نحوه پذیرش شکایت در دادسرای انتظامی قضات
به موجب ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی قانون نظارت بر رفتار قضات شکایت انتظامی باید حاوی نکات ذیل باشد.
۱- نام، نام خانوادگی، نشانی اقامتگاه ،کدپستی ،کدملی و در صورت امکان شماره تلفن ثابت (همراه) شاکی انتظامی
۲- سمت شاکی انتظامی در پرونده قضایی (در صورتی که اقامه شکایت از سوی وکیل باشد باید حق شکایت انتظامی در وکالت نامه تصریح شده باشد.)
۳- اعلام شماره پرونده قضائی مورد شکایت
۴- اعلام هویت قاضی یا قضات مورد شکایت
۵- مشخص بودن موارد مورد شکایت کلی) (نباشد یعنی جهات تخلف از مقررات قانونی باید ذکر شود.
۶- پیوست نمودن مستندات مورد شکایت از قبیل تصویر دادنامه برگ اخطاریه یا احضاریه برگ اجرائیه
۷- امضاء شاکی یا نماینده قانونی وی و در صورت عجز از امضاء اثر انگشت او
۸- ابطال نمودن تمبر دادرسی مطابق تعرفه خدمات قضایی (مبلغ ۳۰۰/۰۰۰ ریال)
تبصره – در صورتی که شکوائیه فاقد یکی از نکات مزبور باشد بایگانی میشود.
شکایت انتظامی
۱- شکایت انتظامی تأثیری در رأی و تصمیمات متخذه در پرونده اعم از دادسرا یا دادگاه مربوطه ندارد.
۲- شکایت انتظامی از جهات اعاده دادرسی (موضوع ماده ۴۷۴ و ا.د.ک) و همچنین تجویز اعاده دادرسی (موضوع ماده ۴۷۷ ق.آ.دک) محسوب نمی شود.
۳- شکایت انتظامی از جهات رد دادرس به منظور اخذ پرونده از قاضی و ارجاع آن به قاضی دیگر محسوب نمی گردد.
۴- به جرائم کیفری اعم از اهانت و توهین و غیره قضات سراسر کشور در دادسرای ناحیه ۲۸ تهران (ویژه کارکنان دولت واقع در میدان ارگ رسیدگی میشود.)
۵- سیر مراحل رسیدگی در دادسرای انتظامی قضات محرمانه است.
۶- دادن تصویر از اظهار نظر مقامات دادسرای انتظامی و کیفرخواست به شاکی انتظامی ممنوع است. (موضوع ماده ۱۷ آیین نامه اجرایی)
۷- شاکی انتظامی میتواند شکایت انتظامی را مطابق ماده ۲۳ قانون نظارت بر رفتار قضات به دادگستری مربوط نیز تحویل و یا از طریق پست سفارشی با رعایت ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی به آدرس این دادسرا ارسال کند.
۸- پس از یک ماه شماره پرونده ثبت شکایت انتظامی از طریق پیام کوتاه اطلاع رسانی می گردد.
آدرس: تهران خیابان خیام روبروی پارک شهر کاخ دادگستری، دادسرای انتظامی قضات
تلفن تماس: ۰۲۱۳۸۵۸۲۲۰۸ و ۰۲۱۳۸۵۸۲۲۹۷