ضابطان و ژانر وحشت!؛ یادداشت دکتر برهانی در خصوص دستگیری شبانه دکتر لیلا ضیافر

وکلاپرس– دکتر برهانی وکیل دادگستری و حقوقدان در ادامه نقد های حقوقی اش به مسائل روز جامعه، دستگیری شبانه دکتر لیلا ضیافر و فیلم برداری و پخش آن در فضای مجازی را مورد نقد قرار داده است.

به گزارش وکلاپرس در روزهای اخیر دکتر لیلا ضیافر  عکسی با حجاب اختیاری در فضای عمومی در حساب توئیترش منتشر کرد که بلافاصله بعد از آن فیلم مراجعه شبانه ضابطان و دستگیری وی منتشر شد.

دکتر برهانی در این یادداشت به دستورالعمل نظارت بر ضابطان دادگستری که خرداد ماه به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده اشاره کرده و معتقد است این برخورد ضابطان وجهه رییس قوه قضاییه را مخدوش می‌کنند و با این اقدامات هم امنیت روانی جامعه را هدف قرار می‌دهند.

دکتر برهانی در بخشی از یادداشتش عنوان کرده است: یکی از اصلی‌ترین بلیّه‌هایی که دامن این ملک و مملکت را گرفته است یاغی‌گری برخی ضابطان است و تنها عامل مهار ایشان، اقتدار و مداخله قانونی دستگاه قضاست. ضابط، ضابط است اما برخی فکر می‌کنند ضابط، معاذالله خداست.

بیشتر بخوانید:

متن یادداشت به شرح زیر است:

ضابطان و ژانر وحشت!

در فضای رسانه‌ای، صحنه دستگیری سرکار خانم لیلا ضیافر منتشر شده است. نامبرده پیش از این تویتتی منتشر کرده و بر ادامه پوششی خاص تاکید کرده بود. در این یادداشت در این مقام نیستم که مطالب تکراری در عدم ‌رعایت قانون را تذکر دهم؛ اینکه آیا ایشان احضار شده بود یا خیر؟ رأساً جلب کردن و دستگیری در هنگام شب به کدامین استناد قابل توجیه است؟ دستگیری یک خانم، توسط ضابطان خانم انجام شده است یا خیر؟ و امثال این پرسش‌های بدون پاسخ.

آنچه مدنظر است دهن‌کجی این ضابطان به دستورالعمل اخیرالتصویب است. جناب آقای اژه‌ای در ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ دستورالعمل نحوه اعمال ریاست و نظارت مقامات قضایی بر ضابطان دادگستری را ابلاغ کردند. این دستورالعمل، گامی رو‌به جلو می‌باشد در کاهش معضل موجود.

ماده ۱۴ این دستورالعمل مقرر می‌دارد:

«ضابطان … موظف به رعایت مقررات زیر می‌باشند:

الف- خودداری از انجام هرگونه مصاحبه و اطلاع‌رسانی در خصوص پرونده‌های قضایی و اتهامات متهمان و نحوه دستگیری آنان قبل از هماهنگی با مقامات قضایی ذیربط؛

ب- خودداری از افشای اطلاعات مربوط به هویت و محل اقامت بزه‌دیده، شهود و مطلعان و سایر اشخاص مرتبط با پرونده جز در مواردی که قانون تعیین می‌کند …»

در هیچ کجای قانون فیلم‌برداری و تولید صحنه اکشن از ورود به منزل افراد تجویز نشده است کما اینکه هیچ مجوزی برای مصاحبه و پخش تصویر شخص در هنگام دستگیری نیز هیچ مجوّزی برای تولید آثار هنری با ژانر وحشت در خیابان‌ها و پارک‌ها با دوربین و صدای مبدّل! وجود ندارد

ظاهراً برخی ضابطان به عرصه سینما علاقه پیدا کرده‌اند و چند جوان، راه می‌افتند و فیلم می‌گیرند و صدای‌شان را سیستمی تغییر می‌دهند و کارهای مبتذل ارعابی دیگر. اگر با جامعه‌شناسان و جرم‌شناسان مشورت می‌کردند می‌فهمیدند که این اقدامات ارعابی مضحک، هیچ تأثیر خارجی ندارد اما چه می‌توان گفت که برخی عهد بسته‌اند که نفهمند.

انتظار آن است که دادستان‌های محترم که قانون را می‌شناسند، این ضابطان را مهار کنند چون با این اقدامات هم امنیت روانی جامعه را هدف قرار می‌دهند و هم عملاً وجهه رییس قوه قضاییه را مخدوش می‌کنند و ادعا می‌کنند که دستورالعمل‌ها برای ما کشک است!

یکی از اصلی‌ترین بلیّه‌هایی که دامن این ملک و مملکت را گرفته است یاغی‌گری برخی ضابطان است و تنها عامل مهار ایشان، اقتدار و مداخله قانونی دستگاه قضاست. ضابط، ضابط است اما برخی فکر می‌کنند ضابط، معاذالله خداست.

رونوشت. مسوولین ضابطان و نیز هموطنان توجیه‌گر که در مورد حجاب دائماً قانون قانون می‌کنند.

خروج از نسخه موبایل