رئیس کانون وکلای مرکز: بیکاری ۴۰ درصد از وکلای جوان یک بحران اجتماعی است

وکلاپرس _ رئیس کانون وکلای مرکز از آمار ۴۰ درصدی بیکاری وکلای جوان دادگستری و عدم توانایی تمدید پروانه بیش از ٣٠ درصد ایشان خبر داد و از این ها با عنوان بحران اجتماعی یاد کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز، دکتر بهنام حبیب‌زاده مومن (رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز) در دومین مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری مرکز در سال ۱۴۰۲، ضمن خوش‌آمدگویی به معمرین نهاد وکالت و کارآموزان وکالت، کانون وکلای مرکز را کهن‌ترین نهاد حقوقی و مدنی کشور مطابق لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری توصیف کرد و گفت: کانون وکلا وظایف متعددی را برعهده دارد که یکی از آنها تربیت وکیل دادگستری است که دارای شایستگی‌ها و تخصص‌های لازم باشد، وکیلی که بتواند از حق و عدالت دفاع کند.

بیشتر بخوانید:

حبیب‌زاده مومن، شغل وکالت و اسم وکیل را از اسماء الهی خواند و گفت: خداوند در آیه ١٧٣ سوره آل عمران به اسم وکیل قسم یاد می‌کند؛ آنجا که می‌گوید «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ نِعْمَ الْمَوْلى‌ وَ نِعْمَ النَّصیرُ». در این آیه خداوند متعال یکی از اوصاف خود را وکیل بودن توصیف می‌کند و این نشان از اهمیت وکیل در جامعه و حرفه وکالت دارد.

وی با اشاره به سوگندنامه وکلا، آن را دارای یک فضیلت بزرگ عنوان کرد و گفت: در این سوگندنامه، وکیل پایبندی خود را به احترام به قوانین و نظامات، احقاق حق و عدالت، احترام به مقامات و اصحاب دعوا و مدافع از حق بودن نشان می‌دهد و شرافت خود را وثیقه می‌کند که این اوصاف را پاس بدارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز خطاب به کارآموزان وکالت تصریح کرد: شما همکارانی که امروز به عنوان وکیل پایه یک دادگستری به شهروندان خدمت خواهید کرد به نوعی چهره و نماد وکالت هستید. اگر شما به معنای واقعی از حق و عدالت و از حقوق مظلومان دفاع کنید نهاد وکالت به تک‌تک شما افتخار خواهد کرد و شما قطعا زیبنده چنین عنوانی هستید.

زدن برچسب‌ انحصارگر به کانون وکلا خارج از انصاف و عدالت است

وی به وکلای دادگستری حاضر در مراسم توصیه کرد که کانون وکلا را همواره به عنوان خانه خود مورد حمایت قرار دهند و گفت: در سال‌های گذشته نهاد وکالت با چالش‌های بزرگی مواجه بوده است. بسیاری با عناوین پر طمطراق به کانون‌های وکلای مستقل عنوان انحصارگر داده‌اند، اما از کدام انحصار در کانون وکلا صحبت می‌کنند؟! کانون وکلایی که امروز ۶۳۰۰ نفر کارآموز را در دو سال با لحاظ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار پذیرش کرده و به جامعه تحویل داده است. در کدام نهاد عمومی این تعداد پذیرش می‌شود؟ این برچسب‌ها به کانون وکلا خارج از انصاف و عدالت است.

بیشتر بخوانید:

قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با حکمت وضع نشده است

حبیب‌زاده مومن با تاکید بر اینکه ما به عنوان کانون وکلای دادگستری همواره دنبال ضابطه، شایستگی و نخبگی هستیم، خطاب به کارآموزان وکالت که به تازگی به جرگه وکلای دادگستری پیوسته‌اند، گفت: شما پرچم‌دار دفاع از حق و عدالت هستید. جان، مال، ناموس و عرض مردم در اختیار شما است. کسی که این وظیفه خطیر بشری و انسانی را بر عهده می‌گیرد، قطعا باید از تخصص و شایستگی‌های علمی و اخلاقی برخوردار باشد.

این حقوقدان و وکیل دادگستری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: همانطور که بسیاری از بزرگان ما بیان کرده‌اند، این قانون با حکمت، وضع نشده است. قانونگذاری باید حکیمانه و عالمانه باشد.

امروز ۴٠ درصد از وکلای جوان دادگستری از بیکاری رنج می‌برند

اگر فردی قدرت قانونگذاری در اختیار داشته باشد اما آن را رواگرایانه استفاده نکند، نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه را برهم خواهد زد. به گفته وی، امروز ۴٠ درصد از وکلای جوان دادگستری از بیکاری رنج می‌برند و این یک بحران اجتماعی است. امروز بیش از ٣٠ درصد وکلای دادگستری قادر به تمدید پروانه خود نیستند. اگر فریاد می‌زنیم که وکالت دادگستری کاسبی نیست، بلکه یک شغل شریف است به دلیل آن است که با نگاه سوداگرایانه نباید با آن برخورد شود.

بیشتر بخوانید:

وکیل بی‌تخصص موجبات فساد را در دستگاه عدالت قضایی فراهم خواهد کرد

رئیس کانون وکلای دادگستری در ادامه با تاکید بر ضرورت بازنگری در قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، گفت: در چند روز گذشته برخی افراد عنوان می‌کنند نباید از متقاضیانی که بر اساس این قانون، نمره قبولی را اخذ کرده‌اند، آزمون اختبار گرفته شود و یا حتی تاکید می‌کنند که این افراد نیازی هم به آموزش ندارند! اما آیا چنین امری شایسته است؟ امیدواریم افرادی که در قوه قضاییه، مجلس و دولت دلسوزند، به امر تخصص در حوزه وکالت توجه لازم را داشته باشند. وکیل بی‌تخصص موجبات فساد را در دستگاه عدالت قضایی فراهم خواهد کرد.

حبیب‌زاده مومن در پایان برای کارآموزان وکالت که با ادای سوگند به جرگه وکلای دادگستری افزوده خواهند شد، آرزوی موفقیت کرد و خطاب به آنها گفت که در راستای اعتلای کار خود، مطالعه و ارتقای سطح علمی را در دستور کار قرار دهند.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز

خروج از نسخه موبایل