ویدئو

فیلم کامل نشست مسأله فلسطین در کانون وکلای مرکز با حضور ظریف و اساتید حقوق بین‌الملل

وکلاپرس- پس از درخواست محمد جواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه ایران در خصوص انتشار کامل صحبت هایش در نشست کانون وکلای دادگستری مرکز، نسخه تصویری دو ساعت و بیست و یک دقیقه‌ای نشست انتشار یافت.

به گزارش وکلاپرس کانون وکلای دادگستری مرکز،  روز ۱۶ آبان ماه نشست تخصصی درباره مساله فلسطین و فاجعه غزه با حضور محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه  و دیگر اساتید حقوق برگزار کرد.

در این مراسم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین ایران و مهدی ذاکریان استاد حقوق بشر و کارشناس مسائل بین‌الملل و قاسم زمانی حقوقدان حوزه بین‌الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در سالن جلالی نائینی کانون وکلای مرکز درباره «مسئله فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌الملل با تاکید بر تحولات اخیر» به ایراد سخنرانی پرداختند.

در پی انتشار بخش هایی از صحبت های محمد جواد ظریف، وی در توئیترش خواستار انتشار کامل این نشست شد و نوشت: امیدوارم کانون هرچه زودتر همه میزگرد را بارگذاری کند تا داوری‌های زودهنگام سامان یابد.

بیشتر بخوانید:

به گزارش خبر آنلاین، بخش‌هایی از صحبت‌های محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی را در ادامه می‌خوانید به شرح زیر است:

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق ایران:

  • نمی‌توان شهرک‌نشینانی را که کارشان کشتن فلسطینی‌هاست و مسلح هستند، غیرنظامی دانست چون کد ندارند و لباس نظامی نمی‌پوشند.
  • بله کودکان و افراد مسن و اینها غیرنظامی هستند اما شهرک‌نشینی خود یک اتفاق غیرقانونی است.
  • تصور کنید عراقی‌ها در شهرهای ایران که اشغال کرده بودند، افرادی را ساکن می‌کردند. آیا ما باید حقوق آنها را رعایت می‌کردیم؟
  • اینها ابزار اشغالند.
  • ما باید یک استاندارد حاکم کنیم. یک دولت اشغالگر در سرزمین اشغالی تنها وظیفه دارد و حقی ندارد.
  • نه این دولت حق برقراری نظم دارد، نه زندانی کردن و نه اعدام؛ این دولت اشغالی هر چه می‌کند باطل است.
  • ما از کشتن بچه‌ها دفاع نمی‌کنیم؛ از جنبه حقوقی مساله فلسطین صحبت می‌کنیم. ما می‌گوییم اسرائیل شکست خورده چون افسانه شکست‌ناپذیری و افسانه مظلومیت اسرائیل از بین رفته و نشانه‌اش هم جمعیتی است که در پاریس و نیویورک به خیابان آمده‌اند.
  • بحث سیاسی نداریم. از جنبه حقوقی صحبت می‌کنیم.
  • اگر به اسرائیلی‌های دستگیرشده می‌گویید گروگان، به چندین هزار فلسطینی در بند اسرائیل هم باید گفت گروگان.
  • اگر به سیاستی انتقاد داریم راه‌حل ما نباید عوض کردن جای ظالم و مظلوم باشد.
  • راه‌حل همان‌طور که قانون اساسی ما گفته این است که ایران از مستضعفین دفاع کند، اما قرار نیست ما جای مستضعفین بجنگیم.
  • اگر ادعای تاریخی مبنی بر اینکه قومی هزاران سال قبل در منطقه‌ای زندگی می‌کردند مبنا باشد بعید است دنیا روی آرامش به خود ببیند.
  • ما در سیاست خارجی یک بحث نفوذ داریم و یک بحث حضور. این دو بحث با هم متضاد هستند.
  • مردم ما بپذیرند که ما باید از حق دفاع کنیم اما دفاع از حق به معنای لشکرکشی نیست. الان بهترین دفاع از حق ملت فلسطین این است که نگذاریم اسرائیل به مردم فلسطین بگوید نیروی نیابتی.
  • من هم معتقدم مردم از پرداخت هزینه خسته شده‌اند. نیازی هم نیست ما هزینه بپردازیم. ما می‌توانیم از حق دفاع کنیم.
  • برخی اظهارنظرها درباره فلسطین باعث تاسف است. فلسطین قبل از اشغالگری رژیم صهیونیستی سرزمین ملت فلسطین بوده است.
  • اینکه بر اساس یک گزاره تاریخی گروهی ادعا کنند ملت دیگری وجود نداشته و این سرزمین بی‌صاحب بوده است، از نظر تاریخی، واقعیات ملل متحد، گزارش کمیسیون ویژه فلسطین که از سال ۱۹۴۸ به مجمع عمومی سازمان ملل گزارش می‌دهد و حتی بر اساس قطعنامه اولیه مجمع عمومی ملل متحد (قطعنامه دو کشوری) غلط و بی‌اساس است.
  • آنچه هفت اکتبر رخ داد نشان داد که دفاع مشروع مردم فلسطین هیچ‌گاه پایان پیدا نکرده است. غزه یک زندان روباز بزرگی است که مردم آن تحت فشار هستند. بنابراین مقاومت در فلسطین همچنان ادامه دارد و طبق منشور سازمان ملل فلسطین از حق دفاع مشروع برخوردار است.
  • باید منطق اسرائیل را که شکست‌ناپذیری و مظلومیت است نابود کنیم.
  • الان که کشور سیاست معقولی دارد، با موضع‌گیری‌های تند آب به کاسه تندروی نریزیم.
  • تندروها برای حیات‌شان نیاز به تندروی دارند.

سیدعلی‌اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی:

  • مبنای قضاوت خود را وجدان بشریت قرار می‌دهم. آنچه که فطرت جمعی می‌پذیرد حق است و در آنچه نمی‌پذیرد حتماً مشکلی وجود دارد.
  • ضمن کشته شدن ۱۴۰۰ نفر در اسرائیل تاکید می‌کنم، خیلی از این افراد توسط اسرائیل کشته شدند. با توجه به اعتقادات ما، کدام حقوق بشر توانسته کرامت انسانی را به این زیبایی بیان کند.
  • سال ۱۹۶۷ جنگ چهار کشور عربی و اسرائیل انجام و اشغال سرزمین‌های عربی انجام شد. آن زمان من در لبنان درس می‌خواندم. فراموش نمی‌کنم وقتی به اردوگاه‌های فلسطینی می‌رفتم، می‌گفتند چرا با اسرائیل رابطه دارید و من می‌گفتم آن دولت ماست. آنها می‌گفتند ملتی اراده کند دولت نمی‌تواند کاری کند و ما شرمنده می‌شدیم. انقلاب شد و حرکت آزادی‌بخش فلسطین کار کرد، مبنای حرکت‌شان عربی بود. جمال عبدالناصر مبنا را ناسیونالیسم عرب قرار داد.
  • امام موسی صدر حرکتی را در بستر اسلامی انجام داد و اعلام کرد، قدس قبله اول مسلمین است و در ادامه انقلاب اسلامی، موضوع قدس و سرزمین اشغالی را محور قرار داد. تنها محوری که جهان اسلام را دور خود جمع می‌کند همین است.
  • ۳۲ روز است که در باریکه ۳۶۰ کیلومتری، جنگ به وقوع پیوسته است. مردم خواهش می‌کنند اما رفح را برای انتقال زخمی‌ها باز نمی‌کنند. ۳۲ روز است که مردم فلسطین مقاومت می‌کنند. یک بچه را دیدم که می‌گفت، پدرم عشق شهادت داشت و شهید شد و شما رفتنی هستید و آینده برای ماست. شما بدون حمایت هیچ کس نیستید. هر اتفاقی شدنی است و هیچ کس فکر نمی‌کرد الجزایر به استقلال برسد.

فیلم کامل نشست «مسأله فلسطین از دیدگاه حقوق بین الملل با تأکید بر تحولات اخیر»

در ادامه می توانید مشروح این نشست را به مدت ۲ ساعت و بیست و یک دقیقه که توسط خبرگزاری جماران منتشر شده است، مشاهده کنید:

 

 

‫۵ دیدگاه ها

  1. بنام خدا رزمندگان برحق فلسطین به مبارزه ای که هیچ کس درباورش نمی امدد کشوراشغالی روزی مقاومت به این توانایی برسد که صهیونیست ها دور بزنند وبه ایجای کار برسندورژیم اشغالگر رااینقدر خاروذلیل کند اما شروع کارشان هم بادو اشتباه روبرو بود ا-می بایست تاسیسات هسته ای وتولید انرژی رااز کار بازمیداشتند ۲-پایگاه شکاری وهلیبردشان رااز کار یافعالیت باز میداشتند۳-بصورت زیرزمینی دوشهربزرگشان تلاویو وحیفارابصورت گسترده بمب گزاری میکردند وبااخطارازقبل به ساکنان که سهرهاراتخلیه کنند بمب هاراکارآمد می کردند۴-مبارزه روزمینی راشروع می کردند

    1. پروفسور چرا از جان و مال خودت هیچی مایه نمی گذاری خوب برو و با اسرائیلیها بجنگ نشستی تو خونه و تز میدهی … برو و عملی یه کاری بکن

  2. آینده ای که رژیم اشغالگر در پیش رودارد کلیه فلسطینیان را آوره یاکوچاندن اجباری به کشورهای همسایه وحتی اروپایی۲-اشغال اردن،مصر،سوریه ،لیبی،عراق،کویت،یمن،آذربایجان(باکو)،ترکیه وبحرین،امارات،قطررادردستور کار دارد واما به وکلای عزیزدانشمند رژیمی که پشتوانه اوآمریکا،آلمان،انگلیس،فرانسه ….هست وهرقانونی رادرسازمانهای حقوقی وانسانی وتو می کنند وقانون رازیر پاله می کند چه توقعی دارید وآخرین کشوری راکه اشغال کنداین رژیم بی قانون بشریت عربستان سعودی هست

  3. .
    محمدجواد ظریف وزیر خارجه پیشین گفت: اگر جنگ شود برای هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی هیچ خطری ندارد بلکه فقط مردم کشته می‌شوند.

    آقای ظریف،
    لطفاً تا این حد خوش‌بین نباشید صدام حسین که یک دستش شیر بود و یکی شمشیر نتوانست از خطر بگریزد تا چه رسد به مقامات جمهوری اسلامی ….
    زین سخن‌های دلاویز که شرح غم توست، خرمنی دارم و ترسم به جوی نستانی.
    تو که یک روز پراکنده نبودست دلت، صورت حال پراکنده‌دلان کی دانی.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    ۱- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    ۲- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا