شیوه‌نامه ثبت موسسات حقوقی استان هرمزگان

مصوب ١٤٠٣/٠٧/١٦ هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری هرمزگان

شیوه‌نامه ثبت موسسات حقوقی استان هرمزگان

مصوب ١۴٠٣/٠٧/١۶ هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری هرمزگان

به موجب مصوبه هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری هرمزگان مورخه ١۴٠٣/٠٧/١۶ و با عنایت به ماده (۶) لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، مبنی بر وظیفه کانون وکلای دادگستری به اداره امور راجع به وکالت دادگستری و نظارت بر اعمال وکلا و کارگشایان و رسیدگی به تخلفات و تعقیب انتظامی وکلا و لزوم ساماندهی مؤسسات حقوقی و نظارت بر امور مرتبط با فعالیت اشخاص حقوقی در امر وکالت (موضوع ماده ۵۵ قانون وکالت) ایجاد هر گونه مؤسسات حقوقی با موضوع مرتبط با امر وکالت و مشاوره حقوقی با رعایت شرایط ذیل امکان پذیر می‌باشد:

۱: مؤسسه حقوقی با موضوع امر وکالت و مشاوره حقوقی منحصراً توسط وکلای دادگستری محل اقامت مؤسسه و با اخذ مجوز از کانون وکلای دادگستری مربوطه ایجاد و ثبت می‌گردد.

۲: در خصوص نام مؤسسه عبارت (حقوقی) قبل از اسم خاص آورده شود. استفاده از عناوین کلی از قبیل عدل یا انصاف در نام مؤسسه بلامانع می‌باشد. همچنین در نام مؤسسه می‌توان از اسم دارندگان دارای پروانه وکالت استفاده گردد. اسامی مورد تقاضا از لحاظ تشابه نباید دارای سابقه ثبتی باشند.

۳: موضوع فعالیت مؤسسه حقوقی در این آیین‌نامه شامل موارد ذیل می‌باشد:

۴: مؤسسات حقوقی می‌تواند با سرمایه و یا بدون سرمایه به ثبت برسد.

۵: حداقل تعداد مؤسسین دو نفر می‌باشد و مؤسسه حقوقی فقط از وکلای دادگستری که محل اشتغال آنان طبق پروانه وکالت در حوزه اقامت مؤسسه می‌باشد تشکیل می‌گردد.

۶: انجام تعهدات و اجرای قراردادهایی که با شخصیت حقوقی مؤسسه به ثبت رسیده توسط مدیران صورت می‌گیرد.

۷: مسئولیت قانونی، مدنی انتظامی و کیفری اجرای تعهدات و پرداخت دیون قبل و بعد از انحلال حسب مورد بر عهده مؤسسین و مدیران مؤسسه می‌باشد.

۸: انتقال سهم‌الشرکه در مؤسسات حقوقی مذکور ممکن نیست مگر به دارنده پروانه وکالت معتبر در همان مرکز اصلی مؤسسه و با اخذ مجوز از کانون وکلای دادگستری.

۹: ثبت کلیه تغییرات اساسنامه مؤسسات مذکور با اخذ مجوز از کانون وکلای دادگستری امکان پذیر می‌باشد.

۱۰: تفویض وکالت از طرف مراجعه کنندگان مستقیماً به مؤسسه و با تنظیم وکالتنامه رسمی با حق توکیل به غیر برای وکلای دادگستری عضو مؤسسه خواهد بود.

۱۱: مؤسسات حقوقی که قبلاً به ثبت رسیده‌اند و موضوع فعالیت آن امر وکالت و مشاوره حقوقی می‌باشد مکلف‌اند تا ظرف ۳ ماه نسبت به اصلاح اساسنامه و تطبیق آن با این شیوه نامه اقدام نمایند.

۱۲: در صورت عدم تطبیق مؤسسات حقوقی بدون عضو دارای پروانه وکالت ادارات ثبت نسبت به راهنمایی مؤسسه به انحلال و یا حذف امر وکالت و مشاوره حقوقی از موضوع فعالیت و درج عنوان ( غیر وکالتی ) در نام مؤسسه اقدام خواهد نمود.

۱۳: چنانچه مؤسسه منحل گردد، حق قبول وکالت جدید را ندارد و در صورت تخلف طبق ماده ۵۵ قانون وکالت رفتار خواهد شد.

١۴: کمیسیون نظارت و بازرسی کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان مسئول اجرای نظامات تعیینی این شیوه نامه می‌باشد.

این شیوه‌نامه بعنوان نظامات کانون وکلای دادگستری هرمزگان بوده و واحد ضمانت اجرای ماده ۱۲۰ آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری بوده که با ١۴ ماده به تاریخ ١۴٠٣/٠٧/١۶ به تصویب هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان رسید.

بیشتر بخوانید:

 

خروج از نسخه موبایل