اخبار

وکیل امیر رئیسیان درباره پرونده توماج صالحی: مجازات موکل شامل بخشنامه عفو رهبری می‌شود

وکلاپرس- امیر رئیسیان، یکی دیگر از وکلای توماج صالحی، در خصوص پرونده موکلش توضیحات بیشتری ارائه کرده  و معتقد است اتهامات توماج شامل عفو رهبری می شود.

به گزارش وکلاپرس به نقل از شرق، صبح روز دوشنبه ۱۹ خرداد، رزا اعتماد انصاری، یکی از وکلای توماج صالحی، خبر از ابلاغ رای پرونده توماج صالحی داده بود. براساس اظهارات این وکیل دادگستری، توماج صالحی محکوم به  ۶ سال و ۳ ماه حبس شده بود.

امیر رئیسیان، یکی دیگر از وکلای توماج صالحی اقدام به تشریح جزئیات حکم شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان اصفهان برای این خواننده بازداشتی کرد.

۱۸ سال و ۹ ماه حبس، ۲۳ میلیون تومان جزای نقدی و ۴۰ ضربه شلاق

رئیسیان گفت: «براساس دادنامه صادره، توماج صالحی مجموعا برای ۶ عنوان اتهامی به ۱۸ سال و ۹ ماه حبس، ۲۳ میلیون تومان جزای نقدی و ۴۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده که مجازات اشد آن، یعنی ۶ سال و ۳ ماه حبس قابلیت اجرا دارد. دادگاه همچنین دستور داده که مجازات ۶ ماه حبس توماج صالحی در پرونده قبلی به اجرا گذاشته شود.»

توماج صالحی از اتهام افساد فی الارض تبرئه شده

او درباره عنوان اتهامی اول توماج صالحی بیان کرد: «اتهام اول آقای صالحی، افساد فی الارض موضوع ماده ۲۸۶ قانون مجازات بود. جالب آنکه دادگاه اقدامات توماج صالحی را مصداق متن این ماده ندانسته بلکه براساس تبصره ماده ۲۸۶ اقدام به صدور ۶ سال و ۳ ماه حبس برای او کرده است. براساس تبصره این ماده، اگر دادگاه نتواند از اقدامات متهم، قصد اخلال گسترده و ایجاد ناامنی را احراز کند و همچنین عمل ارتکابی متهم، شامل دیگر مجازات‌های قانونی نباشد، فرد به حبس درجه۵ یا ۶ محکوم خواهد شد که دادگاه آقای صالحی را به مجازات درجه ۵ محکوم کرده است. همچنین دادگاه با تکیه بر این موضوع که عناوین اتهامی آقای صالحی را بیشتر از ۳ مورد تشخیص داده، به میزان یک چهارم به مجازات درجه ۵ اضافه کرده تا توماج صالحی مجموعا بابت این عنوان اتهامی به ۶ سال و ۳ ماه حبس محکوم شود.»

بیشتر بخوانید:

اتهام دوم؛ تبلیغ علیه نظام

او با بیان اینکه «براساس رای دادگاه، توماج صالحی از اتهام افساد فی الارض تبرئه شده و براساس تبصره ماده ۲۸۶ حکم گرفته است»، درباره عنوان اتهامی دوم این خواننده ایرانی هم گفت: «عنوان اتهامی دوم آقای صالحی، تبلیغ علیه نظام است که دادگاه توماج صالحی را از بابت این اتهام، به یکسال و ۳ ماه حبس محکوم کرده است. ۳ ماه حبس اضافه شده به این حکم نیز از بابت تعدد عناوین اتهامی آقای صالحی است.»

تبرئه از اتهام تحریک مردم به جنگ و کشتار

رئیسیان درباره عنوان اتهامی سوم توماج صالحی نیز تصریح کرد: «اتهام سوم آقای صالحی، تحریک مردم به جنگ و کشتار موضوع ماده ۵۱۲ قانون مجازات اسلامی است. حداکثر حبس این اتهام براساس قانون مجازات اسلامی، ۵ سال است ولی با اضافه شدن یک چهارم به این میزان مجازات، توماج صالحی از بابت این عنوان اتهامی هم به ۶ سال و ۳ ماه حبس محکوم شده است.»

دادگاه ۲ مرتبه برای نشر اکاذیب اقدام به صدور حکم محکومیت کرده

این وکیل دادگستری به اتهام چهارم توماج صالحی اشاره و اظهار کرد: «اتهام چهارم توماج صالحی انتشار اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق سامانه‌های یارانه‌ای و مخابراتی اعلام شده که دادگاه برای این عنوان اتهامی برای آقای صالحی، یک سال و ۳ ماه حبس تعزیری و ۸ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است. نکته اینکه دادگاه در شرایطی برای عنوان اتهامی نشر اکاذیب مستقلا حکم صادر کرده که پیش از این توماج صالحی را براساس تبصره ماده ۲۸۶ قانون مجازات به ۶ سال و ۳ ماه حبس محکوم کرده است. به زبان ساده، دادگاه ۲ مرتبه برای نشر اکاذیب اقدام به صدور حکم محکومیت برای توماج صالحی کرده است که یکی از ایرادات ما به دادنامه محسوب می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

اتهام پنجم؛ اغوا و تحریک مردم به ارتکاب اعمال خشونت آمیز

او درباره عنوان اتهامی پنجم توماج صالحی نیز گفت: «اغوا و تحریک مردم به ارتکاب اعمال خشونت آمیز موضوع بند (ب) ماده ۷۴۳ قانون مجازات اسلامی، عنوان اتهامی پنجم آقای صالحی ذکر شده است. توماج صالحی در شرایطی برای این اتهام به ۲ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده که پیشتر بابت ارتکاب اقدامات ذیل ماده ۵۱۲ قانون مجازات اسلامی، حبس گرفته است. در زبان ساده‌تر، رکن مادی مواد ۷۴۳ و ۵۱۲  قانون مجازات اسلامی یکسان است و این یعنی توماج در این عنوان اتهامی هم، برای یک عمل، ۲ بارحکم گرفته است.»

به گفته امیر رئیسیان، اتهام ششم توماج صالحی، اخلال در نظم عمومی ذکر شده که این خواننده از بابت آن به یکسال و ۳ ماه حبس تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده است.

وکیل امیر رئیسیان درباره پرونده توماج صالحی: مجازات موکل شامل بخشنامه عفو رهبری می‌شود
 توماج صالحی

هنوز تصمیمی برای ادامه روند گرفته نشده است

او درباره ارزیابی وکلا از حکم صادره برای توماج صالحی نیز بیان کرد: «ارزیابی کلی وکلا از حکم صادره، آن است که در مواردی، دفاعیات ما مورد توجه قرار گرفته و موجبات تبرئه متهم از عناوین اتهامی‌ای چون افساد فی الارض به صورت مطلق و توهین به رهبری و ارتباط با دول متخاصم را فراهم آورده است ولی در مواردی نیز احکام صادره را دارای ایراد می‌دانیم به خصوص آنکه در ۲ مورد، برای یک عمل ارتکابی، ۲ مجازات در نظر گرفته شده است. البته هنوز تصمیمی برای ادامه روند گرفته نشده و باید با مشورت موکل، تصمیم بگیریم که به رای صادره اعتراض کنیم یا نه.»

بیشتر بخوانید:

به عقیده ما، اتهامات توماج صالحی در حال حاضر، شامل بخشنامه عفو رهبری است

این وکیل دادگستری در بخش پایانی اظهاراتش، با تاکید بر اینکه اتهامات فعلی توماج صالحی با استناد به دادنامه صادره، شامل بخشنامه عفو رهبری است، خاطرنشان کرد: «بخشنامه عفو رهبری، ۲ شرط برای عدم اعطا عفو داشت. یکی ارتباط با سرویس‌های جاسوسی و کشورهای خارجی یا افساد و محاربه بود که توماج صالحی از بابت عناوین اتهامی مرتبط با آنها، تبرئه شده و دیگری داشتن ۲ سابقه محکومیت موثر کیفری بود که توماج صالحی فقط یک سابقه موثر دارد بنابراین به عقیده ما، اتهامات توماج صالحی در حال حاضر، شامل بخشنامه عفو رهبری است و مسئولان قوه قضائیه باید درباره آن تصمیم‌گیری کنند. اما آنچه عیان است، صراحت بخشنامه عفو رهبری است و قرار گرفتن عناوین اتهامی آقای صالحی در دایره آن.»

منبع: شرق

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا