۸ آذر سالروز تأسیس اسکودا / نگاهی به ادوار هیأت رئیسه اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران

وکلاپرس- اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران که با نام مخفف اسکودا شناخته می شود، در تاریخ ۸ آذر ۱۳۸۲ در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسید.

به گزارش وکلاپرس، پس از تصویب ‌لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مورخ ۱۳۳۳، و به استناد ماده ۱ از لایحه اخیر، در نقاطی که حداقل ۶۰ نفر وکیل دادگستری به حرفه وکالت اشتغال داشته اند، امکان تأسیس کانون وکلای دادگستری محیا گردید. در گذر سالیان، با افزایش تعداد وکلا و کانون های وکلای دادگستری، نیاز به یکپارچگی، اتحاد و اتخاذ موضع یکسان وکلا در برابر مخاطراتی که پیرامون حرفه شریف وکالت وجود داشت، بیش از پیش احساس گردید. در پاسخ به این نیاز، یازده کانون وکلای دادگستری در تاریخ ۸ آذر ماه ۱۳۸۲ اتحادیه سراسری کانون های وکالت دادگستری ایران (اسکودا) را بنا نهادند.

بیشتر بخوانید:

در همین راستا ، اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در تاریخ ۱۳۸۲/۹/۸با شماره ثبتی ۱۶۰۳۰ در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسید و آگهی تاسیس آن در روزنامه رسمی شماره ۱۷۱۲۲ مورخ ۱۳۸۲/۹/۱۷ چاپ و منتشر شد.

به موجب اساسنامه اسکودا، مصوب ۱۳۹۳/۰۸/۰۱ هیات عمومی، برخی اهداف، اختیارات و وظایف اسکودا عبارتند از:

روسای ادوار اسکودا

در بیست سال گذشته از تاسیس اسکودا تا کنون اعضای هیات رئیسه اسکودا شامل رئیس و نواب رئیس عبارتند از:

دوره ۱/اول آبان ۱۳۸۲/تبریز

دوره ۲/نوزدهم آبان ۱۳۸۴/تهران

دوره ۳/دوم آبان ۱۳۸۶/کرمانشاه

دوره ۴/بیست و هفتم آبان ۱۳۸۸/تبریز

دوره ۵/بیست و چهارم آذر ۱۳۹۰/گرگان

دوره ۶/هفتم آبان ۱۳۹۲/اراک

دوره ۷/بیست و پنجم آذر ۱۳۹۴/زنجان

دوره ۸/ششم دی ۱۳۹۶/اهواز

دوره ۹/بیست و دوم آبان ۱۳۹۸/شیراز

دوره ۱۰/بیست و ششم آبان ۱۴۰۰/بوشهر

قابل ذکر است که در دوره نهم هیات رئیسه پس از اینکه وکیل مرتضی شهبازی نیا رئیس اسکودا در روز ۲۴شهریور ۱۳۹۹ از ریاست اسکودا استعفا داد،در روز ۸ آبان ۱۳۹۹ مجمع عمومی فوق العاده اسکودا از میان سه کاندیدا برای ریاست بر اسکودا به دکتر جعفر کوشا رای داد و بدین ترتیب دوره نهم اسکودا شاهد ریاست دو وکیل بر اسکودا بود.

دوره ۱۱/ آبان ماه ۱۴۰۲/ کیش

انتخابات یازدهمین دوره هیات رئیسه اسکودا که قرار بود، ۲۴ و ۲۵ آبان ۱۴۰۲ به میزبانی کانون وکلای هرمزگان در کیش برگزار شود، با صدور دادنامه ای از سوی دادگاه عالی انتظامی قضات، از دستور کار مجمع خارج و در نهایت تصمیم بر تجدید این انتخابات شد.

خروج از نسخه موبایل