نامه معاونت قضایی دادگستری کل اردبیل درخصوص موارد لازم‌الرعایه جهت ثبت دعاوی از طریق سامانه خدمات قضایی

وکلاپرس- معاونت قضایی دادگستری کل استان اردبیل در نامه ای خطاب به روسای کانون‌ها و مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، موارد لازم‌الرعایه جهت ثبت دعاوی از طریق سامانه خدمات قضایی را ابلاغ کرد.

به گزارش وکلاپرس، معاونت قضایی دادگستری کل استان اردبیل در نامه ای خطاب به روسای کانون‌ها و مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، موارد لازم‌الرعایه جهت ثبت دعاوی از طریق سامانه خدمات قضایی را ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید:

متن نامه در ادامه آمده است.

تاریخ: ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
شماره: ۹۰۱۷۲۶۶۱۲/۶۵۰
پیوست: ندارد.

مدیران محترم دستگاههای اجرایی استان  
نمایندگان محترم حقوقی ارگانها و ادارات اجرایی استان 
رئیس محترم کانون وکلای دادگستری استان اردبیل 
رئیس محترم مرکز وکلاء قوه قضائیه استان اردبیل  
مدیران محترم دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان اردبیل

با اهداء سلام و تحیات

احتراماً به لحاظ اهمیت موضوع و توجهاً به تغییراتی که در شیوه رسیدگی به دعاوی در اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف و راه اندازی دادگاههای صلح به وجود آمده است و در راستای ایجاد هماهنگی و اتخاذ رویه واحد در استان و تسهیل و تسریع در رسیدگی و با مد نظر قرار دادن صلاحیتهای دادگاههای صلح به شرح مذکور در ماده ۱۲ قانون مورد اشاره به ویژه صلاحیت این دادگاه در دعاوی مالی تا نصاب یک میلیارد ریال و در جهت رعایت صلاحیتهای قانونی دادگاههای صلح و کنترل نرخ گردش پرونده و جلوگیری از اطاله دادرسی و رفت و برگشت پرونده به مراجع قضایی از قبیل دادگاه صلح و محاکم حقوقی و دادگاه کیفری دو به دلیل عدم رعایت صلاحیتها و افزایش رضایت عمومی و اصحاب پرونده و تاکیدات رئیس کل محترم دادگستری استان لازم است موارد ذیل به دقت مورد توجه و عمل قرار گیرد:

۱- اقدام صحیح در بارگذاری و ارسال پرونده ها: کلیه دعاوی و امور در صلاحیت دادگاه صلح به دادگستری ارسال و از ثبت اینگونه دعاوی در دسته بندی شورای حل اختلاف و دادسرا در سامانه های مربوطه خودداری شود.

۲- تقویم دقیق اموال غیر منقول: در تمامی دعاوی مربوط به اموال غیر منقول که بصورت متعارف ارزش آنها بیش از یک میلیارد ریال می باشد تقویم خواسته به صورت واقعی و بیش از یک میلیارد ریال تنظیم گردد.

۳- تقویم دقیق اموال منقول: در دعاوی اموال منقول نیز قیمت و ارزش واقعی لحاظ شده و در صورت احراز تقویم آن بیش از یک میلیارد ریال تنظیم گردد.

۴- عدم پذیرش تقویم های خلاف واقع: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مکلف اند در صورتی که ارزش اموال منقول و غیر منقول به صورت عیر واقعی و کمتر از نصاب صلاحیت محاکم عمومی تقویم شود از ثبت دعوا در محاکم صلح خودداری نموده و متقاضی را به تقویم صحیح اموال ارشاد نمایند.

۵- توجها به مفاد تبصره ماده ۲۰ قانون مذکور که رسیدگی به دعاوی راجع به اموال غیر منقول فاقد سند رسمی را صرفاً در صلاحیت مرجع قضایی صالح دانسته لازم است در قسمت شرح خواسته قید شود که مستند دعوی دارای سند رسمی می باشد با خیر؟

۶- هر گونه سوال و با ابهام در اجرای قانون را به اینجانب جهت طرح در کمیته استانی اعلام دارید.

یوسف خدادادی
معاون قضایی رئیس کل دادگستری و مسئول اداری کمیته استانی نظارت بر اجرای قانون شورای حل اختلاف و دادگاههای صلح استان اردبیل

خروج از نسخه موبایل