اخبار اسکوداویژه

هدف قرار دادن اسکودا به این دلیل است که کانون‌های وکلای دادگستری، استانی شوند

دکتر کوشا در نشست شورای اجرایی:

وکلاپرس- رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران صبح امروز پنجشنبه ۱۶ آذر ماه جاری در جلسه شورای اجرایی اسکودا، در خصوص فشارهای وارده به اسکودا و نهاد وکالت و همچنین اختلافات درون صنفی به سخنرانی پرداخت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) دکتر جعفر کوشا صبح امروز پنجشنبه ۱۶ آذر ماه جاری در جلسه شورای اجرایی اسکودا ضمن محکوم کردن تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، گفت: امروز غزه قربانی مطامع سیاسی کشورهای بزرگ شده است. امیدوارم صلح و آرامش در همه جای جهان برقرار شود و همه انسان‌ها در سایه صلح و امنیت زندگی کنند.

جریاناتی دست به دست هم داده که استقلال و ماهیت نهاد وکالت را مورد خدشه قرار دهند

وی همچنین با تبریک روز ۱۶ آذر روز دانشجو به دانشجویان کشور گفت: امروز همه ما به نوعی دانشجو هستیم. هرچه طیف دانشجو را بیش از پیش رشد دهیم و روی آن سرمایه‌گذاری کنیم، در آینده ثمره آن را در کشور می‌بینیم، چراکه رشد دانشجو در حقیقت رشد کشور به حساب می‌آید، لذا مسئولان به جای ایجاد زاویه با دانشگاه و دانشجو، باید آنها را به سمت و سویی سوق دهند که در جهت رشد و تعالی ایران عزیز گام بردارند نه اینکه صرفاً گزینه‌ای جز مهاجرت به خارج از کشور برای آنها وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:

رئیس اسکودا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جریاناتی در درون و بیرون نهاد وکالت دست به دست هم داده که استقلال و ماهیت نهاد را مورد خدشه قرار دهند، تصریح کرد: متاسفانه امروز فضا به گونه‌ای پیش رفته است که پیشکسوتان و معمرین نهاد وکالت یا خود را درگیر مسائل نهاد نمی‌کنند و یا اگر هم درگیر کنند گوش شنوایی برای صحبت‌های آنان وجود ندارد.

اگر قرار است صنف را حفظ کنیم باید خود را فدا نماییم

دکتر کوشا همچنین با بیان اینکه امروز اتفاقاتی در برخی کانون‌ها افتاده که زنگ خطر را به صدا درآورده است، تصریح کرد: این اتفاقات این هشدار را می‌دهد که باید مراقبت کرده و از زیاده‌خواهی و دخالت مسائل جناحی و شخصی در امور کانون‌ها دوری کنیم. اگر قرار است صنف را حفظ کنیم باید خود را فدا نماییم نه اینکه نهاد وکالت را فدای مطامع جناحی و گروهی خود کنیم. فدای صنف شدن به معنای آن است که گاهی انسان باید مذاکره و عاقبت‌اندیشی کند تا آبروی صنف حفظ شود.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله فسادهای اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه همچنان در بخش‌های مختلف دولتی شاهد بروز فسادهای میلیارد دلاری آن هم در زمانی هستیم که مردم از حیث معیشت در تنگنا هستند. مسئولان باید معیشت مردم را مدنظر قرار دهند، نه اینکه اقداماتی را پیگیری کنند که افکار و اذهان عمومی را منحرف سازند. نباید از اصل ماجرا و مشکلات و همچنین دغدغه‌ها دور شویم و باید رسالت خود در آگاه‌سازی را عملیاتی کنیم.

چرا برخی نهادها قصد مداخله در امورات اسکودا را دارند؟

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در ادامه سخنان خود از کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان برای برگزاری همایش هیات عمومی اسکودا در کیش تقدیر و تشکر کرد و گفت: این همایش به بهترین وجه خود برگزار شد اما اتفاق‌هایی هم در آن همایش رخ داد که نکات قابل تأملی را در خود دارد. متاسفانه در کسری از ساعت علیه نهاد وکالت و اعضای آن اقدام شد و اوضاع را به سمت و سویی دیگر سوق دادند. اینکه عده‌ای فکر می‌کنند در حاشیه امن قرار دارند و حالا به دنبال برگزاری انتخابات و شرکت در آن هستند و فکر می‌کنند که با عقب‌نشینی می‌توانند کاری از پیش ببرند و برای خود عافیت بخرند، یک تحلیل کاملا غلط است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: در همایش کیش برخی‌ها خواهان برگزاری انتخابات بودند ولی انتظارها این بود که تمام نامزدها کنار بکشند. ما باید الفبای دموکراسی و احترام به یکدیگر را فرا بگیریم. ما نمایندگان صنف و تفکرات آن هستیم و باید همه چیز را در کمال آرامش و احترام جلو ببریم. حالا سوال این است که چرا برخی نهادها قصد مداخله در امورات اسکودا را دارند؟

هدف قرار دادن اسکودا به این دلیل است که کانون‌های وکلای دادگستری، استانی شوند

دکتر کوشا تاکید کرد: هدف قرار دادن اسکودا به این دلیل است که کانون‌های وکلای دادگستری، استانی شوند تا در این راستا بتوانند تمام قد آن را در دستان خود داشته باشند. اگر می‌خواهیم مستقل باشیم، باید این استقلال را از خودمان شروع کنیم. برخی از رفت‌وآمدها برای صنف همانند یک سمِ مُهلک است و می‌تواند صنف و نهاد وکالت را از پای درآورد. ما قَیّم نمی‌خواهیم چون محجور نیستیم. نهاد و صنف وکالت سال‌های سال است که به بلوغ رسیده و می‌تواند فکر کند و تصمیم بگیرد. سوال این است که وظیفه آقایان در صنف و انتخابات چیست؟ اینکه استقلال نهاد وکالت را مورد خدشه قرار دهند و بعد به ما احترام بگذارند، اساسا درست نیست.

منبع: روابط عمومی اسکودا

‫۶ دیدگاه ها

  1. گویا امر بر اسکودا مشتبه شده!
    اسکودا نهادی بود برای هم افزایی کانونها نه ایجاد یک نهاد بالادستی برای کانونها.

    کانونهای وکلا قرار نیست استانی بشن. بلکه بناست استانی باقی بمانند.
    اساسا چرا باید با ایجاد یک نهاد غیرقانونی متمرکز، اختیارات قانونی کانونها در اون نهاد غیرمتمرکز که دست اندرکارانش هم حاصل انتخاب مستقیم وکلا نیستند، تجمیع بشه؟
    اتفاقا با استانی شدن، کانونها به مراتب بهتر و راحت تر می تونند اختیارات قانونی شون رو با حفظ استقلال نهاد وکالت اعمال کنند. این اسکودای پرادعاست که به دلیل راهبرد غلطش(که درگیری و اصطکاک با نهادهای قدرت بوده)، منجر به واکنش این نهادهای دشمن استقلال وکالت شده. در حالی که اگر کانونها در همون حیطه استان فعالیت می کردند به راحتی می تونستند مسائل و چالشهای حاصل از برخورد با ارگانهای حکومتی در استان رو با تعامل حل کنند.

    1. اسکوادا یک مجموعه بی معناست وباعث تفرقه نهادوکالت به حمایت ازحکومت فکرنمیکنم وکلا اسکوادارابه رسمیت بشناسند زیرایک مجموعه سلیقه ای به تاسیس نظرتعدادخاصی است ‌وکلا وکانونهای وکلا اگر بالادستی داشته باشند آزادای کارازحرفه وکالت تحت تاثیر سلزقه های شخصی قرارمیگیرند احترام وکلا در اسکوادانزدهمه وکلا محفوظ است اما اینکه اسکوادا یانهادی بناحراست وحفاظت ونهادبسیج ونماینده دولت یادستگاه قضائی ناظربرحرفه وکیل وبدنبال کشف صعف ازوکیل باشندکه درنهایت به برخوردختم شودموردتایید هیچ وکیلی نیست اسکواداهمگام بانظر حفاظتهاوحراستها و نهادهای حکومتی است خودش برخوردفیزیکی ومستقیم نداردپشت پرده بانفوذی که دارددرکانونها هماهنگی نه آنکه بین کانونهادرراستای حرفه وکلا ایجادکندبلکه همراهی با روسای کانونهاوهیات مدیرها ودادسراه ودادگاههای انتظامی ودادگاه انتظامی قضات ودولت وقوه قضاییه همراه بانانودی ریشه ووکیل ونهادوکالت است

  2. وجود اتحادیه ها صرفا برای اصناف هست حال این که جامعه بارها شاهد آن بوده است که کانون با لفاظی و مغالطه گری و سفسطه کردن خود را صنف قلمداد نمی کند و خود را جدا از اصناف می داند پس وجود اتحادیه غیرقانونی سازمان یافته کانون ها کاملا بلاوجه و فاقد اعتبار قانونی می باشد.

  3. گذشته از واقعیت اینه که همه می دانیم باید توجه کنید که بخشی از مشکل خود شما ها هستید که اوضاع رو به اینجا و بدتر از این می رسانید. من به شخصه برخورد ناشایست با پذیرفته شدگان رو هضم نکردم. همه جور توهین ریز و درشت روانه کردید و داغ بر پیشانی شان زدید.. اینان همان دانشجویان هستند و همکاران اینده شما.. حضرات فکر می کنند این حذاقت الانسان از روز اول بوده یا با کلی ازمون و خطا و تجربه حاصل شده که از دانشجو انتظار خبره حقوقی دارند. بله ضعف اموزش هم وجود دارد و بخشی هم بر عهده خودتان است.. مگر چه کسی غیر از حقوقدان ها اموزش داده اند. هر جا می روی نگاه عاقل اندر سفیه دارند. پذیرفته شده هم کلی اموزش و دوره طی خواهد کرد و تجربه اندوزی خواهد کرد و ده سال دیگه متخصصی خواهد بود که امروز شما هستید و اگر نباشد حذف می شود. شما از چه می ترسید بر فرض کلی وکیل ضعیف باشند شما که استادید بهتر به چشم می ایید. اینگونه زورتان نمی رسد به همکاران اینده خودتان می تازید. صبر کنید از درون می پاشید. این رفتار شما را بنده هیچوقت فراموش نمی کنم. این همه زحمت کشیدیم و رنج بردیم در این وضعیت و شماها همه جور توهین روانه ما کردید. صبر داشته باشید. کانون اگر می خواهد کانون وکلا باشد نه کانون برخی وکلا باید عاقل باشد.

  4. تنها فردی که از مسائل پیش آمده اخیر و بی اعتبار شدن اسکودا بطور قطعی متضرر خواهد شد، شخص آقای کوشا به عنوان رییس نهاد خودخوانده اسکودا است
    وگرنه کانونهای استانی کما فی السابق به فعالیتهای خود ادامه خواهند داد.
    و این نکته در صحبتهای خود ایشان هم مستتر است، همانجا که سخن از استانی شدن کانونها به میان آورد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا