متن کامل «سند تحول قضایی» ابلاغی رییس قوه قضاییه

وکلاپرس‌ ـ سند تحول قضایی از سوی رییس قوه قضاییه ابلاغ شد.

به گزارش وکلاپرس، امروز(۷ دی ۱۳۹۹) سند تحول قضایی از سوی رییس قوه قضاییه ابلاغ و منتشر شد. سند مذکور سندی ۷۰ صحفه ای بوده که حاوی چهار فصل است.

دانلود و متن سند تحول قضایی در لینک زیر:

سند تحول قضایی

در ادامه متن کامل این سند را خواهید خواند:

سند تحول قضایی

»إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ « [۱] 

دیباچه 

صدور بیانیه «گام دوم انقلاب»، مطالبه صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) مبنی بر انجام تحول قضایی به عنوان آورده دوره جدید و نیز انتظارات روزافزون مردم، موقعیتی ویژه و تاریخی پدید آورده و تحول قضایی را در همترازی با گام دوم انقلاب، به اولویت انکارناپذیر قوه قضاییه تبدیل نموده است.

جایگاه امروز دستگاه قضایی مرهون تلاش طیف گسترده و گمنامی از قضات شریف و کارکنان خدوم است. لذا لازم است از همه این عزیزان به ویژه رؤسای پیشین قوه قضاییه که در طول دوره مسئولیت خود، سعی وافری برای بهبود امور معمول داشته اند، یاد نمود و برای درگذشتگان از آنها، شهید بزرگوار آیت‌اﷲ بهشتی، مرحوم آیت‌اﷲ موسوی اردبیلی، مرحوم آیت‌اﷲ یزدی و مرحوم آیت‌اﷲ هاشمی شاهرودی طلب غفران و برای آیت‌اﷲ آملی لاریجانی از خداوند متعال آرزوی توفیق نمایم.

با اینهمه و علیرغم تلاش همه دلسوزان، میان وضع موجود و وضع مطلوب قوه قضاییه فاصله زیادی وجود دارد. استقرار عدالت در جمهوری اسلامی ایران باید به نحوی باشد که حتیالامکان هیچ حقی از مردم عزیزمان تضییع نشود و در موارد خاص نیز قوه قضاییه با اقتدار، استقلال و بیطرفی و در کمال دقت، سرعت و همراه با حفظ کرامت ارباب‌رجوع، موضوعات را حل‌وفصل و احقاق حق نماید.با این دیدگاه، «سند تحول قضایی» به عنوان برنامه ۵ ساله قوه قضاییه تدوین و پس از تقدیم به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) و تأیید ایشان، اجرای آن از ابتدای دوره جدید در دستورکار قرار گرفت.

امروز، پس از گذشت یک سال و نیم از آغاز اجرای سند و ابلاغ برنامه‌های اجرائی به دادگستری و سازمان‌های تابعه، با محوریت »قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران«، »سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴«، »سیاستهای کلی نظام« به ویژه »سیاستهای کلی امنیت قضایی« و »سیاستهای کلی قضایی«، »بیانات حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی)«، اسناد و مطالعات انجام شده در زمینه تحولات راهبردی قوه قضاییه، اخذ نظرات صاحب‌نظران درون و بیرون قوه قضاییه و با توجه به بازخوردها و نتایج حاصل از اجرای آن، »نسخه ارتقاءیافته سند تحول قضایی« تدوین شد.

حال که رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) امر به ابلاغ «نسخه ارتقاءیافته سند تحول قضایی» نموده‌اند، اجرای این سند را با همتی مضاعف پیگیری نموده و با ابلاغ و انتشار آن از ملت عزیز ایران؛ به ویژه مدیران، قضات و کارکنان قوه قضاییه،حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها، پژوهشکده‌ها، مؤسسات دانش‌بنیان، تشکلهای دانشجویی، نهادهای مردمی، اصناف، نخبگان، اهالی فرهنگ و هنر، خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، فعالان فضای مجازی و همه دلسوزان انقلاب اسلامی دعوت می‌شود با تمام توان خود در این مسیر مشارکت فعال نمایند و با استفاده از نظارت همگانی مردمی بر مبنای اصل امر به معروف و نهی از منکر، راه تحقق این سند را هموار کنند. همچنین با توجه به اینکه ارتقاء فرایندی دائمی و بی‌پایان است، قوه قضاییه همواره پذیرای پیشنهادهای اصلاحی برای ارتقاء سند تحول خواهد بود.

در تدوین این سند گروهی مرکب از همکاران قوه قضاییه و صاحب‌نظران باتجربه حوزه و دانشگاه در عرصه‌های قضایی، حقوقی، انتظامی، مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی، روانشناسی و تربیتی در کنار نخبگان جوان انقلابی، متخصص در علوم بین‌رشته‌ای و متمرکز بر مسائل قضایی مشارکت نموده‌اند؛ از همه این عزیزان تشکر می نمایم و دوام توفیقات روزافزون ایشان در راه خدمت خالصانه و مجاهدانه به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از خداوند منان خواستارم.

در پایان، قوه قضاییه آمادگی کامل برای همکاری با قوای محترم مقننه، مجریه و دیگر نهادهای حاکمیتی، نهادهای عمومی غیردولتی و همچنین شوراهای عالی و کمیسیونها در جهت اجرای این سند را اعلام و برای نیل به موفقیت در پیشبرد این تکلیف دشوار،دست نیاز به درگاه احدیت بلند کرده و از پیشگاه حضرت ولیعصر(عجل اﷲ تعالی فرجه الشریف) طلب دعا و استمداد می نمایم.

و ما توفیقی اِلّّا بِاﷲ العلِیِ العََظیم

                                                                                                             سید ابراهیم رئیسی

مقدمه

قوه قضاییه به عنوان یکی از ارکان نظام، نقشی اساسی در تحقق اهداف عالیه جمهوری اسلامی ایران دارد و عمل در بستری منسجم و یکپارچه و همچنین نقش آفرینی متعامل با سایر ارکان نظام، ضامن موفقیت آن در این مسیر است. لذا استفاده از تمامی ظرفیت های نظام برای تحول در قوه قضاییه و فعال‌سازی ظرفیت‌های قانونی این قوه برای کمک به حل مؤثر چالش‌های کشور، مورد اهتمام این سند بوده است.

همانگونه که بر اساس اصل یکصد و پنجاه و شش قانون اساسی، قوه قضاییه به عنوان »پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت« معرفی شده است، در این سند سعی شد که با نگاه به تمام ظرفیت های نظام اعم از ظرفیت‌های حاکمیتی و مردمی، راهکارهایی اتخاذ گردد که علاوه بر تحقق مأموریتها، پشتیبانی‌کننده حقوق فردی و اجتماعی و مقوّّم و مؤثر بر گسترش حداکثری عدالت در جامعه باشد. البته وظایف بخشهای مختلف دستگاه قضایی محدود به تکالیف این سند نیست؛ بلکه در این سند صرفًاً  راهکارها و اقدامات تحولی آن بر اساس اصل اولویت بندی و محدودیت منابع، ارائه شده است.

معاونت‌ها، واحدهای قضایی ملی، سازمان‌های تابعه، دادگستری استان‌ها و سایر واحدهای تابعه قوه قضاییه موظفاند علاوه بر توجه به انجام دقیق و باکیفیت وظایف و مسئولیت‌های مصرح خود در قوانین و مقررات، در کنار اجرای مسئولیتهای محول شده در این سند، در انجام سایر راهکارها و اقدامات سند نیز حداکثر همکاری و هماهنگی را با دیگر بخشهای درون و بیرون قوه قضاییه داشته باشند.

بعلاوه در تنظیم سند، نظر به اهمیت وافر موضوعات مقابله با فساد و تحقق کارآمدی به عنوان دو اولویت کشور، و با توجه به فرابخشی بودن و درهم تنیدگی دو موضوع یاد شده با مأموریتهای قوه قضاییه، تلاش گردید از تمامی ظرفیت‌های قانونی این قوه بهره گرفته و این دو موضوع در قالب دو محور اساسی در سند تحول پیگیری شود.

شایان ذکر است، بر اساس مفاد قانون اساسی، منویات امامین انقلاب و انتظارات مردم، پیامد نهایی تحول در قوه قضاییه دستیابی به »عدالت« و »رضایتمندی مردم« است. بر این اساس، سند تحول به نحوی تدوین شده است که بر اثر اجرای آن، این دو پیامد محقق شود.

فصل اول: کلیات

فصل نخست با عنوان »کلیات« از سه مبحث تشکیل شده است؛ مبحث اول با عنوان »تعاریف و اختصارات« به تبیین مفاهیم اصلی سند می پردازد. در مبحث دوم با عنوان »روش‌شناسی و فرایند تدوین«، مبانی محتوایی و فرایند تدوین سند تبیین می‌شود. مبحث سوم با عنوان »چرخش‌های تحول‌آفرین«، فهرست مهمترین تغییرات در جهت‌گیری‌های کلان قوه قضاییه با هدف جاری‌نمودن تحول، ارائه می‌گردد.

مبحث اول- تعاریف

اصطلاحات و اختصارات مندرج در این سند در معانی مشروح زیر به کار می‌روند:

مبحث دوم- روش‌شناسی و فرایند تدوین

روش‌شناسی و فرایند تدوین سند تحول مشتمل بر چهار مرحله به شرح زیر است:

مرحله اول- تدوین مبانی محتوایی اندیشه تحول قضایی

گـام ۱–  تحلیـل محتـوای اسـناد بالادسـتی و بیانـات حضـرت امـام خمینـی(ره) و رهبـر معظـم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) 

در گام نخست،»قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران«، »سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴«، سیاستهای کلی نظام به ویژه »سیاستهای کلی قضایی«، بیانات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در موضوعات مرتبط با قوه قضاییه، »قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران« و »چشم انداز قوه قضاییه در افق ۱۴۰۴« در دو سطح راهبردی و عملیاتی تحلیل محتوا گردید و از ماحصل آن به عنوان ارکان محتواساز در مراحل تدوین سند استفاده شد.

گام ۲– احصاء چرخش‌های تحول‌آفرین 

چرخش‌های تحول‌آفرین با توجه به ارکان محتواساز،ماهیت مأموریتهای قوه قضاییه و نحوه نقش‌آفرینی در تحقق این ماموریتها تعیین گردید. احصاء این چرخش‌ها در سطح راهبردی و با توجه به رویکردهای نوین حکمرانی انجام پذیرفته است.

مرحله دوم- تدوین برنامه تحول 

گام ۱– احصاء مأموریتها و شناسایی مؤلفه‌های نشانگر وضعیت مطلوب 

در این گام ابتدا مأموریتهای قوه قضاییه از »قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران« و سیاستهای کلی نظام احصاء شد. سپس مبتنی بر نتایج مرحله اول و همچنین بررسی برنامه‌های توسعه، اسناد تحولی، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های قوه قضاییه و پژوهش‌های انجام‌شده مرتبط با نظام قضایی مطلوب، مؤلفه‌های نشانگر وضعیت مطلوب تعیین شد.

گام ۲– تعیین چالش‌ها 

در گام دوم با شناخت وضع موجود قوه قضاییه در تحقق مأموریتها و تحلیل چرایی فاصله آن تا وضع مطلوب،موانع کلیدی در مسیر تحقق کامل برخی از مأموریتها یا همان چالش‌ها شناسایی شد. اصلاح یا رفع این چالش‌ها، اهداف کیفی کلان سند تحول است. به‌منظور شناسایی این چالش‌ها از نتایج مرحله اول، وضعیت شاخص‌های ارزیابی عملکرد قوه قضاییه، نتایج نظرسنجیها و ثبت انتقادات و شکایات مردمی و نظرات تعدادی از افراد خبره قوه قضاییه استفاده شد.

گام ۳– احصاء عوامل بروز چالش‌ها 

تجویز راهکارهای مؤثر بر رفع چالش‌ها نیازمند شناخت عوامل به وجود آورنده آنها است. در شناخت عوامل نیز باید تا حد امکان از علّتّهای روبنایی عبور کرده و به علّّتهای ریشه‌ای دست یافت. لذا در این گام متناظر با هر یک از مأموریتها، زنجیره عّلّی بروز چالش‌ها با استفاده از نتایج پژوهشهای انجام‌شده و بررسی اسناد برنامه‌های پیشین قوه قضاییه به صورت »کاربرگ مسئله‌شناسی« تدوین شد و پس از تکمیل کاربرگ‌های مذکور توسط تعدادی از افراد خبره قوه قضاییه و صاحب‌نظران باتجربه حوزه و دانشگاه در عرصه‌های قضایی،حقوقی، انتظامی، مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی، روانشناسی و تربیتی و تحلیل دقیق و جامع آن، عّلّتهای ریشه‌ای احصاء شد.

گام ۴– انتخاب عوامل  

در بروز یک چالش، مجموعه عوامل متعدد و با درجه اهمیت متفاوت نقش دارند. استفاده بهینه از توان تحولی قوه قضاییه ایجاب می‌نماید که از توجه همزمان و همسان به تمامی عوامل اجتناب و بر عواملی تمرکز شود که نقش اساسی در بروز و همچنین اصلاح چالش‌ها دارند. این عوامل، نقش اهرمی و محرک برای سایر عوامل را دارند و انتظار میرود با اصلاح یا رفع آنها، وضعیت یک یا چند چالش به شکل معناداری بهبود یابد. بنابراین در این گام، عوامل با سه شاخص »تکرار« (اثرگذار در بروز چالش‌های متفاوت)، »تأثیرگذاری« (میزان اثرگذاری در بروز چالش) و »سهولت تغییر« (وجود مقاومت کمتر در برابر تغییر آن) انتخاب شدند. اصلاح یا رفع این عوامل، اهداف کیفی ُخُرد سند تحول به شمار میآیند.

گام ۵– تدوین راهبردها 

راهبردها، مسیر اصلی اصلاح یا رفع عوامل هستند که به فراخور برای رفع هر یک از عوامل و با توجه به چرخش‌های تحول‌آفرین تدوین گردید. در این گام، راهبردها بر اساس نتایج حاصل از مرحله اول، مبانی نظری،مطالعات تطبیقی و نظرات تعدادی از افراد خبره قوه قضاییه و صاحب‌نظران تدوین شد.

گام ۶– تدوین راهکارها 

در این گام به‌منظور تحقق راهبردهای تحولی، راهکارهایی انتخاب شد که علاوه بر دارا بودن ماهیت تحولی، بتواند عوامل را به صورت پایدار رفع و یا بطور معنادار اصلاح نماید.راهکارهای منتخب باید بتواند سازگار با نگرشی نظام مند، بازخوردهای محیطی و تغییرات احتمالی برآمده از اجرا در مناسبات افراد و نهادها را مدنظر قرار دهد و وضعیت تعادلی جدیدی در جامعه به وجود آورد که موجب برگشت‌ناپذیری عوامل شود. به‌منظور تدوین راهکارها از بررسی اسناد برنامه‌های پیشین قوه قضاییه، مطالعات تطبیقی، مصاحبه‌های تفصیلی و جلسات هم‌اندیشی و طوفان فکری با تعدادی از افراد خبره قوه قضاییه و صاحب‌نظران استفاده شد.

گام ۷– نگاشت نهادی و تعیین زمان‌بندی اجرا

تحقق راهکارها مستلزم تعیین متولی مشخص و زمان‌بندی اجرا است. لذا در این گام بعد از پایش سازمانی و مصاحبه با برخی از مدیران ارشد قوه قضاییه، برای هر یک از راهکارها، واحد سازمانی مسئول، واحد سازمانی همکار و زمان‌بندی اجرا در سه دوره زمانی »کوتاه‌مدت« (تا تیرماه سال ۱۴۰۰)، »میان‌مدت« (تا تیرماه سال ۱۴۰۱) و »بلندمدت« (تا پایان سال ۱۴۰۲) تعیین شد.

مرحله سوم- تدوین نظام مدیریتی اجرای برنامه تحول 

گام ۱– شناسایی زیرساختهای مدیریتی لازم برای تحقق برنامه تحول 

در ایـــن گـــام، باتوجـه بـــه نتـایج مرحلـــه اول، برنامـــه‌هـای توســـعه، اســـناد تحـــولی، آیین‌نامه‌ها،دســتورالعملها و بخشــنامه‌های قــوه قضــائیه و نظــرات تعــدادی از افــراد خبــره ایــن قــوه و صــاحب‌نظران؛ فهرســت زیرســاخت‌هــای مــدیریتی کــه بــه تناســب، تــأمین آنهــا بــرای اجــرای راهکارهــای برنامــه تحــول لازم اســت، تهیــه و  در ۱۱ مبحــث طبقــه بنــدی شــد کــه عبارتانــد از: ۱) برنامــه‌ریــزی، ۲) ســازماندهی،۳) منـــابع انســـانی،۴) منـــابع مـــالی،۵) منـــابع فیزیکـــی و تجهیـــزات،۶) قـــوانین و مقـــررات،۷) فنـــاوری،۸) نـوآوری و پیشـنهادها،۹) گفتمان‌سـازی،  ۱۰) ارتباطات مردمـی و ۱۱) رعایـت کرامت ارباب‌رجوع،طبقه‌بندی گردید.

تأمین برخی از موضوعات زیرساختی فوق الذکر از قبیل برنامه ریزی و گفتمان‌سازی برای اجرای تمامی راهکارها ضروری است و تمهید برخی دیگر از موضوعات زیرساختی از جمله منابع انسانی، منابع مالی و قوانین و مقررات صرفًاً برای اجرای برخی از راهکارها لازم می‌باشد.

گام ۲– بررسی و تحلیل زیرساختهای مدیریتی موجود  

در گام دوم با استفاده از نتایج پژوهشهای انجام‌شده و نظرات تعدادی از افراد خبره و مدیران ارشد قوه قضاییه، وضع موجود زیرساختهای مدیریتی قوه قضاییه شناسایی گردید و سپس چرایی عدم تأمین یا تأمین نامناسب و نامتناسب این زیرساختها تاکنون مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

گام ۳– تدوین اقدامات لازم برای تأمین زیرساختهای مدیریتی 

در این گام با استفاده از نتایج مطالعات تطبیقی، مصاحبه‌های تفصیلی و جلسات هم‌اندیشی با تعدادی از افراد خبره قوه قضاییه و صاحب‌نظران باتجربه حوزه و دانشگاه به ویژه در عرصه‌های قضایی، حقوقی، مدیریتی و اقتصادی، اقداماتی انتخاب شد که علاوه بر دارا بودن ماهیت تحولی،با استفاده کامل از ظرفیت‌های زیرساختی موجود و صرفاً با تغییر برخی از قواعد مبنا، بتواند زیرساختهای مدیریتی لازم را تأمین نماید.

گام ۴– نگاشت نهادی و تعیین زمان‌بندی اجرا 

در این گام بعد از پایش سازمانی و مصاحبه با برخی از مدیران ارشد قوه قضاییه، برای هر یک از اقدامات، واحد یا واحدهای سازمانی مسئول، واحد سازمانی همکار و زمان‌بندی اجرا در سه دوره زمانی »کوتاه‌مدت« (تا تیرماه سال ۱۴۰۰)، »میان‌مدت« (تا تیرماه سال ۱۴۰۱) و »بلندمدت« (تا پایان سال ۱۴۰۲) تعیین شد.

مرحله چهارم- تدوین نظام راهبری و پایش 

در این مرحله با استفاده از جلسات هم‌اندیشی با تعدادی از افراد خبره و مدیران ارشد قوه قضاییه، سازوکارهای موجود قوه قضاییه برای راهبری و پایش اسناد فعلی مورد تحلیل قرار گرفت. سپس با استفاده از نتایج مطالعات تطبیقی و نظرات صاحب‌نظران باتجربه حوزه و دانشگاه به ویژه در عرصه‌های قضایی، مدیریتی و اجتماعی؛ ساختار و سازوکاری لازم برای راهبری، پیگیری مستمر، بازخورد و ارتقاء سند تحول تعیین شد.

مبحث سوم- چرخش‌های تحول آفرین

چرخش‌های تحول‌آفرین،تغییرات در جهت‌گیریهای کلان قوه قضاییه است که چارچوب اصلی تعیین راهبردها را تشکیل می دهند. این چرخش‌ها عبارت‌اند از:

فصل دوم: برنامه تحول

در این فصل ذیل هر یک از مأموریتهای قوه قضاییه، چالش‌های پیشروی تحقق آن،عوامل ریشه‌ای اولویت‌دار در بروز چالش‌ها، راهبردها و راهکارهای تحولی ارائه شده است. همچنین برای هر یک از راهکارها،واحد سازمانی مسئول – مشخص شده با خط زیرین- واحد یا واحدهای سازمانی همکار و زمان‌بندی اجرا شامل »کوتاه‌مدت« (تا تیرماه سال ۱۴۰۰)، »میان‌مدت« (تا تیرماه سال ۱۴۰۱) و »بلندمدت« (تا پایان سال ۱۴۰۲) مشخص شده است.

مبتنی بر روش‌شناسی مندرج در فصل »کلیات«، از میان »۴۸ چالش« احصاء شده،»۲۰ چالش« انتخاب شد.همچنین پس از تدوین زنجیره عّلّی هر یک از چالش‌ها و شناسایی عوامل ریشه‌ای،»۱۲۰ عامل ریشه‌ای« احصاء و بر اساس سه شاخص »تکرار«، »تأثیرگذاری« و »سهولت تغییر« – که در گام چهارم فرایند تدوین برنامه تحول به آن اشاره شده است – بر »۴۷ عامل ریشه‌ای اولویت‌دار« تمرکز شد.

تحول قضایی وابسته به مداخله مؤثر و تغییر بنیادین »۴۷ عامل ریشه‌ای اولویت‌دار« است. از اینرو متناظر با هر عامل، مجموعهای از راهکارها به نحوی تدوین شده است که اجرای توأمان آنها بتواند عامل مذکور را رفع و یا اصلاح نماید. بنابراین در مقام اجرا زمانی میتوان انتظار تغییر در عوامل را داشت که هر یک از بسته‌های راهکاری ۴۷ گانه به صورت جامع و در ارتباط موضوعی با هم، اجرا شوند.

شایان ذکر است، مأموریتهای قوه قضاییه در عین برخورداری از قلمرو مشخص، از یکدیگر منفک نیست و میان آنها ارتباط متقابل وجود دارد. به همین دلیل، عمده راهکارها علاوه بر مأموریتی که ذیل آن جانمایی شده است، در اجرای برخی از مأموریتهای دیگر نیز مؤثر هستند. به عنوان نمونه اگر راهکاری به اجرای صحیح مأموریت »پیشگیری از وقوع جرائم و دعاوی« منجر شود، حجم پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه و بار اجرایی محاکم کاهش یافته و در نتیجه وضعیت تحقق مأموریت »رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل‌وفصل دعاوی و رفع خصومات« بهبود خواهد یافت و بالعکس اگر راهکاری به اجرای صحیح مأموریت »رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل‌وفصل دعاوی و رفع خصومات« منتج شود، هزینه ارتکاب جرم را افزایش داده و متأثر از این اثر بازدارنده، وضعیت تحقق مأموریت »پیشگیری از وقوع جرائم و دعاوی« ارتقاء خواهد یافت. با این وجود به‌منظور جلوگیری از تکرار، هر راهکار تنها ذیل مأموریتی آمده است که مبتنی بر زنجیره عّلّی بروز چالش‌ها،بیشترین ارتباط را با آن مأموریت دارد.

مأموریت ۱- رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل‌وفصل دعاوی و رفع خصومات۱

چالش ۱: غیرمتقن بودن برخی از  آراء و تصمیمات قضایی

عامل ۱: تعارض، ابهام و نقص قوانین و مقررات 

راهبرد ۱: شناسایی هوشمند آراء متعارض و قوانین و مقررات متعارض، مبهم و ناقص 

راهکارها: 

عامل ۲: نقص در زیرساختهای مؤثر برای صدور آراء و تصمیمات متقن  

راهبرد ۱: تخصصی نمودن فرایندهای رسیدگی  

راهکارها: 

(معاونت اول، معاونت راهبردی، مرکز توسعه حل اختلاف، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی، دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

  1. ۱. بند ۱ اصل ۱۵۶ قانون اساسی

راهبرد ۲: بهره‌گیری از ظرفیت متخصصان در صدور آراء و تصمیمات متقن 

راهکار: 

۱)  شناسایی متخصصان مبتنی بر صلاحیت‌سنجی عمومی،علمی، حرفه‌ای و ضوابط انتخاب اصلح،ایجاد امکان اخذ مشاوره تخصصی از متخصصان با تشکیل هیئت‌های تخصصی مشاوره در پرونده های مهم و خاص با اولویت دعاوی مرتبط با موضوعات اقتصادی و خانواده با اصلاح قوانین و مقررات مربوط (معاونت حقوقی و امور مجلس، دادگستری استان‌ها- بلندمدت)

راهبرد ۳: استفاده از فناوری‌های هوشمند در فرایند صدور آراء و تصمیمات قضایی راهکار: 

۱)  ایجاد »دستیار هوشمند قضایی« به‌منظور دسترسی یکپارچه قضات در فرایند رسیدگی به اطلاعات مورد نیاز نظیر قوانین، آراء وحدت رویه، اصراری، نظریه‌های مشورتی،پرونده‌های مشابه، پرونده شخصیت متهم و ارائه پیشنویس دادنامه با قابلیت اتصال به «سامانه مدیریت پرونده» (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان قضایی نیروهای مسلح، دادستانی کل کشور- میان‌مدت)

راهبرد ۴: ایجاد شفافیت در فرایند رسیدگی و صدور آرای قضایی

راهکارها: 

«سامانه آراء قضایی» با امکان تحلیل و ارزیابی عمومی و ترغیب اشخاص از جمله نخبگان و نهادهای تخصصی به مشارکت در ارزیابی آراء به کمک طراحی نظام انگیزشی مناسب (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری- میان‌مدت)

عامل ۳: خطای برخی از نظرات کارشناسی 

راهبرد ۱: حذف مداخلات انسانی در ارجاع و ارائه نظرات کارشناسی  

راهکارها: 

راهبرد ۲: پیشگیری از صدور نظرات کارشناسی نادرست 

راهکارها: 

راهبرد ۳: تقویت فضای رقابتی در ارائه خدمات کارشناسی رسمی 

راهکار: 

۱)  پذیرش کارشناس رسمی بر اساس صلاحیت‌سنجی عمومی، علمی و حرفه‌ای به صورت رقابتی با تعیین ضوابط لازم و بدون تعیین سقف ظرفیت عددی با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (معاونت حقوقی و امور مجلس، کانون کارشناسان رسمی، مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده- میان‌مدت)

عامل ۴: اظهارات خلاف واقع برخی از شهود و مطلعین 

راهبرد ۱: افزایش کیفیت اخذ شهادت شهود و اظهارات مطلعین 

راهکارها: 

راهبرد ۲: افزایش تبعات شهادت کذب 

راهکارها: 

عامل ۵: روزآمدنبودن بخشهایی از نظام‌ها و فرایندهای دادرسی متناسب با قضای اسلامی  راهبرد ۱: تجمیع ظرفیت‌ها و تقویت تعامل و هم‌افزایی میان اندیشمندان و صاحب‌نظران  

راهکارها: 

چالش ۲: اطاله در فرایند رسیدگی

عامل ۱: کثرت و افزایش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه 

راهبرد ۱: توسعه روشهای حل اختلافات جایگزین رسیدگی قضایی 

راهکارها: 

راهبرد ۲: کاستن از مراحل غیرضروری دادرسی  

راهکار: 

۱)  حذف مراحل غیرضروری از فرایند رسیدگی به ویژه اعتراض به آراء در موضوعاتی که رسیدگی به اعتراض در آنها فاقد اثربخشی است با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (معاونت حقوقی و امور مجلس- میان‌مدت)

عامل ۲: وجود زمینه‌های خطا در فرایندهای رسیدگی 

راهبرد ۱: هوشمندسازی حداکثری فرایندهای رسیدگی 

راهکارها: 

عامل ۳: حجم بالای ادعاهای اعسار از هزینه دادرسی 

راهبرد ۱: عدم تشکیل پرونده با موضوع اعسار از هزینه دادرسی 

راهکار: 

۱)  اعتبارسنجی مالی اشخاص مدعی اعسار با بررسی دارایی و اموال منقول و غیرمنقول ایشان از طریق دسترسی مستقیم به پایگاه‌های اطلاعاتی مراجع حاکمیتی، محدودسازی انجام برخی فعالیتهای اقتصادی خاص که نشانگر توان مالی است نظیر ثبت شرکت،خرید مستغلات و خودرو، دریافت تسهیلات و فعالیت در بورس برای اشخاص معسر به صورت سامانه‌ای متناسب با هزینه دادرسی از زمان ثبت ادعای اعسار تا زمان تسویه هزینه دادرسی و درج وضعیت شخص مدعی اعسار در »سامانه اعتبار معاملاتی اشخاص« از زمان ثبت ادعای اعسار با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (معاونت حقوقی و امور مجلس، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور،دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

راهبرد ۲: تسهیل پرداخت هزینه دادرسی 

راهکار: 

۱)  اصلاح نظام تعیین و پرداخت هزینه‌های دادرسی در پرونده‌های حقوقی از طریق اصلاح نظام تقویم، محاسبه نرخ هزینه دادرسی به صورت پلکانی و ایجاد مشوقهای مربوط به توسعه روشهای حل اختلاف جایگزین رسیدگی قضایی و صلح و سازش و توسعه روشهای جایگزین پرداخت نقدی هزینه دادرسی نظیر تقسیط و ارائه ضمانت با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت راهبردی،مرکز توسعه حل اختلاف،معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی- میان‌مدت)

عامل ۴: تجدید رسیدگی ناشی از ضعف در شیوه ابلاغ 

راهبرد ۱: اطمینان از دریافت ابلاغ در »سامانه ثبتنام الکترونیکی« 

راهکارها: 

عامل ۵: اطاله در فرایند کارشناسی  

راهبرد ۱: استانداردسازی فرایند ارجاع و اخذ نظرات کارشناسی 

راهکار: 

۱)  ایجاد کاربرگ استاندارد برای فرایند کارشناسی در «سامانه مدیریت پرونده» به‌منظور ذکر دلایل ضرورت ارجاع به کارشناسی و موضوعات لازم برای اظهارنظر در قرار ارجاع به کارشناسی توسط قضات و گواهی بر فقدان نقص، ابهام و اجمال در نظرات اخذشده (معاونت راهبردی، مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده، مرکز آمار و فناوری اطلاعات- کوتاه‌مدت)

راهبرد ۲: تعیین محدودیت برای تعداد دفعات اعتراض اصحاب دعوا به نظرات کارشناسی 

راهکار: 

۱)  محدودسازی مراحل ارجاع به کارشناس تا مرحله هیئت کارشناسی پنج نفره و ارجاع پرونده‌ها بعد از مرحله سه‌نفره به انجمنها، مراکز علمی و دانشگاهی تأیید صلاحیت شده و در صورت فقدان این مراکز ارجاع به کارشناسی پنج نفره با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (معاونت حقوقی و امور مجلس- میان‌مدت)

چالش ۳:  اجرای ناقص و دیرهنگام برخی از احکام

عامل ۱: طولانی بودن فرایند شناسایی دارایی و اموال محکومان

راهبرد ۱: کاهش مداخلات انسانی در شناسایی دارایی و اموال محکومان 

راهکار: 

۱)  فراهم‌سازی دسترسی برخط به پایگاه‌های اطلاعاتی مراجع حاکمیتی به‌منظور شناسایی دارایی و اموال منقول و غیرمنقول محکومان (مرکز آمار و فناوری اطلاعات- کوتاه‌مدت)

عامل ۲: متواری بودن برخی از محکومان راهبرد ۱: افزایش تبعات متواریشدن محکومان 

راهکار: 

۱)  اِعمال محدودیتهای اقتصادی و اجتماعی برای محکومان متواری نظیر مسدودسازی حسابهای بانکی، منع از انجام معاملات، ممنوعیت فعالیت در بورس و منع از رانندگی با ایجاد »سامانه اطلاعاتی محکومان متواری« و الزام استعلام از آن به عنوان پیششرط ارائه خدمات در تمامی دستگاه‌های درون و بیرون    قوه قضاییه و درج وضعیت محکوم متواری در »سامانه اعتبار معاملاتی اشخاص« با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (معاونت حقوقی و امور مجلس، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور- میان‌مدت)

عامل ۳: دشواری احراز اعسار از محکوم‌به  

راهبرد ۱: افزایش تبعات ادعای غیرواقعی اعسار از محکوم‌به  

راهکار: 

۱)  بررسی دارایی و اموال منقول و غیرمنقول محکومان با دسترسی برخط به پایگاه‌های اطلاعاتی مراجع حاکمیتی، محدودسازی انجام برخی فعالیتهای اقتصادی خاص که نشانگر توان مالی است نظیر ثبت شرکت،خرید مستغلات و خودرو، دریافت تسهیلات و فعالیت در بورس برای افراد معسر به صورت سامانه‌ای از زمان ثبت ادعای اعسار تا زمان پرداخت محکوم‌به ، درج وضعیت شخص مدعی اعسار در »سامانه اعتبار معاملاتی اشخاص« از زمان ثبت ادعای اعسار و ِاِعِمال جریمه متناسب برای افرادی که کذب ادعای اعسار از محکوم‌به  آنها در آینده اثبات گردد با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (معاونت حقوقی و امور مجلس، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور،دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

مأموریت ۲- احیاء حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع۲

چالش ۱: فراوانی مصادیق تضییع حقوق عامه

عامل ۱: تشتت نظرات و رویه‌ها در حقوق عامه  

راهبرد ۱: تجمیع ظرفیت‌ها و تقویت تعامل و هم‌افزایی میان نهادهای مسئول 

راهکار: 

۱)  تعریف مفهوم احیاء حقوق عامه، تعیین حوزه‌های موضوعی و اولویت‌بندی آن،شناسایی دقیق و اعلام عمومی مصادیق حقوق عامه با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط( دادستانی کل کشور، معاونت حقوقی و امور مجلس، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری- بلندمدت)

عامل ۲: ضمانت اجرای ناکافی و  کم اثر در صیانت از حقوق عامه 

راهبرد ۱: افزایش تبعات عدم اجرای قوانین مرتبط با صیانت از حقوق عامه 

راهکار: 

۱)  پیگیری ترک وظایف قانونی مدیران و اهمال و سهل انگاری در صیانت از حقوق عامه، جرمانگاری، تعیین مجازات متناسب و تعیین ضمانت اجراهای مناسب و ایجاد شعب تخصصی رسیدگی برای صیانت از حقوق عامه با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط( معاونت حقوقی و امور مجلس، دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری- بلندمدت)

عامل ۳: غلبه رسیدگی به مصادیق خرد و فاقد اولویت تضییع حقوق عامه بر رفع زمینه‌های اصلی بروز آنها  

راهبرد ۱: ارتقاء شفافیت اطلاعاتی به‌منظور تقویت زمینه‌های امر به معروف و نهی از منکر 

راهکارها: 

۱)  احیاء حق عامه استفاده از منابع و امتیازهای عمومی مطابق مصالح عامه با پیگیری انتشار عمومی و برخط ضوابط دسترسی و مشخصات اشخاص منتفع از منابع و امتیازهای بخشهای عمومی یا دولتی که دسترسی به آنها برای عموم افراد جامعه ممکن نبوده و بر اساس اولویت‌بندی مراجع مسئول اختصاص

  1. ۲. بند ۲ اصل ۱۵۶ قانون اساسی

می‌یابند نظیر ارز دولتی، تسهیلات خاص، واگذاری اراضی و معادن،تغییر کاربریهای خاص و مجوزها در سامانه‌های قانونی مربوط با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی کل کشور، وزارت دادگستری- میان‌مدت)

۷ ممانعت هوشمند از اشتغال همزمان مقامات، مسئولان و کارمندان دولت به عنوان رئیس، مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره در انواع شرکتهای خصوصی در زمان ثبت یا تغییرات شرکت و اِِعمال محدودیت برای شرکتهای خصوصی در صورت تصدی مشاغل مشمول قانون (موضوع اصل ۱۴۱ قانون اساسی) توسط رؤسا، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره و اعلام جرم در موارد تخلف(سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت دادگستری- کوتاه‌مدت)

راهبرد ۲: ایجاد فضای رقابتی و رفع انحصار برای دسترسی مردم به کالاها و خدمات عمومی و اساسی و مباحات عامه 

راهکار: 

۱)  احیاء حق عامه دسترسی حداکثری مردم به کالاها و خدمات عمومی و اساسی و مباحات عامه با شناسایی مصادیق تضییع این حق، اقدامات مؤثر قضایی، اداری، نظارتی و پیشگیرانه متناسب علیه ناقضان این حق و پیگیری اصلاح یا حذف قوانین، مقررات و رویه‌های انحصاری (دادستانی کل کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت دادگستری، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

راهبرد ۳: مدیریت تعارض منافع 

راهکار: 

۱)  احیاء حق عامه استفاده از منابع و امتیازهای عمومی مطابق مصالح عامه از طریق شناسایی موقعیتهای تعارض منافع با اولویت موضوعات پولی و بانکی، مالیاتی، خصوصی سازی، واردات و صادرات، سلامت و تأمین اجتماعی و پیگیری برای اصلاح یا حذف قوانین، مقررات و رویه‌های انحصاری برای مدیریت تعارض منافع در موضوعات مربوطه( سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی کل کشور،وزارت دادگستری، پژوهشگاه- بلندمدت)

عامل ۴: محدودیت ظرفیت منابع انسانی دادستانی ها برای اعلام جرم 

راهبرد ۱: توسعه مشارکت مردم در اعلام جرم نسبت به تضییع حقوق عامه  

راهکارها: 

چالش ۲: تحدید سلیقه ای برخی از آزادی‌های مشروع

عامل ۱: ضمانت ناکافی صیانت از آزادی‌های مشروع 

راهبرد ۱: افزایش تبعات تحدید آزادی‌های مشروع 

راهکارها: 

۱ احصاء مصادیق اولویت‌دار تحدید آزادی‌های مشروع به صورت دقیق و شفاف و اطلاع رسانی عمومی آن (دادستانی کل کشور- میان‌مدت)

عامل ۲: تفسیرپذیری قواعد حاکم بر برگزاری تجمعات  

راهبرد ۱: شفافسازی ضوابط برگزاری تجمعات 

راهکار: 

۱)  پیگیری لازم از مراجع مسئول تقنینی و اجرایی به‌منظور شفاف سازی قواعد حاکم بر تجمعات از جمله ارائه تعریف تفسیرناپذیر از مفاهیم مرتبط در قوانین، معیارهای صدور مجوز،تعیین مصادیق رفتارهای مجاز حین تجمعات، اماکن و زمانهای مجاز برای تجمع و در صورت لزوم اصلاح قوانین و مقررات مرتبط و اقدامات مؤثر و متناسب نظارتی و قضایی با بررسی درخواستهای قانونی و مشروع و دلایل عدم تحقق آنها (دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی کل کشور- میان‌مدت)

عامل ۳: حمایت ناکافی از آزادی مطبوعات  

راهبرد ۱: ایجاد رویه واحد رسیدگی به تخلفات رسانه‌ها و روزنامه نگاران 

راهکار: 

۱)  ارائه تعریف تفسیرناپذیر از مفاهیم مرتبط در قوانین در چارچوب موازین شرع و قوانین و مقررات جاری به ویژه قانون مطبوعات با تأکید بر عدم اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی و خصوصی و با اولویت رسیدگی به تخلف افراد به جای تعطیلی رسانه‌ها و روزنامه‌ها با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (معاونت حقوقی و امور مجلس، دادستانی کل کشور، دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

راهبرد ۲: حمایت از نقدهای سازنده و منصفانه 

راهکارها: 

عامل ۴: تضییع حقوق برخی از متهمان راهبرد ۱: پیشگیری از تخلف ضابطان 

راهکار: 

۱)  پیگیری برای ثبت داده مکانی محل بازرسی و تصویربرداری از ورود و بازرسی منزل و اشیاء به استثناء جرائم منافی عفت توسط دوربین نصبشده بر روی لباس ضابطان با حفظ حریم خصوصی و حفظ محرمانگی اطلاعات دوربین با دسترسی مراجع نظارتی (دادستانی کل کشور، دفتر بازرسی ویژه و حقوق شهروندی، دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

راهبرد ۲: تسهیل پذیرش وثایق و کفالتها 

راهکار: 

۱)  متنوع سازی و متناسب سازی وثایق و کفالتها با مواردی از جمله انواع جرائم و درجه مجازاتها، لحاظ شخصیت و وضعیت فردی و خانوادگی و استقرار سازوکارهای مناسب برای قبول انواع وثایق و کفالتها با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت راهبردی،دادستانی کل کشور- بلندمدت)

۲ هوشمندسازی فرایند پذیرش وثایق و کفالتها با اعتبارسنجی از طریق دسترسی برخط به پایگاه‌های اطلاعاتی مراجع حاکمیتی( دادستانی کل کشور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات- میان‌مدت)

راهبرد ۳: پیشگیری از صدور قرارهای غیرضروری یا نامتناسب  

راهکار: 

۱)  فراهم‌سازی امکان نظارت و بررسی هوشمند قرارهای صادره منتهی به بازداشت از حیث ضرورت صدور، رعایت مواعد قانونی، تمدید مدت بازداشت، تناسب قرار تأمین، وجود فرصت کافی برای معرفی کفیل یا تودیع وثیقه و یا امکان پذیرش با توجه به تأمین معرفی شده از سوی متهم و لحاظ آنها به عنوان   شاخص‌های ارزیابی عملکرد قضات دادسراها در «سامانه جامع عملکرد قضات» (دادستانی کل کشور، دفتر بازرسی ویژه و حقوق شهروندی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات- میان‌مدت)

راهبرد ۴: استانداردسازی و توسعه فضاهای بازداشتگاهی با استفاده از ظرفیت‌های جدید 

راهکارها: 

راهبرد ۵: پیشگیری از وقوع تخلفات مأموران بازداشتگاه‌ها و تحت نظرگاه‌ها 

راهکارها: 

عامل ۵: کم توجهی به اجرای قانون جرم سیاسی 

راهبرد ۱: ایجاد رویه واحد رسیدگی به جرائم سیاسی 

راهکارها: 

چالش ۳: ناکافی بودن اقدامات انجام شده در امور حسبیه

عامل ۱: تضییع حقوق برخی از اطفال و نوجوانان در وضعیت مخاطرهآمیز 

راهبرد ۱: تقویت شناسایی و حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر 

راهکار: 

۱)  اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان با تقویت نظارت قضایی بر فرایند شناسایی، پذیرش، نگهداری، حمایت و توانمندسازی اطفال و نوجوانان در معرض خطر با تعیین شاخص‌های مرتبط و تشکیل دفاتر حمایت از اطفال و نوجوانان (دادستانی کل کشور، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، معاونت راهبردی، دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

راهبرد ۲: توسعه ظرفیت‌های حمایتی از اطفال و نوجوانان بدسرپرست و بیسرپرست 

راهکارها: 

(دادستانی کل کشور، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، معاونت حقوقی و امور مجلس- بلندمدت)

راهبرد ۳: افزایش تبعات رهاسازی فرزندان 

راهکار: 

۱)  دریافت هزینه نگهداری اطفال و نوجوانان بدسرپرست از والدین برخوردار با برداشت مستقیم و استیفا از دارایی و اموال ایشان و تفکیک یارانه اطفال تحت سرپرستی سایر اشخاص با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (دادستانی کل کشور، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، معاونت حقوقی و امور مجلس- بلندمدت)

چالش ۴: کثرت مصادیق تضییع حقوق ایران و ایرانیان در عرصه بین‌المللی

عامل ۱: مواجه‌ه نامتناسب با مصادیق تضییع حقوق ایران در عرصه بین‌المللی

راهبرد ۱: تجمیع و هدایت هدفمند ظرفیت‌ها برای استیفای حقوق ایران در عرصه بین‌المللی 

راهکارها: 

عامل ۲: دشواری دسترسی برخی از ایرانیان خارج از کشور به خدمات حقوقی 

راهبرد ۱: ارائه مجازی خدمات حقوقی به ایرانیان خارج از کشور 

راهکار: 

۱)  تسهیل و تسریع دسترسی ایرانیان خارج از کشور به خدمات حقوقی،قضایی و ثبتی از جمله اعطای وکالت، تصدیق گواهی امضاء، رسیدگی قضایی، انجام معاملات رسمی و ثبت ازدواج و طلاق با استفاده از فناوریهای نوین با همکاری مراجع مسئول در قوه مجریه و اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (ستاد حقوق بشر و امور بین‌الملل، معاونت حقوقی و امور مجلس، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور،مرکز آمار و فناوری اطلاعات- بلندمدت)

عامل ۳: تخریب چهره ایران در حوزه حقوق بشر و ترویج اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی توسط کشورهای نظام سلطه 

راهبرد ۱: تبیین ناکافی دستاوردهای حقوق بشری اسلام و ایران در عرصه بین‌المللی 

راهکار: 

۱)  تبیین مبانی حقوق بشری اسلام و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر با زمینه‌سازی برای توسعه تولیدات علمی فاخر در حوزه و دانشگاه، ترجمه آنها به زبانهای رایج، ارسال به مجامع بین‌المللی، سازمان‌های مردم نهاد و شخصیتهای برجسته حقوقی مستقل، تولید محصولات چندرسانه‌ای چندزبانه با اتکاء به محتواهای علمی تهیه شده، برگزاری نشستهای تحلیلی در مجامع علمی و دانشگاهی و حمایت از مؤلفان این آثار برای شرکت در مجامع بین‌المللی و تعامل فعال با رسانه‌های عمومی و تخصصی و مراجع بین‌المللی (ستاد حقوق بشر و امور بین‌الملل، پژوهشگاه، مرکز رسانه- بلندمدت)

راهبرد ۲: اتخاذ رویکرد تهاجمی در مواجهه با مدعیان دروغین حقوق بشر 

راهکارها:

مأموریت ۳- نظارت بر اجرای صحیح قوانین [۲]و حسن جریان امور[۳]

چالش ۱: اجرای ناقص برخی از قوانین مرتبط با دستگاه‌های موضوع قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور

عامل ۱: ضمانت ناکافی اجرای صحیح قوانین 

راهبرد ۱: ارتقاء شفافیت عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قوانین 

راهکار: 

۱)  انتشار عمومی، برخط و یکپارچه تکالیف قانونی، وضعیت اجرای هر یک از قوانین، پیشنهادهای اصلاحی ساختاری و فرایندی و رتبه دستگاه‌های موضوع قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور از طریق ایجاد »سامانه جامع تکالیف قانونی« برخوردار از دسترسی سلسله مراتبی با اولویت دستگاه‌ها و قوانین مرتبط با نظام‌های پولی و بانکی، مالیاتی، خصوصیسازی، بهبود محیط کسب‌وکار، خانواده، زنان، سلامت، تأمین اجتماعی، قاچاق کالا و ارز و بودجه‌ریزی برمبنای عملکرد (سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی کل کشور، دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

راهبرد ۲: افزایش تبعات عدم اجرای قوانین 

راهکار: 

۱)  پیگیری ترک وظایف قانونی مدیران و اهمال و سهل انگاری در اجرای قوانین با تدوین »دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن و تعیین مجازات مناسب برای مدیران دستگاه‌های موضوع «قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور» با اولویت پیگیری موضوعات مرتبط با نظام‌های پولی و بانکی، مالیاتی، خصوصیسازی، بهبود محیط کسبوکار، خانواده، زنان، سلامت، تأمین اجتماعی، قاچاق کالا و ارز و بودجه‌ریزی برمبنای عملکرد با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (سازمان بازرسی کل کشور، معاونت حقوقی و امور مجلس، دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

چالش ۲: استفاده غیر بهینه از توان نظارتی بر دستگاه‌های موضوع «قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور» 

عامل ۱: اکتفا به روشهای سنتی نظارت 

راهبرد ۱: استفاده از روشهای نوین برای تمرکز بر گلوگاه‌های اصلی 

راهکار: 

۱)  شناسایی نقاط گلوگاهی اصلی نظارتی با فراهم‌سازی دسترسی برخط به پایگاه‌های اطلاعاتی مراجع حاکمیتی و داده‌کاوی اطلاعات آنها با اولویت جریانهای پول و اعتبار، اسناد و مدارک و کالا و خدمات و تمرکز اقدامات مؤثر نظارتی،پیشگیرانه و قضایی بر این نقاط با هماهنگی و هم‌افزایی نهادهای مرتبط (سازمان بازرسی کل کشور، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم،دادستانی کل کشور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات- میان‌مدت)

عامل ۲: سازوکارهای انگیزشی کماثر برای انجام بهینه وظایف بازرسان  راهبرد ۱: استقرار نظام ارزیابی عملکرد نتیجه گرا برای بازرسان 

راهکار: 

۱)  ارزیابی عملکرد بازرسان مبتنی بر شاخص‌هایی نظیر نتایج بازرسیهای گذشته، وضعیت بازرسیهای در حال اجرا، میزان تحقق پیشنهادهای اصلاحی ساختاری و فرایندی در دستگاه‌های اجرایی، سرعت کشف تخلف،میزان حضور در جلسات رسیدگی، میزان پذیرش گزارشها در دادسراها و دادگاه‌ها و نتایج نظارتها و بازرسیهای پنهان، فوق العاده و موردی مراجع نظارتی قوه قضاییه با ایجاد »سامانه جامع عملکرد بازرسان« برخوردار از دسترسی سلسله مراتبی سازمانی، با قابلیت مشاهده برخط نتایج ارزیابی برای بازرسان و محوریت نتایج ارزیابی این سامانه در تعیین وضعیت افراد در نظام‌های منابع انسانی از جمله جبران خدمات، ارتقاء شغلی، نقل‌وانتقال و تمدید قرارداد( سازمان بازرسی کل کشور- میان‌مدت)

راهبرد ۲: تسهیل فرایند صدور مجوزهای بازرسی و دسترسی بازرسان به اطلاعات 

راهکار: 

۱)  هوشمندسازی فرایند صدور مجوزهای موردنیاز بازرسان و فراهم‌سازی دسترسی اطلاعاتی برخط ایشان به پایگاه‌های اطلاعاتی مراجع حاکمیتی (سازمان بازرسی کل کشور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات- میان‌مدت)

عامل ۳: کمتوجهی به بهره‌مندی از سایر ظرفیت‌های نظارتی راهبرد ۱: استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای نظارت 

راهکار: 

۱)  ترغیب اشخاص به گزارش دهی از تخلفات، جرائم و سوء جریانات اداری و مالی دستگاه‌های موضوع «قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور» از طریق تأمین امنیت مادی و معنوی، حفظ محرمانگی هویت، طراحی نظام انگیزشی متناسب برای گزارشگران با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط و توسعه »سامانه گزارش‌دهی مردمی« و احصاء دقیق و شفاف مصادیق و تعیین حدود مداخله برای گزارش دهی (سازمان بازرسی کل کشور، معاونت حقوقی و امور مجلس، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم- میان‌مدت)

چالش ۳: استفاده غیر بهینه از توان نظارتی بر دادسراها و دادگاه‌ها

عامل ۱: اکتفا به روشهای سنتی نظارت

راهبرد ۱: هوشمندسازی فرایند نظارت بر دادسراها و دادگاه‌ها 

راهکارها: 

راهبرد ۲: استقرار نظام ارزیابی عملکرد قضات 

راهکارها: 

قضات، معاونت راهبردی،معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استان‌ها- بلندمدت)

مأموریت ۴- کشف جرم، تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام۵

چالش ۱: دشواری کشف جرائم

عامل ۱: استفاده غیر بهینه از توان کشف جرم 

راهبرد ۱: انجام تخصصی کشف جرم و تحصیل مشروع ادله 

راهکارها: 

  1. ۵. بند ۴ اصل ۱۵۶ قانون اساسی

راهبرد ۲: بهره‌گیری از فناوریهای نوین در فرایند کشف جرم و هوشمندسازی آن 

راهکارها: 

آمار و فناوری اطلاعات- میان‌مدت)

راهبرد ۳: تسهیل فرایند صدور مجوزها و دسترسی ضابطان به اطلاعات 

راهکار: 

۱)  هوشمندسازی صدور مجوز تحقیقات و اقدامات ضابطان و فراهم‌سازی دسترسی اطلاعاتی برخط برای ایشان با دستور الکترونیکی قضایی در »سامانه جامع عملکرد ضابطان« با همکاری دستگاه‌های مسئول (دادستانی کل کشور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات- میان‌مدت)

عامل ۲: بی توجهی به بهره‌مندی از سایر ظرفیت‌های کشف جرم  

راهبرد ۱: استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای کشف جرم 

راهکارها: 

چالش ۲: ضعف در کیفیت اجرای احکام کیفری

عامل ۱: ضمانت اجرای ناکافی قوانین و مقررات حاکم بر اجرای احکام کیفری 

راهبرد ۱: اِِعمال هوشمند، شفاف و برخط اجرای آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مرتبط با حقوق محکومان  

راهکار: 

۱)  رعایت حقوق زندانیان با انطباق هوشمند آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها با شرایط زندانیان در حوزه‌هایی نظیر اسکان، بهداشت، امنیت، دسترسی به خدمات قضایی، مرخصی و برخورداری از نهادهای ارفاقی با ایجاد »سامانه مدیریت زندانی« با قابلیت دسترسی سلسله مراتبی سازمانی و مراجع نظارتی قوه قضاییه (سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، دادستانی کل کشور، دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

راهبرد ۲: پیشگیری از وقوع تخلفات مأموران اجرای احکام کیفری 

راهکارها: 

مأموریت ۵- پیشگیری از وقوع جرائم و دعاوی۶

چالش ۱: تزلزل در روابط حقوقی اشخاص

عامل ۱: کمبود سازوکارهای پیشگیری از بروز اختلاف در معامله 

راهبرد ۱: ایجاد تقارن اطلاعاتی برای طرفین معامله 

راهکارها: 

راهبرد ۲: احراز و اِِعمال هوشمند شروط قراردادی 

راهکار: 

۱)  پیگیری فراهم‌سازی امکان عقد قراردادهای رسمی بر بستر سامانه‌های مورد تأیید مشتمل بر متون قراردادی استاندارد، شروط معین ثابت و قابل تغییر، با قابلیت احراز و ِاِعمال غیرقضایی شروط و امکان اخذ ثمن قرارداد و انتقال آن به طرف دیگر پس از احراز اجرای تعهدات مجری از طریق »حسابهای واسط وجوه (حسابهای امانی)« با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاونت حقوقی و امور مجلس- بلندمدت)

  1. ۶. بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی

راهبرد ۳: تقویت کیفیت خدمات دفاتر اسناد رسمی  

راهکارها: 

عامل ۲: دشواری دسترسی عمومی به خدمات حقوقی 

راهبرد ۱: تسهیل و تقویت خدمات حقوقی 

راهکارها: 

چالش ۲: ضعف در حذف عوامل اصلی شکل‌گیری جرائم و دعاوی

عامل ۱: عدم شناسایی کامل عوامل اصلی شکل‌گیری جرائم و دعاوی 

راهبرد ۱: هوشمندسازی فرایند شناسایی عوامل اصلی شکل‌گیری جرائم و دعاوی 

راهکارها: 

جرائم و دعاوی در سطح استان با داده‌کاوی اطلاعات موجود در «سامانه مدیریت پرونده» و اطلاعات ورودی به سایر دستگاه‌های انتظامی و نظارتی و انتشار عمومی اطلاعات با حفظ محرمانگی هویت اشخاص برای جلب مشارکت مراکز علمی و دانش‌بنیان در تحلیل اطلاعات (معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استان‌ها- کوتاه‌مدت)

عامل ۲: اقدامات پراکنده و کم توجهی به ظرفیت های درونی و بیرونی قوه قضاییه برای حذف عوامل اصلی شکل‌گیری جرائم و دعاوی 

راهبرد ۱: انسجامبخشی و هدایت هدفمند تمامی ظرفیت‌ها برای حذف عوامل اصلی شکل‌گیری جرائم و دعاوی  راهکارها: 

چالش ۳: پایین بودن تبعات ارتکاب جرم

عامل ۱: عدم کفایت بازدارندگی مجازاتها 

راهبرد ۱: مؤثر و متنوع نمودن مجازاتها متناسب با نوع جرائم 

راهکارها: 

راهبرد ۲: تقویت باور عمومی نسبت به بالا بودن توان کشف جرم و برخورد قاطع و سریع با مجرمان 

              راهکار:                              

۱)  ارتقاء آموزشهای عمومی در زمینه جرائم و تخلفات با تمرکز بر ۱۰ عنوان اولویت‌دار جرائم و تخلفات از طریق استفاده از ابزارهای رسانه‌ای روز با تأکید بر رسانه ملی برای اطلاع‌رسانی کشف جرائم و تخلفات، فرایند رسیدگی و گزارش اجرای احکام صادره و تسهیل تولید محصولات رسانه‌ای با ایجاد دسترسی اطلاعاتی برای پدیدآورندگان محصولات رسانه‌ای و حمایت از محصولات فاخر و برگزاری نشستهای تحلیل نخبگانی (مرکز رسانه، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

مأموریت ۶- اصلاح مجرمان۷

چالش ۱: صدور برخی تصمیمات قضایی غیرمؤثر بر اصلاح مجرمان

عامل ۱: نقص در فرایندهای صدور تصمیمات قضایی مؤثر بر اصلاح مجرمان 

راهبرد ۱: تسهیل صدور تصمیمات قضایی مؤثر بر اصلاح مجرمان 

راهکارها: 

  1. ۷. بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی

راهبرد ۲: ترغیب قضات به صدور تصمیمات قضایی مؤثر بر اصلاح مجرمان

۱)  افزودن شاخص‌های نشانگر اصلاح مجرمان توام با رویکردهای حبس زدایی به عنوان یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد قضات در «سامانه جامع عملکرد قضات» (معاونت راهبردی،  دادستانی کل کشور، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، دادگاه عالی انتظامی قضات- میان‌مدت)

چالش ۲: اثربخشی محدود اقدامات اصلاحی در زندان

عامل ۱: نامتناسب بودن برخی برنامه‌های اصلاح و تربیت در زندان با فرایند اصلاح مجرمان 

راهبرد ۱استقرار نظام های جدید تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی 

راهکارها: 

عامل ۲: انگیزه کم برخی مسئولان و مأموران اجرای احکام کیفری برای مشارکت در فرایند اصلاح مجرمان 

راهبرد ۱: استقرار نظام ارزیابی عملکرد مبتنی بر نتیجه برای مسئولان و مأموران اجرای احکام کیفری 

راهکار: 

۱)  ارزیابی عملکرد مسئولان و مأموران اجرای احکام کیفری مبتنی بر شاخص هایی نظیر کمیت و کیفیت اجرای حکم، میزان اثربخشی در حرفه آموزی و اشتغال مجرمان، اجرای طرح طبقه بندی زندانیان، جلب مشارکت نهادهای مردمی در فرایند اصلاح مجرمان و صلح و سازش، جلب مشارکت نهادهای فرهنگی برای اصلاح باورها، انجام اقدامات تربیتی، نتایج اعلام نظر برخط زندانیان و نتایج نظارتها و بازرسیهای پنهان، فوق العاده و موردی مراجع نظارتی قوه قضاییه با ایجاد »سامانه جامع عملکرد مسئولان و مأموران اجرای احکام کیفری« برخوردار از دسترسی سلسله مراتبی سازمانی و مراجع نظارتی قوه قضاییه، با قابلیت مشاهده برخط نتایج ارزیابی برای مأموران و محوریت نتایج ارزیابی این سامانه در تعیین وضعیت افراد در نظام‌های منابع انسانی از جمله جبران خدمات، ارتقاء شغلی، نقل‌وانتقال و تمدید قرارداد (سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، دادستانی کل کشور- میان‌مدت)

چالش ۳: عدم حمایت مؤثر از محکومان پس از اتمام دوره حبس

عامل ۱: دشواری بازگشت محکومان به جامعه 

راهبرد ۱: ارتقاء نظام حمایت و مراقبت پس از خروج محکومان از زندان 

راهکارها: 

عامل ۲: ضعف در رهگیری و نظارت بر مجرمان حرفه‌ای پس از اتمام دوره حبس 

راهبرد ۱: نظارت موقت بر مجرمان حرفه‌ای پس از اتمام دوره حبس 

راهکار: 

۱)  اِعِمال موقت محدودیت در حوزه‌های نظیر تغییر محل سکونت، تغییر محل اشتغال، ثبت شرکت و انجام معاملات برای مجرمان حرفه‌ای و مرتکبان جرائم مهم پس از اتمام حبس متناسب با نوع جرائم توأم با نظام‌های حمایتی و کاهش تدریجی محدودیتها متناسب با اصلاح رفتار با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (دادستانی کل کشور، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، معاونت حقوقی و امور مجلس- بلندمدت)

مأموریت ۷- حمایت از حقوق مالکیت اشخاص[۴]

چالش ۱: تزلزل مالکیت اموال غیرمنقول

عامل ۱: اعتبار معاملات عادی 

راهبرد ۱: ترغیب اشخاص به تبدیل معاملات عادی به اسناد رسمی 

راهکارها: 

عامل ۲: ضعف در دقت تعیین حدود در اسناد مالکیت  راهبرد ۱: افزایش صدور اسناد حدنگاری شده 

راهکارها: 

عامل ۳: امکان جعل و مفقود شدن اسناد مالکیت 

راهبرد ۱: الکترونیکینمودن اسناد مالکیت 

راهکار: 

۱)  ایجاد نسخه الکترونیک اسناد کاغذی با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های درونی قوه قضاییه و همچنین خرید خدمات از شرکتهای فناور صلاحیت‌دار با ایجاد مسئولیت تضامنی و رعایت ملاحظات امنیتی (سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات- بلندمدت)

چالش ۲: ضعف در صیانت از حقوق در اجرای ثبت

عامل ۱: وجود زمینه‌های خطا و اطاله در فرایندهای اجرای ثبت 

راهبرد ۱: حذف حداکثری مداخلات انسانی در فرایند اجرای ثبت 

راهکارها: 

۱)  ارزیابی عملکرد مأموران اجرای ثبت مبتنی بر شاخص‌هایی نظیر وصول مطالبات در موعد مقرر، درصد وصول مطالبات، نتایج اعلام نظر برخط مراجعان و نتایج نظارتها و بازرسی های پنهان، فوق العاده و موردی مراجع نظارتی قوه قضاییه با ایجاد »سامانه جامع عملکرد مأموران اجرای ثبت« برخوردار از دسترسی سلسله مراتبی سازمانی و مراجع نظارتی قوه قضاییه، با قابلیت مشاهده برخط نتایج ارزیابی برای مأموران و محوریت نتایج ارزیابی این سامانه در تعیین وضعیت افراد در نظام‌های منابع انسانی از جمله جبران خدمات، ارتقاء شغلی، نقل‌وانتقال و تمدید قرارداد (سازمان ثبت اسناد و املاک کشور- میان‌مدت)

فصل سوم: نظام مدیریتی اجرای برنامه تحول

تحقــق ســند تحــول مســتلزم بــازطراحی برخــی از نظــامهــای مــدیریتی موجــود قــوه قضــائیه اســت. موضــوعات اصــلی مــرتبط بــا نظــام مــدیریتی عبــارتانــد از: ۱) برنامــه ریــزی،۲) ســازماندهی، ۳) منــابع انســانی،۴) منــابع مــالی، ۵) منــابع فیزیکــی و تجهیــزات،۶) قــوانین و مقــررات، ۷) فنــاوری، ۸) نــوآوری و پیشنهادها، ۹) گفتمان‌سازی، ۱۰) ارتباطات مردمی و ۱۱) رعایت کرامت ارباب رجوع.

 در این فصل ذیل هر یک از موضوعات فوق، اقدامات تحولی آمده است. همچنین برای هر اقدام، واحد یا واحدهای سازمانی مسئول – مشخص شده با خط زیرین- واحد یا واحدهای سازمانی همکار و زمان‌بندی اجرا شامل »کوتاه‌مدت« (تا تیرماه سال ۱۴۰۰)، »میان‌مدت« (تا تیرماه سال ۱۴۰۱) و »بلندمدت« (تا پایان سال ۱۴۰۲) مشخص شده است.

مبحث اول- برنامه‌ریزی

مبحث دوم- سازماندهی

گفتار اول- ساختار سازمانی قوه قضاییه

۱)  اصلاح ساختار سازمانی و شرح وظایف واحدها و پستهای سازمانی قوه قضاییه با رعایت ملاحظات زیر: (معاونت راهبردی، سازمان‌های تابعه، واحدهای تابعه- کوتاه‌مدت)

گفتار دوم- بهره‌مندی از ظرفیت نهادهای خارج از قوه قضاییه 

ب-۱– نهادهای حاکمیتی

ب-۲- نهادهای علمی و فناوری

۴)  بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، اندیشکده‌ها و شرکتهای دانش‌بنیان در اجرای سند تحول از طریق شناسایی زمینه‌های موضوعی و برنامه همکاریهای مشترک با تأکید بر تمهید دسترسیهای اطلاعاتی ویژه و راه‌اندازی »پردیس نوآوری های حقوقی و قضایی« (معاونت راهبردی، سازمان‌های تابعه، واحدهای تابعه، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استان‌ها- کوتاه‌مدت)

ب-۳- نهادهای مردمی

۵)  جلب مشارکت نهادهای مردمی در ارائه خدمات نظیر صیانت از حقوق عامه، پیشگیری و مقابله با فساد،میانجیگری، صلح و سازش، حمایت از بزهدیدگان و بازاجتماعی شدن مجرمان با شناسایی و فعال‌سازی زمینه‌های موضوعی بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی متناسب با اقتضائات سند تحول از طریق تدوین و اجرای »دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه« (معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، دادستانی کل کشور، سازمان‌های تابعه، واحدهای تابعه، دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

ب-۴- بخش خصوصی

مبحث سوم- منابع انسانی

گفتار اول- جذب 

گفتار دوم- نگهداشت، آموزش و ارتقاء 

گفتار سوم- انتصاب مدیران 

۱)  تدوین و استقرار نظام انتصاب مدیران قوه قضاییه با رعایت ملاحظات زیر: (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، سازمان‌های تابعه، واحدهای تابعه، دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

گفتار  چهارم- نظام جبران خدمات

۱)  بازنگری در نظام برخی از پرداختها نظیر اضافه کاری، بهره وری، پاداش و خدمات رفاهی به تفکیک مدیران، قضات و کارکنان قوه قضاییه به‌منظور رعایت عدالت و کرامت منابع انسانی و ارتقاء سلامت اداری با رعایت ملاحظات زیر: (معاونت راهبردی، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی،پشتیبانی و عمرانی، سازمان‌های تابعه، واحدهای تابعه، دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

گفتار پنجم- تکالیف و تعهدات 

۱)  صیانت از کرامت منابع انسانی و ارتقاء سلامت اداری با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط برای اقدامات زیر: (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، مرکز حفاظت و اطلاعات، دفتر بازرسی ویژه و حقوق شهروندی، معاونت حقوقی و امور مجلس- میان‌مدت)

گفتار ششم- ارزیابی عملکرد 

مبحث چهارم- منابع مالی

مبحث پنجم- منابع فیزیکی و تجهیزات

۵)  تدوین و استقرار نظام بهرهبرداری بهینه از فضا و تجهیزات قوه قضاییه با رعایت ملاحظات زیر: (معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی، معاونت راهبردی، سازمان‌های تابعه، واحدهای تابعه- میان‌مدت)

مبحث ششم- قوانین و مقررات

مبحث هفتم- فناوری

۱)  تدوین و استقرار »برنامه توسعه و ارتقاء نظام فناوری قوه قضاییه« با رعایت ملاحظات زیر: (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، معاونت راهبردی، سازمان‌های تابعه- میان‌مدت)

مبحث هشتم- نوآوری و پیشنهادها

۱)  تدوین و استقرار »نظام پیشنهادهای قوه قضاییه« برای تحقق مدیریت مشارکتی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فکری مدیران، قضات و کارکنان قوه قضاییه، نخبگان، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها،پژوهشکده‌ها، مؤسسات دانش‌بنیان، تشکل‌های دانشجویی، نهادهای مردمی، اصناف، اهالی فرهنگ و هنر، خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و فعالان فضای مجازی در شناسایی و حل مسائل، بهبود فرایندها و ارزیابی برنامه‌ها از طریق ایجاد »سامانه نظام پیشنهادها« با ملاحظات زیر: (معاونت راهبردی، پژوهشگاه، سازمان‌های تابعه،مرکز آمار و فناوری اطلاعات- کوتاه‌مدت)

مبحث نهم- گفتمان‌سازی

۱)  ترسیم چهره حقیقی نظام حقوقی – قضایی جمهوری اسلامی ایران، تبیین عزم قوه قضاییه برای اجرای عدالت و خنثی سازی اثرات عملیات روانی جریانات معاند خارجی و داخلی از طریق تدوین و اجرای »برنامه گفتمان‌سازی« با رعایت ملاحظات زیر: (مرکز رسانه، ستاد حقوق بشر و امور بین‌الملل، پژوهشگاه، سازمان‌های تابعه، دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

مبحث دهم- ارتباطات مردمی

۱)  تقویت ارتباط مردم با قوه قضاییه از طریق ارتقاء »سامانه ارتباطات مردمی« به پنجره واحد سامانه‌های مردمی، تجمیع اطلاعات حاصل از تمامی مسیرهای ارتباطی از جمله ارسال نامه، تماس تلفنی و مراجعه حضوری در آن، تعیین موعد مقرر برای پاسخگویی، داده‌کاوی اطلاعات سامانه به‌منظور شناسایی شعب،اشخاص و رویه‌های پرارجاع و گزارش عملکرد سالانه سامانه به «شورای عالی قوه قضاییه» (حوزه ریاست، سازمان‌های تابعه، واحدهای تابعه، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

مبحث یازدهم- رعایت کرامت ارباب‌رجوع

۱)  افزایش رعایت حقوق مراجعان با تدوین و اجرای «برنامه کرامت ارباب‌رجوع» با ملاحظات زیر: (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، سازمان‌های تابعه، واحدهای تابعه، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی، دادگستری استان‌ها- میان‌مدت)

فصل چهارم: نظام راهبری و پایش

تحقق سند تحول مستلزم اجرای صحیح راهکارهای تحولی است. این مهم در گرو ایجاد زیرساخت‌های لازم، رفع موانع در مسیر اجرا و پیگیری مستمر است. از آنجا که اجرای سند تحول مسیری خطی و یک‌سویه نیست و هر تغییری خود عاملی برای تغییرات متعدد در درون و بیرون قوه قضاییه است، بنابراین ضروری است با استقرار نظام بازخورد و اصلاح، علاوه بر سنجش دقیق میزان موفقیت در اجرای این سند، زمینه حفظ پویایی، انعطاف‌پذیری و ارتقاء آن فراهم شود.

راهبری و پیگیری تحقق موارد فوق مستلزم پیش‌بینی ساختاری مناسب در درون قوه قضاییه است که در این فصل، شرح ارکان آن آمده است.

مبحث اول- ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی

به منظور راهبری و هدایت کلان اجرای سند تحول، «ستاد راهبری اجرای سند تحول قضائی» به ریاســت رئــیس قــوه قضــائیه بــا عضــویت معــاون اول، رئــیس دیــوان عــالی کشــور، دادســتان کــل کشــور، معــاون حقــوقی و امــور مجلــس، رئــیس حــوزه ریاســت،معــاون راهبــردی (دبیــر ســتاد) و ســه نفــر از صاحب‌نظران با حکم رئیس قوه قضاییه با وظایف زیر تشکیل می‌شود:

در جلسات ستاد راهبری،حسب مورد و بر اساس دستور جلسات از سایر مسئولان مرتبط دعوت می‌گردد.

مبحث دوم- دبیرخانه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی

به‌منظور پشتیبانی محتوایی ستاد راهبری و پیگیری تحقق مصوبات آن در ساختار قوه قضاییه، »دبیرخانه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی« با شرح وظایف زیر تشکیل می‌شود:

به‌منظور راهبری و هدایت اجرای سند تحول در سازمان‌های تابعه و در صورت نیاز در سایر واحدهای سازمانی مسئول، در هر یک از آنها »کمیته راهبری اجرای سند تحول قضایی« به ریاست رئیس سازمان یا بالاترین مقام واحد سازمانی مسئول و با عضویت نماینده دبیرخانه ستاد راهبری، دو نفر از معاونان سازمان یا واحد سازمانی مسئول و یک نفر از صاحب‌نظران مرتبط با حوزه تخصصی با پیشنهاد رئیس سازمان یا بالاترین مقام واحد سازمانی مسئول و تأیید ستاد راهبری تشکیل می‌شود.

این سند مشتمل بر یک دیباچه، یک مقدمه و چهار فصل در مورخ ۳۰/۰۹/۱۳۹۹ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجرا می‌باشد.

سید ابراهیم رئیسی

[۱]. سوره مبارکه نحل-  آیه ۹۰

[۲]. بند ۳ اصل ۱۵۶ قانون اساسی، اصل ۱۶۱ قانون اساسی و اصل ۱۷۴ قانون اساسی

[۳]. اصل ۱۷۴ قانون اساسی

[۴]. بندهای ۶۶ و ۶۷ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه

خروج از نسخه موبایل