اخبار قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضائیه: پرونده دو فرزند معاون اول قوه قضائیه در مرحله تحقیقات مقدماتی است

وکلاپرس– مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز این نهاد در خصوص آخرین وضعیت پرونده فرزندان اول معاون ثوه قضاییه اعلام کرد: پرونده دو فرزند معاون اول قوه قضائیه در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا نشست خبری قوه قضائیه امروز سه شنبه مورخ ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۲، با حضور خبرنگاران در خصوص پرونده های مطرح کشور و اقدامات دستگاه قضایی، برگزار شد.

مراجع قضایی باید از ورود متهمان با صدور قرار قبولی وثیقه و کفالت جلوگیری کنند

سخنگوی قوه قضاییه در این نشست ضمن بیان نظراتش در خصوص مسائل امروز فلسطین با اشاره به بخشنامه رییس قوه قضاییه درباره کاهش جمعیت کیفری گفت: بارها رییس قوه قضاییه اعلام داشته که نباید افراد به صرف گذشت ساعات اداری و عدم تامین کفالت راهی زندان‌ها شوند زیرا خطرات چند ساعته دارد. در اسفند ماه سال گذشته بخشنامه ای از طرف قوه قضاییه صادر شد. در راستای اجرای این بخشنامه که به کلیه واحدهای قضایی ابلاغ شد، اقداماتی از سوی قوه قضاییه اجرایی شده است.

وی افزود: از آنجا که یکی از دلایل افزایش جمعیت کیفری صدور قرارتامین کیفری مناسب اعم از کفالت یا وثیقه می باشد مراجع قضایی باید از ورود این قبیل متهمان با صدور قرار قبولی وثیقه و کفالت جلوگیری کنند. در راستای اجرای این بخشنامه امکان معرفی وثیقه و کفیل در کلیه ساعات اداری در کلیه واحدهای قضایی به منظور جلوگیری از ورود افراد به زندان فراهم شده است. همچنین تمهیداتی شده است که در صورت تقاضای متهم برای تودیع وثیقه تا پایان وقت کشیک، او در تحت نظرگاه نگهداری شود و به زندان معرفی نشود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: به کلیه همکاران ابلاغ شده باقی مانده حبس متهمان با استفاده از پابند الکترونیک به جای حبس انجام شود و محکوم را از این طریق تحت مراقبت قرار دهیم.

اجرایی شدن یکایک مصوبات سفرهای استانی اژه ای

وی با اشاره به سفرهای استانی رییس قوه قضاییه گفت: با توجه به سفر استانی اخیر ریاست قوه قضاییه به استان آذربایجان شرقی که همچنان در سایر سفرهای استانی رییس قوه قضاییه مشاهده شده نکته مورد توجه ریاست قوه قضاییه اجرایی شدن یکایک مصوبات سفرهای استانی است. یکی از مصوبات اخیر که اجرایی شد، مصوبه تخلیه زندان رجایی شهر بود که قبل از موعد مقرر این مهم صورت گرفت و موجب خشنودی و آرامش مردم آن منطقه شد.

کلاهبرداری ۷ میلیارد تومانی متهم پرونده پاسارگاد خودرو نسیم

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده پاسارگاد خودرو نسیم و متهم آن گفت:در مورد ایشان به اتهام کلاهبرداری ۷ میلیارد تومان قرار قانونی صادر شده است. بیش از دو سال در زندان بسر برده و پس از تحمل این میزان حبس که بدل از جزای نقدی بوده الان در بازداشتگاه تهران بزرگ است و در حال تحمل مجازات رد مال است.‌

برای عامل حمله به سفارت آذربایجان صادر نشده است

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه تلویزیون آذربایجان اعلام کرده که عامل حمله به سفارت آذربایجان به اعدام محکوم شده است؟ گفت: پرونده شخص مهاجم به سفارت آذربایجان که منجر به قتل عمدی کارمند سفارت شد، در هفته گذشته به دادگاه کیفری یک ارسال شده و در مرحله تشریفات رسیدگی است و هنوز دادگاهی تشکیل نشده که بخواهیم بگوییم رایی صادر شده است.

قوه قضاییه در حال تدوین لایحه ای برای صیانت از حقوق عامه

ستایشی درباره ترک فعل ها گفت: برای ترک فعل برخی مدیران، جرم انگاری شده است. قوه قضاییه در حال تدوین لایحه ای برای صیانت از حقوق عامه است.‌ ان شالله پس از تصویب هیات دولت و مجلس شورای اسلامی، امور ان انجام می شود. گفتنی است که ریاست قوه قضاییه دستورالعمل ترک فعل مدیران را پیش از این ابلاغ کردند.

بیشتر بخوانید:

پرونده دو فرزند معاون اول قوه قضائیه در مرحله تحقیقات مقدماتی است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما در جلسه قبل از تشکیل پرونده برای فرزندان یکی از مقامات خبر دادید و مشخص شد که مربوط به آقای مصدق بوده، ایا ابهامات در مورد شخص آقای مصدق برطرف شده است؟ گفت: همانطور که اعلام شد پرونده‌ای تشکیل شده و این پرونده در ارتباط با دو فرزند ایشان مطرح است و در مرحله تحقیقات مقدماتی است که به محض اینکه این پرونده اقتضای اطلاع رسانی پیدا کند، اطلاع رسانی می شود.

۷ هزار رای قطعی اجرا نشده در حوزه کاربری زراعی

وی درباره موضوع زمین خواری گفت: تا ۱۴۰۰ بیش از ۱۴ هزار رای قطعی اجرا نشده در حوزه کاربری زراعی داشتیم که اکنون با تلاش های مجدانه، این میزان به حدود ۷ هزار رای تقلیل یافته است. مهمترین دلایل تاخیر در اجرای آرای مورد بحث همانطور که دادستان کل گفته، عدم پیگیری موثر نمایندگان حقوقی دستگاه های ذی ربط است. رهبری در سال ۱۴۰۱ فرمودند که متر به متر اراضی باید مشخص شود و ریاست قوه قضاییه در بهمن سال ۱۴۰۱ در محل سازمان ثبت گفت که باید اراضی کشاورزی سنددار شود و پس از آن سازمان ثبت فرایند حدنگاری در کل کشور را به سرانجام رساند.

قرار جلب به دادرسی برای ۴۰ نفر از متهمان آتش سوزی در زندان اوین

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده آتش سوزی در زندان اوین گفت: روند را قبلا گفتم. در ارتباط با ۴۰ نفر از متهمان قرار جلب دادرسی صادر شده و پرونده در حال تنظیم کیفرخواست است و پرونده تا دو هفته دیگر برای ۴۰ نفر به دادگاه صالح ارسال می شود.

اقدام فراجا در دستگیری اراذل و اوباش، مجرمان خشن است

وی در پاسخ به سوالی درباره برخورد با اراذل و اوباش و اینکه مجددا آنها را در دستگیری ها میبینیم و اخیرا هم هانی کرده را در دستگیری اراذل و اوباش دیدیم؟ گفت: عنوان اراذل و اوباش مجرمانه نیست. اقدام فراجا در دستگیری اراذل و اوباش مجرمان خشن است و با دستور مقامات ذی ربط کامل اماده اند و محیای صدور دستورات قانونی لازم هستند. تاکید جدی ما این است که برخورد بدون مسامحه با مخلین نظم و امنیت عمومی صورت گیرد و قاطعیت در برخورد برای کسانی که مزاحم نوامیس مردم می شود ساری و جاری باشد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در قوه قضاییه این اطمینان را می دهیم که بدون مسامحه و باقاطعیت پرونده های مطروحه در خصوص این دسته از مجرمین را رسیدگی کنیم و برخورد قانونی و عبرت آموز داشته باشیم و اجازه نمی دهیم‌ محیط امن جامعه ما توسط این افراد ناامن شود. همکاری خوبی هم فیمابین ضابطین خاص و عام و دستگاه قضایی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

 ارسال طرح الزام ثبت اسناد رسمی به مجمع تشخیص مصلحت نظام

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اخیرا بحث بلاتکلیف ماندن طرح الزام ثبت اسناد رسمی و اعتبارزدایی از اسناد غیررسمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام دوباره مطرح شده است. نظر کارشناسی قوه قضاییه در این باره چیست و چه تعاملی با مجمع تشخیص مصلحت داشته است؟ گفت: این طرح بلاتکلیف نمانده و قوه قضاییه ارتباط تنگاتنگی با مجمع تشخیص دارد و در عین حال قوه قضاییه در جلسات کارشناسی شرکت دارد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور مستمر دارد.‌

وی افزود: نقل و انتقال عادی املاک غیرمنقول سبب بروز مشکلات متعددی شده از جمله عدم شناسایی مالکین و عدم اتمام حدنگار و کلاهبرداری هایی شده و افزایش پرونده های حوزه املاک را بدنبال دارد و در اقدام موثری که قوه قضاییه و سازمان ثبت دارند، طرح مذکور در حدود اسناد مالکیت و ساماندهی مشاورین املاک تهیه شد و تقدیم مجلس شد و پس از بررسی در مجلس به تصویب رسید ولی به لحاظ عدم تامین شورای نگهبان موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در این ارتباط تعداد ۲۵ جلسه کارشناسی در دبیرخانه کمیسیون حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است. جلسات اصلی کمیسیون با حضور اعضای اصلی در حال برگزاری است و تا تبصره ۶ ماده ۱۰ طرح مورد بررسی شده است و طرح در کمیسیون بلاتکلیف نمانده و نظر به نهایی شدن آن است. نظر قوه قضاییه بصورت شفاف و روشن اعلام شده که ما مدعی اصلی موضوع هستیم و هرچه مجمع تشخیص تصویب کند فصل الخطاب است.

تجمیع خودرو در انبارها با هدف افزایش قیمت تخلف است

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه رییس سازمان بازرسی گفته که در بررسی‌ها به تخلفی از سوی خودروسازان نرسیدیم، گفت: همانگونه که می دانید قوه قضاییه ورودی روشنگرانه و پیگیری مجدانه و بدون تعارف را دارد. گزارشاتی در عرصه خودرو از طریق رسانه و سایر مبادی بدست ما رسید و سازمان بازرسی کل و تعزیرات هم ورودهای مختلفی کردند و در حال جمع بندی و ارایه گزارش نهایی هستند. همانطور که رییس قوه قضاییه در روز دوشنبه تاکید کرد سازمان بازرسی کل کشور ماموریت ویژه دارد و باید آن را بررسی و اطلاع رسانی کند. در صورتی که تقصیر یا قصور متوجه کسی باشد مطمئن باشید با خاطیان برخورد می‌کنیم. امنیت روانی مردم برای ما مهم است. تجمیع در انبارها با هدف افزایش قیمت تخلف است و صدمات اجتماعی می‌زند و در شمول صدمات روانی به مردم تلقی می شود.‌ از رسانه‌ها می خواهیم مساله را با جدیت پیگیری کنند.

بازگشت وجه تپسی  به خانواده ها برای سرویس مدارس

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه شرکت تپسی قبل از مهرماه اقدام به سرویس مدارس کرده بود ولی بعد از شروع سال تحصیلی این سرویس را ارائه نکرده آیا تحصیل مال نامشروع نیست و مدعی العموم به آن ورود کرده است؟ گفت: احراز تحصیل مال نامشروع به سادگی نیست. قبلا گفتیم مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری آرامیس که شرکت خدمات اینترنتی است، در ارتباط با موضوع به دادسرای تهران دعوت شده و جلسه روز دوشنبه ۱۷ مهرماه در دادستانی تشکیل شده است. افرادی که مرتبط با موضوع بودند حضور داشتند و قرار شده وجه والدینی که به شرکت مورد بحث درخواست انصراف از سرویس دادند اعاده شود.

وی گفت: با توجه به نیاز هزار دستگاه تاکسی برای تامین سرویس ارائه خدمات به خانواده دانش آموزانی که متقاضی سرویس بودند، مقرر شده از حمل و نقل شهر داری تهران این موضوع انجام شود و نتیجه بررسی نهایی به دادستانی تهران را گزارش کنند و با تمهیدی که مرجع قضایی کرده شاهد برون رفت آن باشیم.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا