سوالات متداول در خصوص صورتحساب الکترونیکی در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

تنظیم شده توسط مرکز تنظیم مقررات، نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان                          

سوالات متداول در خصوص صورتحساب الکترونیکی در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

جهت دانلود فایل پی دی اف دستورالعمل صورتحساب الکترونیکی از لینک زیر استفاده کنید:

دستورالعمل صورتحساب الکترونیکی

۱- اشخاص مشمول و تاریخ مشمولیت:

کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم مصوب۳/۱۲/۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن.

تاریخ مشمولیت برای مودیانیکه در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و برای مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده اند، از تاریخ شروع فعالیت آنها میباشد. مودیان از تاریخ مشمولیت ملزم به صدور و ارسال صورتحسابهای الکترونیکی به سامانه مودیان میباشند.

۲- شماره منحصر به فرد مالیاتی و شناسه یکتای حافظه مالیاتی:

شناسه ای است ۲۲ کاراکتری،که در پایانه فروشگاهی به صورت منحصر به فرد تولید و به هر صورتحساب الکترونیکی تخصیص داده میشود. جزییات آن در سند “قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی “در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان،گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

ساختار شماره منحصر به فرد مالیاتی از چهار مولفه با طول ثابت تشکیل شده است، طول شماره منحصر به فرد مالیاتی ۲۲ کاراکتر و به صورت ثابت میباشد. مولفه های شماره مالیاتی، شامل شناسه یکتای حافظه مالیاتی (با طول ثابت ۶ کاراکتر)، تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی (به صورت Hex با طول ثابت ۵ کاراکتر)، سریال داخلی صورتحساب حافظه مالیاتی (به صورت Hex با طول ثابت ۱۰ کاراکتر) و رقم کنترلی (تولید شده با الگوریتم Verhoeff).

جزییات آن در سند “قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

شناسه ای است ۶ کاراکتری که به صورت منحصر به فرد به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده میشود. شناسه مذکور از مولفه های تشکیل دهنده شماره منحصر به فرد مالیاتی میباشد که پس از درخواست مودی در قسمت عضویت در کارپوشه تولید و در اختیار وی قرار خواهد گرفت.

جزییات آن در سند “قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی وشماره منحصر به فرد مالیاتی” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

  1. ورود به کارپوشه درسامانه مودیان؛ ورود به بخش عضویت؛
  2. انتخاب گزینه درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی؛ تعیین نحوه ارسال صورتحساب؛ تعیین کلید عمومی (در صورت الزام)؛ تعیین شعب مرتبط با شناسه یکتا؛
  3. تخصیص ابزار پرداخت با شناسه یکتا (اختیاری)؛
  4. ثبت اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی (اختیاری)؛ مشاهده اطلاعات ثبت شده و تایید آن.

شناسه یکتای حافظه مالیاتی جزئی از شماره منحصر به فرد مالیاتی است (۶کاراکتراول) و به واسطه آن برای سازمان امور مالیاتی کشور محرز میشود که صورتحساب توسط کدام مودی و در چه مکانی صادر شده است.

مودی میبایست یک پایانه فروشگاهی-حافظه مالیاتی نرم افزاری یا سخت افزاری مطابق با سند “ویژگیها و مشخصات فنی پایانه فروشگاهی” که درسایت intamedia.ir بارگذاری گردیده، تهیه نماید. شناسه یکتای حافظه مالیاتی از بخش عضویت در کارپوشه قابل دریافت است.

۳- انواع و الگوهای صورتحساب الکترونیکی:

حسب دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، سه نوع صورتحساب پیشبینی شده استکه عبارتند از:

صورتحساب الکترونیکی نوع اول، صورتحسابی است با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، کالا/خدمت فروش رفته.

صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، صورتحسابی است با اطلاعات کامل فروشنده، اطلاعات کامل کالا/خدمت و بدون اطلاعات خریدار.

صورتحساب الکترونیکی نوع سوم، رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده پذیرفته شده است.

تفاوت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم در ضرورت درج اطلاعات خریدار است. در معاملات فعالان اقتصادی با یکدیگر (B2B) که درج اطلاعات کامل خریدار الزامی است، صورتحساب الکترونیکی باید از نوع اول صادر شود. درصورتحساب الکترونیکی نوع دوم (فروش به مصرف کننده نهایی) درج اطلاعات خریدار در صورتحساب الکترونیکی ضروری نمیباشد.

خریدار جهت بهره مندی از اعتبار مالیاتی، میبایست از فروشنده درخواست نماید؛ ضمن ابطال صورتحساب صادره الکترونیکی نوع دوم ،نسبت به صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی نوع اول در سامانه مودیان اقدام نماید.

تاکنون هفت الگو برای صورتحساب الکترونیکی نوع اول درنظر گرفته شده است که شامل: ۱-فروش ۲-فروش ارز ۳-طلا، جواهر و پلاتین ۴-قرارداد پیمانکاری ۵-قبوض خدماتی ۶-بلیط هواپیما ۷- صادرات میباشد.

جزییات آن در سند “دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

هرگونه تغییر در الگوها، در سند فوق الذکر درج خواهد شد، لذا ضروری است از آخرین نسخه سند برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان استفاده شود.

مودیان بابت هرگونه ارائه خدمات به خارج از کشور، میبایست از صورتحساب الکترونیکی صادرات استفاده نمایند. لازم به ذکر است درج اطلاعات خریدار و شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی در این نوع صورتحساب ،اختیاری میباشد.

اگر خریدار جزء صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی باشد درج “شماره اقتصادی خریدار” در صورتحساب الکترونیکی الزامی است، لیکن در صورتی که خریدار مصرف کننده نهایی باشد، نیازی به درج “شماره اقتصادی خریدار” در صورتحساب الکترونیکی نمیباشد. بدیهی است انتخاب نوع صورتحساب الکترونیکی نیز متناسب با نوع خریدار به شرح فوق تعیین میگردد.

بله، امکان اعطای شماره اقتصادی به اتباع غیرایرانی وجود دارد. هر خریدار از جمله اتباع غیرایرانی در صورت تمایل، باید شماره اقتصادی خود را به فروشنده جهت ثبت در صورتحساب اعلام نماید.

خیر. این الگو مختص مبادلات ارزی واحدهای صرافی و دارای مجوز مبادله ارز میباشد و برای فروشها به صورت ارزی میبایست مطابق با قواعد سند” دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی” از صورتحساب الکترونیکی نوع اول (الگوی اول) استفاده نمود.

در مورد صورتحسابهای الکترونیکی با الگوی فروش ارز، روش تسویه نقدی است.

در الگوی فروش ارز اگر نوع شخص خریدار حقیقی و یا اتباع فراگیر غیر ایرانی باشد، ثبت “شماره ملی و کد فراگیر اتباع غیر ایرانی” و در خصوص اتباع غیر ایرانی “شماره گذرنامه” و اشخاص حقوقی / مشارکت مدنی ثبت”شماره اقتصادی خریدار” در صورتحساب الکترونیکی الزامی است.

۴- صورتحساب مرجع/ارجاعی (اصلاحی، ابطالی/برگشت از فروش) و قواعد مرتبط با آن:

منظور از صورتحساب مرجع همان صورتحساب اصلی فروش با هر وضعیت (تایید/رد/عدم نیاز به واکنش) و یا هر صورتحساب اصلاحی/ برگشت از فروش(تایید شده/ عدم نیاز به واکنش) است.

منظور از صورتحساب ارجاعی، صورتحساب با موضوع اصلاحی، برگشت از فروش و ابطالی است.

چنانچه پس از صدور و ثبت صورتحساب فروش، نیاز به اصلاح اقلام اطلاعاتی صورتحساب به غیر از اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار و یا اقلام اطلاعاتی مربوط به کالا/خدمت باشد، صادر کننده صورتحساب الکترونیکی میبایست صورتحساب جدید (اصلاحی)که از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق صورتحساب اصلی (مرجع) بوده و حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و در سامانه مؤدیان ثبت نماید.

نکته ۱: نوع و الگوی صورتحساب، اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار و برای اصلاح آنها میبایست صورتحساب مرجع ابطال و صورتحساب جدید صادر گردد.

نکته ۲: صدور صورتحساب اصلاحی بر روی صورتحساب اصلاحی با رعایت شروط مندرج در سند “دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی” امکانپذیر است. بدیهی است، آخرین صورتحساب اصلاحی که وضعیت تایید آن مشخص شده باشد میبایست به عنوان صورتحساب مرجع در نظر گرفته شود.

نکته۳: اگر صورتحساب مرجع خود اصلاحی/برگشت از فروش باشد، برای صدور صورتحساب

اصلاحی/برگشت از فروش، مرجع حتما باید در یکی از وضعیتهای (تایید شده/تایید سیستمی/عدم نیاز به واکنش) باشد.

لازم به ذکر است که جزییات بیشتر در سند”صدور صورتحساب الکترونیکی” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط، قابل بهره برداری می باشد.

چنانچه پس از صدور صورتحساب الکترونیکی (اصلی/اصلاحی) بخشی از کالا/خدمت کاهش یافته باشد، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش اقدام مینماید .صادر کننده صورتحساب الکترونیکی میبایست صورتحساب برگشت از فروش که از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق صورتحساب اصلی مرجع و حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع بوده و شامل اقلام کالا/خدمت فروخته شده منهای اقلام برگشتی است را در صورتحساب درج و در سامانه مؤدیان ثبت نماید؛

نکته ۱: اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار غیر قابل اصلاح میباشد.

نکته ۲: تعداد/ مقدار کالا/خدمت میبایست نسبت به صورتحساب مرجع کاهش یافته باشد.

نکته ۳: در صورتی که تمام اقلام کالا/خدمت برگشت داده شده باشد میبایست صورتحساب ابطالی صادر شود.

 جزییات آن در سند “دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

چنانچه پس از صدور صورتحساب(اصلی ،اصلاحی، برگشت از فروش) شرط/شروط زیر برقرار باشد ،صادر کننده صورتحساب الکترونیکی میبایست صورتحساب ابطالی که از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق صورتحساب مرجع بوده و حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و در سامانه مؤدیان ثبت نماید؛

جزییات بیشتر در سند “دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

در صورت افزایش، برای تعداد/مقدار افزایشی علاوه بر امکان صدور صورتحساب جدید(اصلی)، میتوان صورتحساب (اصلاحی) نیزصادرنمود. (امکان افزودن شناسه کالا/خدمت جدید در صورتحساب اصلاحی وجود ندارد(.

در صورت کاهش، برای تعداد/مقدار کاهشی علاوه بر امکان صدور صورتحساب برگشت از فروش ،صورتحساب اصلاحی نیز میتوان صادر نمود .(تنها در صورت ثبت اشتباه تعداد/مقدار در صورتحساب اصلی از این قابلیت میتوان برای اصلاح استفاده نمود(.

جزییات بیشتر در سند “دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

جزییات آن در سند “دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع (irtaxid) به علاوه کلیه اقلام اطلاعاتی صورتحساب مرجع.

جزییات آن در سند “دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

بله. صورتحساب الکترونیکی جدید مشمول قاعده صورتحساب الکترونیکی اصلی است و امکان اصلاح یا ابطال و صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش وجود دارد.

در شرایطی که برای صورتحساب الکترونیکی اصلی، صورتحساب برگشت از فروش صادر شود، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب اصلی را باید در صورتحساب برگشت از فروش به عنوان شماره صورتحساب مرجع ثبت نماید. اگر برای این صورتحساب (برگشت از فروش) صورتحساب برگشت از فروش جدیدی صادر شود ،از شماره آن به عنوان شماره منحصر به فرد مالیاتی مرجع در صورتحساب الکترونیکی جدید استفاده خواهد شد .

لازم به ذکر است که از هرشماره مالیاتی مرجع تنها یک بار استفاده میشود.

خیر، امکان اصلاح صورتحسابهای الکترونیکی ابطالی وجود ندارد. جزییات آن در سند “دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

مهلت زمانی برای صدور صورتحساب اصلاحی، برگشت از فروش و یا ابطالی وجود ندارد، لیکن مودیان میبایست مطابق با قواعد اینگونه صورتحسابها در سند” دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی” اقدام نمایند. لازم به ذکر است فاصله زمانی تاریخ و زمان صدور صورتحساب با ارسال آن به سامانه مودیان نباید بیشتر از یک هفته باشد.

درخصوص صورتحساب های مرجع (اصلی) که قبل از مشمولیت قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی، خارج از سامانه مودیان، صادر شده اند، ثبت صورتحساب اصلاحی، برگشت از فروش و یا ابطالی در سامانه مودیان موضوعیت ندارد.

 خیر. چنانچه فروشنده پس از صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت در سامانه مودیان، شرایط ابطال صورتحساب را داشته باشد، میبایست نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی اقدام نماید؛ در صورت عدم ابطال صورتحساب الکترونیکی توسط فروشنده و رد آن توسط خریدار، صورتحساب رد شده به عنوان فروش برای فروشنده محاسبه میگردد.

۵- شناسه کالا/خدمت:

شناسه کالا/خدمت یک شماره ۱۳ رقمی است که به کالا/خدمت تخصیص داده میشود. به ازای هر ردیف در صورتحساب الکترونیکی صادره توسط مودیان، درج شناسه کالا/خدمت مرتبط الزامی است.

کلیه تولیدکنندگان، واردکنندگان و ارائه دهندگان خدمت مکلف به دریافت شناسه مذکور از وزارت صنعت ،معدن و تجارت میباشند.

کلیه شناسه های کالا/خدمت تخصیص داده شده از طریق نشانی stuffid.tax.gov.ir قابل دریافت است.

مبنای اخذ شناسه کالا/خدمت در درگاه stuffid.tax.gov.ir میباشد.

جزییات آن در فایل راهنمای “شناسه کالا و خدمات” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

تولیدکنندگان/واردکنندگان کالا میبایست از طریق سامانه جامع تجارت به نشانی ntsw.ir و همچنین ارائه دهندگان خدمت از طریق سامانه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به نشانی -۱portal.gsir.org نسبت به اخذ شناسه کالا/خدمت اقدام نمایند.

متولیان امر در وزارت صمت میبایست شناسه های تولید شده را جهت بارگذاری در سامانه مدیریت شناسه کالا/خدمت به نشانی kalaid.tax.gov.ir به این مرکز ارسال نمایند.

پس از تعیین مشمولیت و تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده، شناسه ها در سامانه شناسه کالا/خدمت به نشانی stuffid.tax.gov.ir بارگذاری میگردد. در انتها جهت بهره برداری مودیان بهمنظور صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال به سامانه مودیان میبایست شناسه های موجود در بانک اطلاعاتی سامانه فوق الذکر به صورت روزانه در بانک اطلاعاتی سامانه مودیان درج گردد. شایان ذکر است، مودیان میتوانند تا زمان بارگذاری شناسه-های اختصاصی کالا/خدمت در سامانه stuffid.tax.gov.ir، جهت صدور صورتحساب الکترونیکی، از شناسه های عمومی کالا/خدمت مرتبط در سامانه مذکور استفاده نمایند.

راهنمای دریافت شناسه کالا/خدمات جدید در درگاه سازمان امورمالیاتی کشور به نشانی www.intamedia.ir بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، قسمت آیین نامه ها، دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط بارگذاری گردیده است. همچنین جهت دریافت فهرست شناسه کالا/خدمات موجود به نشانی stuffid.tax.gov.ir که به صورت روزانه به روزرسانی میشود، مراجعه نمایید .

در خصوص شناسه کالا/خدمت عمومی، امکان استفاده از یک شناسه کالا/خدمت در چند ردیف از صورتحساب الکترونیکی وجود دارد؛

لیکن در خصوص استفاده از شناسه کالا/خدمت اختصاصی چنین امکانی وجود ندارد و در هرصورتحساب الکترونیکی در هر ردیف، صرفا از یک شناسه کالا/خدمت اختصاصی میتوان استفاده نمود .

بعد از اتمام فرآیند نرخ گذاری، مطابق با قانون مالیات بر ارزش افزوده، شناسه کالا/خدمت اختصاصی دریافتی از وزارت صمت، در سامانه قابل رویت بوده و در سایت stuffid.tax.gov.ir بارگذاری خواهد شد.

بله .نظر به اجباری بودن شناسه کالا/خدمات در صدور صورتحساب الکترونیکی، مودیان محترم مالیاتی در صورت تمایل به استفاده از شناسه هایGTIN ، امکان استعلام و دریافت فایل تناظر شناسه کالا/خدمت عمومی و اختصاصی با شناسه GTIN از طریق سامانه استعلام شناسه عمومی و اختصاصی به آدرس  portal.gs1-ir.org/home/services فراهم شده است.

جهت صدور صورتحساب الکترونیکی با الگوی صادرات میبایست از همان شناسه کالا/خدمت موجود درسایت stuffid..ir استفاده نمود. لیکن با عنایت به اینکه در الگوی صادرات ،نرخ مالیات بر ارزش افزوده مطابق با نرخ درج شده در سایت مذکور اعتبارسنجی نمیگردد؛ لذا ضروری است در صورتحساب الکترونیکی با الگوی صادرات نرخ مالیات بر ارزش افزوده ، صفر ثبت گردد.

۶- حد مجاز فروش:

مطابق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ،حدمجاز فروش حداکثر سه برابر معافیت سالانه موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیاتهای مستقیم است (.در صورت تصویب لایحه تسهیل تکالیف مودیان میزان سه برابر موضوع معافیت به پنج برابر افزایش مییابد).

حد مجاز فروش مودیان مالیاتی (به غیر از واحدهای جدید التاسیس یا فاقد پرونده مالیاتی) براساس فروش ابرازی دوره متناظر سال قبل که مالیات آن پرداخت یا ترتیب پرداخت آن داده شده است، محاسبه و در کارپوشه مودی نمایش داده خواهد شد.غیر فعال شدن کارپوشه به واسطه حد مجاز ماده (۶) قانون با عنایت به آیین نامه مربوطه تاثیری در دریافت صورتحسابهای ارسالی ندارد ولی از این بابت اعتباری برای خریدار لحاظ نمی گردد.

 پنج(۵) برابر فروش اظهار شده دوره مشابه سال قبل که مالیات آن به سازمان پرداخت یا ترتیب پرداخت گردیده به عنوان حد مجاز اولیه در کارپوشه مودی بارگذاری شده و قابل نمایش خواهد بود. در صورتی که مالیات دوره مشابه سال قبل به طور کامل پرداخت نشود به نسبت آن میزان از مالیات پرداخت شده ،پنج(۵)برابر حد مجاز فروش محاسبه و در کارپوشه نمایش داده میشود. برای مودیان واحدهای جدیدالتاسیس، واحدهای فاقد سابقه مالیاتی و یا مودیانی که فروش اظهارشده دوره مشابه سال قبل آنان که مالیات آن را به سازمان پرداخت یا ترتیب پرداخت نموده، و این فروش ابرازی کمتر از معافیت سالانه موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیاتهای مستقیم باشد؛ نیز ۵ برابر معافیت سالانه موضوع ماده (۱۰۱) قانون فوق الذکر محاسبه و در کارپوشه نمایش داده میشود.

درصورت فعال بودن کارپوشه مودی و دارا بودن شرایط لازم برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده، اگر فروشنده صورتحساب الکترونیکی نوع اول با الگوی مربوطه را صادر نماید و صورتحساب صادره مورد تایید طرف دوم معامله که مودی مالیاتی است باشد، آن صورتحساب حاوی اعتبار مالیاتی خواهد بود.

جهت سرعت بخشیدن به بررسی درخواستهای مرتبط با افزایش حد مجاز ماده (۶) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، همچنین جلوگیری از انجام مکاتبات زمانبر اداری، امکان ثبت درخواستهای مربوطه از طریق «ارسال پیام» و انتخاب گزینه «سامانه مؤدیان» / «حد مجاز فروش ماده(۶) قانون پایانه های فروشگاهی» و بارگذاری فرم پیوست در سامانه تیکتینگ اداره کل فناوری اطلاعات به نشانی Management.tax.gov.ir فراهم شده است.

۷-روشهای ارسال صورتحساب الکترونیکی:

  1. ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به صورت مستقیم توسط مودی؛
  2. ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد – با کلید مودی؛
  3. ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد- با کلید شرکت معتمد؛
  4. ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه های دولتی.

این روش، ویژه مودیانی است که ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان به صورت مستقیم و توسط مودی صورت میپذیرد. در این روش مسئولیت ارسال با شخص مودی است.

در این روش، مودی نسبت به امضا صورتحساب الکترونیکی با استفاده از کلید خصوصی خود و صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام مینماید. مسئولیت صدور صورتحساب الکترونیکی با مودی و مسئولیت ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان با شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی میباشد.

در این روش شرکت معتمد اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مودی را دریافت و با استفاده از کلید خصوصی و زیرساختهای خود اقدام به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی مینماید. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی خواهد بود.

در این روش، میبایست مودی در کارپوشه خود ارسال اطلاعات به سامانه مودیان توسط سامانه های دولتی را انتخاب نماید. در این صورت، امکان ارسال اطلاعات از سامانه های دولتی امکانپذیر خواهد شد. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با مودی است.

ارسال صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه های جامع تجارت، تدارکات دولت و ثامن، در صورت انتخاب و اعلام مودی امکانپذیر میباشد. لیکن صورتحسابهای ارسالی میبایست مطابق اسناد موجود به نشانی intamedia.ir و استانداردهای الزامی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بوده و مسئولیت ارسال آن به سامانه مودیان به عهده مودی خواهد بود.

۸- شرکتهای معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی:

اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعملهای ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره وآموزشهای لازم به مودیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیرحاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری میکنند.

نوع اول: مجوز فعالیتهای مرتبط با حوزه صدور ،جمعآوری ،نگهداری و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور و نظارت بر عملکرد مودیان در این حوزه میباشد. شرکتهای دارنده این مجوز قادر به ارائه خدمات نامبرده به خود نیز میباشند؛

نوع دوم: مجوز فعالیتهای مرتبط با حوزه آموزش به مودیان مالیاتی و احراز تسلط آنها به حقوق و تکالیف خود در ارتباط با قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و سایر قوانین مالیاتی مرتبط با مودی میباشد؛

نوع سوم: مجوز فعالیتهای مرتبط با حوزه خدمات مشاوره و حسابداری مالیاتی مانند مشاوره فنی و غیرمالیاتی ،مشاوره مالیاتی، کمک به تنظیم اظهارنامه های مالیاتی، تهیه و نگهداری دفاتر و سایر موارد غیرحاکمیتی به تشخیص سازمان امور مالیاتی کشور در این حوزه میباشد.

در صورت عدم تمایل به ارسال مستقیم، شرایط لازم برای ارسال صورتحسابهای الکترونیکی صادره از طریق شرکتهای معتمد فراهم شده است. عملکرد شرکتهای معتمد تحت نظارت مرکز تنظیم مقررات میباشد و در صورت عدم همکاری شرکتهای معتمد اقدامات لازم انجام میپذیرد.

شورای اقتصاد نرخ تعرفه شرکتهای معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی را مطابق بند (ج) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، به شرح زیر تصویب کرد:

 تعرفه هر صورتحساب اصلی مبلغ(۶۲۵) ریال تعیین میشود.

۱- تعرفه صرفا برای صورتحسابهای الکترونیکی اصلی بوده و هزینه مرتبط با صدور و ارسال صورتحسابهای اصلاحی،ابطالی، برگشت از فروش و سایر هزینه هایی که به درخواست مودی توسط شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی (به اختصار، شرکت معتمد) صورت میگیرد از جمله خرید نرم افزار، تامین و پشتیبانی سخت افزار و غیره با مودی میباشد.

۲- درصورتی که تعداد صورتحساب صادره مودی با یک کد شناسه اقتصادی اختصاصی در عرض سه ماه (یک دوره مالیاتی:)

۱-۲- کمتراز۰.۷ برابر تعداد میانگین صورتحساب (۹۰۰ صورتحساب) باشد، مبلغ ۲۵درصد به تعرفه اضافه میشود.

۲-۲- بین۱.۵ تا ۲.۵ برابر تعداد میانگین صورتحساب باشد، به تعداد صورتحسابهای بیشتر از ۱.۵ برابر تا۲.۵ برابر مبلغ ۲۵ درصد از تعرفه هر صورتحساب اصلی کاهش میباید.

۳-۲- بیشتر از ۲.۵برابر تعداد میانگین تعداد صورتحساب باشد، به تعداد صورتحسابهای بیشتر از۲.۵ برابر ،مبلغ۴۰ درصد از تعرفه هر صورتحساب اصلی کاهش مییابد.

۳-دولت برای حداقل ۳۰ درصد مودیان تحت پوشش یک شرکت معتمد، که تعداد کمتر از ۳۶۰ صورتحساب اصلی (در تمام شرکت های معتمد و در تمام حافظه های مالیاتی) در یک دوره مالیاتی داشته باشند، به ازای هر مودی علاوه بر مبلغ هر صورتحساب (۶۲۵) ریال، مبلغ ثابت۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال به شرکت معتمد پرداخت میکند.

۴-تعرفه مذکور بابت صورتحسابهای ارسالی از۰۱/۰۱/۱۴۰۲هر سه ماه یکبار، با رعایت مفاد این مصوبه در وجه شرکتهای معتمد پرداخت میشود .

نوع خدمات نوع شرکت

معتمد

نام شرکت معتمد ردیف
صدور و ارسال اطلاعات صورتحسابهای الکترونیکی و پشتیبانی از تجهیزات مرتبط با آن اول شرکت معتمد داده کاوی اول سام  ۱
صدور و ارسال اطلاعات صورتحسابهای الکترونیکی و پشتیبانی از تجهیزات مرتبط با آن  اول شرکت داده پردازی کیسان  ۲
صدور و ارسال اطلاعات صورتحسابهای الکترونیکی و پشتیبانی از تجهیزات مرتبط با آن  اول شرکت داده پردازی معتمد تیس  ۳
صدور و ارسال اطلاعات صورتحسابهای الکترونیکی و پشتیبانی از تجهیزات مرتبط با آن  اول شرکت معتمد اول هوشمند راهبر  ۴
صدور و ارسال اطلاعات صورتحسابهای الکترونیکی و پشتیبانی از تجهیزات مرتبط با آن  اول شرکت معتمد همراه فن آوا  ۵
صدور و ارسال اطلاعات صورتحسابهای الکترونیکی و پشتیبانی از تجهیزات مرتبط با آن  اول شرکت راهکارهای یکپارچه معتمد ایرانیان  ۶
آموزش مودیان مالیاتی – ارائه مشاوره های فنی مالیاتی وغیرمالیاتی دوم و سوم شرکت دیان همراه  ۷

۹- صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی:

  1. ثبت نام در نظام مالیاتی به نشانی register.tax.gov.ir؛
  2. ثبت نام (اشخاص حقیقی فاقد ثبت نام) از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir؛
  3. اخذ گواهی الکترونیکی مناسب از مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی فعال که فهرست و مشخصات آنها در سایت مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه به نشانی rca.gov.ir قابل مشاهده است.
  4. دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی:
  5. ورود به کارپوشه اختصاصی از طریق نشانی tp.tax.gov.ir یا نشانی my.tax.gov.ir؛ انتخاب پرونده مالیاتی؛
  6. انتخاب بخش عضویت، تکمیل اطلاعات و دریافت شناسهیکتای حافظه مالیاتی در کارپوشه.
  7. استفاده ازپایانه فروشگاهی مطابق استانداردهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری شده در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور؛
  8. صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق پایانه فروشگاهی؛ ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان.

سند ویژگیها و مشخصات فنی پایانه های فروشگاهی-حافظه مالیاتی و پیوستهای آن در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی وسامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

فاصله زمانی تاریخ و زمان صدور صورتحساب با ارسال آن به سامانه مودیان حداکثر یک هفته میباشد.

جزییات آن در سند “دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

بله.

  1. ارسال صورتحسابهای الکترونیکی بدون گواهی امضاء در قالب بسته های حداکثر ۱۰۰ تایی امکانپذیر است.
  2. ارسال صورتحسابهای الکترونیکی با گواهی امضاء در قالب بسته های حداکثر ۱۰۰۰ تایی امکانپذیر است.

محاسبات کلیه اقلام اعشاری صورتحساب الکترونیکی باید به روش قطع کردن مطابق با سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی انجام گردد. برای مثال برای صدور صورتحساب صادرات با فرض ۴۸۰ قلم کالا (am) به ارزش واحد (fee) 783334. 2830791ریال، ارزش ریالی کالا (ssrv) برابر با (حاصلضرب am در fee) 1358780056 ریال خواهد شد. با فرض نرخ برابری ارز با ریال (exr) 399000 ریال ،ارزش ارزی کالا (sscv) برابر با (حاصل تقسیم ssrv بر exr) 4637 . 3405 واحد ارز خواهد شد.

جزییات آن در سند “دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که مطابق قواعد سازمان امور مالیاتی کشور صادر وبه سامانه مودیان با موفقیت ارسال گردیده باشد، معتبر خواهد بود. جزییات آن در سند “دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

 اطلاعات مربوط به واردات کالا، از طریق درگاه گمرک جمهوری اسلامی ایران به سامانه مودیان ارسال و در کارپوشه بخش واردات مربوط به وارد کننده درج میگردد.

در صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، اطلاعات خریدار از فیلدهای اختیاری میباشد؛ لذا الزامی به ثبت آن وجود ندارد؛ لیکن در صورت ثبت آن در سامانه مودیان میبایست قواعد فیلدها از لحاظ اعتبار دادهای و الگوریتمی مطابق با سند “دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی” رعایت گردد و در صورت نامعتبر بودن اعتبار دادهای، منجر به رد صورتحساب الکترونیکی میگردد.

 ۱۰- سوالات فنی صورتحساب الکترونیکی:

۴ ساعت از زمان دریافت توکن.

تولید کلید متقارن و IV توسط پایانه فروشگاهی؛

رمزگذاری صورتحساب الکترونیکی با کلید متقارن و IV تولید شده؛

رمزگذاری کلید متقارن مورد استفاده با کلید عمومی سازمان امور مالیاتی کشور.

جزییات آن در سند “دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی وسامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

هرگونه تغییر در روش رمزگذاری، در سند فوق الذکر درج خواهد شد، لذا ضروری است از آخرین نسخه سند برای رمزگذاری صورتحساب الکترونیکی استفاده شود.

با فراخوانی متد GetServerInformation کلید عمومی و شناسه کلید عمومی سازمان در اختیار ارسال کننده صورتحساب الکترونیکی قرار میگیرد. جزییات آن در سند “دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی وسامانه مودیان،گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

در فرآیند دریافت شناسه یکتا، در صورتی که مؤدی نوع ارسال صورتحساب الکترونیکی خود را “توسط شرکت معتمد/ سامانه های دولتی با کلید شرکت معتمد/سامانه های دولتی” انتخاب نماید، نیازی به ثبت کلید عمومی توسط مؤدی نیست.

