اخبار دولتویژه

نامه معاون حقوقی رئیس جمهور به رئیس مجلس درباره طرح استفساریه ماه ۵ قانون تسهیل و آزمون‌های دوره کارآموزی وکالت

حذف دوره کارآموزی وکالت و اختبار خسارت به منافع کشور است

وکلاپرس ـ محمد دهقان در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف اعلام کرد طرح استفساریه ماده ۵ قانون تسهیل را خلاف قانون اساسی است و آزمون های دوره کارآموزی وکالت را مطابق قوانین و آیین‌نامه های موجود دانست.

به گزارش وکلاپرس، محمد دهقان(معاون حقوقی رئیس جمهور) در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف درباره طرح استفساریه ماه ۵ قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار اعلام کرد این طرح با ماده ۷۳ قانون اساسی مغایرت دارد.

بیشتر بخوانید:

وی همچنین در بخشی از نامه خود درباره عدم آزمودن پذیرفته شدگان آزمون وکالت در دوره کارآموزی آورده است: «صدور پروانه وکالت دادگستری برای پذیرفته شدگان به صرف قبولی در آزمون و بدون آموزش و سپردن مقدرات مردم به چنین افرادی فاقد وجاهت است.»

متن نامه این مقام دولتی که در تاریخ ۱۶ مرداد نگاشته شده به شرح زیر است:

سلام علیکم

با احترام به استحضار میرساند حسب اطلاع اخیراً تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی «طرح استفساریه ماده (۵) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار » را به شرح ذیل ارائه داده اند:

پرسش: آیا منظور از عبارت «مراحل مقتضی» در تبصره یک ماده (۵) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ مجلس شورای اسلامی تنها اقدامات اداری صرف میباشد یا کانونهای وکلای دادگستری، مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون سردفتران میتوانند مطابق آیین نامه های داخلی خود از پذیرفته شدگان مصاحبه علمی و هرگونه آزمون مجدد جهت احراز صلاحیت علمی داشته باشند؟

پاسخ: منظور از عبارت «مراحل مقتضی» در تبصره یک ماده (۵) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ مجلس شورای اسلامی تنها اقدامات اداری صرف می باشد.

با استناد به تبصره (۴) ماده (۷) مکرر قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار وضع هر گونه محدودیت و مانع در مسیر صدور مجوز ممنوع است، فلذا با عنایت به این ماده آیین نامه چه سابق بر قانون و چه لاحق بر آن با هدف ایجاد محدودیت و مانع نمی تواند مخالف مفاد قانون باشد.

بنابراین هرگونه آزمون علمی مجدد اعم از کتبی یا شفاهی برای متقاضیان وکالت و سردفتری با قانون تسهیل در تضاد بوده و ممنوع است.

در این خصوص به استحضار می رساند:

۱_ طرح مذکور در حقیقت تفسیر نبوده و تغییر حکم مواد (۷) و (۲۲) لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ است که با توجه به نظر تفسیری شماره ۷۶/۲۱/۵۸۳ مورخ ۱۳۷۶/۳/۱۰ شورای نگهبان مبنی بر اینکه (مقصود از تفسیر بیان مراد مقنن است) بنابراین تضییق و توسعه قانون در مواردی که رفع ابهام قانون نیست تفسیر تلقی نمی شود، مغایر اصل ۷۳ قانون اساسی است.

۲- برگزاری امتحان در دوره کارآموزی بر اساس مواد (۷) و (۲۲) لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ماده (۵۴) آیین نامه اجرایی آن مصوب ۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ریاست محترم قوه قضاییه و اصلاحیه مصوب ۱۴۰۲/۰۴/۱۱ انجام میپذیرد، بر اساس مواد فوق که با هدف ارتقای علمی و عملی وکلای دادگستری و صیانت از حقوق عامه تدوین گردیده، کانونهای وکلای دادگستری مکلف گردیده اند برای قبول شدگان در آزمون دوره کارآموزی و سپس اختبار امتحان سنجش مهارت تدارک ببینند.

۳_ به موجب ماده (۵) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که بیان می دارد: داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده اند به عنوان پذیرفته شده جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوط معرفی می گردند. صرفاً نصاب قبولی در آزمون ورودی حرفه وکالت که بر اساس ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶ برگزار می گردد تغییر داده شده است.

بر اساس قانون لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ یکی از مراحل مقتضی جهت دریافت پروانه وکالت گذراندن دوره کارآموزی و قبولی در اختبار است بر این اساس حکم ماده (۵) نافی مراحل مقتضی مقرر در قوانین نیست.

۴- برگزاری دوره کارآموزی و سپس اختبار (امتحان سنجش مهارت) به معنای عدم صدور پروانه وکالت برای مردودین نیست، بلکه صرفاً موجب تجدید کارآموزی می گردد و بر این اساس هیچ گونه تعارضی بین اقدام کانونها با ماده ۵ قانون صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ مجلس شورای اسلامی نیست.

در خاتمه متذکر میگردد صدور پروانه وکالت دادگستری برای پذیرفته شدگان به صرف قبولی در آزمون و بدون آموزش و سپردن مقدرات مردم به چنین افرادی فاقد وجاهت است.

مراتب جهت استحضار و جلوگیری از خسارت به منافع کشور تقدیم می گردد.

محمد دهقان

تصویر نامه معاون حقوقی به رئیس مجلس

 نامه محمد دهقان به قالیباف درباره آزمون‌های کارآموزی وکالت و طرح استفساریه ماه ۵ قانون تسهیل
نامه محمد دهقان به قالیباف درباره آزمون‌های کارآموزی وکالت و طرح استفساریه ماه ۵ قانون تسهیل

‫۳ دیدگاه ها

  1. اصل ۷۳ میگه تفسیر قانون عادی با مجلس است ،خب آقای معاون همین طرح رو نماینده مجلس ارائه کرده تا نمایندگان امضا و در صحن علنی مجلس تصویب شود . کافیه یه سری هم به اصل تفکیک قوا بزنید.

  2. یک اقدام قابل احترام و تقدیر از سوی معاون محترم رییس جمهور. به امید اینکه با همکاری کانون های وکلا و قوه قضاییه قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت به نحوی اصلاح بشه که صلاحیت سنجی علمی امری مختص به کارآموزان نباشد و به همه وکلا تسری پیدا کنه و به نحوی که وکلا دائما در معرض سنجش کیفیت علمی قرار بگیرد و کیفیت علمی وکلای کانون در حد حرفها و ادعاهای جناب کیانی معاون محترم اسکودا باقی نماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا