شیما قوشه درباره حضور قاضی کشیک در ون‌های گشت ارشاد: یادآور دادگاه‌ صحرایی است

وکلاپرس- وکیل شیما قوشه در واکنش به طرح جدید پلیس برای مقابله با کشف حجاب و حضور قاضی کشیک در ون های گشت ارشاد، آن را یادآور دادگاه‌های صحرایی در جنگ‌ها و انقلاب‌ها دانسته و معتقد است جرم کشف حجاب نیازی به قاضی کشیک ندارد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از دیده بان ایران، خبرگزاری تسنیم در گزارشی به جزئیات طرح جدید پلیس برای مقابله با کشف حجاب پرداخته و در آن مدعی شده بود که در برخی از خودروهای تذکر دهنده به کشف حجاب “قاضی کشیک” حضور دارد.

اساسا نیازی به قاضی کشیک نیست

این وکیل پایه یک دادگستری در این باره می‌گوید: با فرض اینکه همچنان قائل به این باشیم که افرادی که در خیابان هستند و گشت ارشاد به آن‌ها مراجعه می‌کند مرتکب جرم تبصره ماده ۶۳۸ شده‌اند یعنی بدون حجاب شرعی در خیابان حضور دارند، در این صورت اساسا نیازی به قاضی کشیک نیست.

بیشتر بخوانید:

وی توضیح می‌دهد: از منظر قانونی، ضابط قضایی مثل همه جرایم مشهود می‌تواند تحت عنوان جرم مشهود با این افراد برخورد بکند و وظیفه دارد یا شخص را بازداست کند یا ادله جرم را جمع اوری کند؛ همچنین ضمن جلوگیری از امحاء ادله جرم ظرف ۲۴ ساعت به مرجع قضایی اعلام بکند. این روند قانونی همه جرایم مشهود است.

اصلا آقایان به تعداد ون‌های گشت، قاضی دارند؟

قوشه در ادامه بیان می‌کند: من نمی‌دانم اصلا آقایان به تعداد ون‌های گشت، قاضی دارند؟ همچنین آیا درون این ون‌‌ها می‌شود دادگاه‌های صحرایی تشکیل داد؟ ما اساسا چیزی به عنوان دادگاه صحرایی نداریم.

بیشتر بخوانید:

قوشه ضمن تأکید به اینکه  آیین دادرسی در این خصوص کاملا مشخص است می‌گوید: شخص باید به مرجع قضایی دعوت بشود، امکان دفاع از خودش را داشته‌ باشد، بتواند پرونده محاکماتی خودش را مطالعه بکند و وکیل دادگستری همراه خودش داشته باشد.

تکرار دادگاه‌های صحرایی در جنگ‌ها و انقلاب‌ها

وی ادامه می‌دهد: نمی‌توانیم قاضی بفرستیم که همانجا حکم صادر کند و اعمال قانون بکند. این اساسا با تمام اصول حقوق بشری، اصول دفاع حقوق متهم، اصول دادرسی عادلانه و تمام اصول عقلانی که همه عقلا به آن پایبند هستند منافات دارد.

بیشتر بخوانید:

این حقوقدان همچنین اظهار دارد: آنچه گفته شده است اگر هم انجام شود یادآور دادگاه‌های صحرایی در جنگ‌ها و انقلاب‌ها است که عجیب است چون سال‌ها است چنین چیزی نداشته ‌ایم.

منبع: دیده‌بان ایران

خروج از نسخه موبایل