نمونه اظهار نظر یک دادیار درباره عنوان اتهامی «توهین به رئیس جمهور»

وکلاپرس- در اظهاز نظری که متن و تصویر آن در ادامه آمده است، یک دادیار اظهار نظر در بررسی یک پرونده، توهین به رئیس جمهور را از مصادیق اهانت به مقدسات و تبلیغ علیه نظام ندانسته است.

به گزارش وکلاپرس، دادیار اظهار نظر در این پرونده نسبت به عنوان اتهامی «توهین به رئیس جمهور» اعلام کرده است: توهین به رئیس جمهور فقید ارتباطی با توهین با مقدسات ندارد و شرط تحقق تبلیغ علیه نظام، ارتکاب رفتارهای تبلیغی به صورت چندباره است.

متن این اظهار نظر به شرح زیر است:

اظهارنظر

دادیار محترم …

حسب  محتویات پرونده … با وجود این نسبت به قرار صادره به شرح ذیل اظهار نظر می گردد:

توهین به رئیس جمهور فقید ارتباطی با توهین با مقدسات ندارد. لذا نسبت به این عنوان اتهامی اعتقاد به صدور قرار منع تعقیب دارم. در ارتباط با جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام از یک سو معتقدم این جرم از جمله جرایم به عادت است. لذا شرط تحقق جرم مذکور ارتکاب رفتارهای تبلیغی به صورت چندباره است و صرف اقدام یکباره رفتار منجر به تحقق جرم به عادت نمی گردد.

از سوی دیگر توهین به مرحوم رئیسی در فضای مجازی و انتشار عکس محتوای مطالب موهن نسبت به آن مرحوم که بتواند فعالیت تبلیغی علیه نظام باشد از نظر اینجانب محل تشکیک است چه اینکه معتقدم فعالیت تبلیغی علیه نظام جرمی است که مرتکب باید به صورت چندباره نسبت به ارکان نظام نظیر مخالفت با ولایت فقیه جمهوریت نظام و از این قبیل موارد تبلیغ نماید.

مبرهن است حتی صرف انتقاد نسبت به عملکرد مسئولان نظام و حتی تبلیغ علیه شخص آنها نمی تواند فعالیت تبلیغی علیه نظام باشد. یقینا این ابهام اساسی نیز قابل طرح است که آیا توهین به روسای جمهور سابق اسلامی ایران آیت اله خامنه ای بابت تصدی ریاست جمهوری، مرحوم هاشمی رفسنجانی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی نیز فعالیت تبلیغی علیه نظام تلقی میگردد؟

یقینا پاسخ منفی است و تمامی این اشخاص و یا ورثه ایشان مطابق با قانون حق شکایت از توهین کننده منطبق با قانون را دارد.

از دیگر مواردی که توهین به شخص رئیس جمهور نمی تواند فعالیت تبلیغی علیه نظام باشد مداقه در ماده ۵۱۴ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی است. بر اساس این ماده توهین به امام خمینی و مقام معظم رهبری جرم و قابل مجازات است. یقینا مقنن با جرم انگاری مستقل این رفتار نظر بر این داشته که توهین به این اشخاص فعالیت تبلیغی علیه نظام نیست.

بنابراین معتقدم تبلیغ فحاشی و توهین نسبت به اشخاص حقیقی که در نظام جمهوری اسلامی ایران مشغول به خدمت و فعالیت هستند نمی تواند مشمول عنوان مجرمانه فعالیت تبلیغی علیه نظام باشد اگر چه اقدام مرتکب نسبت به مرحوم رئیسی مذموم ناپسند و غیر اخلاقی است.

بیشتر بخوانید:
نمونه اظهار نظر یک دادیار درباره عنوان اتهامی «توهین به رئیس جمهور»
نمونه اظهار نظر یک دادیار درباره عنوان اتهامی «توهین به رئیس جمهور»

منبع: اینستاگرام دکتر علی خالقی

خروج از نسخه موبایل