عباس عبدی : کانون‌های وکلا دقیقاً در مرز مدنیت قرار دارند/ در غرب بزرگترین جامعه‌شناسان را حقوقدانان تشکیل می‌دهند

وکلاپرس ـ عباس عبدی در نشستی خبری به توصیف جایگاه نهاد وکالت و اثر گذاری حقوقدانان در جامعه اشاره کرد.

به گزارش وکلاپرس، نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران حوزه‌های حقوقی و قضایی رسانه‌ها پیش از ظهر شنبه ۲۱ مرداد ماه جاری، به مناسبت روز خبرنگار با حضور رئیس و نواب اسکودا، عباس عبدی روزنامه‌نگار و کامبیز نوروزی حقوقدان و مدرس حقوق مطبوعات در محل اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

عباس عبدی، روزنامه‌نگار در سخنانی با اشاره به فعالیت‌ها و تلاش‌های زنده‌یاد بهمن کشاورز برای ارتقای نهاد وکالت بیان کرد: قبل از هر چیز باید یادی کنیم از مرحوم کشاورز که پایه و اساس اسکودا را بنا کرد و در این راه زحمات زیادی برای نهاد وکالت کشید. به حق باید مرحوم کشاورز را یک حقوقدان مبارز دانست و حتی این استحکام را می‌توان در نوشتار و متون ایشان به عینه حس کرد. وقتی از حقوق و ادبیات حقوقی حرف می‌زنیم، مردم و افکار عمومی باید متوجه سخنان ما شوند و بفهمند که دقیقاً چه اتفاقی در حال رخ دادن است؛ متون مرحوم کشاورز و حتی نوشتار ایشان دقیقاً همین خصوصیت را داشت.

وی افزود: برخی‌ها معتقدند که روزنامه‌نگار نباید در برخی از نهادها یا موضوعات سَرَک کشیده و آن را کنکاش کند که اساساً این موضوع خلاف و اشتباه است؛ به عنوان مثال جایی مانند اتاق بازرگانی یا حتی کانون‌های وکلا که متعلق به مردم‌اند و یک نهاد مدنی به حساب می‌آیند باید بتوانند با رسانه و خبرنگار ارتباط خوبی برقرار کرده و افکار عمومی را قانع کنند؛ چراکه کانون‌های وکلا دقیقاً در مرز مدنیت قرار دارند و باید آن را جامه عمل بپوشانند.

عبدی تصریح کرد: آنچه به نهادهای مدنی فعلیت می‌بخشد به نوعی مردم‌محوری و به میدان آمدن آنهاست لذا باید بتوانیم تشریح و تحلیل درستی از جامعه داشته باشیم. در غرب، بزرگترین جامعه‌شناسان را حقوقدانان تشکیل می‌دهند و دلیل آن هم این است که آنها با حقوق زندگی می‌کنند و این صرفاً یک امر تکنیکال نیست. روزنامه‌نگاری هم دقیقاً همین است؛ چراکه روزنامه‌نگاری هم یک امر تکنیکال نیست و روزنامه‌نگار هر روز در حال زندگی کردن در جامعه و دست و پنجه نرم کردن با مصائب آن است، لذا حقوقدانان هم باید بتوانند برای تحلیل جامعه به میدان بیایند.

خروج از نسخه موبایل