رئیس کانون وکلای سمنان: قراردادی بودن اتحادیه ناشی از اراده همه کانون‌ها بوده است

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای سمنان با اشاره به اهمیت اسکودا نوشت: چنانچه در مقررات جاری امور وکالت نامی از اتحادیه به میان نیامده است، دلیل بر غیرقانونی بودن آن نیست.

به گزارش وکلاپرس، اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) نهادی است که به موجب اراده کانون‌های وکلای دادگستری به منظور «تلاش برای حفظ و حراست از استقلال نهاد وکالت» و «ایجاد هماهنگی و رویه واحد در اجرای وظایف کانون‌های وکلای دادگستری» تشکیل شده است؛ از این منظر امروز جملگی فعالان صنفی و جامعه وکلا تمام قد از اعتلا و قوام این اتحادیه دفاع کرده و تعالی آن را خواستارند.

از همین رو روابط عمومی اسکودا قصد دارد طی سلسله مطالبی، یادداشت‌هایی کوتاه از مدیران نهاد وکالت را درمورد اهمیت نقش و جایگاه اسکودا در پیشبرد و تقویت امور نهاد وکالت و ارتقای امنیت قضایی را منتشر کند.

بیشتر بخوانید:

وکیل سید حسین حسینی، رئیس کانون وکلای دادگستری سمنان، با اشاره به اهمیت اسکودا نوشت: چنانچه در مقررات جاری امور وکالت چه در گذشته و اکنون، ذکر نامی از اتحادیه به میان نیامده است، دلیل بر غیرقانونی بودن آن نیست.

متن یادداشت در ادامه آمده است.

با نظر به ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ با اصلاحات بعدی آن، هر کانون مستقل است، لذا اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) نیز وفق ماده ۵۸۴ قانون تجارت از زمان ثبت دارای شخصیت حقوقی مستقل شده است، لذا چنانچه در مقررات جاری امور وکالت چه در گذشته و اکنون، ذکر نامی از اتحادیه به میان نیامده است، دلیل بر غیرقانونی بودن آن نیست.

مع‌الوصف اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران وفق مقررات قانونی تشکیل شده است، لیکن قراردادی بودن اتحادیه ناشی از اراده همه کانون‌ها بوده است. طبق اساسنامه نیز اتحادیه صرفاً وظیفه هماهنگی میان کانون‌های وکلا در امور صنفی را برعهده دارد و هیچگونه اختیار و اذنی در امور مستقل از کانون‌ها ندارد، بلکه نتیجه اقدامات و تصمیم‌گیری کانون‌ها در امور اجرایی است؛ نتیجه اینکه چنانچه تصمیم و یا اقدام و یا مصوبه کانون‌ها نباشد اتحادیه نیز نمی‌تواند به صورت خودمختار اموری را به انجام رساند لذا اتحادیه صرفاً بازوی اجرایی کانون‌ها است ولاغیر.

خروج از نسخه موبایل