معاون دادگستری استان اصفهان: شرایطی که برای قاضی تعیین شده برای وکیل هم خواهد بود

وکلاپرس- معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان با حضور در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای اصفهان، نکاتی را در باب اجرای عدالت و رعایت اخلاق حرفه ای به کارآموزان متذکر شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای اصفهان، مراسم تحلیف کارآموزان وکالت دوره ۵۰ کانون وکلای دادگستری اصفهان ۵ مهرماه ۱۴۰۳ در هتل آسمان برگزار شد.

هیچ حکومتی نتوانسته است بدون اجرای عدالت دوام پیدا کند

دکتر محمد محمدی معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان گفت: عدالت، ریشه در فطرت انسان دارد. در کلیه ادیان الهی همیشه توصیه به اجرای عدالت بوده است. بحث عدالت برای جامعه ما نیست در همه جوامع دینی و غیردینی این بحث بوده است. حتی در قواعد بین المللی مانند ماده ١٠ اعلامیه جهانی حقوق بشر یا ماده ١۴ میثاق حقوق مدنی و سیاسی، صراحتا صحبت از اجرای عدالت شده است.

وی افزود: پیامبر فرمودند هدف از پذیرش خلافت مسلمین، جز اجرای عدالت نمی‌باشد. این نشان دهنده اهمیت عدالت است. با عدالت است که جامعه به سلامت و امنیت و نشاط و نظم می‌رسد و دوام و بقا پیدا می‌کند. هیچ حکومتی نتوانسته است بدون اجرای عدالت دوام پیدا کند. حتی عدالت در چینش رتبه کشورها و جوامع، نقش مهمی ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

همان شرایطی که برای قاضی تعیین شده برای وکیل هم خواهد بود

دکتر محمد محمدی در ادامه افزود: کسی که مدعی است که می خواهد در احقاق حق نقش ایفا کند خودش باید عدالت فردی داشته باشد. عدالت فردی یا فقهی، عدالتی است که انسان خود را از هر گونه بغض و کینه و هوا و هوس و اصرار بر گناهان کبیره دور نگه دارد. به همین لحاظ همان شرایطی که برای قاضی تعیین شده برای وکیل هم خواهد بود. نمی‌توان مدعی شد وکیل و قاضی دو بال فرشته عدالت هستند ولی صفاتی را که برای قاضی تعیین شده برای وکیل در نظر نگیریم.

برای تصدی یک حرفه آدابی هست

وی تاکید کرد: برای تصدی یک حرفه آدابی هست. شما پیمان می‌بندید که نظامات و قوانین کشور را رعایت و حفظ کنید، شما پیمان می‌بندید که در مقابل موکل صداقت داشته باشید و تعهد کاری داشته باشید و رازدار باشید. همه اینها جزء آداب وکالت است. وکیل باید از لحاظ علمی به روز باشد. وظیفه شما عزیزان این است تعهدات خود را به درستی اجرا کنید و در نهایت تلاش کنید که بین موکل و طرف مقابل صلح و سازش ایجاد نمایید. این امر سنت پیامبر و امری پسندیده است.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای اصفهان

خروج از نسخه موبایل