به معنی این است که فیلد مبلغ پرداختی نقدی (فیلد cap) اشتباه محاسبه شده است. معمولا دلیل اصلی این اشتباه کم نکردن مقادیر مالیات از مجموع صورتحساب میباشد.

insp: مبلغ نسیه

tvam: مجموع مالیات بر ارزش افزوده

todam: مجموع سایر مالیات، عوارض و وجوه قانونی

tbill: مجموع صورتحساب

cap = tbill – todam – tvam – insp

به معنی این است که فیلد مبلغ نسیه (فیلد insp) اشتباه محاسبه شده است. معمولا دلیل اصلی این اشتباه کم نکردن مقادیر مالیات از مجموع صورتحساب میباشد.

cap: مبلغ پرداختی نقدی

tvam: مجموع مالیات بر ارزش افزوده

todam: مجموع سایر مالیات، عوارض و وجوه قانونی

tbill: مجموع صورتحساب

insp = tbill – todam – tvam – cap

به این معنی است که در تولید فیلد شماره منحصر به فرد مالیاتی (فیلد taxid) اشتباه صورت گرفته است. این فیلد شناسه ای ۲۲ کاراکتری است که از ۴ بخش شناسه یکتای حافظه مالیاتی، تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی، سریال داخلی صورتحساب حافظه مالیاتی، و رقم کنترلی به ترتیب با طول ثابت ۶، ۵، ۱۰ و ۱ رقم تشکیل شده است. معمولا دلیل وقوع این پیام خطا عدم همخوانی تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی با فیلد تاریخ و زمان صدور صورتحساب (فیلد indatim)، و یا تکراری بودن سریال داخلی صورتحساب حافظه مالیاتی میباشد.

جزییات آن در اسناد “قالب شناسه یکتا حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی” و “دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

این خطا در دوحالت زیر امکان دارد رخ دهد:

کلید خصوصی استفاده شده برای تولید امضای دیجیتال روی صورتحساب الکترونیکی، با کلید عمومی بارگذاری شده در کارپوشه، مطابقت نداشته باشد.

برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان، از الگوریتمها و پارامترهای مناسب مطابق سند “دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان” که در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها ودستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط، بارگذاری شده، استفاده نشده باشد .

پس از استعلام وضعیت صورتحساب الکترونیکی ،بسته به نوع خطا/ هشدار، در هر یک از فیلدهای موجود در صورتحساب، عددی به عنوان کد خطا/هشدار بازگردانده میشود؛ که منجر به (تایید یا رد) صورت حساب الکترونیکی میگردد. ساختار کدخطاها بدین صورت است :

جدول زیر نحوه تولید خطا و جزییات آن را بیان میکند:

شرح

خطا

رقم

پنجم وششم

 

رقم سوم و چهارم

 

 

رقم دوم

 

رقم اول نوع فیلد
جزییات

خطا

شماره فیلد ۰= عدم اعتبار وجودی فیلد

۱ = عدم اعتبار ساختارJson

۲= عدم اعتبار قاعدهای فیلد

۳ = عدم اعتبار تطبیقی فیلد

۴= پر شدن فیلد «خارج از الگو» یا پر شدن فیلد

“تعریف نشده”

۵= اعتبارسنجی تکراری بودن فیلد

۰= خطا

۱= هشدار

اجباری/اختیاری/خارج از الگو/تعریف نشده/همه

لازم به ذکر است که جزییات بیشتر در سند “کد خطاهای سامانه مودیان” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

در هنگام استعلام وضعیت صورتحساب الکترونیکی ، خطاها و هشدارهای آن تا سقف (۵۰ خطا و هشدار) نمایش داده میشود و اولویت با خطاها میباشد و در صورتی که تعداد خطاها و هشدارهای صورتحساب بیشتر از ۵۰ مورد باشد؛ خطایی با کد ۰۰۰۰۰ و پیغام “تعداد پیامهای خطا/هشدار بیشتر از ۵۰ مورد است و امکان نمایش بیشتر از این تعداد وجود ندارد” در کنار ۵۰ خطا/هشدار اول نمایش داده میشود.

لازم به ذکر است که جزییات بیشتر در سند “کد خطاهای سامانه مودیان” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

این خطا زمانی صادر میشود که فیلد تاریخ و زمان صدور صورتحساب فیلد)indatim (با مقداری نامعتبر پر شود .مثلا تاریخ یا زمان صدور صورتحساب خارج از مهلت مجاز ارسال صورتحساب بوده، یا از زمان سرور(زمان حال) جلوتر باشد.

این خطا زمانی صادر میشود که در مقدار فیلد نرخ مالیات بر ارزش افزوده اشتباه صورت گرفته باشد و با نرخ درج شده در سایت ir منطبق نباشد.(به غیر از الگوی صادرات)

این کد خطا ممکن است در یکی از موارد زیر صادر شود:

۱۱- کارپوشه:

مؤدیان حقوقی(مدیرعامل/مدیر تصفیه) و مؤدیان حقیقی(انفرادی، نماینده اصلی پرونده های مشارکتی) میتوانند افرادی را در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس my.tax.gov.ir با کد ملی خود ثبت نام نمایند و به عنوان کاربر فرعی برای ورود به کارپوشه مربوطه تعریف و برای آنها سطح دسترسی تعیین نمایند. کاربر فرعی با ورود به کارپوشه میتواند لیست پرونده/پرونده های مالیاتی تخصیص داده شده به خود را مشاهده و با انتخاب هر پرونده وارد کارپوشه آن شده و بر اساس سطح دسترسی تعریف شده اقدامات لازم را انجام دهد. جزییات آن در سند “راهنمای پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان در بخش کارپوشه و عضویت در سامانه مودیان” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی وسامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.

بله. در صورتی که خریدار مصرف کننده نهایی نبوده و عضو سامانه مودیان باشد، امکان تایید یا رد صورتحساب الکترونیکی پس از درج صورتحساب به صورت خودکار درکارپوشه خریدار، حداکثر تا۳۰ روز وجود دارد .

درصورت عدم واکنش خریدار تا موعد مقرر، صورتحساب الکترونیکی به صورت سیستمی تایید میگردد.

بله. با انتخاب یک یا چند صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه، امکان تایید یا رد کلی و گروهی وجود دارد.

ورود از طریق نشانی tp.tax.gov.ir یا نشانی my.tax.gov.ir؛ وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور و انجام عملیات احراز هویت.

امکان غیر فعالسازی پرونده مالیاتی برای مودیان، به صورت سیستمی از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir دربخش “پرونده های درآمد” و با انتخاب گزینه”جزییات”ایجاد گردیده است. لذا مودیان درصورت عدم فعالیت میتوانند از طریق آدرس مذکور غیرفعالسازی پرونده مربوطه را انجام دهند.

با ثبت درخواست ویرایش در سامانه ثبت نام الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور توسط مؤدی، پرونده مالیاتی مؤدی از مرحله نهایی و تایید شده (گام ۴) خارج و وارد مرحله ویرایش و عدم تایید اطلاعات (گام ۳) شده در نتیجه کارپوشه مؤدی تغییر وضعیت داده و از فعال به غیر مجاز موقت تغییر مینماید. همچنین تمامی شناسه یکتاهای حافظه مالیاتی غیرفعال و امکان دریافت و بارگذاری صورتحساب فروش در سامانه مؤدیان برای کارپوشه آن پرونده وجود نخواهد داشت.

با تکمیل و تأیید نهایی اطلاعات ویرایش شده در سامانه ثبت نام الکترونیکی، پرونده مالیاتی مربوطه در کارپوشه سامانه مؤدیان فعال شده و مؤدی میتواند با ورود به کارپوشه مجدداً شناسه یکتای حافظه مالیاتی درخواست و دریافت نماید. لازم به ذکر است با درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط مؤدی، شناسه حافظه مالیاتی غیر فعال قبلی مجدداً فعال خواهد شد.

با رد صورتحساب الکترونیکی توسط خریدار، صورتحساب برای فروشنده باطل شده محسوب نمیشود و فروشنده میتواند در صورت نیاز با شماره مالیاتی صورتحساب مرجع (صورتحساب رد شده)، صورتحساب ارجاعی(صورتحساب اصلاحی / ابطالی و یا برگشت از فروش) صادر نماید.

جهت “سفارشیسازی” ستونهای مورد نیاز در نمایش صورتحساب میباشد.

بله، از طریق گزینه “دریافت صورتحسابها” امکان دریافت صورتحسابها در قالب فایل اکسل وجود دارد.

بله، در جزئیات صورتحساب با کلیک بر روی آیکون PDF، صورتحساب الکترونیکی به صورت فایل PDF قابل دریافت و چاپ میباشد.

با سه روش میتوان صورتحساب الکترونیکی را جستجو کرد:

    1. جستجوی عادی: اطلاعات صورتحسابهای خرید بر اساس نقش مؤدی و یا الگوی صورتحساب قابل جستجو میباشد.
    2. جستجوی پیشرفته: با انتخاب نقش مودی و الگوی صورتحساب آیتمهای مختلفی از قبیل شماره مالیاتی، کد شعبه، شماره اقتصادی فروشنده وغیره جهت جستجو اطلاعات صورتحسابهای خرید در اختیار کاربر قرار میگیرد. همچنین در هر جستجو امکان فیلتر کردن صورتحسابهای خرید نیازمند اقدام، با انتخاب گزینه” فقط موارد نیازمند اقدام” نمایش داده میشوند.
    3. اقدام سریع: مودی میتواند با استفاده از شماره مالیاتی، صورتحساب مورد نظر خود را در بخش “مدیریت صورتحساب” جستجو نماید.

در جزئیات صورتحساب با کلیک بر روی دکمه “صورتحساب مرجع” میتوان صورتحساب مرجع را مشاهده نمود .

در صورت مشاهده جزئیات صورتحساب مرجع و انتخاب گزینه “صورتحساب ارجاعی” امکان مشاهده صورتحسابهای ارجاعی برای آن صورتحساب مرجع وجود دارد.

بله. در” فهرست صورتحسابها” و یا در “جزئیات صورتحساب” با کلیک بر روی گزینه انتقال صورتحساب ،شعبات پرونده نمایش داده میشود و با انتخاب شعبه مورد نظر صورتحساب به شعبه مورد نظر انتقال مییابد.

بله. در بخش “جزئیات صورتحساب” با انتخاب گزینه” انتقال”، امکان انتقال صورتحساب به شعبه دیگر مربوط به آن پرونده وجود دارد. پس از انتخاب گزینه انتقال، شعبات مربوط به آن پرونده در فرم “جهت انتخاب و انتقال”صورتحساب به آن شعبه نمایش داده میشود. مودی میتواند شعبه مورد نظر را انتخاب وتایید نماید تا صورتحساب به شعبه مورد نظر منتقل شود و با فیلتر شناسه شعبه امکان مشاهده و دریافت گزارش صورتحسابهای شعبه تعیین شده امکان پذیر است.

با کلیک بر روی این گزینه، اطلاعات صحیح صورتحساب نمایش داده میشود. محاسبات در سامانه مؤدیان بر اساس اطلاعات اصلاح شده محاسبه میگردد.

برای انتقال صورتحساب الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان برای آمر (خرید و یا فروش)، در بخش جزئیات صورتحساب قسمت اقلام کالا، قلم کالاهای حق العملکاری را انتخاب و بر روی گزینه »عملیات حقالعملکاری» کلیک میکنیم، شماره قراردادهای حق العملکاری ثبت و نمایش داده شده را انتخاب نموده

و گزینه تائید را انتخاب مینماییم. پس از پایان مراحل گفته شده یک صورتحساب مجازی برای آمر ایجاد و ارسال میگردد و در اطلاعات صورتحساب نقش مودی از (عادی به حق العملکاری) تغییر میکند. لازم به ذکر است به منظور حقالعملکاری خرید ضروری است که خریدار قبل از انجام عملیات حق العملکاری نسبت به تایید صورتحساب الکترونیکی اقدام نماید.

مودی(خریدار) برای ثبت پرداختهای انجام شده در خصوص صورتحسابهای الکترونیکی نوع اول که روش تسویه آن (نسیه و یا نقد/نسیه) باشد، میتواند در جزئیات صورتحساب در قسمت جدول پرداخت بر روی گزینه “ثبت اطلاعیه پرداخت نسیه” کلیک نموده و اطلاعات پرداختهای انجام شده را ثبت نماید. پس از ثبت اطلاعات پرداخت توسط خریدار، اطلاعات پرداخت خرید برای فروشنده جهت اقدام لازم (تایید و یا رد) نمایش داده میشود. با تایید اطلاعات پرداخت توسط فروشنده وضعیت اطلاعات پرداخت نسیه توسط خریدار در جزئیات صورتحساب “تایید شده” نمایش داده میشود. همچنین در صورتیکه اطلاعیه پرداخت ثبت شده در وضعیت «در انتظار واکنش»، «رد» و یا «عدم امکان واکنش» باشد، خریدار میتواند نسبت به «ابطال» اطلاعیه پرداخت اقدام نماید.

مودی(فروشنده) برای ثبت پرداختهای انجام شده در خصوص صورتحسابهای الکترونیکی نوع اول که روش تسویه آن (نسیه و یا نقد/نسیه) باشد، میتواند در جزئیات صورتحساب در قسمت جدول پرداخت بر روی گزینه “ثبت پرداخت جدید” کلیک نموده و اطلاعات پرداختهای انجام شده را ثبت نماید. پس از ثبت پرداخت توسط فروشنده، اطلاعات پرداخت برای خریدار جهت اقدام لازم (تایید و یا رد) نمایش داده میشود .

همچنین در صورتیکه پرداخت ثبت شده در وضعیت «در انتظار واکنش»، «رد» و یا «عدم امکان واکنش» باشد ،فروشنده میتواند نسبت به «ابطال» پرداخت اقدام نماید.

بیانگر اقداماتی است که هر یک از طرفین معامله انجام میدهند و نیازمند واکنش طرف دوم صورتحساب میباشد .

این اقدامات عبارتند از: ثبت پرداخت، ثبت اطلاعیه پرداخت و انتقال حق العملکاری.

بله . در صورت استفاده از صورتحساب الکترونیکی نوع اول با الگوی مربوطه و تایید صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه ظرف مهلت مقرر ۳۰ روزه و یا تایید سیستمی، با رعایت سقف حدمجاز فروش فروشنده در هنگام صدور صورتحساب و نسبت به میزان مبلغ پرداختی ثبت شده در کارپوشه، اعتبار مالیاتی برای خریدار لحاظ میگردد.

خیر. در صورت ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان و در صورت عدم واکنش در مهلت مقرر ۳۰ روزه، صورتحساب تایید سیستمی شده و در این صورت امکان رد صورتحساب توسط خریدار وجود ندارد. لیکن خریدار میتواند در صورت نیاز از فروشنده درخواست نماید تا نسبت به اصلاح/ابطال صورتحساب الکترونیکی اقدام نماید.

گرفتن کد مرجع یا به طور دقیق reference number دلیل بر صحیح بودن صورتحساب الکترونیکی و درج آن در کارپوشه برای فروشنده و خریدار نیست. مودی پس از صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت در سامانه مودیان میبایست reference number و یا uid صورتحساب الکترونیکی ارسالی را استعلام بگیرد. پاسخ استعلام میتواند دارای سه وضعیت (success/failed) ویا (pending) باشد.

 

برخی از صورتحسابهایی که برای ثبت به سامانه مودیان ارسال شده، به دلایل مختلف در وضعیت pending قرار میگیرد و مودیان/شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی در این وضعیت مجددا نسبت به ثبت صورتحساب الکترونیکی مذکور با شماره منحصر به فرد مالیاتی جدید در سامانه مودیان اقدام مینمایند. با عنایت به اینکه شماره منحصر به فرد مالیاتی درج شده در این صورتحسابها متفاوت میباشد؛ لذا از نظر سامانه مودیان صورتحساب جدید بوده و در کارپوشه درج میگردد. در صورت بروز چنین حالتی صادر کننده صورتحساب میبایست جهت حذف صورتحسابهای تکراری، نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی اقدام نماید .

۱۲- قوانین مرتبط با قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان:

وفق مقررات ماده (۷) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ،صورتحساب های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان به منزله ثبت آنها در سامانه فهرست معاملات موضوع ماده (۱۶۹) قانون مالیاتهای مستقیم است و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهند داشت.

در صورتحساب الکترونیکی نوع اول ،مبالغ پیشپرداخت به عنوان مبلغ نقدی در صورتحساب الکترونیکی ثبت میشود.

بله. میبایست برای هرگونه فروش کالا و یا ارائه خدمت، اعم از مشمول یا معاف، صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان صورت گیرد.

مودی میبایست مراتب را تا پایان روز اداری بعد، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید، حسب مورد به سازمان مذکور یا شرکتهای معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی اعلام نموده و تا زمان امکانپذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی، مطابق دستورالعمل موضوع ماده (۱۲) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، نسبت به ثبت و ارسال صورتحسابهای صادره به سازمان اقدام نماید.

مطابق بخشنامه شماره ۶۰/۱۴۰۱/۲۰۰ مورخ ۲۸/۱۲/ ۱۴۰۱ و همچنین نص صریح ماده (۲) و جزء (۱۳) بند (ب) ماده (۹) و همچنین مستفاد از ماده (۱۱) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰، ارائه خدمات حمل ونقل هوایی(اعم از بار و مسافر) در ایران یا از مبدا ایران (در پروازهای مستقیم) و به اولین مقصد در خارج از ایران (در پرواهای غیرمستقیم) با رعایت مقررات تبصره(۲) ماده(۵) قانون فوق از ماخذ کل کرایه دریافتی و یا کل کرایه دریافتی تا اولین مقصد مشمول مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ می باشد.

در صورتی که فروشنده صورتحساب الکترونیکی را در بازه زمانی قانونی و مطابق قواعد صدور صورتحساب الکترونیکی صادر نماید، لیکن خریدار صورتحساب الکترونیکی را رد نماید، مادامی که فروشنده نسبت به ابطال صورتحساب الکترونیکی اقدام ننماید، از لحاظ سیستمی به عنوان فروش تلقی میشود. لازم به ذکر است که از این بابت فروشنده مشمول جرایم عدم ارسال صورتحساب الکترونیکی نمیگردد و همچنین به خریدار هم اعتباری تعلق نخواهد گرفت.

مودی از طریق مراجعه به سامانه مودیان در بخش کارپوشه، درخواست استرداد خود را ثبت مینماید.

درصورت (اصلاح، ابطال/برگشت از فروش) صورتحساب الکترونیکی در دوره های آتی، آثار مالیاتی آن در دوره صدور صورتحساب ارجاعی لحاظ میگردد.

۱۳- اسناد و دستورالعملها:

تمامی اسناد در خصوص قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط، قابل بهره برداری میباشد.

مودیان محترم مالیاتی پس از مطالعه اسناد مربوطه در صورت ابهام می توانند، با شماره ۱۵۲۶ تماس حاصل نمایند.

دانلود فایل پی دی اف سوالات متداول در خصوص صورتحساب الکترونیکی در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

خروج از نسخه موبایل