ـ روابط عمومی کانون وکلای مرکز اولین سخنرانی دکتر جلیل مالکی در جلسه دوم هیأت مدیره این کانون را منتشر کرد. اولین سخنرانی رییس کانون وکلای مرکز مشتمل بر ۵ مشی خط کلی است.

به گزارش وکلاپرس، دکتر جلیل مالکی در اولین سخنرانی خود که روز  ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ به عنوان رییس جدید کانون وکلای مرکز ایراد نموده است بر افزایش اعتماد وکلا به کانون، افزایش اعتماد عمومی به وکلای دادگستری، همکاری سازنده و عزتمند با قوای سه گانه و مواجهه خردمندانه با مشکلات پیش رو تأکید کرده است. در ادامه متن اولین سخنرانی رییس کانون وکلای مرکز را خواهید خواند:

متن اولین سخنرانی رییس کانون وکلای مرکز

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَنِ ٱلرَّحِیمِ
رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَه مِنْ لِسَانِی یفْقَهُوا قَوْلِی

عرض سلام، ادب و احترام دارم خدمت همه بزرگواران، اعضای محترم هیأت‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و حضار محترم. از هیأت‌رئیسه محترم سنی، جناب آقای نادر دیوسالار، سرکار خانم دکتر میترا ضرابی و جناب آقای سیّدمهدی حجتی سپاسگزارم.

پنجم تیرماه ۱۳۹۹ برگ زرین دیگری از تاریخ پرافتخار وکالت در ایران رقم خورد و حماسه‌ای دیگر آفریده شد. از همه همکاران عزیز و حماسه‌آفرینان این روز بزرگ سپاسگزارم.

درود می‌فرستم به همه اعضای هیأت‌مدیره‌های ادوار کانون وکلای دادگستری از قبل از انقلاب و حتی پیش از استقلال نهاد وکالت و پس از تشکیل مجمع وکلا تا زمان تصویب لایحه پرافتخار استقلال کانون وکلای دادگستری و ایام بعد از آن تا زمان حاضر. بزرگانی که هریک به سهم خود بخشی از بار جامعه وکالت را بر دوش گرفتند تا ما امروز وارث زحمات آن‌ها باشیم و در این جایگاه قرار بگیریم.

تقدیر و تشکر می‌کنم از رؤسای ادوار کانون وکلای دادگستری، از زنده یاد سیدهاشم وکیل تا رؤسای پس از انقلاب اسلامی ازجمله: جناب استاد سیّدمحمد جندقی‌کرمانی‌پور، استاد فقید بهمن کشاورز، جناب آقای دکتر گودرز افتخارجهرمی، جناب آقای دکتر علی نجفی‌توانا، جناب آقای دکتر امیر حسین‌آبادی و جناب آقای دکتر عیسی امینی که هریک به سهم خود بخشی از تاریخ پرافتخار وکالت کشور را آفریده‌اند.

تقدیر و تشکر می‌کنم از زحمات رؤسا و همه اعضای هیأت‌مدیره کانون‌های وکلای سراسر کشور و رؤسا و اعضای محترم هیأت‌رئیسه اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران که در طول سال‌های گذشته همگام و همراه با ما در دفاع از کیان وکالت در صحنه‌های مختلف بوده‌اند. و بالاخره سپاسگزارم از تک‌تک اعضای محترم هیأت‌مدیره دوره سی‌ویکم که بار سنگین خدمت به نهاد وکالت را از این به بعد به عهده گرفتند.

و امّا از این لحظه فصل جدیدی در تاریخ کانون وکلای دادگستری مرکز شروع شده است. فصل نوینی که بر پایه پنج خطِّ‌ مشی استوار خواهد شد.

خطِّ‌مشی‌هایی که، ان‌شاءالله با کمک هیأت‌مدیره محترم، همه برنامه‌ها بر مبنای آن تنظیم و همه ارکان و ادارات کانون خود را با آن منطبق خواهند نمود.

خط مشی اول: افزایش اعتماد عمومی وکلا به خانه صنفی

اولین خطِّ‌مشی افزایش اعتماد عمومی وکلا به خانه صنفی آن‌هاست. در راستای این خطِّ‌ مشی قبل از هر چیز باید با وکیل دادگستری در خانه صنفی با احترام و عزت رفتار شود.

فرق است بین مراجعه یک ارباب‌رجوع عادی به اداره‌هایی مثل ثبت یا دارایی با مراجعه یک وکیل دادگستری به کانون وکلا. هرچند در آن ادارات و سازمان‌ها هم باید حرمت ارباب‌رجوع رعایت شود، ولی وقتی یک وکیل دادگستری وارد خانه صنفی خود می‌شود همه پرسنل و کارمندان باید با او با احترام رفتار نمایند و در کمترین زمان ممکن به امور او رسیدگی کنند.

البته و مسلماً همکاران وکیل هم شأن وکالت را در مواجهه با پرسنل اداری کانون رعایت خواهند نمود. و امّا رعایت عزتمندی وکیل دادگستری به خانه صنفی او محدود نمی‌شود، بلکه این عزتمندی باید در تمامی مراجع قضایی و انتظامی و تمامی مراجعی که وکیل حسب وظیفه وکالت به آنجا مراجعه می‌کند رعایت گردد.

در همین راستا به‌صورتِ ماهیانه با مقامات قضایی و انتظامی و رؤسای مجتمع‌های قضایی جلسه گذاشته خواهد شد تا با هماهنگی آن‌ها زمینه‌های رعایت شئونات وکلای دادگستری در مراجع مذکور فراهم گردد.

خط ‌مشی دوم: اعتماد عمومی مردم به وکلا

خطِّ ‌مشی دوم حرکت به سمت افزایش اعتماد عمومی مردم به وکلا و کانون وکلای دادگستری است.

اعتمادی که متأسفانه به سه جهت آسیب دیده است:

اول، سیاه‌نمایی‌هایی که به طور مستمر از رسانه‌های مختلف درباره نهاد وکالت شده است؛

دوم، انفعال کانون وکلا در بخش رسانه‌ای و راه‌اندازی یک رسانه قوی و مستقل؛

سوم، تخلفات تعداد محدودی از وکلای دادگستری که متأسفانه همواره برجسته و بزرگ شده است و به نحوی اطلاع‌رسانی گردیده که مردم حجم انبوه خدمات وکلای دادگستری را ندیده‌اند، ولی معدود تخلفات وکیل متخلف را مبنای قضاوت خود درباره نهاد وکالت قرار داده‌اند.

در راستای این خطِّ‌مشی باید: اولاً، با ورود در عرصه‌های مختلف رسانه ملّی و سایر رسانه‌ها جلوی سیاه‌نمایی‌ها گرفته شود؛

ثانیاً، با راه‌اندازی یک رسانه قوی و مستقل به طور مستمر خدمات وکلای دادگستری و کانون وکلا به مردم معرفی شود؛

ثالثاً، خدمات گسترده اداره معاضدت در سطح وسیع به اطلاع مردم و مسئولین برسد؛

رابعاً، حضور کانون وکلای دادگستری در انجمن‌های مردمی و مردم‌نهاد افزایش یابد.

بالاخره خامساً، با وکلای متخلف در هر سطح و مقام بدون اغماض و البته پس از اثبات تخلف آن‌ها برخورد شود.

خط ‌مشی سوم : تعامل سازنده و عزتمند با قوای سه‌گانه

خطِّ‌مشی سوم همکاری نزدیک و تعامل سازنده و عزتمند با قوای سه‌گانه و بالاخص قوه محترم قضاییه است.

ما اعتقاد داریم قوه قضاییه مستقل و مقتدر کمک مؤثری است برای کانون وکلای دادگستری و بالعکس، کانون وکلای مستقل و مقتدر کمک مؤثری است برای قوه قضاییه.

بنابراین، برای تحقق این مهم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد. همان گونه که انتظار داریم مقامات محترم قضایی ضمن احترام به استقلال نهاد وکالت در عمل و نظر ما را در انجام وظایف ذاتی خود یاری نمایند.

ما نیز قوه محترم قضاییه را در تحقق اهداف خود بالاخص تحقق سند تحول قضایی ریاست محترم قوه یاری خواهیم رساند.

اعتقاد راسخ داریم که بهترین ناظر بر رفتار قضات در فرایند سلامت قضایی، وکلای دادگستری هستند و بهترین ناظر بر فرایند سلامت وکالت، قضات محترم دادگستری هستند. بنابراین، باید با تشکیل کمیته‌های مشترک و ارتباط مستمر، سلامت هر دو نهاد در فرایند دادرسی منصفانه تأمین و محقق گردد.

خط مشی چهارم : مواجهه خردمندانه با چالش‌ها

خطِّ‌مشی چهارم مواجهه خردمندانه با چالش‌های پیش‌روست. در مواجه با هر چالش حفظ استقلال وکیل دادگستری و کانون وکلای دادگستری خط‌قرمز ماست.

به همین جهت هرگونه تهدید یا تحدید و یا امر ون هی را مغایر با این استقلال می‌دانیم ولی درعین‌حال از هرگونه گفت‌وگو و مذاکره برای حل و فصل چالش‌ها استقبال می‌کنیم و اعتقاد داریم که هیچ چالشی نیست که با همکاری متقابل دو نهاد مستقل وکالت و قضاوت حل نشود و به فرصت تبدیل نگردد.

خط ‌مشی پنجم‌: تحکیم اتحاد وکلای دادگستری

خطِّ‌مشی پنجم تحکیم اتحاد و یک‌پارچگی وکلای دادگستری و کانون وکلای متبوع آن‌هاست.

برای تحقق این هدف اولاً باید احترام بزرگان صنف نگه داشته شود؛

ثانیاً، از هرگونه سخنان تحریک‌آمیز و تنش‌زا پرهیز شود و تنش‌زدایی سرلوحه کار قرار گیرد؛

ثالثاً، اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری باید تقویت شود و نقش اساسی خود را در هماهنگی  و ایجاد رویه واحد و اتحاد و یک‌پارچگی ایفا نماید؛

رابعاً، شأن و منزلت همه کانون‌ها حفظ و ارتباط بین آن‌ها تقویت شود و از همه مهم‌تر فضاهای اختلاف‌زا شناسایی و مدیریت شود.

امروزه یکی از آسیب‌های جدی یک‌پارچگی نهاد وکالت عدم تعیین مرز بین نقد سازنده با تخریب و سیاه‌نمایی و توهین و افتراست.

متأسفانه فضای غبارآلود حاکم بر فضاهای مجازی و حقیقی باعث شده است که نقدهای سازنده در بین انبوه مطالبی که تحت عنوان نقد مطرح می‌شود ولی در واقع مملو از توهین و تخریب است گم شود.

نتیجتاً نهاد وکالت ازیک‌طرف از مواهب نقد سازنده محروم ‌شود و از طرف دیگر اتحاد و یک‌پارچگی آن به دلیل تخریب و سیاه‌نمایی‌های مذکور آسیب ببیند.

بنابراین، ضروری است با تعیین مرز تشخیص بین این دو موضوع از یک‌ طرف صاحبان نقد سازنده تشویق و حمایت شوند و از طرف دیگر افرادی که بی‌محابا با نشر اکاذیب و توهین و افترا به اتحاد و یک ‌پارچگی نهاد وکالت آسیب جدی می‌زنند، شناسایی و متناسب با نوع تخلف یا جرم به مراجع انتظامی و قضایی معرفی شوند.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای مرکز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا