سامانه یکپارچه اموال تملیکی (سیات) چیست؟

وکلاپرس- سامانه یکپارچه اموال تملیکی (سیات) با توجه به اهمیت ویژه برچیده شدن پرونده‌های کاغذی، بر خط شدن دسترسی به اطلاعات کالا‌ها و افزایش سرعت و دقت در فرایند‌های اداری طراحی و راه اندازی شده است.

به گزارش وکلاپرس، این سامانه یکی از پیچیده ترین سامانه های قوه قضاییه است که از بدو کشف کالای قاچاق تا اجرای حکم و همچنین فعالیت نهادهای کاشف و قضایی را نشان می دهد.

تا پیش از رونمایی از سامانه سیات اگر اطلاعاتی از یک کالای خاص در انبار اموال تملیکی درخواست می شد باید همه انبارها مورد جستجو قرار می گرفت و ممکن بود چیزی از کالا ها،کم شده یا دچار فساد شوند.

با راه اندازی این سامانه این امکان به وجود آمده است که به طور برخط مشخص شود که چه میزان کالا در کدام شهر کشور و حتی در کدام یک از قفسه های انبار آن وجود دارد و ارزش ریالی آن کالا چقدر است.

فاز دوم سامانه سیات: اتصال به قوه قضاییه

فاز اول سامانه یکپارچه اموال تملیکی (سیات) امروز مورخ ۲۴ تیر ۱۴۰۳ راه‌اندازی شد. این سامانه در مورد اینکه چه میزان کالایی در چه استانی کشف و بعد از صدور رای در کدام انبار نگهداری می‌شود، اطلاع‌رسانی می‌کند.

طبق اعلام مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در فاز اول رونمایی از سامانه سیات، ارتباط با تعزیرات و دستگاه‌های کاشف عملیاتی شد در فاز بعدی نیز اتصال این سامانه با بخش‌های مختلف قوه‌قضاییه خصوصا دادسرا‌ها و دادگاه‌های انقلاب در دستورکار قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

دادسراها و دادگاه‌های انقلاب به سامانه یکپارچه اموال تملیکی (سیات) متصل می‌شوند

با سامانه سیات احصای کالا در انبارهای سازمان به سهولت صورت می پذیرد و به سادگی مشخص می شود که چه میزان کالا در کدام شهر کشف شده و بعد از صدور رای در کدام یک از انبارها نگهداری می شود در حالی که پیش از این تنظیم صورت جلسه‌های کشف و شناسه قبض دستی بود.

در این سامانه اطلاعات با جزییات زیادی درباره کالا نمایش داده می شود مانند ارزش ریالی کالا،وضعیت آرای آن کالا در مراجع نظارتی و مرحله ای که کالا در آن قرار دارد از جمله اطلاعاتی است که با سرعت هر چه تمام تر در دسترس قرار دارد که این امر قطعا به افزایش شفافیت در این زمینه کمک شایانی می کند.

ورود به سامانه یکپارچه اموال تملیکی (سیات)

ورود به سامانه سیات

خروج از نسخه موبایل