شرایط اختصاصی کانون وکلای خراسان شمالی در آزمون وکالت ۱۴۰۳

وکلاپرس- کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی در اطلاعیه ای شرایط اختصاصی این کانون برای داوطلبان شرکت در آزمون کارآموزی وکالت ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

به گزارش وکلاپرس، یکی از موارد ذکر شده در بخش تذکرات دفترچه آزمون وکالت ۱۴۰۳، ممنوعیت شرکت کارآموزان و وکلا در آزمون وکالت ۱۴۰۳ عنوان شده است و در تبصره ای نیز متذکر شده است که کارآموزان جهت اطلاع از امکان شرکت مجدد در آزمون به سایت اختصاصی کانون خود مراجعه نمایند.

در بند ۶ تذکرات دفترچه آزمون وکالت ۱۴۰۳ آمده است:

١١-۶- ثبت نام و شرکت وکلا و کارآموزان دادگستری عضو کانونهای وکلا در آزمون ممنوع است و بر فرض شرکت و قبولی در آزمون قبولی آنان کان لم یکن تلقی می شود.

تبصره ۱- طبق تصمیم هیات مدیره محترم برخی کانونها شرکت مجدد کارآموزان در آزمون وکالت سال ۱۴۰۳ در حوزه همان کانون بلامانع است ولیکن احتساب دوره کارآموزی صرفاً مخصوص کارآموزانی است که در آزمون برگزار شده طبق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار پذیرفته شده اند لذا کارآموزان محترم جهت اطلاع از امکان شرکت مجدد در آزمون به سایت اختصاصی کانون خود مراجعه نمایند.

۶-۱۲- تاکید می شود متقاضیان محترم پیش از انتخاب کانون محل کارآموزی و اشتغال خود حتما به آگهی اختصاصی کانون ها در سایت اختصاصی آن ها مراجعه کنند و از شرایط احتمالی پیش بینی شده در هر کانون مطلع شوند زیرا با توجه به مستقل بودن کانون ها و ویژگی های اقلیمی و اجتماعی آن ها شرایط اختصاصی اعلامی هر کانون برای متقاضیان ورود به آن لازم الاتباع است.

در همین راستا کانون های وکلای دادگستری در اطلاعیه هایی، شرایط اختصاصی خود را برای داوطلبان شرکت در آزمون کارآموزی وکالت ۱۴۰۳ اعلام کرده اند.

شرایط اختصاصی کانون وکلای خراسان شمالی در آزمون وکالت ۱۴۰۳

کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی در این خصوص در اطلاعیه ای اعلام کرد:

اطلاعیه کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی در خصوص آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون های وکلای دادگستری جمهوری اسلامی ایران سال ۱۴۰۳

ضمن آرزوی موفقیت برای متقاضیان شرکت در آزمون کارآموزی وکالت دادگستری از کلیه متقاضیان درخواست می گردد با دقت دفترچه آگهی آزمون منتشر شده را در سایت سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org را مطالعه نمایند. کانون های وکلای دادگستری در اجرای قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب سال ۱۳۷۶، لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳، آیین نامه و مقررات مربوط، اجرای قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار (مصوب ۱۴۰۱) و ماده ۵ این قانون و قانون استفساریه مواد ۳ و ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، با توجه به شرح، شرایط و موارد منتشر شده در سایت سازمان سنجش اقدام به برگزاری آزمون ورودی کارآموزی وکالت از طریق آزمون کتبی مینمایند.

کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی ضمن تاکید بر رعایت شرایط و موارد منتشر شده لازم می داند متقاضیان محترم با دقت نسبت مسیر پیش رو تصمیم گیری نمایند.

*** مطابق بند ۳ آگهی شرایط شرکت در آزمون و اخذ پروانه کارآموزی وکالت کسانی می توانند در آزمون پیش رو شرکت کنند که دارای دانشنامه لیسانس یا بالاتر حقوق (از دانشکدههای حقوق داخل یا خارج کشور که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد) یا دانشنامه لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح باشند.

تذکر ۱: کسانی که فاقد مدرک کارشناسی حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح بوده و فقط دارای مدارک بالاتر آن هستند حق شرکت در آزمون را ندارند؛ بنابراین از ارائه مدارک بالاتر به جز مدارک کارشناسی عنوان شده خودداری نمایند.

تذکر ۲: دارندگان مدارک کارشناسی ناپیوسته حقوق با مدرک کاردانی مرتبط به شرط آن که واحدهای دروس دوره کارشناسی حقوق را گذرانده باشند مجاز به شرکت در آزمون هستند.

با توجه به تذکراتی که درخصوص مدرک تحصیلی در آگهی منتشر شده است کانون خراسان شمالی در زمان پذیرش پذیرفته شده در آزمون وکالت ضمن اخذ تاییدیه تحصیلی دوره لیسانس مدارک کاردانی به کارشناسی اخذ شده از پذیرفته شدگان و با بررسی ریز نمرات و دروس گذرانده شده دانشگاهی توسط کانون، تطبیق مدارک و سرفصل ها از وزارت علوم و فناوری استعلام نموده و در صورت عدم تائید، قبولی اینگونه پذیرفته شدگان کان لم یکن تلقی خواهد گردید.

*** مطابق بند ۲-۳ براساس ماده ۱۰ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۳۳۳، به اشخاص زیر اجازه وکالت داده نمی شود:

۱- اتباع بیگانه

۲ – قضات و مستخدمین دولتی و بلدی و مملکتی و بنگاههایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت است در حین اشتغال به خدمت به استثنای استادان دانشکده حقوق که اشتغال به تدریس در یکی از شعب حقوقی دارند در صورت اجازه شورای دانشگاه.

تبصره: اگر چنانچه پذیرفته شده محترم در آزمون وکالت دارای یکی از شرایط بیان شده فوق باشد در زمان ثبت نام در محل کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی باید گواهی استعفای خویش را ارائه نمایند در غیر این صورت مطابق ماده ۴۵ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ اقدام می گردد.

۳- محجورین و همچنین کسانی که سن آنها کمتر از ۲۵ سال باشد.

با توجه به مذاکراتی که در دوره اخیر با قوه قضاییه و اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران صورت گرفته است ملاک سن ۲۵ سال در زمان پذیرش برداشته شده است و اگر چنانچه کارآموز در زمان اختبار و اخذ پروانه پایه یک از کانون کمتر از ۲۵ سال تمام باشد پروانه وکالت پایه به ایشان تعلق نمی گیرد. و همچنین پروانه کارآموزی وکالت دادگستری در کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی به کسانی داده میشود که در زمان ثبت نام سن آنها از پنجاه ( ۵۰ ) سال تمام بیشتر نباشد و این شرط در زمان پذیرش در محل کانون بررسی می گردد.

۴- محکومین به انفصال ابد از خدمات دولتی.

۵- اشخاص مشهور به فساد اخلاق و تجاهر به استعمال مسکر و افیون و اعمال منافی عفت

۶- محکومین به جنایت مطلقا و محکومین به جنحه هایی که منافی با امانت و عفت و شئون وکالت است به تشخیص هیأت مدیره کانون و یا آنکه موجب قانون مستلزم محرومیت از بعضی حقوق اجتماعی است

۷- کسانی که به اتهام و ارتکاب جنایت یا جنحه های مذکور در ماده فوق تحت محاکمه هستند.

۸- اشخاصی که طبق حکم محکمه از وکالت محروم شده اند.

*** مطابق تبصره ۷ بند ۷-۴ آگهی ثبت نام آزمون سهیمه رزمندگان و ایثارگران شرط سنی در خصوص ایثارگران اجرا نخواهد شد.

اشخاصی مجاز به شرکت در آزمون و صدور پروانه کارآموزی هستند که دارای شرایط مندرج در قوانین و مقررات ناظر بر وکالت باشند.

سهمیه رزمندگان و ایثارگران

ج. فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه

لازم به ذکر می باشد مطابق تبصره ج بند ۷-۴ قید شده در آگهی آزمون درخصوص موارد استفاده متقاضیان از سهمیه بر مبنای قسمت اخیر ماده ۵۹ مکرر الحاقی به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، رزمندگان با حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه جزو سهمیه رزمندگان محسوب میشوند و تابع ضوابط مربوط به سهمیه رزمندگان هستند.

رزمندگانی که از تاریخ ۱۳/۶/۱۳۵۹ لغایت ۱۳/۶/۱۳۶۷ حداقل شش( ۶) ماه متوالی یا متناوب و فرزندان رزمندگانی که حداقل دوازده ماه( ۱۲ ) سابقه حضور داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه های نبرد حق علیه باطل را داشته اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران (سازمان بسیج مستضعفین) و یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تایید نهایی قرار گیرد و ملاک عمل کانون در زمانی بررسی سهمیه مورد نظر تاییدیه اخذ شده از ارگان های مدنظر می باشد.آن دسته از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که از تاریخ ۱۳/۶/۱۳۵۹ تا ۱۳/۶/۱۳۶۷ حداقل ۶ ماه پیوسته یا متناوب در خطوط مقدم حضور داشته اند و فرزندان این رزمندگان که پدر یا مادرشان حداقل ۱۲ ماه سابقه حضور در جبهه را به صورت داوطلبانه دارد میتوانند با تایید بالاترین مقام هر یک از نیروهای مسلح (ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح) از مزایای این قانون استفاده نمایند. این قبیل افراد میتوانند ابتدا به واحدهای متبوع مراجعه و فرم مخصوص استفاده از سهمیه ایثارگران در آزمون مربوط را تکمیل نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط صالح مربوطه مورد تایید نهایی قرار گیرد. این قبیل متقاضیان لازم است ضمن علامتگذاری در بند مربوطه در تقاضانامه ثبت نامی نسبت به درج کد پیگیری ۱۲ رقمی در محل مربوط اقدام نمایند.

النهایه بررسی شمول سهمیه ایثارگری به افراد توسط سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور خواهد بود در نهایت، تایید نهایی واجد شرایط بودن ایثارگران نسبت به پذیرفته شدگان این سهمیه با هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی است.

تذکرات لازم:

*** متقاضیان باید در پایان ثبت نام از اطلاعات وارد شده پرینت تهیه و درصورت قبولی آن را به کانون خراسان شمالی تسلیم کنند. چنانچه اطلاعات اعلام شده توسط متقاضی در هنگام ثبت نام اینترنتی با آگهی آزمون منطبق نبوده و غیر واقعی باشد حتی در صورت قبولی از ثبت نام آنان جلوگیری و قبولی آنان کان لم یکن تلقی خواهد شد.

*** صدور کارت شرکت در آزمون دلیل تایید هیچ یک از مدارک داوطلب از طرف کانونهای وکلا یا سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نیست. بنابراین صرف قبولی در آزمون و درج نام متقاضی در ردیف پذیرفته شدگان، هیچ حقی برای کسی ایجاد نخواهد کرد. همچنین پذیرش و اعلام سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به معنای تایید مدارک ابرازی متقاضی نیست و کانون حق دارد تمامی مدارک ابرازی از جمله “ایثارگری” را مورد بررسی قرار دهند.

*** تغییر محل کارآموزی به هیچ عنوان میسر نخواهد بود بنابراین متقاضیان محترم باید با در نظر گرفتن همه ویژگیها و امکانات و محدودیتهای فردی و خانوادگی خود صرفا در حوزه کانونی ثبت نام کنند که قصد کارآموزی و وکالت در محدوده آن را دارند.حوزه قضایی در استان خراسان شمالی شامل شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، آشخانه، مانه، سملقان، فاروج، بام و صفی آباد، شوقان، سرحد و قوشخانه و رازجرگلان می باشد.

*** ثبت نام و شرکت وکلا پایه یک دادگستری عضو کانونهای وکلا در آزمون ممنوع است و بر فرض شرکت و قبولی در آزمون، قبولی آنان کان لم یکن تلقی میشود.

*** طبق تصمیم هیات مدیره کانون خراسان شمالی شرکت مجدد کارآموزان در آزمون وکالت سال ۱۴۰۳ در حوزه این کانون بلامانع است، ولیکن احتساب دوره کارآموزی صرفا مخصوص کارآموزانی است که در آزمون برگزارشده طبق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار پذیرفته شده اند. لذا کارآموزان محترم جهت اطلاع از امکان شرکت مجدد در آزمون به کانون مراجعه نمایند.

سایر موارد:

خروج از نسخه موبایل