اخبارویژه

رئیس سازمان ثبت اسناد : شاید هر حقوقدانی بتواند وکیل شود اما هرکسی نمی‌تواند سردفتر شود

وکلاپرس _ حسن بابایی ضمن تاکید بر حساسیت حرفه سردفتری گفت: به خاطر حساسیت‌هایی که قانون‌گذار در قوانین مختلف و شرایط سختی که برای احراز سردفتری پیش بینی کرده است، شاید هر فرد حقوقدانی بتواند وکیل شود اما هر شخصی نمی‌تواند سردفتر شود.

به گزارش وکلاپرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، حسن بابایی (رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) با حضور در غرفه کانون در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران درباره قانون صدور مجوزهای کسب و کار اظهار کرد: طی سه سال گذشته ادبیات جدیدی در کشور مطرح شده به نام تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، به این معنا که هر فردی تقاضای ایجاد کسب و کار داشت سریع به او مجوزدهیم تا بیکار نماند.

بیشتر بخوانید:

وقتی هرکسی سردفتر شود، خطر افزایش کوروش کمپانی های سردفتری رخ می دهد

وی افزود: سوال اینجاست که کسب و کار به چه قیمتی؟ آیا نفع شخص را در نظر می گیرید یا نفع عام را؟ اینطور می شود که یک جا می‌بینید یک شرکت مثل کوروش کمپانی کسب و کار راه می اندازد و کلاه مردم را برمیدارد. در واقع کسی که خدمت سربازی هم نرفته قانون به او اجازه داده شرکت هم ثبت کند.

بابایی گفت: شاید صلاحیت عمومی هم احراز نشده باشد اما یک مجموعه راه بیندازد و چند نفر چهره‌ اجتماعی و هنری هم در کنارش می شود یک مشروعیت کاذب اجتماعی! مردم هم به خاطر این اعتماد ایجاد شده خرید می کنند.

وقتی شما مجوز کسب و کار می‌دهید یعنی مشروعیت داده اید

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه راه اندازی کسب و کار ایرادی ندارد اما مشروعیت قانونی بخشیدن به آن نیازمند پاسخگویی است، اظهار کرد: وقتی شما مجوز کسب و کار می‌دهید یعنی مشروعیت داده اید و فردا باید متولیانی که مجوز دادند پاسخگو باشند.

بابایی تاکید کرد: شما اگر می‌خواهید به هر قیمتی هر کسی را سردفتر کنید ممکن است،  یک کمپانی هایی شبیه کوروش ایجاد شوند که در بحث جعل اسناد ورود کنند، فردا خسارت‌های هنگفت مالی مادی و حیثیتی برای مردم ایجاد کند.

قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باید با پشتوانه منطق باشد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باید با پشتوانه منطق باشد، افزود: من بارها منتقد این قانون بوده ام، چرا که به اعتقاد بنده پیش از راه اندازی کسب و کار باید نیازسنجی اجتماعی شود. نباید به هرکسی مجوز کسب و کار داد. فردی می خواهد سوپرمارکت راه بیندازد، به او می گویند از کمیسیون های مختلف استعلام بیاور تا به تو پروانه فعالیت دهیم. کسب و کاری که به موارد مختلف حقوقی و اجتماعی مردم ورود نمی کند. خرید کالا اعتبار سازی برای مردم نمی کند، مشروعیت به اموال مالکیت نمی دهد.

بیشتر بخوانید:

وی با تاکید بر اینکه وقتی برخی از رخدادهای اجتماعی قضایی مجرمانه را در جامعه می‌بینیم باید در قوانین و سیاست ها بازنگری کنیم، اظهار کرد: بعضی از این رخدادها به ما نشان می دهد که بعضی از راه‌هایی که الان برای خودمان ترسیم کرده ایم اشتباه است. حوزه سردفتری به مراتب حساس‌تر از این موضوع است، اگر ما فقط به آزمون، نمره علمی صرف بسنده کنیم و اجازه نداشته باشیم که صلاحیت‌ها را از زوایای مختلف بررسی کنیم، تبعات و آفات بسیاری برای جامعه ایجاد می کند.

باید در راستای صدور مجوز، بسترهای لازم را ایجاد کنیم

بابایی گفت: آیا فردی که در آزمون عملی نمره قابل قبول کسب کرده توانایی تنظیم سند دارد؟ می تواند انواع اسناد را شناسایی کند؟ یا سندی منطبق بر واقع تنظیم کند که فردا برای مردم چالش ایجاد نکند؟ بنابراین راه اندازی کسب و کار خوب است، مجوز هم صادر کنید اما در راستای صدور مجوز  بسترهای لازم را ایجاد کنیم باید فرد را از جهات مختلف بررسی کرد. اگر شرایط را داشت به قول معروف پروانه یا مجوز دهیم.

هر کسی نمی‌تواند سردفتر شود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به شغل حساس سردفتری با توجه به سبقه تاریخی ۸۰ ساله آن اشاره کرد و گفت: دقت و ملاحظه ما در جذب سردفتر باید بیش از گذشته باشد. اگر شما در تاریخ دفاتر اسناد رسمی می‌بینید که در این ۸۰ سال سردفتری جز مشاغل حساس بوده به این دلیل است که هر کسی نمی‌تواند سردفتر شود. شاید هر فرد حقوقدانی بتواند وکیل شود اما هرکسی نمی‌تواند سردفتر شود و آن هم به خاطر حساسیت‌هایی بوده که قانون‌گذار در قوانین مختلف، شرایط سخت و پیچیده ای را برای احراز سردفتری پیش بینی کرده است.

بابایی با بیان اینکه برای مردم نباید چالش و دغدغه جدید ایجاد کرد، ابراز امیدواری کرد تا بازنگری های لازم در خصوص تدقیق جذب سردفتر انجام گرفته و هر فردی را صرفا به دلیل قبولی در آزمون در منصبی که جایگاه مقدسی برای مردم دارد، نگمارند.

سردفتران، حقوقدانانِ امین مردم و منتخب دستگاه قضایی هستند

به گفته معاون رییس قوه قضاییه، سردفتران حقوقدانانِ امین مردم و منتخب دستگاه قضایی ثبت هستند و در بسیاری از موارد مردم در مراجعه به دفاتر اسناد رسمی به دلیل اعتماد به سردفتر، مفاد سند را ملاحظه نمی کنند.

کمترین تخلفات و پرونده قضایی مربوط به صنف سردفتری است

بابایی با بیان اینکه کمترین تخلفات و پرونده قضایی مربوط به صنف سردفتری است، گفت: این حوزه باید حفظ و حمایت شده و از ورودی های بی حساب و کتاب جلوگیری شود تا سلامتی این منصب از بین نرفته یا مورد تهدید قرار نگیرد.

وی در ادامه به پلتفرم کاتب اشاره کرد و درباره ضرورت الکترونیکی کردن خدمات ثبتی اظهار کرد: هوشمندسازی و دیجیتالی شدن در سند تحول قوه آمده، تمام اجزای سازمان ثبت چه اجزای اصلی و تبعی در دوران تحول و تعالی باید به این سمت حرکت کنند. چرا که اگر ما حرکت نکنیم ممکن است دستگاه‌های موازی با ما ایجاد شود برای مثال در قانون بودجه ۱۴۰۲ موضوع راه اندازی پلتفرم برای ثبت معاملات از سوی دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف که به نوعی دخالت در حوزه سازمان ثبت بود مطرح شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به تغییر ذائقه و سلیقه مردم در عصر دیجیتال ادامه داد: سبک زندگی مردم تغییر کرده است، هزینه ها بالا رفته و زمان ارزشمند شده و آن ها دیگر نمی خواهند برای دریافت خدمات، عمر خود را در ترافیک شهری تلف کنند و ترجیح می دهند کارهای خود را بدون معطلی و غیرحضوری انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

دفاتر اسناد رسمی باید از حالت سنتی خارج شوند

بابایی با بیان اینکه مبنای کار ما در این سازمان، هوشمندسازی خدمات است، گفت: طبق برنامه هفتم، هدف ما فعال کردن کارگزاری و پردیس ثبتی در دفاتر اسناد رسمی است، ما باید در کمترین زمان بیشترین خدمات را ارائه دهیم. دفاتر اسناد رسمی باید از حالت سنتی خارج شوند.

او اظهار کرد: بحث اجرا، تشکیل پرونده، نقشه برداری ها، تثبیت مالکیت توسط افراد فنی و کارشناسانی انجام می شوند که بخش اداری دفترخانه های اسناد رسمی تحت مدیریت سردفتر اسناد رسمی انجام می دهند و این موضوع الان در دستورکار قرار گرفته است.ما انشالله در اقدام بعدی به سمت پردیس‌های ثبتی حرکت کرده و خدمات حوزه املاک را به دفترخانه‌ها به معنی واقعی انتقال دهیم.

سردفتران بهترین افراد برای اجرای برون سپاری ها هستند

به گفته معاون رئیس قوه قضاییه، موفقیت در حوزه الکترونیکی منوط به هوشمندسازی و افزایش اختیارات سردفتران است چرا که آن ها بهترین افراد برای اجرای برون سپاری ها هستند و ما باید این فرهنگ را در حوزه سردفتری نهادینه کنیم.

سردفتران باید در مسائل فنی و بحث تثبیت مالکیت ها ورود کنند

بابایی با بیان اینکه سردفتران در تثبیت مالکیت ها باید به یاری سازمان ثبت بیایند، تاکید کرد: سردفتران نباید مانند شیوه ۸۰ ساله فقط کتابت کرده و تنظیم سند کنند، بلکه امروز باید در مسائل فنی و بحث تثبیت مالکیت ها ورود کنند. حداقل ۵۰ میلیون ملک و زمین قولنامه‌ای در کشور وجود دارد که تثبیت مالکیت این تعداد در توان سازمان ثبت نیست که به تنهایی در حوزه تثبیت مالکیت و سنددار کردن این اراضی و املاک ورود کند. امین های ما در دفاتر اسناد رسمی به سازمان در تثبیت مالکیت‌ها و صدور سند کمک کنند تا با الکترونیکی شدن و ایجاد پردیس‌های ثبتی اقدام لازم را انجام دهیم.

بیشتر بخوانید:

وی گفت: نقش مشاوران املاک باید از کتابت خارج شود و فقط همان وظیفه ای که در ماده ۲ قانون تجارت آمده یعنی دلالی قانونی (آشنایی خریدار و فروشنده) را انجام دهند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه موضوع تنظیم سند از سوی مشاوران منتفی شده است، بیان کرد: تا به امروز اینگونه بوده که چه در مرحله پیش نویس و چه در تنظیم سند، سردفتران ورود کنند و سامانه کاتب هم به ما در این مسیر کمک خواهد کرد، انشالله ما بتوانیم نقش دفاتر اسناد رسمی را در کنار سازمان ثبت پررنگ‌تر کنیم و از ظرفیت برون سپاری به نحو احسنت استفاده کنیم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران

‫۴۰ دیدگاه ها

  1. هرکسی نمی‌تواند سردفتر شود؟؟؟؟؟؟؟
    جواب.چون فقط باید آدمها خودمون سردفترشود وانحصارمون حفظ شود.
    یک توصیه…
    این بگید خودتون راحت کنید.
    یاعلی مدد

    1. واقعا ، دیدیم چقدر سر دفترهای مورد تایید شماها دزدی کردن ویک ملت رو تودردسر انداختن وفرارکردن خارج ، خجالت بکشید انحصار گراها ، بااین طرز فکرهاتون گردن ادمهاتون روکلفت کردید باید هم به پول‌های هنگفت باد آورده می‌رسیدند

    2. وفق دو قانون موضوعه و یک آیین نامه ، وکیل هم درجه و رتبه قاضی و رئیس کانون وکلا هم رتبه دادستان کل کشور است…
      اونوقت چی را با چی داری مقایسه میکنی استاد ؟!؟! چرا توهین میکنید ؟
      و موجب توهین به خود میشوید؟؟!!

    3. سلام احترام دوستان عجولانه پاسخ ندهید انتقادپذیرباشد ایشان به کسی توهین نکرد فرمودند سردفتر نماینده قوه قضاییه ودولت ومجلس است سندرسمی صادر میکنه وبه این علت که شغل سردفتری حساس ومهم است باید درجذب سردفتر دقت شود وهرشخصی صلاحیت این شغل مهم را ندارد
      اما دفاعیات یک وکیل بواسطه وکلا و قضات پرونده قابل رد و کنترل است
      ومن الله توفیق

  2. هرکس می تواند وکیل شود اما سردفتر نه؟؟؟!!!واقعا این آقا با این سطح دانش مسئول هست؟همینه که اوضاع مملکت این داره می شه

  3. چرا اونوقت سردفتری که یک سامانه است و تخت کنترل و به هیچ تخصص خاصی هم نیاز نداره
    یک جزوه داره که می‌خونی تموم استعلامها و از سیستم میگیری و دکمه تایید رو میزنی و میلیونها تومن از مردم بدبخت میگیریم
    باز وکالت طرف باید ۱۰۰۰تا کتاب رو بخونه جلوی قاضی صدتا دفاعیه مختلف بزاره برای هر دردی یک درمون خاصی پیدا کنه و….
    اونوقت تو چطور سردفتری با وکالت مقایسه کردی خدا داند
    بگو دنبال انحصار فک فامیلات هستی
    نه تنها سردفتری بلکه اون دکه دفاتر خدمات قضایی هم که شده رانت آقایان بازنشسته هم باید تعطیل بشه
    مطابق گفته رهبری باید برید و مدیریت کار رو به حوونها بدین
    دستور پا نزن سریع تر مجوز صادر کن جوونها بیکارم و تشنه خدمات به مسلمین شما بهتره بری کانادا صفا

    1. اصلا لازم نبود برای حمایت از سردفترها نهاد وکالت رو تخریب کنی….
      واسه این چیزاست که هیچی اصلاح نمیشه چون هر کی فکر میکنه کار و کسب اونه که مهمه و همه چی حول اون و علائقش میچرخه!

    2. دقیقا فقط ۶۰۰نفرمجوز دفتر خدمات قضایی گرفتن که ۹۰٪با رانت بوده یا بازنشسته قوه قضاییه ودادگستری ونهادهای دیگه بودن

  4. بر عکس گفتی دوست من…وکیل باید کاریزمای شغل وکالت داشته باشی سر زبون میخاد علم میخاد…ولی سر دفتر اینطورنیست

  5. چقدر سخن ناموزون و مغرضانه ، وقتی وکیل دادگستری با جان و مال و عرض و ناموس مردم سروکار دارد و حیات و ممات و مراودات مالی مردم دست وکیل هست آبرو و دارایی موکلین دست وکیل هست ، آیا حقیقتا همه می‌توانند وکیل باشند؟ آیا در وکالت بدون معیار علمی پذیرش شود کمپانی کورش نمیشود؟

  6. وکیل ، جان و مال و ناموس و شرف دیگران دستشه عملا کل زندگی فرد مراجعه کننده دستشه اصلا قابل قیاس نیست …
    هرچند نمیشه از حساسیت های کار سردفتری گذشت و قانون تسهیل همه را در معرض خطر قرار داده و نتیجه را در سالهای آینده مشاهده خواهیم کرد.

    1. احسنت
      با این شروطی که گذاشتن وشهرهای انتخابی نصف پذیرفته‌شدگان بیخیال شدن. تا جایی که دیدم وشنیدم فقط کسانی که دفتریار بودن یا به هرنحوبدون کاراموزی ابلاغ گرفتن اقدام به تاسیس دفترخانه کردن. بقیه که طبیعتا بیشتر نیاز داشتن انقدر شرایط سخت کردن که خود فرد منصرف بشه

  7. با سلام و احترام
    جناب بابایی اصلا از شما انتظار نمی رفت که به راحتی بگید هر حقوق دانی میتواند وکیل شود لیکن هر کسی نمی تواند سر دفتر شود ؟
    حضرتعالی خودتان احتمالا حقوقی نیستید که چنین می فرمایید ، وگرنه از حقوق دان ها دفاع میکردید یا بهتر سخن می راندید ،
    اگر حقوقی بودید چنین نمی گفتید ، بهر حال قبل از استخدام و ریاست التماس میکردید که جایی استخدام شوید و حتی وکیل شوید الان که دری به تخته خورده و رییس ثبت شدید نباید برای بقیه حقوق دان ها چنین صحبت کنید ، لذا بهتر است ضمن اصلاح گفته خود ، از جامعه حقوقی عذر خواهی کنید .

  8. یه چیز دیگه اینهمه نخبه وممتاز ارشد ودکتر رو کنار گذاشتید بیسوادها رو سردفتر کردید کارمندای اداره ثبت همه باپارتی کارمند شدند کمی سواد حقوقی ندارن مردم رو اسیر میکنن بعد ادعا داری!! زمانی دهنت روباز کن که کارمندهای باسوادحقوقی داشته باشی پارتی ورانت برای استخدام وجود نداشته باشه وهر بیسوادی روسردفتر نکنید ماخودمون چند نفریم که معدل ارشد مون ۱۹و۶۰ به بالا هست چرا ما نخبه ها کار نداریم تواین مملکت خراب شده ؟!

    1. سلام احترام دوستان چرا زودتصمیم میگیرد انتقادپذیرباشید فرمایششون درسته شخص سردفتر به این علت که به نمایندگی قوه قضایی و دولت سندرسمی صادرمیکند شغل مهمی است و باید درجذب این اشخاص توجه شود اما دفاعیات یک وکیل از رصد وکیل مدافعان موکل دیگر وقضات دادگاههای بدوی ونجدیدنظر ودیوان عالی کنترل میشه پس نتیجه شغل سردفتری حساس تره و هرشخصی صلاحیت سردفتر رانخواهد داشت

  9. اولا این حرف شما توهین به وکلاست
    دومأ شما انتخاب قوه قضائیه هستید معصوم که نیستید، سومأ وکلا هم با آزمون ‌و هزار دردسر به این شغل شریف میرسن ، چهارمأ شغلی که هم ردیف شغل قضاوت هست و یکی از دو بال فرشته ای عدالت ، وکالته پس وکالت رو هیچ وقت با سر دفتری مقایسه نکنید دوست عزیز

  10. دقیقا برعکس گفته ،چون دفترخانه دار صرفا باید از اداره ثبت استعلام بگیره و کارش را انجام بده و کارش بیشتر روند اداریه و به علم حقوق زیاد ربطی نداره، ولی وکیل میبایست مسلط بر علم حقوق و قدرت استدلال داشته باشه

  11. خواهشا طرح تسهیل و متوقف کنیددددددد

    همه دارن وکیل میشن

    ورودی های جدید واقعا سطح سواد یک وکیل و ندارند

    کلا دارید همه شغل ها رو به نابودی میبرید

    کارمندددددد دولتی اضاف کنید که دولت حقوق میده بهشون

    چرا دارید شغل های دیگر و رو به نابودی میکشید

    نصف وکلا پروانشونو تودیع کردن

    چرا می‌آید دوسال الاف کارآموزی بشند آخرشم هیچ پرونده ای نیست که بگیرن

    1. دوست گرانقدر کار بلد باشی به شرط داشتن وجدان و شرافتمندی پرونده خیلی زیاده و جای نگرانی نیست .

    2. چندسال قبل با یکی ازنمایندگان مجلس صحبت میکردم اخرش صحبت گفت ” اقا شما لیسانس بیکار فردا بشید وکیل بیکار بهتر نیست”.
      هدف همینه که دانش اموختگان سرگرم باشن

  12. این ادبیات حتی از یک فرد غیر حقوقی هم واقعا جای تاسف داره.ایشون اصلا صلاحیت قیاس گرفتن وکیل با سردفتر رو ندارن.شغل مقدس وکالت که گاها علاوه بر مال،جان و آبروی انسانها رو صیانت میکنه و برای گرفتن حق کنار نا آگاهی اونها می ایسته و با نور آگاهی و عشق کمکشون میکنه متعالی تر از اینه که با چنین منطق بی پایه و ضعیفی در موردش اظهار نظر بشه.ایشون حتی توان یک اظهار نظر معمولی رو هم ندارن،متاسفم برای سردفتران که ایشون مدافعشونن.

  13. پس چرا وقتی مشکل حقوقی یا کیفری براتون پیش میاد خودتون از خودتون نمیتونید دفاع کنید و دنبال یه وکیل خبره میگردید ؟
    بارها دیدم که طرف دعوا سردفتر بوده ولی برای پرونده های دادگاهیش وکیل گرفته.

  14. سلام وخسته نباشید ….کوروش نمیدونم چی کمپانی چه ربطی داره بعد واقعن به حال دفتری که تومسئولشی باید گریه کرد …اصلن خدایش یه نفرهم حرفات تاییدنکرده وکالت کجا وسردفترکجا

  15. اصلن کی بات مصاحبه کرده هرکسی میشه وکیل بشه اصلن شما ها که مخالف قانون تسهیل هستید ایا شرکت کردید توازمونها تسهیل نه کیلویی نمره دادن نه عزیزم تسهیل اول واخر بایدنمره بیاری نیاری مردودی فقط ظرفیت بالا میبرن افتاد فهمیدید

  16. هرحقوقدانی نمی‌تواند وکیل شود اداره دعاوی در دادگاه‌ها کاری است بسیارسخت وطاقت فرسا هم بینه جسمی بالاوهم قوای دماغی وافری می‌طلبد وکیل در اداره دعاوی در محاکم باید هم به قوانین ومقررات در مورد کیس مطروحه وهم به موضوع دعوی ومحتویات پرونده اشراف ووقوف کامل داشته باشد.مزید براین اداره دفتر نیز درشغل وکالت مخوصا برای وکلای جوان امری مشکل است

  17. درقانون ثبت شرکت نیاز به کارت اجباری نداره اگر داشت هیچ زنی نمیتونست شرکت ثبت کنه.
    دراخرین ازمون سردفتری ۹۵۰۰نفرقبول شدن بیش ازیه هزارنفر اصلامدارکشون بارگذاری نکردن که وارد فرایند اختبار بشن. چندصدنفرنیز به دلیل شهرهای انتخابی از ادامه فرایند منصرف شدن تا به مرحله ابلاغ برسد ۲۰۰۰نفر نمیمونن
    وکالت طرف علم ودانش مغزش وکیفش درسردفتری طرف باید هزینه اجاره یاخریدملک تشکیلات میز کامپیوتردربین توکن وهزینه کارمند و… داشته باشه با این وضعیتی که شمابرای سردفتری درست کردین ازاون۲۰۰۰نفر بعد یکسال هرساله تعدادی مجوز تودیع میکنن

  18. آیا منظورتون از حقوقدان همان حقوق خوان هستش؟ منظورتون از هرکسی حقوق خوان هستش یا حقوقدان یا مردم عادی ؟ واینکه باید بدونی خلافش واسه وکالتم صدق می‌کنه، لطفا سعی نکنین از کول وکالت بالا برین. اگر یکی از دروس سردفتری ادبیات نمی بود چی میشدی تو، در آخر این است استدلال منطقی یک حقوقدان؟؟؟!!!

  19. تبریک می گویم به جامعه سردفتران با مسولی که با دفاع مستند و مستدل دارد از نهاد آنان دفاع می کند
    از خداوند استمداد بخواهید
    به بنده خدا امیدی نداشته باشید

  20. انحصار طلبان در کانون وکلا و در کانون سر دفتران خیلی مبالغه می کنند . در جامعه مشاغل زیادی وجود دارد اینها هم شغلی مانند بقیه هستند برتری به شغل و پول نیست به انسانیت است

  21. سلام بله سر دفتری مثل مشاغل دیگر نیست و بر اساس اعتبار و شخصیت و مجرب بودن و باسواد بودن اشخاص برای ثبت اموال خود و اعتبار قانونی بخشیدن به معاملات و احوال شخصیه خود به سر دفتر یا محضر یعنی حضور آقا که از احترام و اعتبار برخوردار است رجوع میکنند متاسفانه وقتی مسؤل سازمان از کسایی که دهه ها در زیر مجموعه مربوطه زحمت کشیدن و علم یافتن و کلاس ثبت گذروندن و قانون نیز ارجحیت به آنها قائل شده را نادیده و برخلاف آن عمل میکند و رای هیآت عمومی دیوان رو بدلیل اختیاراتش قبول نمیکند علاوه بر ظلم بر اون شخصی که واقعا سر دفتری حقش هست و در آزمون رتبه دوم دارد این سخنان مسؤل ارزشی ندارد و همین بهتر به کسی که مدرک کشاورزی دارد بدون آزمون سر دفتری بدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا