اخبار بین المللیویژه

تلاش دو وکیل دادگستری برای بازسازی کتابفروشی سمیر منصور در غزه

وکلاپرس ـ دو وکیل دادگستری فعال در زمینه حقوق بشر کمپینی به راه انداخته اند تا با جلب کمک های مالی کتابفروشی سمیر منصور در غزه را که توسط موشک رژیم اسرائیل منفجر شده است، از نو بسازند.

به گزارش وکلاپرس، بزرگترین و محبوب‌ترین کتابفروشی‌های غزه به نام « مکتبه سمیر منصور » اردیبهشت امسال در جریان حملات هوایی رژیم صهیونیستی ویران شد.

بیشتر بخوانید: محله شیخ جراح عرصه تجاوزگری حقوقی رژیم صهیونیستی

کتابفروشی دو طبقه سمیر منصور که ۲۱ سال پیش توسط یک شهروند فلسطینی به همین نام تاسیس شد، بیش از ۱۰۰ هزار کتاب به زبان‌های مختلف و در حوزه‌های گوناگون از فلسفه و تاریخ هنر، ادبیات داستانی و کتاب کودک در خود جای داده و بین اهالی غزه محبوب بود.

کتابفروشی مذکور روز ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) مورد اصابت موشک‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفت و به طور کامل تخریب شد.

ایجاد کمپین برای جذب کمک های مردمی و ساخت مجدد کتابفروشی

به گزارش ایرنا به نقل از گاردین، دو وکیل حقوق بشر به نام‌های مهوش رکسانا خان ( Mahvish Rukhsana Khan) و کلایو استافور اسمیت (Clive Stafford Smith) با راه‌اندازی یک کارزار جمع‌آوری کمک‌های مالی داوطلبانه تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار دلار برای کمک به بازسازی این فروشگاه جمع کرده‌اند. علاوه بر کمک‌های نقدی، تا امروز ده‌ها هزار کتاب از سراسر جهان برای کمک به پر کردن دوباره قفسه‌های این کتابفروشی اهدا شده است.

استقبال مردم جهان از کمپین غافلگیر کننده بود

وکیل رکسانا خان همراهی جامعه بین المللی با این کمپین را غافلگیرکننده دانست و گفت: بمباران کتابفروشی سمیر منصور شاید تلخ‌ترین تراژدی برای مردم غزه نبود اما این حمله هوایی خاص دسترسی به کتاب ها را هدف قرار داد. این حمله در واقع حمله‌ای بود بر دانش و سواد این جامعه. سمیر نزدیک به ۱۰۰ هزار کتاب از دست داد. می‌دانستم بیمارستان‌ها و خیابان‌ها منابع مالی لازم را دریافت می‌کنند اما موسسات فرهنگی ثانویه نظیر کتابخانه‌ها معمولا نادیده گرفته می‌شوند هرچند وجودشان به همین میزان برای جامعه ضروری است.


به گفته وی به لطف این کارزار موفق، علاوه بر پر کردن جای خالی هر ۱۰۰ هزار کتاب سوخته و بازسازی ساختمان کتابفروشی، به صاحب کتابفروشی کمک خواهند شد پروژه مرکز فرهنگی غزه را نیز کلید بزند. این مرکز یک کتابخانه جدید است که در کنار کتابفروشی تاسیس خواهد شد تا مردم بتوانند به رایگان کتاب به امانت بگیرند.

روایت سمیر منصور از تخریب و انفجار کتابفروشی

سمیر منصور در یادداشتی در گاردین از تجربه تلخ بمباران فروشگاهش نوشت: موشک‌های تل‌اویو به نیمه‌ای از ساختمان برخورد کرده بودند و کتابفروشی من در نیمه دیگر بود. خدا خدا می‌کردم حملات را متوقف کنند. چند قدم به سمت کتابفروشی برداشتم… آخرین موشک آمد و ساختمان را کاملا ویران کرد. ساعت ۶ صبح بود. نمی‌دانستم چه کار باید بکنم. در بین ویرانه‌ها دنبال آثار به جا مانده از کتابخانه‌ام می‌گشتم اما همه چیز با خاک یکسان شده بود.

یک ساعت تمام طول کشید تا منصور اتفاقی را که افتاده بود هضم کند و به خانه بازگردد. وی می‌نویسد: در خانه نشستم و به این فکر کردم که چرا کتابفروشی من بمباران شد. من که در طول عمرم چیزی ننوشته و چاپ نکرده بودم یا به فرد یا کشوری حمله نکرده بودم. من نفرت پراکنی نمی‌کردم. کار من ترویج فرهنگ، علم و عشق بود. جوابی برای سوالاتم پیدا نکردم اما فارغ از هزینه‌ای که برایم دارد، بار دیگر این کتابفروشی را از نو خواهم ساخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا