اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

الحمدلله قوه قضاییه موافقت خود را با حذف ظرفیت‌گذاری عددی جذب وکیل اعلام کرده است

وکلاپرس- یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدعی موافقت قوه قضاییه با طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار شد و گفت: الحمدلله قوه قضاییه هم به صورت صریح موافقت خود را با حذف ظرفیت عددی پذیرش وکیل اعلام کرده است؛ ادعایی که تا کنون به صورت رسمی از سوی قوه قضاییه اعلام نشده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از فارس، سید احسان خاندوزی، عضو کمیسیون جهش و رونق تولید شورای اسلامی، از تبدیل نظام سنجش صلاحیت داوطلبان وکالت از ظرفیت گذاری عددی به صلاحیت کیفی و علمی در راستای طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار دفاع کرد و مدعی شد: ظرفیت گذاری کمی و عددی در حوزه وکالت به امری منسوخ و مندرس تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: تصویب کلیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در کمیسیون ویژه

با تصویب طرح تسهیل رقابت سالمی بین فارغ التحصیلان حقوق شکل می گیرد

خاندوزی با اشاره به طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار ابراز امیدواری کرد با تصویب این طرح در مجلس، فارغ التحصیلان رشته حقوق بتوانند رقابت سالمی جهت ورود به شغل وکالت داشته باشند و هر فردی که توانست سطح علمی و امتیاز مورد نظر را کسب کند بدون نگرانی از وجود ظرفیت وارد دوره کارآموزی وکالت شود.

بیشتر بخوانید: افزایش جذب وکیل منجر به افزایش رقابت و تعهد کاری می شود

خاندوزی با تاکید بر اینکه طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار باعث بهبود فضای اقتصادی می شود در مورد ایجاد ظرفیت آزمون وکالت گفت: بخشی از طرح تسهیل صدور مجوزها درخصوص ظرفیت‌های عددی و محدودیت‌های کمی برای شروع دوره کارآموزی چنین مشاغلی است.

به جای ظرفیت گذاری به سمت نظام صلاحیت محور می رویم

این نماینده مجلس در ادامه افزود: به دلیل اصراری که کانون‌های وکلا بر حفظ ظرفیت گذاری در این مورد دارند، لذا در این طرح شرایط به سمت نظام صلاحیت محور و متناسب با کیفیت جذب شدگان برای ورود به شغل وکالت تغییر کرده است.

خاندوزی ادامه داد: با تبدیل نظام سنجش صلاحیت داوطلبان وکالت از ظرفیت گذاری عددی به صلاحیت کیفی و علمی، هر فردی که بتواند حائز نمرات لازم برای ورود به دوره وکالت بشود، می‌تواند وارد دوره کارآموزی وکالت شده و در صورت موفقیت در آن دوره نیز فعالیت وکالت خود را آغاز کند.

قوه قضاییه نیز در تغییر شیوه پذیرش وکیل با مجلس همراه است

وی همچنین با اشاره به تجربه دیگر کشورها در برداشت ظرفیت عددی از آزمون وکالت گفت: تجربه بسیاری از کشورهای دنیا نشان می‌دهد ظرفیت گذاری کمی و عددی در حوزه وکالت به امری منسوخ و مندرس تبدیل شده و این موضوع با سنجش صلاحیت علمی و کیفی داوطلبان جایگزین شده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: الحمدلله در ماه‌های گذشته قوه قضاییه هم به صورت کاملا صریح و روشن موافقت خود را با جهت‌گیری مجلس در حرکت به سمت صلاحیت سنجی علمی به جای ظرفیت گذاری عددی بیان کرده است.

این در حالی است که قوه قضاییه تا کنون به صورت رسمی درباره حذف ظرفیت عددی پذیرش کارآموز وکالت اعلام نظر نکرده است و صرفاً رییس قوه قضاییه در ابتدای سال جاری از رقابتی شدن حرفه وکالت و برخی از مشاغل حقوقی صحبت به میان آورده بود.

بیشتر بخوانید: رییس اسکودا: اگر مطمئن باشیم قوه قضاییه ظرفیت آموزش کارآموزان وکالت بیشتری را دارد ما هم قبول می‌کنیم

خاندوزی در پایان اعلام کرد: امیدواریم با نهایی شدن این طرح و تصویب آن در مجلس، فارغ التحصیلان رشته حقوق بتوانند رقابت سالمی در جهت ورود به شغل وکالت داشته باشند و هر فردی که توانست سطح علمی و امتیاز مورد نظر را کسب کند بدون نگرانی از وجود ظرفیت وارد دوره کارآموزی وکالت شود.

منبع: خبرگزاری فارس

یک دیدگاه

  1. باسلام بنده دانشجوی سال آخر حقوق کارشناسی هستم.چقدر پول شهریه دانشگاه.پول کتاب.آزمون های سخت دانشگاه فارغ التحصیل شدن در این رشته بسیار سخت است .وبدون آزمون را واقعا موافقم.عالیه.بن بست نباشه برای فارغ التحصیلان.وکالت شغلی است که نیاز به تجربه دارد.شاید شخصی آزمون قبول شد اما اطلاعات وتجربه کافی دراین زمینه نداشته باشد با یک یا دوپرونده شکست بخودی خود برکنار خواهد شد همچنان وکلای پایه یک وپروانه دادگستری داریم اما نمیتوانند وکالت کنند وبه سمت تدریس می روند اجازه بدید جوانی که واقعا قدرت در وکالت را دارد بدون سد آزمون وارد این شغل شود.بدون آزمون عالیست
    عالیست.کانون وکلا یک مرکز کسب درآمد شده از وکلا.کانون صلاحیتی ندارد با وجود قوه قضاییه کانون وکلا بی معناست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا