اخبار صنفیویژه

علم الهدی ؛ وکلای دادگستری و داستان اطاله دادرسی

واکنش وکلای دادگستری به اظهارات رییس پژوهشگاه قوه قضاییه ادامه دارد

وکلاپرس ـ اظهارنظر اخیر رییس پژوهشگاه قوه قضاییه در خصوص تأثیر وکلای دادگستری در اطاله روند دادرسی با واکنش گسترده وکلای دادگستری روبرو شده است. دکتر سید حجت‌الله علم‌الهدی دیروز با حضور در تحریریه خبرگزاری فارس درباره اثرگذاری وکلای دادگستری در طولانی شدن روند دادرسی چنین گفت:

یکی از عوامل تکثیر پرونده های قضایی خود وکلا هستند؛ به بیان حقوقی یکی از عوامل اطاله دادرسی و کش پیدا کردن رسیدگی به پرونده‌های قضایی، وکلا هستند. چون سود وکلا در طولانی شدن روند رسیدگی است.

مثلا وکلا دوست دارند اگر یک پرونده‌ای بدوی شد این پرونده برود تجدید نظر یا برود دیوان عالی؛ با اینکه خود وکیل هم مطلع هست آخر ماجرا چه خواهد شد. خود این ماجرا علاوه بر اینکه به مردم آسیب زده،‌ مشکلات زیادی را برای قوه قضائیه ایجاد کرده است.

این اظهارات بلافاصله با واکنش گسترده وکلا و مدیران نهاد وکالت روبرو شد. در همین زمینه دکتر مرتضی شهبازی نیا(رییس اسکودا) در توییتی درباره این گفته علم الهدی چنین گفت:

«صرفنظر از اینکه نوعا وکیل دوست ندارد، پرونده موکلش طولانی شود، تجدیدنظر، فرجام و اعاده دادرسی حق هر طرف دعوی است و اشکال به طی این مراحل توسط وکیل، با استقلال و بی طرفی قضایی و اصول بنیادین دادرسی سازگار نیست. عدالت و دادرسی را نباید از منظر سود و زیان افراد دخیل، ارزیابی کرد. »

علاوه بر انتقاد رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، رؤسای برخی از کانون های وکلای دادگستری نیز به این گفته ها واکنش نشان داده و درباره تأثیر واقعی وکلا در اطاله روند دادرسی توضیحاتی ارائه دادند. سعید آدینه وند، رییس کانون وکلای دادگستری همدان، نیز در همین زمینه در پستی توییتری نوشت:

«اینکه آرا محاکم قابل تجدید نظر و فرجام هست گناه تازه وکلا ست! من هم معتقدم وکلا نباید به رای هایی که اعتقاد دارند درسته اعتراض کنند اما این مسئول محترم بهتره سری به دادگاه انتظامی قضات بزنه و انبوه آرایی رو ملاحظه کنه که وکلای دادگستری به دلیل عدم اعتراض به تخلف قصور محکوم شدند!»

برخی وکلای دادگستری نیز این اظهارنظر مسئول قوه قضاییه را فاقد پشتوانه علمی قلمداد کره و آن را با با واقعیت های تجربی نیز در تضاد دانسته اند.

رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان هم در پستی توییتری خطاب به علم الهدی درباره دلایل اطاله روند دادرسی چنین گفته است:

«آقای دکتر علم_الهدی آیا در پژوهشگاه قوه قضائیه هزینه های دادرسی مراحل مختلف رسیدگی را جمع زده اید؟ دقیقا وکلا از طولانی شدن رسیدگی چه سودی میبرند؟ آیا بررسی کرده اید چند درصدوکلا موفق به اخذحق الوکاله خود براساس تعرفه میشوند؟ تجدید جلسات محاکم بدلیل عدم حضور قضات چطور؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا