رای دادگاه تجدید نظر: ورود اولیه کارآموزان وکالت در پرونده طلاق منع قانونی ندارد

وکلاپرس- دادنامه صادره از شعبه ۱۳ دادگاه خانواده محمد شهر کرج که دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش را با استناد به کارآموز بودن وکیل پرونده، رد کرده بود، در دادگاه تجدید نظر نقض شده است.

یه گزارش وکلاپرس، شعبه ۱۳ دادگاه خانواده محمد شهر کرج دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش، با استدلال به این که چون وکیل خواهان کارآموز وکالت است و صلاحیت ورود به پرونده های قابل فرجام خواهی را ندارد و فاقد سمت است قرار رد دعوای خواهان را صادر کرده است.

با اعتراض به این دادنامه و رسیدگی به آن در شعبه ۵ دادگاه تجدید نظر دادگستری کل استان البرز، رئیس این شعبه در استدلالی درخور توجه دادنامه بدوی را رد کرده و تاکید کرده است که ورود اولیه کارآموزان وکالت در پرونده طلاق منع قانونی ندارد.

در استدلال دادگاه تجدید نظر آمده است:

چون مرجع رسیدگی به اعتراض به رأی بدوی با موضوع طلاق و گواهی عدم امکان سازش دیوان عالی کشور نبوده بلکه دادگاه تجدید نظر میباشد، لذا ورود اولیه کارآموزان در پرونده ی طلاق منع قانونی ندارد.

متن و تصویر این رای در ادامه آمده است:

پرونده کلاسه… شعبه ۵ دادگاه تجدید نظر دادگستری کل استان البرز تصمیم نهایی شماره …

تجدید نظرخواه: خانم محدثه … فرزند کورش با وکالت خانم اعظم رحیمی ایشکاء فرزند علی به نشانی استان البرز …

تجدید نظر خوانده: آقای عرفان … فرزند علی به نشانی استان تهران …

تجدید نظر خواسته: دادنامه شماره …

رأی دادگاه

در خصوص تجدید نظر خواهی خانم محدثه … فرزند کورش با وکالت خانم اعظم رحیمی ایشکاء بطرفیت آقاى عرفان… فرزند علی نسبت به دادنامه شماره … مورخه ۱۴۰۳/۵/۱۵ صادره از شعبه ۱۳ دادگاه خانواده محمد شهر کرج که به موجب آن نسبت به دادخواست وی مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش، با استدلال به این که چون وکیل خواهان کارآموز وکالت است صلاحیت ورود به پرونده های قابل فرجام خواهی را ندارد و فاقد سمت است لذا قرار رد دعوای خواهان اصلی صادر شده است وارد و دادنامه معترض عنه درخور نقض میباشد زیرا:

با استناد به تبصره ۳ ماده ۶ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶ و تبصره ۱ ماده ۵۴ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ و با توجه به ماده ۳۵ شرح وظایف کارآموزی وکالت کانون وکلای دادگستری چون مرجع رسیدگی به اعتراض به رأی بدوی با موضوع طلاق و گواهی عدم امکان سازش دیوان عالی کشور نبوده بلکه دادگاه تجدید نظر میباشد، لذا ورود اولیه کارآموزان در پرونده ی طلاق منع قانونی ندارد.

لیکن قرار اصداری فاقد توجیه قانونی میباشد. با این توصیف مستنداً به ماده ۳۵۳ از قانون مارالذکر این محکمه ضمن نقض دادنامه معترض عنه پرونده را جهت رسیدگی ماهوی به دادگاه محترم بدوی اعاده مینماید. رأی صادره قطعی است.

رئیس شعبه ۵ دادگاه تجدید نظر استان البرز

الیاس محمدی

مستشار دادگاه

رضا محمد نژاد

رای دادگاه تجدید نظر ورود اولیه کارآموزان وکالت در پرونده طلاق منع قانونی ندارد
رای دادگاه تجدید نظر ورود اولیه کارآموزان وکالت در پرونده طلاق منع قانونی ندارد

خروج از نسخه موبایل