دیدگاه

وکیل محسن محبی : از تواضع بی جا نزد موکل و دادگاه بپرهیزید

وکلاپرس _ محسن محبی در سخنرانی خود در مراسم جشن استقلال کانون وکلای دادگستری در تبریز به ذکر نکاتی درباره حرفه وکالت و رابطه وکیل و موکل پرداخت و به وکلا گوشزد کرد تا از تواضع بی جا نزد موکل و دادگاه بپرهیزند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌شرقی، دکتر محسن محبی (وکیل دادگستری و رئیس سابق مرکز حقوقی بین المللی ریاست جمهوری) همزمان با فرارسیدن روز وکیل مدافع با حضور در جشن استقلال کانون وکلا که به همت کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با بیان این امر که وکالت دادگستری را باید در پس زمینه تاریخ حقوق ایران مطالعه کرد، به استقلال کانون وکلا اشاره کرد و گفت: در عمل چیز دیگری اتفاق می افتد، ما باید آن عمل را درست کنیم و ببینیم آیا در عمل این اتفاق می افتد و این استقلال به رسمیت شناخته می شود یا خیر؟

بیشتر بخوانید:

برخی سعی می کنند “استقلال” را به روش خودشان تعریف و تبیین کنند

محبی با اشاره به این امر که برخی سعی می کنند “استقلال” را به روش خودشان تعریف و تبیین کنند، از لغو کردن انتخابات اسکودا انتقاد کرده و اعلام نمودند که با راه حل های بهتری می شد این موضوع را مدیریت و حل و فصل کرد و عنوان نمودند که برای این که چالش استقلال کانون وکلا را زودتر، بهتر و عالمانه تر حل بکنیم، باید از خودمان شروع کنیم.

وکالت یک شغل امانی و کار سختی است

این وکیل دادگستری با اشاره به این که وکالت یک شغل امانی و کار سختی است؛ به ذکر توصیه هایی برای وکلا و کانون وکلا پرداخت و گفت:
در بسیاری از کشورها تضمین نتیجه نهایی دعاوی ممنوع است، وکالت درصدی که در خیابان ها می بینیم یا حق الوکاله آخر کار این ها به معنی وکالت به شرط چاقو است که ممنوع بوده و کانون وکلا باید نسبت به این مساله سختگیری داشته باشد و برخورد جدی با این موارد اعمال کند.

وی اضافه کرد: هرگز نتیجه دعوا را تضمین نکنید، چون از رای قاضی دو نفر با اطلاع هستند، یکی خود قاضی و دیگری خدا؛ نتیجه دعوا در گرو استدلال حقوقی طرف مقابل و ارائه ادله معارض و نهایتا به دست قاضی است.

اگر موکل خواست شهادت دروغ یا مدرک مخدوشی را به دادگاه بدهید نپذیرید

محبی ادامه داد: پس از قبول وکالت در جهت اصول سازش تلاش کنید، اگر موکل از شما خواست نکته نادرست یا شهادت دروغ یا مدرک مخدوشی را به دادگاه بدهید نپذیرید، این مشارکت در گمراه کردن قضات است و بال دیگر فرشته عدالت بودن نیست.

وکالت تعهد به فعل است نه نتیجه

رییس سابق مرکز امور حقوقی بین المللی گفت: وکالت تعهد به فعل است نه نتیجه، حق الوکاله زحمتی است که وکیل به لحاظ دانش تخصصی و حرفه خود متقبل شده است، نه در برابر حصول نتیجه، در رفتار با سایر وکلا و اصحاب قضا و کارکنان اداری دادگاه ها نهایت ادب و احترام را بکار بگیرید و این امر غیر از استخفاف در برابر قاضی است.

بیشتر بخوانید:

این حقوقدان اضافه کرد: از تواضع بی جا نزد موکل و دادگاه جدا بپرهیزید، شان وکالت همپای قضات و رئیس کانون وکلا همپای دادستان کل کشور است؛ اسرار موکل نزد وکیل امانت است و بسی بیش از امانت در معنای حقوقی خود که جنبه اخلاقی دارد.

خدمت حقوقی رایگان نیست اما رعایت حال موکل حق مسلم اوست

دکتر محبی ادامه داد: حتی المقدور وکالت با واسطه را نپذیرید و تلاش کنید با موکل مستقیما ارتباط برقرار کنید، سرمایه اصلی وکیل علاوه بر دانش حقوقی و تجربه اش، اعتماد موکل است، ملاقات با موکل یک جلسه رسمی و کاری است و ضمن تاکید بر آراستگی در جلسه مذکور، خدمت حقوقی رایگان نیست، اما رعایت انصاف و حال موکل و تخفیف در حق الزحمه حق مسلم اوست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: صدر و ذیل همه توصیه ها این است که یادتان باشد “الم یعلم بان الله یری”.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌شرقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا