اخبار

دست نوشته‌ی دکتر علی شریعتی به مناسبت بزرگداشت ۱۶ آذر

وکلاپرس- دکتر علی شریعتی در دست نوشته ای شهادت سه نفر از دانشجویان دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ را گرامی داشته و آن ها را سه یار دبستانی خوانده است.

۱۶ آذر ماه به یاد سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون (معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا) و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، به عنوان روز دانشجو گرامی داشته می‌شود.

متن یادداشت دکتر علی شریعتی که در سال ۱۳۵۴ نوشته شده است به شرح زیر است:

«اگر اجباری که به زنده ماندن دارم نبود، خود را در برابر دانشگاه آتش می‌زدم،  همان‌جایی که بیست و دو سال پیش، «آذر» مان،  در آتش بیداد سوخت،  او را در پیش پای «نیکسون» قربانی کردند!

این سه یار دبستانی که هنوز مدرسه را ترک نگفته‌اند، هنوز از تحصیلشان فراغت نیافته‌اند، نخواستند – همچون دیگران – کوپن نانی بگیرند و از پشت میز دانشگاه، به پشت پاچال بازار بروند و سر در آخور خویش فرو برند. از آن سال، چندین دوره آمدند و کارشان را تمام کردند و رفتند، اما این سه تن ماندند تا هر که را می‌آید، بیاموزند، هرکه را می‌رود، سفارش کنند.

آن‌ها هرگز نمیروند، همیشه خواهند ماند، آنها «شهید»ند.

این «سه قطره خون» که بر چهره‌ی دانشگاه ما، همچنان تازه و گرم است. کاشکی می‌توانستم این سه آذر اهورایی را با تن خاکستر شده‌ام بپوشانم، تا در این سموم که میوزد، نفسرَند!

اما نه، باید زنده بمانم و این سه آتش را در سینه نگاه دارم.»

دست نوشته‌ی دکتر علی شریعتی به مناسبت بزرگداشت 16 آذر
دست نوشته‌ی دکتر علی شریعتی به مناسبت بزرگداشت ۱۶ آذر

 در حمله به دانشگاه تهران سه دانشجو شهید و ۲۷ دانشجوی دیگر بازداشت شدند. پیکر دانشجویان شهید در مرقد امامزاده عبدالله شهر ری دفن شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا